تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گفتگوی "دیدارنیوز" با «احمد خورشیدی»؛ دبیرکل جبهه سوم/ بخش پایانی

احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس دخالت نمی‌کند/ برادر یکی از سران قوا وارد کننده انحصاری روغن پالم از مالزی است/از بودجه سال ۹۹ بوی کودتا می‌آید

News Image Lead

در بخش دوم و پایانی گفتگوی دیدارنیوز با احمد خورشیدی، به این موضوع پرداخته شد که به چه مجلسی نیاز داریم و گروه‌های سیاسی چه برنامه‌هایی برای اصلاح نواقص گذشته باید داشته باشند. خورشیدی مجلس یازدهم را مجلسی انقلابی پیش‌بینی کرد و رییس مجلس آینده را هم یکی از سرلیست‌های جریان انقلابی دانست. وی همچنین به تشریح برنامه‌های جبهه سوم برای پیشرفت کشور پرداخت. وی در بخشی از صحبت هایش گفت: «ما می‌توانیم در روابط بین الملل خود، منفعت گرایانه رفتار کنیم. ما یک دیپلماسی هدفمند منافع محور را در دستور کارمان قرار دهیم، جز این راهی نداریم. مجموعه عملکرد ما در چهل سال گذشته منجر به حبس بین المللی ایران شده است، باید آن را بشکنیم. چینی‌ها با آمریکایی‌ها همیشه دعوا داشتند، ولی چین تولید داخلی خود را تقویت و ارتباط بین المللی خود را حل کرد. ما نمی‌توانیم بدون این دو پارامتر، مشکلاتمان را حل و توسعه پیدا کنیم، باید هر دو را داشته باشیم و آن را باید در طرح جامع ببینیم.» در ادامه می‌توانید بخش دوم و پایانی گفتگوی دیدارنیوز با احمد خورشیدی را بخوانید.

کد خبر: ۵۲۵۳۶
۱۷:۱۴ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در بخش اول گفتگوی دیدارنیوز با احمد خورشیدی، وی در خصوص کیفیت بررسی داوطلبان نمایندگی مجلس توسط شورای نگهبان و اینکه تعداد زیادی از ثبت‌نام کنندگان اصلاح طلب، رد صلاحیت شدند و در بیش از ۱۰۰ کرسی، اصلاح‌طلبان نماینده ندارند و همچنین این موضوع که کشور را نمی‌توان با یک جناح اداره کرد و جریان اصلاحات نیز در دایره نیرو‌های انقلابی قرار دارد و این نکته که جریان‌های نفوذی می‌خواهند نیرو‌های کارآمد را از صحنه خارج کنند، سخنانی را مطرح کرد.
 
در بخش دوم و پایانی، به این موضوع پرداخته شد که به چه مجلسی نیاز داریم و گروه‌های سیاسی چه برنامه‌هایی برای اصلاح نواقص گذشته باید داشته باشند. خورشیدی مجلس یازدهم را مجلسی انقلابی پیش‌بینی کرد و رییس مجلس آینده را هم یکی از سرلیست‌های جریان انقلابی دانست. وی همچنین به تشریح برنامه های جبهه سوم برای پیشرفت کشور پرداخت.
 

ببینید: گفتگوی دیدارنیوز با احمد خورشیدی در آپارات


در ادامه می توانید بخش دوم و پایانی گفتگوی دیدارنیوز با احمد خورشیدی را بخوانید.

 

برنامه‌های میان مدت ۸ ساله داشته باشیم


دیدارنیوز: پیش از این، واکنش خوب احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را در خصوص رد صلاحیت‌ها داشتیم. او خیلی جدی رویکرد شورای نگهبان را رد کرد. شما هم خیلی محکم در این خصوص وارد شدید. احزاب، جریانات، گروه‌ها و حتی افراد حقیقی و حقوقی طی سال‌های گذشته هیچ برنامه‌ای برای ورود به عرصه تقنین و حتی اجراء نداشته‌اند. جبهه سوم چه برنامه‌ای دارد؟

خورشیدی: مطالعات ما اینگونه نشان داده که مشکلات کشور و صبر و تحمل مردم به گونه‌ای است که ما نمی‌توانیم به امید برنامه‌های چشم انداز ۲۰ ساله و ۳۰ ساله بنشینیم. ما باید برنامه‌های میان مدت ۸ ساله داشته باشیم. یعنی برای دو مجلس و دو دولت برنامه ریزی کنیم. یک هدف هشت ساله مشخص کنیم و تمام امکانات کشور به روی آن هدف متمرکز شود تا به نتیجه برسیم، به همین دلیل برای مجلس یازدهم برنامه ما این است. اول اینکه مجلس باید «خودناظر» باشد یعنی اینکه عملکرد نماینده‌های مجلس دقیقاً به روز رصد و ارزیابی شود. نمایندگان تذکر بگیرند و این به یک قانون تبدیل شود تا جایی که اگر نماینده از مجلس منحرف شد او را اخراج یا او را تنبیه کنند. این مصونیت زشتی که الان گذاشته شده و نماینده هر کاری دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد و هیچ کس هم جرات ندارد به او ایراد بگیرد، باید برداشته شود.

 

سه فراکسیون انقلابی‌ها، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شکل می‌گیرد/احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس دخالت نمی‌کند/ برنامه‌های چشم انداز ۲۰ ساله و ۳۰ ساله در ایران جواب نمی‌دهد/نماینده متخلف باید اخراج شود/ یارانه گرسنگان را ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌دهیم/تصمیمی برای توسعه نداریم/ طرح جامع توسعه به رفراندوم گذاشته شود/ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم/ در روابط بین الملل منفعت گرایانه رفتار کنیم 
 
 دیدارنیوز: بحث مصونیتی که وجود دارد در خصوص اظهار نظر نمایندگان است، یعنی این مصونیت نباشد؟   


خورشیدی: نه، مصونیت در بیان منظورم نبود، اما عملاً شما می‌بینید نماینده‌ای ۱۶۰۰ نفر از اقوام و نزدیکان خود را در شستا بر سر کار می‌برد. منظورم عملکرد است. درست است که برای اظهار نظر باید آزاد باشد، ولی نباید برای تخلف، آزاد باشد. اکثر نمایندگان در تهران، دفتر بیزینس دارند و اکثر وقت خود را در آن دفتر به دلالی و جمع کردن پول مشغول هستند.
 
 برنامه دوم این است که گفتیم ۲۴ میلیون نفر گرسنه داریم. مرکز آمار اعلام کرده که این تعداد از مردم در خانواده شان یک نفر شاغل هم ندارند و فقط از طریق یارانه، امرار معاش می‌کنند. یارانه کفاف تأمین نان هم نمی‌دهد. این ۲۴ میلیون نفر نمی‌توانند روزی ۲۰۰۰ کالری مصرف کنند. در علم اقتصاد به این فرد، گرسنه یا فقیر مطلق می‌گویند. برنامه ما این است که با استفاده از چند منبع مالی، یارانه گرسنگان را ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهیم تا از گرسنگی نجات پیدا کنند. به یک گرسنه نمی‌توان گفت صبر  کن من دو سال دیگر برای تو کار ایجاد می‌کنم  بعد سر کار برو. باید اورژانسی به یک گرسنه غذا تزریق کنیم تا بتواند ادامه حیات دهد. راهی غیر از یارانه وجود ندارد. یارانه را هم می‌توان از هدفمندی یارانه ها که الان ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، پرداخت کرد و هم می‌توانیم از مالیاتی که برای خانه‌های خالی می‌گیریم تأمین کنیم.
 
برنامه سوم در مورد بحث بی خانمان‌ها  و مستاجران و خانه به دوشان است. در قانون اساسی آمده که مسکن، تحصیل و بهداشت باید مجانی باشد. ما الان ۵ میلیون خانه خالی داریم. به آمار کاری ندارم، از این ۵ میلیون خانه خالی، ما می‌خواهیم مالیات ۲۰ درصدی بگیریم. ارزش این مالیات ۵۰ میلیارد دلار می‌شود یعنی ۶۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. با این رقم می‌توان ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار خانه هفتاد متری مجانی ساخت و به دست مردم داد، مردمی که مستاجر هستند و توان پرداخت اقساط وام را ندارند. شما اگر بتوانید شش میلیون و دویست هزار خانه به صورت ۴ ساله در اختیار این‌ها قرار دهید هر واحد مسکونی دو نفر اشتغال زایی دارد. یعنی دوازده میلیون و چهارصد هزار نفر حداقل برای چهار سال سر کار می‌روند و  ۱۲۰ شغل صنعتی راه‌اندازی می‌شود، مثل لوزام برقی، سیمان، گچ و آجر و غیره.
 
برنامه چهارم، جلوگیری از برگشت معوقات بانکی است. معوقات بانکی ۶۸۰ هزار میلیارد تومان است که باید برنامه ریزی کنیم و چهارساله آن را بازگردانیم و به بانک‌ها تزریق شود، بعد در تولید از آن استفاده کنیم. الان ما ۳ درصد کل وام‌ها را به بنگاه‌های  تولیدی می‌دهیم، بعد انتظار داریم این تولید بچرخد. بحث بعدی این است که باید جلوی قاچاق را به شکل جدی بگیریم. دنیا مشکل قاچاق را حل کرده است و ساده هم هست. ما نمی‌خواهیم جلوی آن را بگیریم. اگر جلوی آن را بگیریم در سال از بین رفتن ۳ میلیون شغل جلوگیری می‌کنیم. فساد در بودجه  الان حداقل ده درصد است. ایران از حیث پاکی اداری در دنیا در بین ۱۹۷  کشور از آخر رده ۱۹ است. یعنی حداقل ۱۰ درصد فساد در بودجه داریم که بر اساس بودجه ۱۳۹۹، دویست هزار میلیارد تومان می‌شود. با این مبلغ بسیاری از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم. اگر آن را به بحث اشتغال زایی ببریم قطعا می‌توانیم سه یا چهار میلیون شغل به  وجود بیاوریم. برنامه‌های ما حول و حوش این محور‌ها است. ما در این چهار سال نیاز به قانون جدید نداریم. ۱۵ نماینده می‌تواند یک طرح ارائه دهد اگر مشکل مالی نداشته باشد تصویب شود و بعد اجرا می‌شود، این‌ها هیچ کدام برای دولت بار مالی ندارد و همه درآمدزایی دارند. در خصوص فرار مالیاتی، رئیس کل سازمان بازررسی کشور همین سه هفته پیش اعلام کرد هشت نفر شخصیت حقیقی و حقوقی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. پزشکان ۶ هزار میلیارد تومان و هنرمندان  ۷ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. برادر یکی از سران قوا وارد کننده انحصاری روغن پالم از مالزی است. سود سالانه اش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است. بعد می‌بینید یک ریال مالیات نداده است. مالیات او ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود که ۸۰۰ هزار شغل پنجاه میلیون تومانی با آن ایجاد می‌شود. ما در کشور نقدینگی داریم، اما به بیراهه می‌رود. اگر جلوی فرار مالیاتی گرفته شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که ضریب اجرایی قانون در ایران ۱۹ درصد است. قانونی که ۱۹ درصد اجرا می‌شود ۸۱ درصد اجراء نمی‌شود به چه درد می‌خورد؟ برای چه  قانون تلنبار کنیم که اجرا نکنیم. ما به عنوان بچه‌های جبهه سوم معتقدیم که در مجلس آینده ۲۰ کار  اینچنینی انجام دهیم مشکلات کشور قابل تحمل می‌شود.
 
 دیدارنیوز: به نکته درستی اشاره کردید. ما چه زمانی به این نقطه رسیدیم؟ به جایی رسیده‌ایم که به جای فکر کردن به توسعه، باید کاری کنیم فعلا مشکلات کشور قابل تحمل شود. از مجموع صحبت‌های شما و شرایط کشور همه به این نتیجه رسیده‌اند که ما دیگر دولت توسعه محور نیستیم. دنبال این هستیم که معیشت محور باشیم. یعنی در واقع طوری عمل کنیم که بتوانیم امورات را بگذرانیم یعنی یارانه ۲۰۰ هزار تومانی بدهیم که گرسنگان گرسنه نمانند. شما برنامه‌ای برای تولید و توسعه هم دارید؟ برنامه‌ای که بحث تورم و رشد را تقویت کند. آیا برنامه‌ای هم برای توسعه بلند مدت مد نظر گروه‌های سیاسی ما هست؟ یعنی هم در ارتباط با صنعت یا روابط بین الملل و رابطه این دو با هم چه برنامه‌هایی دارید؟ ما می‌شنویم که گروه‌هایی مخصوصا گروه‌های موسوم به انقلابی، بیشتر تمرکزشان روی بحث معیشت و بازگشت به  آرامش است. چرا توسعه در این برنامه‌ها نیست؟
 
خورشیدی: چون ما تصمیمی برای توسعه نداریم. برای اینکه یک کشوری توسعه پیدا کند باید چهار عنصر انسانی پای کار باشند. رهبران باید توسعه را بخواهند و مصمم باشند کشور توسعه پیدا کند. دوم مدیران، سوم نخبگان و چهارم مردم. این چهار عنصر اگر برای توسعه مصمم باشند، توسعه اتفاق می‌افتد. در ایران اینکه فقط رهبری دنبال بحث توسعه باشد و دیگران نباشند، به نتیجه نمی‌رسد. من حداقل ۳۰ هزار صفحه تاریخ توسعه کشور‌ها را مطالعه کرده ام. کشور‌ها چگونه توسعه پیدا کردند؟ ایالات متحده تا اوایل قرن نوزدهم یک کشور واردات محور بود و تولید نداشت. به اینجایی که ما الان رسیده‌ایم رسیدند و به ستوه آمدند؛ لذا طرح جامع توسعه را ریختند. نقاط قوت و ضعف، تهدید و فرصت را درآوردند بعد برای کشورشان برای سی سال برنامه‌ریزی کردند. مثلاً گفتند ما جلوی واردات را می‌گیریم و هیچ کالایی نباید وارد شود تا مردم آمریکا کالا‌های تولید داخل خودشان ولو بنجل را مصرف کنند تا تولید رشد کند، توسعه صنعتی آن‌ها سی ساله بود. سی سال اول و دوم اجراء کردند و به نتیجه نرسیدند و در سی سال سوم به نتیجه رسیدند. اینقدر ادامه دادند تا کشور اول اقتصادی دنیا شدند. انگلیس هم همین گونه بود. آلمان بعد از جنگ جهانی رشد کرده است. این کشور بعد از جنگ دوم یک کشور سوخته بود، اینقدر اوضاع اقتصادی وخیم بود و پولی ملی بی ارزش شده بود که یک نشریه آلمانی عکس یک شهروند آلمانی کشیده بود که یک گاری پر از مارک در دست داشت برای اینکه نان بخرد. قیمت اتوبوس شهری ۲ میلیون مارک شده بود. قیمت تمبر نامه ۱ میلیون مارک شده بود. این‌ها الان در موزه برلین نگه داری می‌شوند. اما چگونه شد که به قدرت اول صنعتی دنیا تبدیل شد؟ در چین ۶۰ سال پیش ۶۰ میلیون آدم از گرسنگی مردند. یک کشور فقیر به قدرت دوم اقتصادی تبدیل شد. آن‌ها چه کردند؟ ما خیلی از کار‌های آن‌ها را باید انجام دهیم. درست است که توسعه در کشور‌های مختلف فرمولش فرق می‌کند، اما اصول و مبانی مشترکی هم دارد. طرح جامع توسعه ایران کجاست؟ طرح جامع توسعه باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مشارکت تمام کارشناسان نحله‌های مختلف نوشته شود. بعد این طرح جامع به رفراندوم مردم گذاشته شود و رهبری تایید کند و برای اجرا برود. در این طرح جامع باید تکلیف تمام دستگاه‌ها برای بیست یا سی سال روشن شده باشد. اینکه آقا فرمود ما باید قوی شویم، اشاره به همین توسعه همه جانبه است. باید رصد کنیم تا این برنامه را اجرا کنند نه اینکه خاک بخورد. الان ۳۵ یا ۳۶ سیاست کلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته شده است، اما هیچ کدام اجرا نمی‌شود. اقتصاد مقاومتی و چشم انداز ۱۴۰۴ اجرا نمی‌شوند. برای اینکه ما تصمیم جدی برای حل مشکلات کشور نداریم. اگر داشتیم پای این کار می‌آمدیم. در چین وقتی طرح توسعه را نوشتند گفتند یک حزب نباید بیشتر باشد. حزب کمونیست چین. آن هم وظیفه اش این باشد که برای  دولت توسعه، فرد تربیت کند و بر کار آن نظارت کند. کره جنوبی که الان یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا است تا ۲۷ سال اجازه نداد انتخابات ریاست جمهوری اجرا شود. گفتند انتخابات و دموکراسی مخل توسعه است. چون ما یک طرح توسعه‌ای نوشته‌ایم این باید اجرا شود، می‌ترسیدند مردم در انتخابات ریاست جمهوری به کسی رأی دهند که این برنامه را قبول نداشته باشند و زیر آن بزند. ایران باید طرح جامعش را بنویسد. هر دستگاهی از طرح جامع منحرف شد، جلوی آن را بگیرند. شورای نگهبان کسی را تأیید کند که در راستای آن طرح جامع باشد. شورای نگهبان اینقدر برای رهبری، دشمن درست نکند. هی بگویند بند اول یا بند دوم ماده ۲۸ که مخالفت با رهبری است. مردم با رهبری مخالف نیستند و شما این اسم را روی مردم می‌گذارید. به جای این کار‌ها کسی را که به طرح توسعه‌ای که نوشته می‌شود ملزم نباشد، تأیید نکنند. بحث این است که این طرح توسعه باید از همان بالا شروع شود. توسعه در کشور باید رهبر داشته باشد. دولت  و قوه قضاییه یکی از ارکان توسعه هستند. باید یک رئیسی داشته باشد که ایستادگی کند. آقای ماهاتیر محمد در مالزی طرح توسعه را با نظارت خودش نوشت و خودش هم آن را اجراء کرد. آقا لی‌کوان‌یو در سنگاپور رهبرکشور و در عین حال رهبر توسعه هم بود. کمال درویش در ترکیه هم همینطور بود. اجازه نداد کسی از این طرح توسعه تخطی کند تا به نتیجه رسید. ترکیه ۲۵ سال پیش مقروض‌ترین کشور آسیایی- اروپایی بود. الان قطب نوظهور شده است که به برکت کار کمال درویش و اجرای آن بود. اینجا هم باید این کار را کرد و محکم پای اجرای آن ایستاد و رحم نکرد. شما اگر به دشمنان مردم رحم کردید، مردم را نابود می‌کنند. کسانی که به توسعه اعتقاد ندارند، دشمنان کشور هستند. مگر می‌شود کشوری پایدار بماند بعد توسعه پیدا نکند؟ چقدر می‌توان در این وضعیت تحمل کرد؟ یک اغتشاش در سال ۱۳۸۸ می‌شود، باز در سال ۱۳۹۶ اغتشاش می شود و در سال ۱۳۹۸ دوباره اغتشاش می‌شود. این بودجه‌ای که نوشته شده بوی کودتا در آن می‌آید. از این بودجه سه یا  چهار اغتشاش وحشتناک درست می‌شود. برای اینکه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد. بودجه ۱۳۹۸، سی هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشت. برای این کسری، بنزین سه هزار تومان شد و آن اغتشاش و آن کشتار‌ها درست شد. حال ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد؛ لذا باید برق و نان و گازوئیل را چند برابر کرد. ارز را به بیست هزار تومان برد. اینکه از کسانی که تولید کننده هستند یا کارمند هستند مالیات بگیرید؛ و از کسانی که باید مالیات گرفته شود مالیات نگیرید، این خطرناک است. من به آقایان اعلام خطر می‌کنم که بعد از عید خواهید دید این بودجه چه بلایی بر سر جمهوری اسلامی و مردم  می‌آورد.
 

مجموعه عملکرد ما در چهل سال گذشته منجر به حبس بین المللی ایران شده است


 دیدارنیوز: شما از سنگاپور و مالزی و چین مثال‌هایی زدید. قبل از آن هم فرمودید هر کشوری نسخه خود را خواهد داشت. ولی همین کشور‌هایی که نام بردید در ابعاد اقتصادی حداقل روابط بین الملل شان سر جایش بود. نقش روابط بین الملل را در پیشرفت چگونه می‌بینید؟ فرض می‌گیریم که اکثریت فراکسیون مجلس از جبهه سوم خواهد بود. این مباحث نیاز به ارتباط، تکنولوژی، ورود سرمایه، انگیزه  و جلوگیری از فرار سرمایه دارد. شما نقش روابط بین الملل را در توسعه ایران چگونه می‌بینید؟


خورشیدی: توسعه که می‌گویند باید همه جانبه و متوازن باشد، توسعه باید در روابط بین الملل هم باشد. به نظر من، ما می‌توانیم در روابط بین الملل خود، منفعت گرایانه رفتار کنیم. ما یک دیپلماسی هدفمند منافع محور را در دستور کارمان قرار دهیم، جز این راهی نداریم. مجموعه عملکرد ما در چهل سال گذشته منجر  به حبس بین المللی ایران شده است،  باید آن را بشکنیم. چینی‌ها با آمریکایی‌ها همیشه دعوا داشتند، ولی چین تولید داخلی خود را تقویت و ارتباط بین المللی خود را حل کرد. ما نمی‌توانیم بدون این دو پارامتر، مشکلاتمان را حل  و توسعه پیدا کنیم، باید هر دو را داشته باشیم و آن را باید در طرح جامع ببینیم. از نظر آمریکا، ایران یک تهدید است، اما رؤسای جمهورش بر اساس تکنیک‌های خودشان با ما رفتار می‌کنند. ما هم نظرمان این است که آمریکا تهدید است، اما باید بر اساس منافعان با این تهدید برخورد کنیم. من گفتم آمریکایی‌ها به عراق حمله می‌کنند تا روزی چهار میلیون بشکه نفت ببرند. چه کسی می‌گوید اگر بخواهیم در جهان ورود پیدا کنیم باید ارزش‌ها را کنار بگذاریم؟ ما اگر اینقدر ضعیف هستیم که با توسعه روابط بین الملل، ارزش‌ها و انقلابمان از بین می‌رود، پس در بنیه ضعف داریم.

 

سه فراکسیون انقلابی‌ها، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شکل می‌گیرد/احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس دخالت نمی‌کند/ برنامه‌های چشم انداز ۲۰ ساله و ۳۰ ساله در ایران جواب نمی‌دهد/نماینده متخلف باید اخراج شود/ یارانه گرسنگان را ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌دهیم/تصمیمی برای توسعه نداریم/ طرح جامع توسعه به رفراندوم گذاشته شود/ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم/ در روابط بین الملل منفعت گرایانه رفتار کنیم
 

 دیدارنیوز: نقش جریان آقای احمدی نژاد در انتخابات پیش رو را چگونه می‌بینید؟ احمدی نژاد در این انتخابات چه موضع و جایگاهی خواهد داشت؟


 خورشیدی: دو ماه پیش در همین زمینه با آقای احمدی نژاد صحبت کردم. ایشان گفتند من در انتخابات مجلس دخالت نمی‌کنم. همین چهارشنبه قبل ما خدمتشان بودیم گفتند که سیاست من همان است. گفتند ضمن احترامی که به همه دارم، قرار نیست از کسی حمایت کنم. چه آن‌هایی که عکس گرفته‌اند و چه کسانی که عکس نگرفته‌اند! ولی هر کسی می‌تواند تکلیف خودش را انجام دهد. به نظر من هم الان یک درصدی از کاندیداها، کاندیدا‌هایی هستند که یا تفکر آقای احمدی نژاد را کاملاً قبول دارند یا تا حدودی قبول دارند یا در آن راستا هستند.  اگر آقای احمدی نژاد ورود می‌کرد کاندیدای مورد حمایت او برنده می‌شد، چون الان جامعه اینگونه فکر می‌کند.
   
 دیدارنیوز: می‌توانیم شاهد یک فراکسیون قوی با ترکیبی از حامیان احمدی نژاد و قالیباف در مجلس یازدهم باشیم؟
 
خورشیدی: با این شرایطی که دارد پیش می‌رود که آقای قالیباف هم قول می‌دهند که از دایره بیرون روند، به نظر من ممکن است این اتفاق بیفتد که در مجلس، آدم‌های غیر اصلاح طلب و غیر اصول گرا -حال احمدی نژادی باشند یا قالیبافی یا هر چه باشند- یک فراکسیون قوی تر از آن دو خواهند داشت.
 
 دیدارنیوز: در دو جمله بفرمایید ترکیب مجلس آینده از نظر شما چگونه است؟

خورشیدی: ریاست آن به نظر من حتماً یک نیروی انقلابی است. یعنی نمی‌خواهم بگویم اصول گرا، اما حتما انقلابی است. ریاست کمیسیون اقتصاد، بودجه، کشاورزی، انرژی اکثراً در اختیار انقلابی‌ها می‌افتد. سه فراکسیون هم تشکیل می‌شود که فراکسیون اصلاح طلب‌ها خیلی جمعیتشان کمتر از گذشته خواهد شد و فراکسیون اقلیت خواهند شد. دو فراکسیون اصلی یکی اصول گرا خواهد بود و یکی هم افراد جدید هستند.
 
 دیدارنیوز: در مجلس فراکسیون اکثریت نخواهیم داشت؟
 خورشیدی: به نظر من اکثریتی به آن شکل نداریم، ولی اثرگذاری همین فراکسیون اقلیت اصلاح طلب‌ها، کمتر از فراکسیون صد نفری این مجلس نخواهد بود. یعنی آن‌ها در توازن مجلس نقش اصلی را خواهند داشت.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی