تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

چالش پایداری‌ها در بازی برد ـ برد اصولگرایان

News Image Lead

شب گذشته بعد از چندین جلسه و پیشنهاد‌های مختلف، اصولگرایان با ۲ لیست به انتخابات وارد شدند. این درحالی است که واپسین تلاش‌های برای وحدت لیست ائتلاف تهران با جبهه پایداری به نتیجه نرسید. در لیست نهایی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب که با شعار ایران سربلند منتشر شده است قالیباف سرلیست است و در لیست نهایی جبهه پایداری، نام مرتضی آقاتهرانی به عنوان سرلیست، اعلام گردیده است. پایداری‌ها در بیانیه خود تاکید کرده اند که شورای ائتلاف در تهران برخلاف توصیه‌ها و قواعد عقلی و نقلی متأسفانه با اصرار عجیب بر تباین فهرست‌ها (منع حضور نامزد‌ها در بیش از یک فهرست) عملاً مانع موفقیت جمعی نیرو‌های انقلاب در حداکثری کردن اشتراکات دو فهرست گردید. اصولگرایان بدون هیچ شکی واقف هستند که درآینده اکثریت مجلس را در اختیار خواهند داشت، اما از آنجا که به خوبی آگاهند طیف احمدی‌نژاد، عدالتخواهان و مداحان توانایی به زحمت انداختن آنان را ندارند، رقابت با پایداری‌ها با توجه به طرح شعار‌های (اقتصادوعدالت) احتمالا شرایط را برای آنان کمی سخت خواهد کرد.

کد خبر: ۵۱۹۲۸
۱۲:۵۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ انتخابات اسفندماه در نوع خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فعالان در این حوزه براین اعتقادند که بخشی از مردم تصمیم خود را جهت عدم شرکت در انتخابات گرفته‌اند، این گروه کسانی هستند که در صورت حضور در پای صندوق‌های رأی بر میزان مقبولیت اصلاح‌طلبان خواهند افزود که با عدم حضورشان در انتخابات اسفندماه بدون شک این طیف سیاسی را برای کسب موفقیت در انتخابات اسفندماه به زحمت خواهند انداخت، البته این تنها دلیلی نیست که براساس آن پیش‌بینی می‌شود اصلاح‌طلبان برای انتخابات اسفندماه آینده روشنی نخواهند داشت.

 

بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب که بابت شرکت در انتخابات ثبت‌نام به عمل آورده‌اند، موفق به اخذ تائید صلاحیت از فیلتر شورای نگهبان نشدند و اکثریت آنان، مُهر عدم‌صلاحیت بر پای نام‌شان خورده است، به طور مشخص می‌توان به شخصیت‌هایی مانند محمود صادقی، غلامرضا حیدری، طیبه سیاووشی و حتی علی مطهری - میزان اصلاح‌طلبی مطهری تنها نام او در لیست فراکسیون امید بود- اشاره کرد که برای حضوردر مجلس یازدهم اجازه رقابت پیدا نکردند. البته این اسامی بسیار بیشتر از تعداد مورد نظر است که با در نظر گرفتن تمامی آن‌ها چنین می‌توان نتیجه گرفت که رقابتی بین اصولگرا و اصلاح طلب (دو حزب مطرح در کشور) وجود نخواهد داشت.

 

در واقع اصولگرایان وارد یک بازی برد- برد شده‌اند که پیروزی‌شان حتمی است، اما با توجه به وجود اختلاف در بین طیف‌های مختلف خود، داستانشان برای مجلس یازدهم به اینجا ختم نمی‌شود.

 

اصولگرایان در فضای داخلی حزبی خود با چند دستگی روبرو هستند که به سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد. در اولین اقدام، سرلیستی ائتلافی با عنوان اصولگرایان به محمد باقر قالیباف اختصاص یافت - که البته احتمال داده می‌شود مدیریت آینده مجلس را هم در دست بگیرد- که این مسئله به تنهایی اولین اختلاف بین ائتلاف اصولگرایان و پایداری‌ها را کلید زد، زیرا اعضای جبهه پایداری اساسا محمد باقر قالیباف را فرد اصلح نمی‌دانند و دلیل آنکه برای انتخابات ریاست‌جمهوری به حمایت از او اعلام موضع نکردند، همین مسئله بود.

 

چالش پایداری‌ها در بازی برد ـ برد اصولگرایان

 

در واقع با نزدیک‌تر شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی در کنار آشکار شدن وضعیت لیست‌های انتخاباتی، دعوا‌ها و اختلافات داخلی عیان‌تر شده است. به طور نمونه شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، لیست ۳۰ نفره خود برای انتخابات مجلس را در حوزه انتخابیه تهران در روز ۲۲ بهمن ماه با سرلیستی محمد باقر قالیباف منتشرکرد که در آن جایی برای پایداری‌ها در نظر گرفته نشده بود، البته پیش از آن هم پایداری‌ها اعلام کرده بودند که لیستی جداگانه معرفی خواهند کرد.

 

لازم به ذکر است که لیست اصولگرایان تنها به اعضای جبهه پایداری‌ها و ائتلاف اصولگرایان منتهی نمی‌شود، عدالتخواهان، احمدی‌نژادی‌ها و مداحان سه گروه دیگر هستند که هر یک لیست جداگانه معرفی کرده اند. در واقع به نظر می‌رسد، در صورتی که اصلاح‌طلبان به دلایل بالا دچار بحران نمی‌شدند، کسب اکثریت در مجلس یازدهم برای آنان نیاز به تلاش چندانی نداشت.

 

البته محمدباقر قالیباف حتی نسبت به همین لیست و حمایت هم نقد دارد. اکانت منتسب به او با انتشار تصویری از لیست ائتلاف در توئیتی نوشت: "من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست. " نزدیکان قالیباف نیز در فضای مجازی به تندی به لیست منتشر شده تاخته‌اند و ظاهرا شش تن از چهره‌هایی که به نوعی مورد تائید قالیباف بوده‌اند از لیست حذف شده‌اند که منجر به ناراحتی و ناامیدی بخش زیادی از اصولگرایان شد، به طور نمونه منصور ارضی مداح مشهور در بیانیه‌ای که واکنش به این حذفیات بود، گفت که لیست جداگانه‌ای منتشر خواهد کرد.

به این ترتیب زمزمه‌های جدایی قالیباف از ائتلاف و ارائه لیست تازه مطرح شد و به نظر می‌رسد که هنوز قالیباف از دوستان اصولگرای خود گله‌مند و ناراحت است.

 

قالیباف که در انتخابات سال ۹۶ به درست یا غلط بر این تصور بود که حتی در صورتی که وارد پاستور نشود، اما آرا او از ابراهیم رئیسی بیشتر است، به درخواست جمنا تن داد و به نفع او از میدان رقابت انتخاباتی خارج شد، اما پس از پایان یافتن انتخابات هر فرصتی که به دست آورد در آن نشان داد از این تصمیم دوستان خود گله‌مند است و حتی زمانی که تسلیم شد، رضایت نداشت، برهمین اساس صحبت از نواصولگرایی به میان آورد و صراحتا اعلام کرد که اصولگرایی پاسخگوی نیاز‌های امروز جامعه نیست.

 

با این حال برخی از چهره‌های اصولگرایی براین اعتقادند که این اظهار نظر او دیگر مطرح نیست و اکنون نو اصولگرایی از نظر قالیباف مدنظر قرار ندارد، ولی ظاهرا تمام اصولگرایان این امر را باور نکرده‌اند. غلامرضا مصباحی مقدم از کاندیدا‌های انتخابات مجلس که هنوز به قطعیت نمی‌داند به کاندیداتوری ادامه خواهد داد یا خیر، در گفت‌وگویی با خبرآنلاین درباره اختلاف در طیف اصولگرایی که حتی منجر به نامه نگاری‌هایی نه چندان دوستانه بین غلامعلی حداد عادل و مرتضی آقا تهرانی شده، گفته است: «دنبال این بودیم که جریان انقلابی به هم بپیوندند و از مدت‌ها پیش ۳۱ حزب در جلسات جامعه روحانیت که با احزاب اصولگرا انجام می‌شد، حضور داشتند و همان وقت هم از جبهه پایداری دعوت شد و حتی یک جلسه هم با حضور جبهه پایداری در خانه آقای موحدی‌کرمانی برگزار کردیم و آنان اعلام آمادگی برای وحدت کردند، اما تاکنون که به نتیجه‌ای نرسیدیم.»

 

اما در نهایت، شب گذشته بعد از چندین جلسه و پیشنهادهای مختلف، اصولگرایان با ۲ لیست به انتخابات وارد شدند. این درحالی است که واپسین تلاش های برای وحدت لیست ائتلاف تهران با جبهه پایداری به نتیجه نرسید. در لیست نهایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که با شعار ایران سربلند منتشر شده است قالیباف سرلیست است و در لیست نهایی جبهه پایداری، نام مرتضی آقاتهرانی به عنوان سرلیست، اعلام گردیده است. پایداری ها در بیانیه خود تاکید کرده اند که شورای ائتلاف در تهران برخلاف توصیه‌ها و قواعد عقلی و نقلی متأسفانه با اصرار عجیب بر تباین فهرست‌ها (منع حضور نامزدها در بیش از یک فهرست) عملاً مانع موفقیت جمعی نیروهای انقلاب در حداکثری کردن اشتراکات دو فهرست گردید.

 

اصولگرایان بدون هیچ شکی واقف هستند که درآینده اکثریت مجلس را در اختیار خواهند داشت، اما از آنجا که به خوبی آگاهند طیف احمدی‌نژاد، عدالتخواهان و مداحان توانایی به زحمت انداختن آنان را ندارند، رقابت با پایداری‌ها با توجه به طرح شعار‌های (اقتصادوعدالت) احتمالا شرایط را برای آنان کمی سخت خواهد کرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی