تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش "دیدارنیوز" در باب هزینه برگزاری و تبلیغات در راهپیمایی‌ها؛

هزینه برگزاری راهپیمایی‌ها قابل محاسبه نیست/ هزینه‌ها را از آیت‌الله جنتی بپرسید

News Image Lead

به نظر می‌رسد در اصل برگزاری یک جشن ملی، هیچ فرد و گروهی در کشور، مشکلی نداشته باشد و همه همراهی می‌کنند کما اینکه شبیه مراسم ۲۲ بهمن هر سال در کشور‌های دیگر هم برگزار می‌شود. سوال یا مسئله‌ای که در حاشیه برگزاری مناسبت‌هایی همچون ۲۲ بهمن، ۹ دی، روز قدس و مناسبت‌های همسطح آن به ذهن می‌رسد این است که هزینه برگزاری و انجام تبلیغات این مراسم‌ها از کجا تامین می‌شود و نهاد پاسخ‌گو یا ناظر کدام است؟ این تنها مسئله در این رابطه نیست، در طول سال پیش آمده که کشور در واکنش به یک اقدام دشمن خارجی یا یک تجمع اعتراضی در داخل، اقدام به برنامه ریزی و سازمان‌دهی راهپیمایی‌هایی کرده است، از جمله بعد از اعتراضات دی ۹۶ و آبان ۹۸، واکنش مردم به شهادت سردار سلیمانی و بدرقه پیکر او و موارد متعدد دیگر، چنین رویکردی را شاهد بودیم. مهدی شیخ از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به دیدارنیوز گفت:واقعا از اعداد و ارقامی که در این مناسبت‌ها هزینه می‌شود بی اطلاع هستم و خوشحال می‌شوم اگر شما اطلاعاتی از این هزینه‌ها دارید در اختیار ما بگذارید.

کد خبر: ۵۱۹۱۴
۱۴:۵۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: چهل و یکمین مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن نیز به پایان رسید و شاهد حضور همیشگی و پرشور مردم در سراسر کشور بودیم.

 

به نظر می‌رسد در اصل برگزاری یک جشن ملی، هیچ فرد و گروهی در کشور، مشکلی نداشته باشد و همه همراهی می‌کنند کما اینکه شبیه مراسم ۲۲ بهمن هر سال در کشورهایی چون فرانسه، ایالات متحده آمریکا، چین و دیگر کشور‌ها برگزار می شود و چنین جشن‌ها، کارناوال‌ها و همایش‌های سالیانه‌ای مرسوم است و در سطح ملی یا پایتخت‌ها برگزار می‌کنند.
 
سوال یا مسئله‌ای که در حاشیه برگزاری مناسبت‌هایی همچون ۲۲ بهمن، ۹ دی، روز قدس و مناسبت‌های همسطح آن به ذهن می‌رسد این است که هزینه برگزاری و انجام تبلیغات این مراسم‌ها از کجا تامین می‌شود و نهاد پاسخ‌گو یا ناظر کدام است؟ این تنها مسئله در این رابطه نیست، در طول سال پیش آمده که کشور در واکنش به یک اقدام دشمن خارجی یا یک تجمع اعتراضی در داخل، اقدام به برنامه ریزی و سازمان‌دهی راهپیمایی‌هایی کرده است، از جمله بعد از اعتراضات دی ۹۶ و آبان ۹۸، واکنش مردم به شهادت سردار سلیمانی و بدرقه پیکر او و موارد متعدد دیگر، چنین رویکردی را شاهد بودیم. فارغ از اینکه بخواهیم به نیت‌ها بپردازیم یا آن را تایید یا رد کنیم، تعدد برنامه‌های مناسبتی ملی تقویمی و غیر آن و حتی میان برنامه‌های پیش‌بینی نشده‌ی واکنشی و مقطعی، هزینه زیادی را می طلبد، پولی که پس از پایان مراسم، هرگز برنمی گردد، زیرا بنرها، بروشور‌ها و پرچم‌ها برای همان مناسبت است و تمام.

 

برای اینکه موضوع مقداری برای مخاطب واضح‌تر و قبل لمس‌تر باشد، در روز ۲۲ بهمن ۹۸ مسیر میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی در تهران را در نظر بگیریم و هزینه‌ای که در هزار متر این مسیر مصرف می‌شود را در ترازوی علم ریاضی قرار دهیم. با استعلام قیمت اقلام مصرف شده راهپیمایی، به یک عدد نسبی رسیدیم. به این صورت که در خوشبینانه‌ترین حالت، در هر هزارمتر از مسیر فوق، رقمی معادل  ۸۰  میلیون تومان هزینه می‌شود به طوری یک قلم آن یعنی بنر‌ها بالغ بر ۲۵ میلیون تومان، هزینه طراحی و چاپ تحمیل می‌کنند. لازم به ذکر است میانگین هزینه طراحی و چاپ یک متر بنر چهار رنگ ۲۰ هزار تومان است، تا رسد به اقلام دیگر، از پرچم و پوستر و بروشور گرفته تا هزینه‌های لوازم صوتی و تصویری و مبالغ پیدا و پنهان!
 
حدود پانزده کیلومتر مسیر راهپیمایی از میدان امام حسین تا میدان آزادی، اگر در عدد  ۸۰ میلیون تومان ضرب کنیم، می‌شود یک میلیارد و  دویست میلیون تومان و اگر این عدد که عددی خوشبینانه هم هست را در چندین خیابان اصلی تهران و سپس به سراسر کشور تعمیم دهیم خروجی آن  رقمی غیرقابل تصور خواهد بود. شاید به همین دلیل است که از هر مسئولی این سوال را می‌پرسیم اظهار بی اطلاعی می‌کند. همچنان این سوال پا برجاست تا انشالله این گزارش موجبات پاسخگویی و شفافیت را در آینده از طرف نهاد‌ها و سازمان‌های متولی فراهم کند، به طوری که مردم را برای اطلاع رسانی محرم بدانیم.

 

هزینه راهپیمایی‌ها قابل محاسبه نیست/ هزینه‌ها را از آیت‌الله جنتی بپرسید
 

بی‌اطلاع هستیم

 

در همین رابطه حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌مهدی شیخ عضو فراکسیون امید و از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به دیدارنیوز گفت: هزینه راهپیمایی‌های مختلف الزاما ردیف بودجه مشخصی در برنامه ندارند و معمولا بخش‌های فرهنگی و تبلیغاتی سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف برای راهپیمایی از بودجه خودشان، بخشی را به مناسبت‌های مختلف آیینی اختصاص می‌دهند.
 
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما به عنوان کمیسیون فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این حق را داریم که در خصوص هزینه‌های مختلف تجمعات، همایش‌ها و راهپیمایی‌ها تحقیق کنیم و شفافیت طلب کنیم، ولی اینکه بتوانیم ریز هزینه‎‌ها و منشا آن را پیدا و معرفی کنیم کار سختی است و تا کنون تا این حد کسی وارد نشده است.

 

هزینه راهپیمایی‌ها قابل محاسبه نیست/ هزینه‌ها را از آیت‌الله جنتی بپرسیدوی در پاسخ به این پرسش که غیر از راهپیمایی سالیانه ۲۲ بهمن، روز قدس و دیگر مناسبت‌های تقویمی در طول سال به کرات راهپیمایی‌هایی له یا علیه موضوع یا سیاستی داخلی برگزار می‌شود، واقعا پول برگزاری این مراسم‌های پیش بینی نشده از کجا تامین می‌شود، گفت: به نظرم این سوال را باید از سازمان‌های متولی پرسید، چون ما بی اطلاع هستیم و فکر می‌کنم سازمان‌های برگزار کننده از بودجه عمومی خود استفاده می‌کنند.
 
شیخ خاطرنشان کرد: نباید فکر کنیم هزینه این مناسبت‌ها آنچنان ردیفی در بودجه جاری دارند، این پول‌هایی که هزینه می‌شوند "پول صاحب‌دار"ی است، خیر این هزینه‌ها طی سال‌های گذشته می‌شده و به بودجه عمومی هزینه‌ای تحمیل نمی‌شود و در مقایسه با دیگر ردیف‌های مشابه پول قابل توجهی نیست.
 
وی در واکنش به پرسش دیدارنیوز مبنی بر اینکه هزینه یک بنر ۱۰ در ۵ متری پرچم آمریکا که برای پا گذاشتن عابران، کف خیابان پهن می‌شود، بیش از یک میلیون تومان است، همین یک قلم کوچک را در ابعاد کشوری اگر محاسبه کنیم رقمی میلیاردی می‌شود، چرا می‌گویید پول قابل توجهی نیست، گفت: واقعا از اعداد و ارقامی که در این مناسبت‌ها هزینه می‌شود بی اطلاع هستم و خوشحال می‌شوم اگر شما اطلاعاتی از این هزینه‌ها دارید در اختیار ما بگذارید.
 
 در همین رابطه، احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم گفته است: من از رقم هزینه‌هایی که برای مناسب‌های این چنینی خرج می‌شود، اطلاع ندارم متاسفانه! البته از جزییات اطلاع ندارم. مجلس که برای یک برنامه، بودجه تصویب نمی‌کند. برای دستگاه‌ها بودجه تصویب می‌کند و دستگاه‌ها خودشان این بودجه را هزینه می‌کنند. باید تماس بگیرید با شورای هماهنگی تبلیغات و از حضرت آیت الله جنتی بپرسید.

 
دیدارنیوز قصد داشت برای تنویر افکار عمومی و کمک به شفافیت به طور مشخص ردیف یا منشأ پولی که در هر همایش یا راهپیمایی هزینه می‌شود را به شکلی مستند در اختیار مخاطبان قرار دهد که گویا در حال حاضر امکان پذیر نیست. لذا فقط این سوال مطرح می شود که آیا می شود لیست تمامی پول‌هایی که در کشور هزینه می‌شود ـ منشا و محل خرج آن ـ در اختیار مردم قرار بگیرد؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی