تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
پیروز ایزدی کارشناس مسائل اتحادیه اروپا در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

بریتانیا و اتحادیه اروپا از برگزیت متضرر خواهند شد

News Image Lead

طبق توافقی که میان «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس و سران اتحادیه اروپا حاصل شده، از امروز تا پایان دسامبر ۲۰۲۰ یعنی به مدت یازده ماه، طرفین وارد «دوره انتقالی» خواهند شد و بدین ترتیب تا زمان مشخص شده، اکثر قوانین اتحادیه اروپا از جمله حقوق شهروندان اتحادیه اروپا برای زندگی و کار در انگلیس کماکان لازم‌الاجرا خواهند بود، لذا بریتانیا فوراً حاکمیت مستقل یا کنترل مرزی وعده داده شده به طرفداران برگزیت را به دست نخواهد آورد. با این حال، این کشور رسماً یک گام دیگر به این مرحله نزدیک‌تر شده است. پیروز ایزدی کارشناس مسائل اتحادیه اروپا در توضیح تاثیر برگزیت بر آینده بریتانیا به دیدارنیوز گفت: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که از دیشب اجباری شد، هر دو طرف (بریتانیا و اتحادیه اروپا) را متضرر خواهد کرد. بریتانیا باید تا آخر سال ۲۰۲۰ حق عضویت به اتحادیه اروپا را بپردازد و این امر در حالی روی می‌دهد که نمایندگانش از پارلمان اروپا و کمیسیون اروپایی خارج شده‌اند، بنابراین هیچ نفوذی در تصمیمات اتحادیه نخواهد داشت، به این معنا که وزن سیاسی بریتانیا با وجود هزینه‌ای که پرداخت می‌کند، دچار لطمه می‌شود.

کد خبر: ۵۰۷۰۱
۱۷:۱۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پس از گذشت بیش از سه‌سال کشمکش سیاسی، کناره‌گیری دو نخست‌وزیر و برگزاری ده‌ها تجمع اعتراضی، سرانجام بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد. "بوریس جانسون" نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه با صدور پیامی ویدئویی خطاب به مردم این کشور گفت: «برای بسیاری از افراد، این لحظه هیجان‌انگیر امید است. لحظه‌ای که هیچوقت گمان نمی‌کردند فرا برسد.»

 

جانسون با بیان اینکه خروج از اتحادیه اروپا «یک پایان نیست، بلکه یک شروع است»، افزود: «معتقدم این کار درست، سالم و دموکراتیکی بود که انجام دادیم... اتحادیه اروپا طی بیش از ۵۰ سال در جهتی تحول پیدا کرد که دیگر برای این کشور (انگلیس) مناسب نیست.»

 

"جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به برگزیت، گفت: «با اینکه از این تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه خود متاسف هستیم، اما به این انتخاب احترام می‌گذاریم و آماده حرکت رو به جلو هستیم».

 

"مایک پامپئو" وزیر خارجه آمریکا نیز از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا استقبال کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «از اینکه انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر قرارداد برگزیت که به خواست مردم بریتانیا احترام می‌گذارد، به توافق رسیدند، خوشحالم. ما به توسعه روابط قوی، سازنده و موفق با انگلیس، همزمان با ورود آن‌ها به این فصل جدید، ادامه می‌دهیم».

 

طبق توافقی که میان «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس و سران اتحادیه اروپا حاصل شده، از امروز تا پایان دسامبر ۲۰۲۰ یعنی به مدت یازده ماه، طرفین وارد «دوره انتقالی» خواهند شد و بدین ترتیب تا زمان مشخص شده، اکثر قوانین اتحادیه اروپا از جمله حقوق شهروندان اتحادیه اروپا برای زندگی و کار در انگلیس کماکان لازم‌الاجرا خواهند بود، لذا بریتانیا فوراً حاکمیت مستقل یا کنترل مرزی وعده‌ داده‌ شده به طرفداران برگزیت را به دست نخواهد آورد. با این حال، این کشور رسماً یک گام دیگر به این مرحله نزدیک‌تر شده است.

 

لازم به یادآوری است که برگزیت، فرآیند خارج شدن بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) از اتحادیه‌ای است که قواعد تجاری، سیاسی و قضایی کشور‌های عضو را رقم می‌زند. بریتانیا اولین کشور در این اتحادیه است که از آن خارج می شود، از این رو فرآیند خروج با پیچیدگی‌هایی مواجه شد.

 

پیروز ایزدی: بریتانیا و اتحادیه اروپا از برگزیت متضرر خواهند شد

 

پیروز ایزدی کارشناس مسائل اتحادیه اروپا در توضیح تاثیر برگزیت بر آینده بریتانیا به دیدارنیوز گفت: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که از دیشب اجباری شد، هر دو طرف (بریتانیا و اتحادیه اروپا) را متضرر خواهد کرد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: انجام توافق با اتحادیه اروپا تا یکسال آینده باید ادامه داشته باشد، اما در حالت کلی با توجه به اینکه اکنون حدود ۴۵ درصد صادرات بریتانیا به اتحادیه اروپا انجام می‌گیرد در صورتی که این کشور موفق نشود پس از عملیاتی شدن برگزیت، همکاری‌های تجاری مورد اشاره را به لحاظ الزام در پرداخت تعرفه‌های بالا ادامه دهد از حیث صادرات به اروپا و واردات از این کشور‌ها به بریتانیا با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

 

این کارشناس امور اتحادیه اروپا در این خصوص یادآور شد: بریتانیا از طرف دیگر مجبور است اتکای خود را به آمریکا بیشتر کند و به همان نسبت هم نفوذش در اتحادیه کاهش خواهد یافت. جالب این است که بریتانیا باید تا آخر سال ۲۰۲۰ حق عضویت به اتحادیه اروپا را بپردازد و این امر در حالی روی می‌دهد که نمایندگانش از پارلمان اروپا و کمیسیون اروپایی خارج شده‌اند، بنابراین هیچ نفوذی در تصمیمات اتحادیه نخواهد داشت، به این معنا که وزن سیاسی بریتانیا با وجود هزینه‌ای که پرداخت می‌کند، دچار لطمه می‌شود.

 

ایزدی دلیل اصرار دولت بریتانیا بابت اجرایی شدن تصمیم خروج از اتحادیه را چنین بیان کرد: طرفداران برگزیت بر این اعتقادند که در ابتدا این کار سبب خواهد شد تا بریتانیا مجددا حاکمیت خود را به دست آورد و در مواردی مانند قانون مهاجرت طبق قوانین خود عمل کند. دلیل دیگر هم از نگاه آنان این است که بریتانیا از پرداخت حق عضویت خود به اتحادیه که مبلغ نسبتا زیادی هم هست، معاف خواهد شد و می‌تواند این پول را صرف تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و نظام‌های بهداشت و رفاهی کند.

 

این استاد دانشگاه در خصوص دلایل حمایت امریکا از برگزیت اظهار داشت: ترامپ از زمانی که به ریاست‌جمهوری دست یافته است، نگاهش به اتحادیه اروپا بیشتر به چشم یک رقیب اقتصادی بود، برهمین اساس تمام تلاش خود را به کار بست تا ترتیب آن به نفع کشور خود تغییر یابد. به طور کلی رئیس‌جمهوری آمریکا از همان روز‌های اول که این مقام را کسب کرده بود از برگزیت حمایت به عمل آورد و در جهت تحقق آن حتی بین احزاب بریتانیا نیز نفوذ داشت و تمامی تلاش خود را به کار بست تا این عمل به نتیجه مورد دلخواه او برسد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی