تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
سید مرتضی نعمت‌زاده کارشناس مسائل فلسطین در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

رونمایی از معامله قرن موجب انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین نمی‌شود

سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تهدید کرده است که در مقابل افشای طرح صلح ترامپ، احتمال انحلال دولت خودگردان وجود دارد. سید مرتضی نعمت‌زاده کارشناس مسائل فلسطین و تحلیلگر سیاسی در خصوص رونمایی از طرح موسوم به معامله قرن و تهدید برخی از مقامات فلسطینی مبنی بر انحلال تشکیلات خودگردان در گفتگو با دیدارنیوز گفت: انحلال، عملی نخواهد شد. در جنبش آزادیبخش فلسطین در واقع دو جریان عمده وجود دارد. یکی جریان سازشکار است که به پیگیری تحقق دولت فلسطین از طریق مذاکره اعتقاد دارد و جریان دیگر هم مقاومت را در برنامه خود قرار داده است، البته جنبش آزادیبخش فلسطین بر جریان سازشگر و گفتگو کننده غالب است و با توجه به اینکه جنبش آزادیبخش فلسطین یک میراث سیاسی و معنوی به شمار می‌آید، بعید به نظر می‌رسد که تشکیلات خودگردان منحل شود، زیرا در واقع از جایگاه اجتماعی در میان مردم فلسطین برخوردار است، بنابراین حتی اگر بتوانند بخشی از رهبران این جنبش را با خود همراه سازند، نخواهند توانست این نهاد سیاسی را به طور کلی در میان مردم و فعالان قدیمی به فراموشی بسپرند.

کد خبر: ۵۰۳۱۰
۱۰:۰۶ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ رسانه ها گزارش داده اند که امروز قرار است دونالد ترامپ طرح تازه خود را برای صلح در خاورمیانه که «معامله قرن» نام دارد رونمایی کند. ترامپ تصریح کرده که «مطمئن هستم که فلسطینی‌ها در ابتدا واکنش منفی نشان خواهند داد، اما این طرح واقعا خیلی به نفع آنهاست».

 

دونالد ترامپ مراسم رونمایی از طرح موسوم به "معامله قرن" را در جریان دیداری که با بنیامین نتانیاهو داشت، وعده داد اما چه این کار به زودی عملی شود و چه به مرحله عمل نرسد، ابراز تردید دونالد ترامپ درخصوص عدم پذیرش این طرح توسط فلسطینی‌ها از این جهت درست به نظر خواهد رسید که اقدامات دولت ترامپ مانند به رسمیت‌شناختن کل بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر، عدم مخالفت با ایجاد شهرک‌های تازه در مناطق فلسطینی و قطع کمک به نهاد مسئول سازمان ملل در امور آوارگان فلسطینی، فلسطینی‌ها را نسبت به کل طرح مورد بحث، بدبین کرده است.

 

بر همین اساس و طبق گزارش الجزیره، «نبیل ابو ردینه» سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تهدید کرده‌ است که در مقابل افشای طرح صلح ترامپ، احتمال انحلال دولت خودگردان وجود دارد. مقامات فلسطینی پیش از این نیز از مفاد مهم توافق نامه اسلو که روابط تشکیلات خودگردان با اسرائیل را تعریف می‌کند، عقب‌نشینی کرده بودند و «صائب ارککت» مذاکره کننده اصلی فلسطین به AFP گفته بود که سازمان آزادی بخش فلسطین حق دارد اگر ترامپ از برنامه خود پرده بردارد، از توافق موقت خارج شود. او بر این اعتقاد است که ابتکار ترامپ، اشغال موقت اسرائیل را به یک اشغال دائمی تبدیل می‌کند.

 

شبکه الجزیره همچنین در این‌باره درقالب گزارشی آورده است که برنامه دولت آمریکا به دنبال حاکمیت اسرائیل بر بیت‌المقدس و شهرک‌های صهیونیست نشین و ایجاد کشور فلسطین است، به شرط اینکه حماس تسلیحات خود را تسلیم کند و فلسطینی‌ها اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی و اورشلیم را به عنوان پایتخت آن به رسمیت شناسند.

 

اما سوال این است که آیا تشکیلات خودگردان فلسطین، توانایی اجرایی کردن تهدید خود را دارد و در صورتی که این کار به اجرا درآمد چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت؟

 

انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین بعید است

 

سید مرتضی نعمت‌زاده کارشناس مسائل فلسطین و تحلیلگر سیاسی در خصوص رونمایی از طرح موسوم به معامله قرن در گفتگو با دیدارنیوز گفت: طرح‌هایی از این دست سال‌های گذشته هم از سوی آمریکایی‌ها با همکاری برخی از جریانات سازشکار در فلسطین طراحی شده بود و برای اجرایی کردن آن‌ها تلاش‌های فراوانی صورت گرفت که کمپ دیوید در دوره جیمی کارتر یکی از این موارد است، اما نقطه مشترک تمام این طرح‌ها شکست بود، زیرا با ویژگی‌های منطقه‌ای غرب آسیا یا خاورمیانه همراه نبوده و فاقد پایه‌های دقیقی مانند اجرای عدالت بوده است، برهمین اساس نمی‌توانیم چشم‌اندازی را درخصوص این طرح قائل باشیم.

 

این کارشناس امور فلسطین دراین‌باره که ترامپ، یکی از شعارهای تبلیغاتی خود در خصوص انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس را عملی ساخت، آیا این طرح را نمی‌تواند به اجرا درآورد، یادآور شد: در واقع تا زمانی که جنبش مردمی در فلسطین ادامه پیدا کند هر گونه تغییر و تحولاتی از این دست یعنی انتقال سفارت و... به رژیم صهیونیستی مشروعیت نخواهد بخشید.

 

وی در این رابطه اضافه کرد: در دوران قرون وسطی، جنگ صلیبی ۲۰۰ سال ادامه پیدا کرد و محور آن هم بحث اشغال قدس توسط اشغالگران صلیبی بود، ولی از آنجا که مردم منطقه و خود مردم فلسطین اعتقاد دارند این کشور و سرزمین بیت‌المقدس، بخش تفکیک‌ناپذیر کیان اسلامی است، این آرزو‌ها هرگز تحقق پیدا نکرد و نخواهد کرد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص اظهار داشت: دیپلماسی تا زمانی که با واقعیت‌ها منطبق نباشد و در جهت تحقق عدالت و خواسته‌های ملل گام برندارد، نمی‌تواند به نتیجه دست یابد.

 

نعمت‌زاده درباره تهدید برخی از مقامات فلسطینی مبنی بر انحلال تشکیلات خودگردان تصریح کرد: انحلال، عملی نخواهد شد. در جنبش آزادیبخش فلسطین در واقع دو جریان عمده وجود دارد. یکی جریان سازشکار است که به پیگیری تحقق دولت فلسطین از طریق مذاکره اعتقاد دارد و جریان دیگر هم مقاومت را در برنامه خود قرار داده است، البته جنبش آزادیبخش فلسطین بر جریان سازشگر و گفتگو کننده غالب است و با توجه به اینکه جنبش آزادیبخش فلسطین یک میراث سیاسی و معنوی به شمار می‌آید، بعید به نظر می‌رسد که تشکیلات خودگردان منحل شود، زیرا در واقع از جایگاه اجتماعی در میان مردم فلسطین برخوردار است، بنابراین حتی اگر بتوانند بخشی از رهبران این جنبش را با خود همراه سازند، نخواهند توانست این نهاد سیاسی را به طور کلی در میان مردم و فعالان قدیمی به فراموشی بسپرند.

 

وی درباره نتیجه این اتفاق در صورت وقوع توضیح داد: تجربه حکایت از آن دارد که راه‌حل‌هایی که از بیرون بر منطقه تحمیل می‌شود، دوام نداشته و مطالعه تاریخ فلسطین نشان می‌دهد که مردم در بسیاری از اتفاقات اولیه، بدون نقش موثر بودند؛ چنانچه برای نجات خود، از جنایات رژیم صهیونیستی چشم می‌پوشیدند، اما در سال‌های اخیر هرگز حاضر نشدند سرزمین خود را ترک کنند و به مقاومت پرداختند، بنابراین معادلات کنونی با مردم آن ارتباط ندارد، البته تلاش شد تا از طریق ارائه بعد اقتصادی به این طرح و نوعی اشتغال‌زایی در خارج از سرزمین فلسطین به نحوی مردمی را که در محاصره اقتصادی قرار دارند را وادار به مهاجرت کنند و در واقع خواسته‌های آن‌ها را تحت پوشش قرار دهند، اما مردم فلسطین در سال‌های گذشته و در جنگ‌های اخیر رویکرد مقاومت را برگزیدند، البته متاسفانه به دلیل شرایطی که در منطقه به وجود آمده، آمریکا و اروپا وکشور‌های وابسته به آن‌ها مانند عربستان، امارات و قطر موضوع فلسطین را از اولویت منطقه خارج کردند، اما با توجه به شکست جریان داعش که در واقع تداوم بخش سیاست‌های آمریکا در منطقه جهت تکمیل پروژه رژیم صهیونیستی بود باردیگر مسئله فلسطین جایگاه خود را پیدا کرده است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی