تیتر امروز

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
احمد بخشایشی اردستانی کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

اگر ترامپ پیروز انتخابات شود با ایران مذاکره می‌کند/نگاه روحانی مانند احمدی نژاد به داخل باشد

به نظر می‌رسد همانگونه که کارشناسان مختلف اعلام کرده بودند دموکرات‌ها موفق به برکناری ترامپ نمی‌شوند، این امر عملا تحقق نمی‌یابد و حتی ممکن است این پروسه و فرایند طی شده، برگ برنده‌ای شود در دست ترامپ برای انتخابات پیش رو. این موضوع در حالی است که مقامات سیاسی کشورمان، چشم امید به انتخابات پیش رو در آمریکا بسته اند تا شاید با شکست ترامپ، از حجم عظیم تحریم‌ها کاسته شود. احمد بخشایشی اردستانی نماینده پیشین مجلس و کارشناس روابط بین الملل به دیدارنیوز گفت: اهرم فشار آمریکا تحریم است، به همین دلیل ترامپ می‌گوید مذاکره نمی‌کند، ولی ایران و اروپا بدشان نمی‌آید مسئله برجام را تا انتخابات آمریکا بکشانند که دو حالت پیش می‌آید. حالت اول، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات است و با توجه به اینکه برجام محصول تلاش‌های آن‌ها است به این توافق برمی گردند. در حالت دوم نیز اگر ترامپ برنده انتخابات شود باز هم احتمال مذاکره با او وجود دارد.ترامپ در دور دوم، یک ترامپ تهاجمی و سخت گیر نخواهد بود.

کد خبر: ۵۰۲۱۴
۱۲:۲۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: تلاش دموکرات‌ها برای احضار شهودی همچون جان بولتون به جلسه استیضاح دونالد ترامپ شکست خورد. این کار با مخالفت جمهوری خواهان به اتمام رسید. بدین ترتیب استیضاح رئیس جمهور آمریکا به زودی با رای گیری نهایی به اتمام خواهد رسید. گفته شده است روز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه نتیجه این چالش سیاسی اعلام می‌شود. ۵۱ سناتور جمهوری خواه در برابر ۴۷ دموکرات و دو سناتور جمهوری خواه که به آن‌ها پیوسته بودند ایستادند و به این ترتیب به نظر می‌رسد جلسات استیضاح دونالد ترامپ رو به پایان است.

 
در مرحله آخر ۱۰۰ سناتور باید بگویند ترامپ بماند یا برود، دموکرات‌ها باید بتوانند ۲۰ رای از جمهوری خواهان جذب کنند، زیرا به ۶۷ رأی نیاز دارند. آن‌ها در روز جمعه فقط توانستند ۲ سناتور جمهوری خواه را راضی کنند تا برای احضار شهود به آن ها کمک کنند. سناتور «میت رامنی» سناتور ایالت یوتا و «سوزان کالینزسناتور» از ایالت مین تنها جمهوری خواهانی بودند که همراه با ۴۷ سناتور دموکرات خواستار احضار شهود شدند.
 
 به نظر می‌رسد همانگونه که کارشناسان مختلف اعلام کرده بودند دموکرات‌ها موفق به برکناری ترامپ نمی‌شوند، این امر عملا تحقق نمی‌یابد و حتی ممکن است این پروسه و فرایند طی شده، برگ برنده‌ای شود در دست ترامپ برای انتخابات پیش رو. اما موضوع مهم برای ایران برجام و سطح روابط دیپلماتیک ایران با آمریکا است که بر همه شئون زندگی مردم تاثیر مستقیم دارد. برجام بی فرجام شد و تحریم‌ها به نهایت خود رسیده است، بود و نبود ترامپ در کاخ سفید از این زاویه برای ایران مهم است و همین عامل هم باعث شده است که دائما بین مسئولان سیاسی ایران و آمریکا بگومگوی پینگ پنگی در حال انجام باشد.
 
به نظر می رسد ترامپ بتواند پیروز انتخابات آتی بشود و یک دوره چهار ساله دیگر را در مقام ریاست جمهوری آمریکا طی کند؛ این موضوع در حالی است که مقامات سیاسی کشورمان، چشم امید به انتخابات پیش رو در آمریکا بسته اند تا شاید با شکست ترامپ، از حجم عظیم تحریم ها کاسته شود.
 

مذاکره ایران و امریکا


در همین رابطه، یک عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است که به طور کلی نگاه کلان دولت روحانی و تیم وزارت خارجه، اشتباه است و ایران نباید به خارجی‌ها (اروپا و آمریکا) امید داشته یاشند، البته این کارشناس روابط بین الملل نسبت به شرق نگاه مثبتی دارد و معتقد است باید مثل ونزوئلا عمل کرد و از طریق کشورهای چین و روسیه کار‌ها را به پیش برد.
 
احمد بخشایشی اردستانی نماینده پیشین مجلس و کارشناس روابط بین الملل به دیدارنیوز گفت: دولت ایران علاقه‌مند است در برجام باقی بماند؛ اگر چه از برجام چیزی باقی نمانده است. آقایان روحانی و وزیر امورخارجه مایلند برجام را به عنوان یک دستاورد برای خود حفظ کنند. از طرفی نیز ایران و اروپا منتظر انتخابات آمریکا هستند تا ببینند دونالد ترامپ پیروز میدان رقابت می‌شود یا نمی‌شود. ایران مرتب مثبت صحبت می‌کند و می‌گوید اگر ایالات متحده هم اعتقادی به مذاکره دارد تحریم‌ها را به حالت قبل برگرداند، آنگاه آماده مذاکره هستیم.


وی افزود: اهرم فشار آمریکا تحریم است، به همین دلیل ترامپ می‌گوید مذاکره نمی‌کند ولی ایران و اروپا بدشان نمی‌آید مسئله برجام را تا انتخابات آمریکا بکشانند که دو حالت پیش می‌آید. حالت اول، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات است و با توجه به اینکه برجام محصول تلاش‌های آنها است به این توافق برمی گردند. در حالت دوم نیز اگر ترامپ برنده انتخابات شود باز هم احتمال مذاکره با او وجود دارد. ترامپ تلاش می‌کند ایران را از سلاح هسته‌ای دور کند، چون این تعریف ساختاری در آمریکا است و از طرفی در خصوص برجام به عنوان میراث اوباما علاقه ندارد دستاورد او تلقی شود، لذا اگر پیروز رقابت شود به احتمال زیاد با او مذاکره خواهیم کرد.


نماینده پیشین مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ بعد از انتخابات ۲۰۲۰ از نظر رفتار سختگیرانه‌تر نسبت به ایران متفاوت خواهد بود، گفت: ترامپ در دور دوم، یک ترامپ تهاجمی و سخت گیر نخواهد بود، چون معمولا آمریکایی‌ها بیش از دو سال برای یک چالش، وقت تلف نمی‌کنند و با توجه به اینکه فشار حداکثری نسبت به ایران را اعمال کرده اند جایی و آیتمی برای فشار بیشتر نخواهند داشت لذا به عقیده من رویکردی آرام‌تر و تعاملی‌تر در پیش خواهند گرفت. ایران یک سیلی به ایالات متحده زد و بزرگترین و مهمترین پایگاه نظامی آن کشور در خاورمیانه را موشک باران کرد. کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از سربازان آمریکایی در پایگاه عین الاسد درس خوبی به آن‌ها داد، بنابر این ترامپ هرگز از گزینه‌های زیر میز و روی میز در خصوص ایران استفاده نخواهد کرد.
 
وی ادامه داد: ترامپ قبل از انتخابات شاید برای تهییج روحیات ملی، رفتار‌های هیجانی به عنوان فرمانده کل قوا انجام دهد، ولی بعد از انتخابات با فراغ بال بیشتر به مسائل نگاه می‌کند، چون نیاز به رای مجدد نخواهد داشت و با توجه به اینکه خیلی تعلق حزبی ندارد برایش اهمیت ندارد نفر بعدی از حزب جمهوری خواه باشد یا دموکرات؛ بنابراین فکر نمی‌کنم ترامپ بعد از انتخابات نسبت به ایران تهاجمی‌تر برخورد کند، کما اینکه تهاجمی‌ترین حرکت آمریکایی‌ها نسبت به ایران ترور و به شهادت رساندن سردار سلیمانی بود و بیشتر از این نمی‌توانند عمل کنند.


بخشایشی اردستانی خاطرنشان کرد: برخلاف اینکه برخی می‌گویند ترامپ در دور بعد ریاست جمهوری خوی اصلی و جمهوری خواهانه و جنگ طلبانه خود را هویدا خواهد کرد و استراتژی جنگ با ایران را رو خواهد کرد من معتقدم برعکس است. ترامپ تا زمانی که مانع انتخابات را پیش رو دارد عصبانی است و مدام به دنبال یک جنجال و چالش است، بعد از آن آرام خواهد شد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کنید مشکل بین ایران، آمریکا و حتی ایران و اروپا در حال حاضر فراتر از برجام و حواشی آن است و آن‌ها دغدغه موضوعات دیگری را هم نسبت به ایران دارند، اظهار کرد: آمریکا بعد از شهادت سردار سلیمانی متوجه شد که تنهاست، بنابراین به اروپایی‌ها فشار آورد که وارد میدان حمایت از آمریکا شوند. از آن‌ها خواست از برجام خارج شوند که البته فقط با مکانیسم ماشه ایران را تحت فشار گذاشتند و در مقام لفظ با ترامپ همراه شدند، ولی کمافی السابق تمایل ندارند در زمین ترامپ، بازی کنند. اروپایی‌ها این موضوع را تا انتخابات آمریکا خواهند کشاند.


این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: مکانیسم ماشه تا سه ماه به درازا خواهد کشید و حتی بعد از فاصله‌های ۱۵ روزه و ۳۰ روزه، هنوز جا دارد که روند آن را به تاخیر بیاندازند، چون جای تمدید دارد؛ بنابراین اروپایی‌ها ـ به هر دلیلی ـ مانند دولت آقای روحانی نسبت به برجام حساسیت دارند و خواهان برقرار شدن مفاد آن هستند. اگر نگاه روحانی مانند احمدی نژاد، نگاه به داخل باشد، همانگونه که در مسائل موشکی پیشرفت کردیم در موضوعات اقتصادی هم قوی خواهیم شد. نگاه آقای روحانی تعامل با جهان و به بیرون بوده است و الگویش کره جنوبی بود که این نگاه، برای ایران جواب نمی‌دهد.


وی گفت: ما در داخل سرمایه زیادی داریم که توزیع درآمد، فساد‌ها و مدیریت غلط باعث شده نتوانیم از این سرمایه‌های عظیم استفاده کنیم، ما به طور کلی به خارج نیازی نداریم. وقتی دچار تحریم هستیم باید مانند ونزوئلا عمل کنیم، آن‌ها نیز تحریم هستند، ولی نفت را به روسیه می‌دهند و سوآپ را آن‌ها برایشان انجام می‌دهند، ولی نگاه روحانی و ظریف به اروپا و آمریکاست، به همین دلیل است که در برجام گیر افتاده است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی