تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

حقوق دولتی معادن به استان کردستان بازگردانده شود

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در خصوص نقش معادن در توسعه استان گفت: بدون شک معادن در توسعه استان‌ها به ویژه استان‌های کمتر توسعه‌یافته‌ای همچون کردستان نقش بسزایی دارد و تا زمانی که در محل مناسب خود فرآوری نشوند منجر به صرفه اقتصادی نخواهد شد.

کد خبر: ۵۰۰۶۷
۱۴:۳۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
 

دیدارنیوز ـ مهدی مرادی با اشاره به تعداد معادن فعال در استان افزود: در حال حاضر معادن ارزشمندی از جمله طلا، سنگ آهن، سنگ‌های تزئینی، سیلیس و باریت معادنی که در توسعه استان کردستان نقش اساسی دارند، همگی فعال هستند.

وی ادامه داد: وجود معادن در مناطق محروم سبب ایجاد کارخانه فرآوری، تولید طلا و ایجاد اشتغال و سرانجام توسعه در آن منطقه خواهد شد.

مرادی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ٥٠ درصد از طلای کشور در استان کردستان تولید می‌شود تاکید کرد: در سال ٩٧ در استان کردستان ٣ تن طلا تولید شده‌ و این در حالی است که کل استخراج طلای کشور حدود ٦ تن بوده‌است.

مرادی اظهار کرد: استان کردستان یکی از استان‌های مستعد کشور به لحاظ تنوع مواد معدنی شامل سنگ‌های تزئینی و غیرتزئینی، طلا، سیلیس، فلدسپات، دولومیت، باریت، سنگ لاشه، پوکه و مصالح ساختمانی است.

به گفته وی، تاکنون ٤٠٧ معدن در استان به پروانه‌ بهره‌برداری رسیده که از این میزان ١٥٠ معدن فعال و مابقی غیرفعال هستند.

مرادی عنوان کرد: متاسفانه در سال ٨٩ و ٩٠ به دلیل بحث مسکن مهر در کشور، معادن سنگ لاشه به صورت قارچ گونه رشد و به بهره‌برداری رسیدند که در حال حاضر تعداد زیادی از این معادن غیرفعال شده‌ است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: معدن طلای ساریگونی طی یک سال گذشته حدود ۶۴ میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کرده‌ و به خزانه کشور اضافه شده است، این در حالی است که اگر حقوق دولتی حاصل معادن را به استان کردستان بازگردانده شود صرف ایجاد زیرساخت لازم برای معادن و افزایش فرآوری کارخانه‌ها خواهد شد.

وی نقش معادن را در اشتغال‌زایی استان بسیار مهم  دانست و عنوان کرد: در حال‌حاضر ۴۰۰۰ نفر در معادن استان مشغول به کار هستند.

مرادی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های معدنی در استان مربوط به بخش اکتشافات است ادامه داد: چهار پهنه بیجار، سقز، دیواندره و قروه از سال ٩٢ به وسعت ١٢ هزار و ٥٠٠ کیلومتر مربع مصوب و به سازمان زمین‌شناسی ایمیدرو واگذار شده است.

مرادی تصریح کرد: پرواز ژئوفیزیک پهنه سقز منجر به اکتشاف ٧ محدوده امید بخش طلا و سنگ‌آهن در این منظقه شده که امید است سبب افزایش ذخایر معادن استان شود.

وی، چالش‌های موجود بر سر راه معادن و معدن‌کاران را مردمی و اداری دانست و عنوان کرد: یکی از چالش‌های اداری موجود بحث منابع طبیعی است که به طبع یکی از وظایف معدنکاران حفظ منابع طبیعی است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به اینکه یکی از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان حمایت از تولید است گفت: امید است که سازمان منابع طبیعی استان با ایجاد بستر لازم برای اکتشافات معدنی آنچنان که شاید و باید همکاری لازم را با سازمان معدن، صنعت و تجارت استان لحاظ کنند.

وی دیگر چالش موجود در بحث معادن را امر محیط زیست و میراث فرهنگی دانست و عنوان کرد: سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی به شیوه‌ای بسیار سختگیرانه و بدون مطالعات لازم در فعالیت معادن ورود کرده که امید است اینگونه دخالت‌ها تا حدود زیادی کاهش یابد.

مرادی، بحث معارض محلی را سومین چالش بر سر راه معادن و معدن‌کاران دانست و اظهار کرد: ٩٠ درصد رای‌های صادر شده از سوی مراجع قضایی به نفع مردم و تنها ١٠ درصد آنها به نفع معدن و معدن‌کاران است که امید است کە دستگاەهای قضایی طبق مادە ۱۹ قانون معادن عمل کرده و از هرگونه مزاحمتی بر سر راه معدن و معدن‌کاران جلوگیری کنند.

به گفته وی با توجه به ظرفیت معادن استان، اگر معادن به بحث فرآوری برسد ظرفیت آن سه برابر می شود، همچنین زنجیره فولاد که فاز اول آن اجرایی شده است سبب اشتغال ۲۰۰۰ نفر می شود که اگر به مرحله فرآوری برسد این میزان دو برابر خواهد شد.

وی در خصوص معضل خام فروشی معادن استان کردستان خاطرنشان کرد: متاسفانە سنگ مرمر استان کردستان نە به دلیل نبود سرمایەگذار بلکە بە دلیل نبود سلیقە خرید بە صورت خام صادر می‌شود که اگر بە مرحلە فرآوری برسد طبعا به جز در نظر گرفتن اشتغال‌زایی و توسعه ارزش سنگ مرمر نیز چندبرابر خواهد شد.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان یادآور شد: اگر دستگاه‌های مرتبط دست از موازی‌کاری برداشته و معدن‌کاری را امری تخریب‌گر ندانند بدون شک در پیشرفت معادن استان به ویژه توسعه استان نقش‌بسزایی خواهد داشت.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی