تیتر امروز

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

خراسان رضوی می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد

News Image Lead

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: وضعیت صنعت برق کشور ما از نظر زیرساختی خوب است، توانایی ساخت وجود دارد، از نظر فنی و تکنولوژی نیز مشکلی نداریم و استاندارد ما در سطح استاندارد اروپاست.

کد خبر: ۵۰۰۵۷
۱۴:۲۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
 

دیدارنیوز ـ رضا ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا و با حضور در محل این خبرگزاری، اظهار کرد: رتبه ما در دنیا از نظر میزان تولید در جایگاه پانزدهم جهانی میان کشورها قرار دارد. حدود 58 هزار مگاوات تولید داریم؛ لذا وسعت شبکه و میزان تولید ما در دنیا مطلوب است. 

وی با بیان اینکه حدود 13 درصد از مردم دنیا هنوز از نعمت برق برخوردار نیستند، عنوان کرد: از هر 10 نفر در دنیا یک نفر هنوز برق ندارد. 100 درصد جمعیت شهری و 99 درصد جمعیت روستایی کشور ما برق‌دار هستند. در حالی که همین الان به عنوان مثال در بین کشورهای همسایه، پاکستان با کمبود برق مواجه است و بسیاری از مناطق افغانستان نیز برق ندارد.

ریاحی افزود: وضعیت ما در زمینه برق در دنیا خوب است و بعد از انقلاب اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است. قبل انقلاب میزان قدرت نصب شده ما 7 هزار مگاوات بود، در حالی که اکنون بیش از 10 تا 11 برابر قدرت نصب شده ما افزایش یافته است. حتی کشور عراق بخشی از برق مورد نیاز خود را از ما می‌گیرد و سیستم برق آن نیز جوابگو نیست و به صورت چند ساعت در روز برق به مشترکین خود می‌دهند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: در این 40 سال بعد از انقلاب در حوزه برق رشد خوبی اتفاق افتاده است. برق شامل سه بخش تولید، انتقال و توزیع است که قبل از انقلاب تجهیزات خطوط و پست‌های انتقال در داخل ساخته نمی‌شد و پیمانکار نداشت و به صورت یک بسته کامل از خارج می‌آمد و آنها نصب می‌کردند. در حال حاضر تمام تجهیزات در بخش انتقال غیر از رله‌ها که حساسیت بالایی دارد اما در داخل کشور نمونه‌سازی شده و هنوز گسترش زیادی پیدا نکرده، به طور صددرصد توسط کارخانجات داخل کشور تولید می‌شود و پیمانکاران این تجهیزات داخلی شده‌اند.

وی ادامه داد: بخشی از مواد اولیه نبشی‌آلات صرفا در خطوط ولتاژ بالا برای خطوط سنگین از خارج وارد می‌شود اما سایر موارد ساخت داخل است. در بخش پست‌های انتقال نیز بیش از 90 درصد تجهیزات توسط کارخانجات داخلی که بعد انقلاب به وجود آمدند، ساخته می‌شود، تنها رله‌های حفاظتی جزو این مورد نیستند که نمونه‌های داخلی ساخته شده اما هنوز به تولید انبوه نرسیده؛ لذا بیش از 90 تا 95 درصد تجهیزات بخش انتقال در صنعت برق داخل کشور و مطابق با آخرین تکنولوژی‌های اروپا تولید می‌شود. بنابراین در این زمینه مشکلی نداریم و از لحاظ تکنولوژی کاملا به‌ روز هستیم. 

استانداردهای صنعت برق ما در سطح اروپاست

ریاحی بیان کرد: زمانی که در بخش انتقال مشکل نداشته باشیم، طبیعتا در بخش توزیع که شبکه ولتاژ پایین‌تر است نیز مشکلی نداریم و تقریبا صددرصد داخلی است. صنعت برق کشور بعد از انقلاب به خوبی رشد کرده و مدیون افرادی بوده که در این صنعت مشغول به کار شدند و همه جزو دانشجویان باهوش دانشگاه‌ها بودند. وضعیت صنعت برق کشور ما از نظر زیرساختی خوب است، توانایی ساخت وجود دارد، از نظر فنی و تکنولوژی نیز مشکلی نداریم و استاندارد ما در سطح استاندارد اروپاست.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به اینکه تنها مشکل در صنعت برق کشور، مشکل اقتصادی است، تصریح کرد: در دنیا برق به صورت شرکتی اداره می‌شود، درآمد و هزینه ما با هم هماهنگ نبوده و هزینه‌های ما بیش از درآمدهاست. در دنیا دولت‌ها برای حل این مساله بخش خصوصی را وارد صنعت برق کردند تا نگاه این نباشد که برق خدمتی است که صرفا دولت باید به مردم ارائه دهد بلکه مانند سایر کالاها توسط مردم تولید و توسط مردم مصرف می‌شود و دولت وظیفه قانون‌گذاری و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت در این زمینه را داشته باشد. 

برق خدمت دولتی نیست، کالاست

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: روند اداره برق در دنیا اینگونه است که شبکه‌های اصلی انتقال دست دولت بماند زیرا بحث امنیتی نیز دارد و همه بخش‌ها را نمی‌توان به بخش خصوصی داد، اما بخش تولید و توزیع و در برخی موارد خطوط فرعی انتقال را به بخش خصوصی دادند. اکنون صنعت برق در دنیا به این سبک اداره می‌شود. دولت‌ها به این سمت رفتند که برق یک خدمت نیست که دولت بدهد، برق یک کالا است. 

وی با بیان اینکه باید بابت انتقال برق بر روی شبکه حق ترانزیت گرفته شود، عنوان کرد: شبکه‌های برق سه هزینه توسعه، جایگزینی به دلیل طول عمر و تعمیر و نگهداری جاری دارند که جمعا به عنوان حق ترانزیت به مالک شبکه پرداخت می‌کنند تا امورات خود را بگذرانند.

حدود 60 درصد نیروگاه‎ها به بخش خصوصی واگذار شده است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان بیان کرد: قانون مصوب مجلس است که شبکه‌های اصلی انتقال و 20 درصد تولید دست دولت باشد و سایر بخش‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و دولت اجازه سرمایه گذاری در بخش تولید را نداشته باشد. این قانون وجود دارد، 60 درصد نیروگاه‌های ما تاکنون به بخش خصوصی واگذار شده، در خراسان 9 نیروگاه داریم که 7 مورد آن به بخش خصوصی واگذار شده است، این گام‌ها در بخش تولید برداشته شده و در بخش توزیع نیز باید این مسیر طی شود.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا بازار برق و بورس برق ایجاد کردند تا قیمت برق در یک فضای رقابتی به صورت شفاف به دست بیاید، ما نیز در ایران این فضا را ایجاد کردیم و از سال 83، فضای بازار برق در داخل شرکت مدیریت شبکه برق ایران شکل گرفت، اما هنوز این بازار به شکل دولتی اداره می‌شود. خریدار آن شرکت مدیریت شبکه برق ایران بوده، اما فضا رقابتی است، روزانه در بازار قیمت می‌دهند و بر اساس نیاز شبکه و لحاظ محدودیت‌ها از کمترین قیمت شروع به خرید می‌کنند تا به میزان مورد نیاز مصرف می‌رسند.

باید حجم صادرات برق را افزایش دهیم

وی در خصوص وضعیت صادرات برق، گفت: وضعیت صادرات در کشور اینگونه است که با تمام کشورهای همسایه ارتباط الکتریکی و صادرات و واردات داریم. ما در برق منطقه‌ای خراسان چندین سال است که به افغانستان صادرات برق داریم که باید حجم این صادرات را افزایش دهیم، زیرا به نفع کشور و صنعت برق است. 

ریاحی با اشاره به اینکه این صادرات چند فایده دارد، تصریح کرد: یکی از فواید آن این است که برق صادراتی را به قیمت داخلی نمی‌فروشیم، بلکه قیمت بالاتر است، بنابراین برخی مشکلات صنعت برق بابت نقدینگی را تامین کرده و خرج خدمت‌رسانی به مردم می‌کنیم، می‌توانیم بخشی از کسری‌ها را از این محل جبران کنیم. مطلب مهم‌تر بُعد بین‌المللی است. اگر به کشورهای همسایه برق ندهیم، آن‌ها از کشور دیگری تامین می‌کنند و این بازار برای کشور از دست می‌رود، اکنون افغانستان تامین برق خود را از ترکمنستان و کشورهای دیگر هم‌مرز دنبال می‌کند و طرح‌هایی را در این زمینه دارند که برخی در حال اجرا و برخی در دست مطالعه و بررسی است تا خطوط ارتباطی ایجاد کنند.

ما می‌توانیم هاب انرژی منطقه باشیم

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: با توجه به موقعیت ویژه‌ای که داریم می‌توانیم از این موقعیت به عنوان هاب انرژی استفاده کنیم، تنها کشوری هستیم که می‌توانیم برق خود را از طریق ترکیه به اروپا صادر کنیم و این امکان برای ما وجود دارد که به عنوان ترازیت کننده برق بین دو کشور همسایه خودمان عمل کنیم، زیرا در مسیر انرژی قرار گرفته‌ایم، به این دلایل باید صادرات برق را افزایش و توسعه دهیم.

وی ادامه داد: ترکیه در حال انجام این کار با اروپا است که از چندین سال قبل دو خط ارتباطی با یونان در برنامه دارند تا ارتباط را با اروپا برقرار کنند، اگر برق را در این مسیر قرار داده و صادرات را توسعه دهیم، می‌توانیم به جای نفت برق را بفروشیم. باید با کشورهای همسایه نیز ارتباط برقرار کرده و بازار خود را حفظ کنیم. این مسائل مهم بوده و باید زمینه صادرات را توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، عنوان کرد: وزارت نیرو در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر شتاب خود را در سال‌های اخیر نسبت به گذشته افزایش داده، تا از این ظرفیت موجود در کشور استفاده کند. ما هم انرژی خورشیدی و هم پتانسیل بادی خوبی در کشور و خصوصا در استان خراسان بزرگ داریم. مطالعات جهانی نیز نشان می‌دهد که روند نرخ جهانی نفت در دهه‌های آینده رو به کاهش است. اگر بخواهیم جایگزینی برای درآمدزایی کشور ایجاد کنیم، خوب است. اگر این پتانسیل‌ها را بهره‌برداری کرده، به برق تبدیل کنیم و امکان صادرات برق به کشورهای دیگر را فراهم نماییم، امکان درآمدزایی ایجاد می‌شود، بنابراین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مهم است.

ریاحی در خصوص هدررفت برق، گفت: تلفات برق ما در بخش انتقال در حد نرم جهانی است، حدود 2 تا 3 درصد تلفاتی که در شبکه‌های انتقال دنیا وجود دارد، ما نیز در همان حد هستیم، زیرا تکنولوژی و خطوط ما با سایر بخش‌ها تفاوتی ندارد. ایران کشور پهناوری است و زمانی که وسعت زیاد می‌شود، به دلیل افزایش طول خطوط، تلفات افزایش می‌یابد، اما در کل در حد نرم جهانی هستیم و تلفات بیش از حدی نداریم. بیشتر تلفات در حوزه شبکه پایین‌دست یعنی توزیع اتفاق می‌افتد که علت‌های آن مشخص است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در خصوص بودجه صنعت برق، تصریح کرد: سهم ما از بودجه‌های عمرانی کم است و بیشتر وابسته به منابع داخلی خود هستیم، به دلیل اینکه فروش انرژی داریم، عمده پروژه‌های ما از طریق منابع داخلی یعنی درآمد حاصل از فروش انرژی انجام می‌شود، بنابراین بودجه‌های عمرانی سهم کمی از بودجه ما را تشکیل می‌دهد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی