تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

کتاب سوزی تبریزیان با پشتوانه جهالت!

اقدام عباس تبریزیان و رویکرد کینه توزانه اش نسبت به پزشکی مدرن را می‌بایست با نگاهی به گفتمان غرب ستیزی از سوی بنیادگرایان افراطی؛ و نه حتی سنت گرایان بررسی کرد. تاکید بر بنیاد گرایی از آن رو است که میان این گروه با سنت گرایان تمایزی وجود دارد بدین معنا که سنت گریان با غرب مشکل دارند بنابراین از آن فاصله گرفته و سعی دارند خود و جامعه را از تاثیرات غرب در اشکال مختلف مصون بدارند، بنیادگرایان، اما غرب ستیز هستند و ضمن مخالفت با تمام دستاورد‌های غرب، آرمانشان شکست غرب و نفی جهان غرب و نابودی آن است. بروز این افراطی گری‌ها در کنار ریشه داشتن در غرب ستیزی بنیادگرایانه که اتفاقا چندی است در جامعه از طرف طیفی از دولت مردان و مردم اتخاذ شده است، از پایگاه مردمی نیز برخوردار است بدین معنا که طرفداران عباس تبریزیان کم نیستند و بدیهی است فردی که بدون داشتن هیچ گونه تخصصی سالهاست دفتری دارد و محکمه ای، بدون حمایت مردمی، رونق و ادامه کارش ممکن نبود.

کد خبر: ۵۰۰۲۶
۱۴:۵۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: انتشار فیلم سوزاندن یکی از اصلی‌ترین منابع پزشکی مدرن در شاخه پزشکی با عنوان «طب هاریسون» توسط عباس تبریزیان که از طرف خود و هوادارانش آیت الله خطاب می‌شود و از او به عنوان پدر طب اسلامی یاد می‌کنند، یادآور کتاب سوزی‌های قرون وسطی در تاریخ اروپا و سوزاندن کتب علوم عقلی در ایران در زمان حمله اعراب به خوارزم و تیسفون و همچنین کتاب سوزی مغولان پس از حمله به ایران است. اقدامی که پس از گذشت قرن ها، از آن به عنوان عملی مشمئز کننده و متکی بر اصول جاهلیت و مبتنی بر تعصب کور است.

این روز‌ها فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که عباس تبریزیان در میان جمعی از هوادارانش و در حالی که لبخندی پیروزمندانه به لب دارد کتاب طب هاریسون را به آتش می‌کشد و اطرافیانش کمک می‌کنند تا این کتاب کاملا سوخته و نابود شود. وی در توجیه این عمل عجیب خود می‌گوید: «با ادرار شتر و شیر الاغ می‌توان همه بیماری‌ها حتی ایدز و سرطان را درمان کرد و مسلمانان نیازی به علم پزشکی غربی‌ها که کافر هستند ندارند. کتاب هاریسون نماد علم پزشکی و تهیه شده از طرف کفار است.» البته اطمینانی نیست که این شخص و بسیاری از هوادارانش در صورت ابتلا به بیماری‌های مرگ بار به ادرار الاغ متوسل شده و به پزشکان حتی در کشور‌های غربی مراجعه نکنند.
 
 

کتاب سوزی نشانه جهل است
 
مدت‌ها است که طب سنتی به عنوان شاخه‌ای از دانش ـ هرچند که در موارد متعددی دارای رویکردی کاملا متفاوت با پزشکی مدرن است ـ در دانشگاه‌ها و تحت نظارت‌های علمی و با حضور اساتید مجرب و تحصیل کرده تدریس می‌شود و دانشجویان علاقه‌مند فراوانی نیز دارد، اما مدعیان طب اسلامی با نفی علم پزشکی مدرن، برای اثبات خود به انکار این علم همت گمارده اند.

عباس تبریزیان که به گفته رسول جعفریان، نه به معنای علمی اش آیت الله است که مدارج حوزوی را طی کرده باشد و نه تخصص و مهارتی در طب سنتی و اسلامی دارد، از جمله افرادی است که به مقابله با علم پزشکی مدرن پرداخته است. رسول جعفریان در این خصوص می‌گوید: «تبریزیان در حالی ادعا می‌کند پدر طب سنتی است که «در قم یا مشهد، هیچ نوع شاخه درسی وجود ندارد که او به استناد تحصیل در آن، چنین ادعایی را داشته باشد.» وی ادامه می‌دهد: «جای خوشحالی است که این فرد «پس از یک دوره تلاش در قم، از این مرکز دینی طرد شده و به دلیل اقدامات ناصوابش، در محاکم مربوط، محکوم هم شده است. مسلما وظیفه حاکمیت، دفاع از حریم علم و دانش و مبارزه با جاهلانی است که با اقدمات ناصواب خود، زمینه آسیب زدن به دین و سلامت مردم را فراهم می‌کنند.»

جعفریان درباره دادن لقب آیت الله به وی نیز می‌گوید: «در قم، مع الاسف زمینه‌ای وجود دارد که کسانی از سوی خود یا نزدیکانشان، لقب آیت الله را به خود اختصاص دهند. مسلم است که دادن چنین لقبی، هیچ رسمیتی نداشته و نشان دهنده هیچ مقام و منصب علمی و غیر علمی نیست»

معاون وزارت بهداشت نیز نسبت به اقدام عباس تبریزیان واکنش نشان داده و خواستار برخورد قاطع مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی با این مدعی طب اسلامی شد. علیرضا رئیسی عنوان کرد: «این فرد که پیروانش او را آیت الله می‌خوانند تحت این عنوان و با ادعای تخصص در طب اسلامی، تجارت خانه باز کرده و یکی از کتب مرجع پزشکی را نیز به آتش کشیده است. این اقدام جاهلانه باید مورد برخورد مراجع قضایی قرار گیرد.» وی افزود: «در شرایطی که کشور با مشکل فشار خون در بین بسیاری از افراد درگیر است، این فرد آن هم از تریبون صدا و سیما توصیه به مصرف نمک برای درمان بیماری‌های مزمن و سرطان می‌کند.»

کتاب سوزی نتیجه بنیاد گرایی افراطی
 
در خصوص اقدام عباس تبریزیان سوال اساسی این است که این فرد از چه پایگاه فکری برخوردار است که در این زمانه دست به اقدامی می‌زند که مغولان و اعراب قرن‌ها پیش در ایران انجام داده اند و بر بستر کدام فضا و شرایط اجتماعی و سیاسی است که او در میان هوادارانش چنان کبریت به کتاب هاریسون می‌کشد که گویی فتح الفتوح کرده است؟

اقدام تبریزیان و رویکرد کینه توزانه اش نسبت به پزشکی مدرن را می‌بایست با نگاهی به گفتمان غرب ستیزی از سوی بنیادگرایان افراطی؛ و نه حتی سنت گرایان بررسی کرد. تاکید بر بنیاد گرایی از آن رو است که میان این گروه با سنت گرایان تمایزی وجود دارد بدین معنا که سنت گریان با غرب مشکل دارند بنابراین از آن فاصله گرفته و سعی دارند خود و جامعه را از تاثیرات غرب در اشکال مختلف مصون بدارند، بنیادگرایان، اما غرب ستیز هستند و ضمن مخالفت با تمام دستاورد‌های غرب، آرمانشان شکست غرب و نفی جهان غرب و نابودی آن است. بروز این افراطی گری‌ها در کنار ریشه داشتن در غرب ستیزی بنیادگرایانه که اتفاقا چندی است در جامعه از طرف طیفی از دولت مردان و مردم اتخاذ شده است، از پایگاه مردمی نیز برخوردار است بدین معنا که طرفداران عباس تبریزیان کم نیستند و بدیهی است فردی که بدون داشتن هیچ گونه تخصصی سالهاست دفتری دارد و محکمه ای، بدون حمایت مردمی، رونق و ادامه کارش ممکن نبود.

حمایت نهادهای خاص از تبریزیان با کدام هدف؟
 
مساله دیگری که به بروز و تداوم رفتار‌های افراطی افرادی، چون عباس تبریزیان دامن می‌زند، عدم برخورد مناسب نهاد‌های دولتی و قضایی با این فرد است، تبریزیان کسی است از ابتدای کار مورد حمایت طیفی در بدنه حاکمیت از جمله صداو سیما و برخی نهاد‌های نظامی بوده و به اشکال مختلف از او حمایت کرده اند. چندی پیش تبریزیان به دلیل به خطر انداختن جان عده‌ای از بیمارانی که به او مراجعه کرده بودند بنا به شکایت وزارت بهداشت و جامعه روحانیت، ممنوع الفعالیت شد و کارگاه هایش نیز تعطیل گردید، اما از آنجا که حمایت‌ها از وی همچنان ادامه داشت و برخورد قاطعی با فعالیت‌های غیرقانونی اش نشد، او به خود اجازه داد به پشتوانه گروهی از مردم و تعدادی از نهادها، اقدام به کتاب سوزی کرده و با این کار موجی از مخالفت و نفرت نسبت به ایران و اسلام را ایجاد کند.
 
 
 

سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا حمایت کننده‌های وی نمی‌دانند که چنین افراط کاری‌های به دور از عقلانیتی، تصویری متحجرانه و متعصب از ایران به جهانیان نشان می‌دهد؛ در حالی که ایران یکی از قطب‌های پزشکی مدرن در خاورمیانه بوده و پزشکان ایرانی در تمام جهان به درستی و تخصص شهره هستند؟ تبریزیان اگر اعتقاد دارد پزشکی مدرن بی فایده بوده و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد می‌بایست ادعای خود را طی مناظرات علمی اثبات کند نه با سوزاندن کتابی علمی به این بهانه که نوشته کفار است.

چند سال قبل، یک کشیش دانمارکی به شکل نمادین و برای اعلام مخالفت با اسلام، کتاب قرآن را به آتش کشید، این مساله سبب هجمه وسیع علیه او حتی از جانب غیرمسلمانان به عنوان کاری که از سر تحجر و نادانی است شد. هدف، مقایسه کتاب هاریسون با قرآن کریم نیست، نفس کار و نتایج، اما یکی است، زیرا هر دو اقدام برخاسته از بنیادگرایی افراطی و از سر جهالت و تعصب انجام شده است.

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
4
4
والا این آقا هر کاری هم بکنه بازهم طرفدارانش کوتاه نمیان و کورکورانه حمایتش می کنند

خیلی دلم می خواد ببینم سرطان چنتاشون با ادرار الاغ درمان شده
یا مثلا ادار الاغ باید الاغ ماده باشه یا نر، الاغه چند سالش باشه، ادرار باید جرعه جرعه خورد یا یهویی سرکشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
2
0
کسی ازش حمایت نکرده غیر از لاریجانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
2
3
اگه کسی ازش حمایت نکرده چرا هیچ نهاد قانونی مجازاتش نمیکنه
چرا حتی نسبت به ایت الله خطاب کردن خودش واکنشی نشون نمیدن
چرا بسیاری ازافراد رو به خاطرمسایل خیلی کم اهمیت ترازاین،ازهستی ساقط میکنن امااین اقاکه باجان مردم بازی میکنه درامانه
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
3
3
این یارو رو که دادگستری پیگیری نمیکنه سپاه باید پیگیری کنه باور کنید این احمق متصل به امریکا یا انگلیسه داره با تیشه به ریشه اسلام میزنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
1
4
شاید حق با تبریزیان باشد ولی او در حقیقت خودش را آتش زده طب اسلامی و سنتی باید با طب مدرن مکمل هم باشند دوست یکدیگر باشند همدیگر را تکمیل کنند البته طب مدرن در اکثر موارد پدر بشریت را درآورده....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
3
3
این اقاتوقم دفترودستک داره،شاگردانش طلاب هستند ازظرفیت های حوزه استفاده میکنه،کتاباش همون جابه چاپ و فروش می رسه چراهیچ کس توحوزه متعرضش نمیشه؟
الان هم که براتوجیه کارش ازسخنان رهبری و ژنرال قاسم سلیمانی و .... درضدیت باغرب استفاده کرده درطول این سالها هم هوادارنش به همین دلیل باورش کردن وگرنه اوناهم مبدونن باخوردن نمک سرطان درمان نمیشه
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
2
5
عزیز من
چیزی به اسم طب اسلامی وجود نداره، اینا همون طب جالینوسی و یونانی قدیم رو گرفتن، یه مشت چیزای عجیب و غریب قاطیش کردن اسمش گذاشتن طب اسلامی، مگه اعراب طب داشتن! این چیزهایی رو هم به اسم طب النبی و طب الرضا این اقا میگه صحت نداره چرا هواران این آقا نمی رن از یه محقق تمدن و علوم اسلامی تحقیق کنند در مورد چیزهایی که به اسم ایمه میگه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
4
1
خواهش می کنم یکم عقلتون رو به کار بندازید،هرچی که سایت ها و رسانه ها گفتن باور نکنین!!!
تویی که بیسوادی و چیزی از دین نمی فهمی چرا به علمایی همچون آیت الله تبریزیان توهین میکنی؟؟ چرا هر ...هرچی گفت باور میکنی؟
اون بنده خدا (آقای تبریزیان) که از خودش در نمیاره احادیث اهل بیت که از نظر سند موثق و معتبراست رو میاره،برات قشنگ معنی می کنه،کلمات شاذّ رو هم با استفاده از لغت نامه معتبر برا تویی که عربیت صفره معنیشو در میاره، این حدیث معتبر،این معنی کاملا درست،اینم راه درمانش. افلا تعقلون؟؟؟
پس هرکی با آقای تبریزیان مخالفه،نتیجتا با اهل بیت و ائمه عصمت و طهارت مخالفه.
چون آقای تبریزیان که کاره ای نیست فقط وسیلست که حدیث رو به شما برسونه.
اگه خودت میخوای حدیث راجب دردت پیدا کنی،بسم الله شروع کن بین میلیارد ها حدیث که امکان ضعیف بودن هم توشون هست بگرد،بگرد تا...
بعد که زورتو زدی و با هزاران بد بختی حدیثو پیدا کردی و ترجمه و...........
حالا بشین دارو رو بساز.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
0
0
واقعا جای تأسف دارد وعرق شرم از گونه جاری میشود بخصوص برای دستگاه قضا که ادعای حکمیت عادلانه داردهرچیز بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی