تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
سیدخلیل منبتی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

در مناطق محروم سیستان و بلوچستان کاملاً خانه‌ها را نوسازی می‌کنیم/ انعقاد تفاهم نامه با مولوی عبدالحمید برای ارائه تسهیلات بانکی به اهل تسنن

News Image Lead

سیدخلیل منبتی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در گفتگو با دیدارنیوز گفت:تمام تلاش ما این است که در مناطق محروم کاملاً خانه‌ها را نوسازی کنیم. ما ۱۶ هزار واحد خسارت دیده داریم. از این ۱۶ هزار واحد، حدود ۱۴ هزار واحد روستایی و ۲ هزار واحد شهری هستند که قرار است بازسازی انجام شود. همچنین قرار است تسهیلات معیشیتی به خانه‌هایی که فقط آبگرفتگی داشتند و وسایل خراب شده است داده شود. ۱۸ هزار واحد هم وام تعمیری برای خسارت وارد آمده دریافت می‌کنند؛ مثلاً گچ ریخته یا رنگ خانه خراب شده یا نمای خانه خراب شده است که تسهیلاتی داده می‌شود، اما بیشتر واحد‌ها گلی هستند که خسارت دیدند و تصمیم داریم تمام واحد‌های گلی را به واحد‌های نوساز تبدیل کنیم

کد خبر: ۴۹۴۶۵
۱۷:۳۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: مردم محروم از اکثر امکانات اولیه برای زندگی، این روزها با سیل و مشکلاتش دست و پنجه نرم می‌کنند، سیلی که زندگی مردم سیستان و بلوچستان را دشوارتر از گذشته کرده است.

 

بارش باران های سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از ۱۹ دی آغاز شد فقط استان سیستان و بلوچستان را متاثر نکرد که کرمان و هرمزگان را هم  تحت تاثیر قرار داد؛ اما اوضاع سیستان و بلوچستان بدتر از دو استان دیگر است. در حقیقت سیل در جایی آمده است که در حالت طبیعی زیر ساخت‌های ضعیفی دارد. استانی زیبا که روزگاری گهواره تمدن بود، امروز متاسفانه از محروم ترین استان‌های کشور به شمار می‌آید.

 

بیشتر خانه‌ها در این استان مخصوصاً در روستاها گِلی و کپری هستند و با آمدن سیل نابود شده‌اند. همچنین بیشتر خانواده‌ها دام‌های خود را از دست داده‌اند. شرایط برای مردم سیستان و بلوچستان بیشتر از گذشته سخت و طاقت‌فرسا شده است.

 

در این میان و در کشاکش مشکلات، کلیپی از دعوای مدیر کل بنیاد مسکن استان سیستان و بلوچستان با نماینده شورای شهر یکی از شهرهای این استان دست به دست می‌شود که این دو مسئول در خصوص وام‌های بازسازی خانه‌ها به مجادله با یکدیگر می پردازند.

 

 
 

برای بررسی دقیق کار بنیاد مسکن در استان سیستان وبلوچستان و اینکه از گذشته تا به امروز، این بنیاد برای بازسازی و ساخت خانه چه کاری در استان انجام داده است، دیدارنیوز با سیدخلیل منبتی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت‌وگو کرده است.

 

سیدخلیل منبتی در خصوص میزان تخریب حاصل تز سیلاب در سیستان و بلوچستان گفت: «دوستان هنوز مشغول آمارگیری کارشناسی شده هستند. از روز اول ۵۰ اکیپ دو نفره مشغول هستند و فرم‌های اولیه را پر می‌کنند. یک فرم کارشناسی ثانویه هم داریم که در آن مختصات و مشخصات کامل نقاط پر می‌شود. به استان‌های همجوار نیز فراخوان نیرو داده‌ایم و آن‌ها هم به زودی ملحق می‌شوند. مواردی که از ابتدا ما در مورد سیل سیستان و بلوچستان بررسی کردیم و در سفر رئیس‌جمهور هم مطرح شد، این است که ما ۱۶ هزار واحد خسارت دیده داریم. از این ۱۶ هزار واحد، حدود ۱۴ هزار واحد روستایی و ۲ هزار واحد شهری هستند که قرار است بازسازی انجام شود. همچنین قرار است تسهیلات معیشیتی به خانه‌هایی که فقط آبگرفتگی داشتند و وسایل خراب شده است داده شود. ۱۸ هزار واحد هم وام تعمیری برای خسارت وارد آمده دریافت می‌کنند؛ مثلاً گچ ریخته یا رنگ خانه خراب شده یا نمای خانه خراب شده است که تسهیلاتی داده می‌شود اما بیشتر واحد‌ها گلی هستند که خسارت دیدند و تصمیم داریم تمام واحد‌های گلی را به واحد‌های نوساز تبدیل کنیم».

سیدخلیل منبتیمدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: «تمام تلاش ما این است که در مناطق محروم کاملاً خانه‌ها را نوسازی کنیم. در این منطقه نزدیک به ۴ هزار روستا داریم که بعد مسافت بسیار زیاد است و بحث حمل و نقل و کرایه‎های سنگین آن نیز مطرح است و نیروی کار و کارگری نیز مشکل دیگر این منطقه است. ولی به هر حال نسبت به گذشته روز به روز اوضاع به سمت بهتر شدن می‌رود. همین الان هم نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد که نیاز به نوسازی دارد در منطقه وجود دارد که به مرور روی آن‌ها کار می‌کنیم. ۹۰ هزار واحد در گذشته نوسازی شده است. امسال هم تسهیلاتی برای مسکن محرومین داده شد که ۴۰ میلیون وام داشت و ۲۵ میلیون تومان بلاعوض بود که نوسازی حدود ۶ هزار واحد را از شهریور ماه آغاز کردیم که تا شب عید تمام می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. این تسهیلات بازسازی هم کمکی می‌کند که واحد‌هایی که خسارت دیدند به مرور درست شوند. اما این را باید قبول بکنیم که واحد‌های بدون دوام، تعدادش زیاد است. به مرور دولت باید تسهیلاتی بدهد، البته هر سال استان سهمیه‌ای دارد، اما به مرور کار پیش می‌رود».

منبتی در خصوص تسهیلات ارائه شده به اهل تسنن هم اظهار کرد: «در مورد اهل تسنن هم تفاهم‌نامه‌ای با «مولوی عبدالحمید» منعقد شد که آن‌ها تسهیلات را دریافت کنند. همچنین شبهاتی هم که وجود داشت نیز برطرف شد و چند ماه پیش در نماز جمعه هم آقای مولوی عبدالحمید اعلام کردند که اهل تسنن از تسهیلات بانکی استفاده کنند و خانواده‌های اهل تسنن نیز برای گرفتن وام می‌آیند».

وی در مورد نقش مردم در بازسازی گفت: «یک موضوعی که اینجا خیلی مهم است پیگیری و مشارکت مردم در این کار است. آن‌ها باید در این راه قدم بگذارند و خودشان پیگیر کارشان باشند وتسهیلات را بگیرند. باید در شرایط عادی این کار را انجام بدهند؛ نه اینکه در شرایط سخت و دشوار مجبور به این کار بشوند. همچنین مردم باید قبول کنند تسهیلاتی که دولت در اختیار مردم می‌گذارد کمکی است برای ساخت منازل آن‌ها و اگر بخواهند در متراژ بالا خانه بسازند دولت نمی‌تواند همه کمک را انجام دهد. ولی سعی کردیم در متراژهای کوچک ـ از ۶۰ متر ـ بسازیم که قسمت اعظم خانه کارش تمام بشود ولی بقیه قسمت‌ها را خودشان باید هماهنگ کنند».

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در خصوص مقدار تسهیلات به سیل زدگان نیز بیان کرد: «میزان تسهیلات و نوع آن، فردا در هئیت دولت مطرح و مشخص می‌شود، هر زمان تعیین شد اعلام می‌کنیم. اما تسهیلات برای بازسازی، تعمیرات و مسائل معیشتی به صورت وام و بلاعوض داده می‌شود. حال امکان دارد مردم در بحث معیشتی کمک بشوند و یا خودشان داشته باشند و آن پول را برای بحث ساخت و بازسازی خرج کنند. ولی در بحث تسهیلات بین سیل زدگان اول سال و سیلزدگان سیستان و بلوچستان فرقی نیست و چه بسا ممکن است بیشتر هم شده باشد».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
جعفر ناظم رعایا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
1
در این قبیل مناطق وموارد بهتر است فورا ومتاسب با نیازتعدادی کوره آجر وآهک پزی معمولی (نچندان صنعتی) در نزدیکی مناطق پر جمعیت ساخت تا هم تعدادی بیکار مشغول کار شوند وهم هزینه حمل ونقل از مناطق دور صرفه جویی شود وهم کوره ها که باقی میمانند بتدریج سنت کپر سازی وگلی سازی اصلاح شود؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
والا این راه حل به ذهن اینها نمی رسه
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی