تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

پرونده ویژه: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ از آسمان تا زمین

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قطعا یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های انقلاب اسلامی است. زندگی و حیات سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به مقاطع مختلفی می‌توان تقسیم کرد. یکی از مقاطع مهم حیات سیاسی وی حد فاصل سال‌های ۷۶ تا ۹۵ است. دیدارنیوز به مناسبت سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به صورت ویژه این مقطع از زندگی او را در قالب پرونده ویژه با عنوان «آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ از آسمان تا زمین» مورد بررسی قرار داده است. به همین منظور در کنار یادداشت‌ها و گزارش‌های آماده شده، در این‌باره با محمد هاشمی رفسنجانی، غلامحسین کرباسچی و جواد منصوری گفت‌وگوی تفصیلی انجام گرفته که می‌توانید در پرونده حاضر ملاحظه فرمایید. لازم به ذکر است با توجه به حوادث تأسف‌بار اخیر، پرونده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یک هفته تأخیر منتشر می‌شود.

کد خبر: ۴۹۰۶۱
۱۸:۵۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۸

پرونده ویژه: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ از آسمان تا زمین

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قطعا یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های انقلاب اسلامی است. هجرت از رفسنجان به قم و حضور در حوزه علمیه منجر به آشنایی وی با امام خمینی(ره) شد. این آشنایی خط سیر زندگی و فعالیت‌های سیاسی هاشمی رفسنجانی را تعیین کرد و نام وی را در تاریخ ایران جاودانه ساخت. زندگی و حیات سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به مقاطع مختلفی می‌توان تقسیم کرد. یکی از مقاطع مهم حیات سیاسی وی حد فاصل سال‌های ۷۶ تا ۹۵ است.


هاشمی رفسنجانی که عضو جامعه روحانیت مبارز بود و به نوعی به جناح راست سنتی تعلق داشت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۷۶ در گردشی تاریخی به جناح چپ گرایش پیدا کرد و در برابر علی‌اکبر ناطق نوری از سیدمحمد خاتمی حمایت کرد. حمایت‌های پیدا و پنهان هاشمی رفسنجانی و حزب کارگزاران سازندگی از خاتمی، دوم خرداد را رقم زد، منتهی در ادامه مسیر اتفاقاتی روی داد که جای تأمل فراوان دارد.

 

کشور در سال ۱۳۷۸ آماده انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی شد. هاشمی رفسنجانی هم نامزد انتخابات شده بود اما به طرز غریبی طیفی از اصلاح‌طلبان تندرو بیشترین هجمه‌ها را به شخصیت و کارنامه هاشمی رفسنجانی وارد ساختند. روزنامه‌های اصلاح‌طلب علیه هاشمی روزانه مطالبی را منتشر می‌ساختند. عباس عبدی، اکبر گنجی و محمد قوچانی از جمله افرادی بودند که بی‌محابا به هاشمی می‌تاختند. اکبر گنجی به صراحت اعلام کرد ما باید هاشمی را از آسمان به زمین بیاوریم و از این رهگذر از هیچ اتهامی نیز دریغ نکرد. وی هاشمی رفسنجانی را در قتل‌های زنجیره‌ای متهم ساخت و در نهایت مجموعه مقالات گنجی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب، کتاب «عالیجناب سرخپوش و عالیجنابان خاکستری» را شکل داد؛ کتابی که در طی دو سال به چاپ بیست‌وهفتم رسید.

 

هاشمی رفسنجانی نهایتا با کلی حاشیه و إن‌قلت به مجلس ششم راه یافت اما با توجه به جو غالب مجلس ششم، صلاح را در آن دید که از نمایندگی مجلس انصراف بدهد. در ادامه مسیر نیز رابطه هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلب‌ها کج‌دار و مریز بود. اصلاح‌طلب‌ها در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ نیز پشت هاشمی نایستادند و حمایت‌شان در دوره دوم نیز بدان میزان نبود که احمدی‌نژاد را بتواند از پاستور دور کند. اما حوادث سال ۸۸ ورق را برگرداند و منتقدان هاشمی در سال‌های پیش، پشت سر او قرار گرفتند و در واقع آن‌ها که ریاست‌جمهوری و مجلس را از دست داده بودند مأمن و پناهگاهی غیر از او نیافتند. از آن پس تا روز آخر حیات هاشمی رفسنجانی، اصلاح‌طلبان گرد آیت‌الله جمع شدند و حتی با حمایت او دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری رسید.


دیدارنیوز به مناسبت سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به صورت ویژه این مقطع از زندگی او را مورد بررسی قرار داده است. به همین منظور در کنار یادداشت‌ها و گزارش های آماده شده، در این‌باره با محمد هاشمی رفسنجانی، غلامحسین کرباسچی و جواد منصوری گفت‌وگوی تفصیلی انجام گرفته که می‌توانید در پرونده حاضر ملاحظه فرمایید. لازم به ذکر است با توجه به حوادث تأسف‌بار اخیر، پرونده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یک هفته تأخیر منتشر می‌شود.

 

علاقه مندان برای دسترسی به تمامی مطالب پرونده ویژه می توانند به سرویس پرونده ویژه به آدرس زیر مراجعه نمایند.

 

پرونده ویژه: آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ از آسمان تا زمین

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی