تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

نگرانی نانوایان از یک تصمیم/خطر افزایش نرخ بیکاری دربام ایران

دستور جمع آوری تنور‌های نان پزی سنتی در چهارمحال و بختیاری موجب نگرانی بسیاری از نانوایان آزادپز در این استان و خطر بیکاری آن‌ها شده است.

کد خبر: ۴۸۱۹۳
۱۱:۲۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۸

نگرانی نانوایان از یک تصمیم/خطر افزایش نرخ بیکاری دربام ایران

دیدارنیوز ـ نان محلی مخصوص استان چهارمحال و بختیاری با عنوان نان خانگی مشهور شده است چرا که این نوع نان با نوعی تنور که توسط صنعتگران استان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ابداع شده است، تهیه می‌شود.
 
این تنور گازی که با نام تنور نان پزی خانگی شهرت دارد در استان همچنان ساخته می‌شود و به فروش می‌رسد و بسیاری از جوانان در سطح استان چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان در ساخت این تنور نان پزی فعالیت دارند.
 
این تنور گاز نسبت به کوچکی و بزرگی و نوع مواد اولیه قیمت ۲۵۰ هزار تا ۶۰۰ و ۷۰۰ هزار تومان را دارد و یک جوان جویای کار با سرمایه اولیه بسیار کم می‌تواند این تنور را خریداری کند و یک شغل برای خود ایجاد کند.
 
بیشترین نان مورد مصرف مردم چهارمحال و بختیاری از نوع نان خانگی است که با این نوع تنور پخت می‌شود.
 
چندسالی است که نانوایان آزادپز در سطح شهر‌ها و روستا‌ها اقدام به تولید نان خانگی کردند و مشتریان خاص خود را دارند، نانی که برای بسیاری از افراد خوش طعم‌تر از نان صنعتی است، اما این روز‌ها این نانوایان نسبت به یک تصمیم مبنی بر جمع آوری تنور‌های گازی خانگی اعتراض دارند.
 
افزایش نرخ بیکاری در استان و نبود شغل مناسب طی سال‌های اخیر موجب شده است که بسیاری از جوانان با خرید یک یا دو تنور گازی اقدام به راه اندازی نانوایی نان محلی کنند و اشتغالی را برای خود ایجاد کنند.
 
تعداد این نانوایی‌ها به یکباره در سطح شهر‌ها و روستا‌های استان افزایش یافته است و هم اکنون اشتغال قابل توجهی در این زمینه در استان ایجاد شده است.
 
در شهر فرخ شهر بانوان بسیاری در این زمینه دارای شغل شده‌اند وزندگی بسیاری از شهروندان این استان به این شغل وابسته است.
 
مدتی است که اتحادیه نانوایان شهرکرد دستور جمع آوری تنور‌های گازی را داده است و اعلام کرده که نانوایانی که این اقدام را انجام ندهند توسط اداره غله به آنان آرد ارائه نمی‌شودبرخی نانوایان فعال در زمینه پخت نان خانگی بیان کرده‌اند که اتحادیه نانوایان دستور جمع آوری تنور‌های گازی را داده است و نانوایان باید دستگاه‌های نان پزی پیشرفته خریداری کنند و این امر موجب نگرانی نانوایان شده است.
 
هم اکنون نگرانی‌ها در میان فعالان عرصه پخت نان خانگی در این استان افزایش یافته است و این اقدام زمینه ساز بیکاری نانوایان و صنعتگران فعال در تنور سازی می‌شود.
 
فولادی یکی از نانوایان آزادپز شهرکرد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: اکثر نانوایان آزاد پز خانم هستند که دارای توانایی مالی نبوده و خود سرپرست خانواده هستند که از طریق پختن نان امرار معاش می‌کنند.
 
وی افزود: مدتی است که اتحادیه نانوایان شهرکرد دستور جمع آوری تنور‌های گازی را داده است و اعلام کرده که نانوایانی که این اقدام را انجام ندهند، توسط اداره غله به آنان آرد ارائه نمی‌شود.
 
فولادی تصریح کرد: دستگاهی که باید به جای تنور گازی خریداری شود حدود ۳۰ میلیون تومان است و با استفاده از آن دستگاه تقریباً دو نفر از نیرو‌های نانوایی بیکار می‌شوند و در این شرایط اقتصادی این امر دغدغه مهمی برای نیرو‌های نانوایی است.
 
وی بیان کرد: اتحادیه برای خرید دستگاه تسهیلات ارائه می‌دهد، اما کافی نیست.
 
جمع آوری تنور‌های گازی از نانوایی‌های آزادپز یک قانون است
رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان شهرکرد نیز در این زمینه بیان کرد: جمع آوری تنور‌های گازی از نانوایی‌های آزادپز یک قانون است که در تمام کشور اجرا می‌شود.
 
بهارآقا جهانبین با بیان اینکه از نظر بهداشتی پختن نان با تنور گازی برای سلامتی نانوا بسیار مضر است، افزود: در استفاده از تنور گازی خانگی گاز خام وارد ریه فرد نانوا می‌شود و این امر سلامتی نانوا را به خطر می‌اندازد.
 
وی ادامه داد: از طرفی در پروانه کسب این نانوایان استفاده از تنور گازی ذکر نشده است و این افراد چند سالی این در این زمینه فعالیت می‌کنند و اکنون دیگر جمع آوری خواهند شد.
 
جهانبین گفت: به این نانوایان اخطار داده شده و مهلت آنان نیز تمام شده که توسط اداره غله برای قطع آرد آنان اقدام می‌شود.
 
وی بیان کرد: دستگاه جایگزین تنور گازی قیمت‌های مختلفی دارد و اتحادیه این نانوایان را به اداره غله برای دریافت ۱۵ میلیون تومان تسهیلات معرفی می‌کند.
 
جهانبین تصریح کرد: استفاده از این دستگاه نیازی به اخراج نیروی کار ندارد و حتی راندمان کار را بالا می‌برد، زیرا تهیه نان با تنورگازی زمان بر است.
 
وی بیان کرد: استفاده از افزودنی‌ها مانند کنجد در پخت نان غیرمجاز است که استفاده از دستگاه جدید این مهم را نیز ممکن می‌کند.
 
بسیاری از نانوایان آزادپز در سطح شهر‌ها و روستا‌های استان تنها می‌توانند مخارج زندگی ماهانه را از این راه تأمین کنند و توان پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند.
 
تنور‌های گاز خانگی در مقابل تنور‌های گازی پیشرفته فضای بسیار کمی را نیاز دارد و همین امر موجب شده است که هزینه‌های کرایه محل نانوایی بسیار کم شود و درآمد نانوا افزایش یابد.
 
از طرفی با حذف تنور‌های خانگی صنعتگران ساخت تنور‌های خانگی نیز بیکار می‌شوند و اشتغال قابل توجهی نیز در این زمینه از بین می‌رود.
 
حفظ اشتغال موجود در سطح استان با توجه به نرخ بیکاری بالای در استان چهارمحال و بختیاری و شرایط اقتصادی فعلی از ضرورت‌های مهم به شمار می‌رود.
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی