تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تشریح عملیات ترور سردار سلیمانی توسط نیویورک تایمز

News Image Lead

در یکی از تحلیل‌های منتشره توسط نیویورک تایمز به قلم Eric Thayer وی به چگونگی وقوع این حمله تروریستی پرداخته است. اریک تایر می‌نویسد: ترامپ در ابتدا پس از این ترور پیام‌های تهدیدآمیز براى ایران ارسال می‌کرد و آمادگى نظامى خود را متذکر می‌شد، اما بعد از انتقادهاى شدید داخلى و خارجى در برابر این عمل که منتقدین، آن را «قمار بى پروای ملى» می‌خوانند چندین بار اعلام کرد او به دنبال نبرد بزرگترى با ایران نبوده و نیست بلکه براى متوقف کردن جنگ و مهار کردن درگیرى تصمیم به این اقدام گرفته است. به گفته یک مقام آمریکایى، کاخ سفید پس از حمله موشکى روز جمعه گذشته به پایگاه نظامى عراق در خارج از کرکوک که منجر به کشته شدن کارمندان آمریکایى شد، به فکر انجام این ترور افتاد و فرماندهى مشترک عملیات ویژه چندین روز بود که منتظر فرصت مناسب براى حمله بود. او همچنین افزود که این تصمیم، قطعى نبود، اما در نتیجه، گزینه منتخب توسط کاخ سفید این شد که بسته به ورود ژنرال سلیمانى در روز پنجشنبه به عراق، تصمیم نهایى گرفته شود. قرار بر این شد که اگر سردار با مقامات عراقى در فرودگاه همراه شد و گارد نظامى شلوغ و قوى همراه او بود ماموریت لغو شود ولى برعکس با جمع کوچکى رودرو شدند و ترور صورت گرفت.

کد خبر: ۴۷۴۱۲
۱۸:۲۴ - ۱۴ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ صدف بهرامی‌راد: ترور سردار سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق، همچنان بازتاب های فراوانی دارد. در یکی از تحلیل های منتشره توسط نیویورک تایمز به قلم Eric Thayer وی به چگونگی وقوع این حمله تروریستی پرداخته است. در ادامه می توانید این تحلیل را مطالعه کنید.

 

تصمیم ترور سردار سلیمانی قطعی نبود

 

«پس از دستور ترور سپهبد سليمانى، قيمت نفت افزايش و بازار سهام سقوط كرد. جمعه ١٣ دى پس از انتشار خبر ترور سردار سليمانى، آيت الله خامنه‌اى قول داد انتقام سختى را از آمريكا بگیرد و در مقابل، ترامپ نيز اعلام کرد آمادگى نظامى در برابر تهديدات را دارد. البته ترامپ در مصاحبه خود اعلام كرد كه اين اقدام وى با تدبير كامل انجام شده و او اتفاقاً براى جلوگيرى از جنگ با ايران اين دستور را داده است. اين عمل ترامپ كه بدون مشورت با كنگره صورت گرفت باعث عصبانيت حزب دموكرات شده است و نمایندگان کنگره، پاسخ دقيقى از او براى اين عمل نابخردانه می خواهند. آنها همچنين معتقدند اين ترور تنها براى منحرف كردن توجه سنا از جلسه استيضاح است كه در همين ماه برگزار خواهد شد.


ترامپ ديروز با برگزارى جلسه مطبوعاتى در عمارت تفريحی خود در فلوريدا اين ترور را بجا خواند و اذعان كرد كه سردار سليمانى كه نيروهاى شبه نظامى ايران در خاورميانه را هدايت می‌كرد در حال طرح ريزى حملات قريب الوقوع  بود كه او با اين عمل از احتمال جنگ با ايران جلوگيرى كرده است. 


ژنرال مارك مايلى (رئيس ستاد مشترك آمريكا)، مايك پمپئو (وزير امور خارجه آمريكا) و رابرت اوبراين (مشاور امنيت ملى آمريكا) صحت گفته‌هاى ترامپ را تاييد كردند اما دلايلى كه ارائه دادند متفاوت از مخالفت‌هايى كه سالهاست بين اين دو كشور وجود دارد نبود و اين خود باز باعث خشم حزب دموكرات از اين اقدام شد. لازم به ذكر است كه باراك اوباما و جورج بوش در گذشته، ايده ترور سردار سليمانى را رد كرده و آن را بسيار خطرناك دانسته بودند.


آنچه هميشه رؤساى جمهور دموكرات و جمهوریخواه را از هدف قرار دادن سردار سليمانى منصرف می‌كرد پاسخ به اين سوال بود كه آيا اين عمل ارزش درگيرى و مشكلات متعددى كه به بار خواهد آورد را دارد؟ «اليسا اسلوتكين» تحليلگر اسبق CIA و پنتاگون طى مصاحبه‎اى اعلام كرد كه توافق سازمان‌هاى امنيتى هميشه بر اين بود كه ريسك اين عمل بسيار بالا بوده و ارزش تنش هاى حتمى آينده را ندارد.


سفارت آمريكا در بغداد با توجه به فضاى متشنج موجود از شهروندان آمريكايى در بغداد خواست تا فوراً اين كشور را ترك كرده و نزديك سفارت آمريكا نشوند و تمام عمليات كنسولى را به حالت تعليق در آوردند. پارلمان عراق جلسه فورى در روز شنبه برگزار خواهد كرد كه ممكن است اخراج تمامى نيروهاى آمريكايى از عراق را براى اولين بار از سال ٢٠٠٣ به دنبال داشته باشد. آمريكا همچنين دستور اعزام حدود ٣٥٠٠ نيروی هوايى به پایگاه نظامی این کشور در كويت را صادر كرده است.


خبر ترور سردار سليمانى حتى در بازار بورس اوراق بهادار وال‌استريت و قيمت هر بشكه نفت نيز تاثيرات زيادى داشت؛ بدين صورت كه در ساعات اوليه انتشار اين خبر قيمت نفت به حدود ٧٠ دلار در هر بشكه رسيد كه يعنى افزايش ٣ دلارى! اين افزايش قيمت پس از حمله به پايگاه نفتى عربستان سعودى(آرامکو) كه با نابود شدنش چيزى حدود ٥٪؜ ذخيره نفت جهان از بين رفت بيشترين افزايش قيمت اعلام شده است.

 

تشریح عملیات ترور سردار سلیمانی توسط نیویورک تایمز

 

قمار بی پروای ملی


ترامپ در ابتدا پس از اين ترور پيام‌های تهديدآميز براى ايران ارسال می‌كرد و آمادگى نظامى خود را متذكر می‌شد اما بعد از انتقادهاى شديد داخلى و خارجى در برابر اين عمل كه منتقدين، آن را «قمار بى پروای ملى» می‌خوانند چندين بار اعلام كرد او به دنبال نبرد بزرگترى با ايران نبوده و نيست بلكه براى متوقف كردن جنگ و مهار كردن درگيرى تصميم به اين اقدام گرفته است.


ترامپ طى سخنرانى در جمع طرفداران آوانجليست خود اعلام كرد: «ما به دنبال جنگ نيستيم، ما به دنبال ايجاد يك ملت نيستيم، ما به دنبال تغيير رژيم نيستيم.» كه البته اين حرف تناقض عجيبى با هجوم نظامى سال ٢٠٠٣ به عراق دارد.


ساعاتى بعد از انتشار خبر اصابت موشک شلیک شده از هواپيماى بدون سرنشين MQ-9 آمريكايى به كاروان سردار سليمانى و همراهانش هنگام خروج از فرودگاه بغداد، آيت الله خامنه‌اى به ترامپ هشدار انتقامى سخت را داد. وى همچنين افزود: «عزيمت او به سمت خدا به معناى پايان يافتن مسير يا ماموريت او نيست اما انتقامى سخت در انتظار جنايتكارانى است كه مسئول ريختن خون اين شهيد و ديگر شهداى اين اتفاق هستند».


همچنین ترامپ در توييتر اعلام كرد كه سردار سليمانى در حال آماده سازى براى حمله به مقرهاى آمريكايى بوده است. او همچنين افزود: «سردار قاسم سليمانى خون هزاران آمريكايى را ريخته و قصد كشتن بسيارى ديگر هم داشته اما گرفتار شد! او مستقيم و غير مستقيم مسئول مرگ ميليون‌ها انسان اعم از تظاهركنندگان اخير در داخل كشورش بود».


به گفته يك مقام آمريكايى، ديپلمات‌هاى آمريكايى در بغداد نگران هستند كه سفارت، هدف تلافى ايرانيان باشد و از طرفى می‌دانند كه حمله به سفارتخانه توسط شبه نظاميان طرفدار ايران تنها يكى از گزينه‌هاى زيادى است كه براى ايران وجود دارد.


به گفته يك مقام آمريكايى كه اصرار بر ناشناس ماندن در اين بحث دارد، كاخ سفيد پس از حمله موشكى روز جمعه گذشته به پايگاه نظامى عراق در خارج از كركوك كه منجر به كشته شدن كارمندان آمريكايى شد، به فكر انجام اين ترور افتاد و فرماندهى مشترك عمليات ويژه چندين روز بود كه منتظر فرصت مناسب براى حمله بود.


او همچنين افزود كه اين تصميم، قطعى نبود اما در نتيجه، گزينه منتخب توسط كاخ سفيد اين شد كه بسته به ورود ژنرال سليمانى در روز پنجشنبه به عراق، تصميم‌ نهايى گرفته شود. قرار بر اين شد كه اگر سردار با مقامات عراقى در فرودگاه همراه شد و گارد نظامى شلوغ و قوى همراه او بود ماموريت لغو شود ولى برعكس با جمع كوچكى رودرو شدند و ترور صورت گرفت.


آقاى اوبرايان روز جمعه در جمع خبرنگاران با استناد به قانون اساسى، رييس‌جمهوری را فرمانده ارشد براى دفاع از ملتش در برابر حملات كشورهاى دشمن خواند و به مجوز ٢٠٠٢ كنگره براى استفاده از نيروى نظامى كه به جورج بوش براى جنگ عليه صدام حسين و دولت عراق داده شده بود، اشاره كرد.

 

جمهوریخواهان آمريكا اين اقدام را اقدامى سرنوشت‌ساز مي‌دانند و دموكرات‌ها اظهار نگرانى براى شروع جنگ جديدى در خاورميانه كردند. حزب دموكرات معتقد است اين حركت ترامپ دقيقا برعكس وعده وى مبنى بر خروج از درگيرى‌هاى خاورميانه است. سناتور كريس گفت: «رييس جمهور ترامپ در زمان انتخابات خواهان خاتمه يافتن جنگ در خاورميانه بود اما امروز با سياست بى پروای دولت در سه سال گذشته ما به جنگ با ايران نزديك‌تر از هميشه هستيم».


ون هالن از مريلند نیز توييت كرد: «سردار سليمانى نيروی محرك حملات و عمليات تحت حمايت ايران در طى دو دهه در سراسر منطقه از جمله عراق، سوريه، يمن و لبنان بود و پس از آيت الله خامنه‌اى شايد دومين چهره قدرتمند ايران محسوب مى‌شد».


پمپئو نگرانى‌هاى مطرح شده توسط متحدين خود را بيهوده خواند و در جواب ابراز نگرانى وزير فرانسوى كه گفته بود ما فرداى اين ترور در دنيايى خطرناك‌تر از ديروز بيدار می‌شويم گفت: «فرانسوى‌ها اشتباه می‌كنند و اطمينان می‌دهم از اين پس آمريكايى‌ها در منطقه ايمن‌تر هستند».


يانگ جيچى يكى از مقامات ارشد حزب كمونيست چين در گفتگو با پمپئو بسيار ابراز نگرانى كرده و خواهان مصالحه و گفتگوی دو طرف شده است.


امانوئل ماكرون و ولادیمير پوتين از طريق تلفن صحبت كرده‌اند و در جهت توافق براى پيشگيرى از تشديد تنش‌ها و خطرات جديد راهكارهايى ارائه داده‌اند. رييس جمهور فرانسه همچنين تاكيد بر بازگشت ايران به توافق هسته‌اى کرده است كه ترامپ از آن كناره گيرى كرد ولى روسيه و چين و سه كشور اروپايى همچنان از آن پشتيبانى می‌كنند.

 

به عنوان يك شهروند آمريكايى جاى دارد اشاره‌اى به صحبت‌هاى آقاى ترامپ در انتخابات ٢٠١٢ كه بارها باراك اوباما را محكوم به وارد جنگ شدن با ايران و توانايى ضعيف وی در مصالحه می‌كرد، بكنم! اما امروز آقاى ترامپ به عنوان رييس جمهوری، سازمان‌هاى اطلاعاتى خود را زير سوال برده و با اشتباهات مكررش، اعتبار دولتش را خدشه دار كرده است.»

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی