تیتر امروز

علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند
دیدار از نشست بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی گزارش می دهد

علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند

بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی» عنوان نشست و گردهمایی بود که به همت انجمن علمی حقوق اساسی ایران و گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از حقوقدانان و علاقمندان به...
ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز

این صد و سی و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم
بررسی کلان موضوعات حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور یک فعال سیاسی و یک پژوهشگر فضای مجازی

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم

شماری از کلان‌موضوعات و مسائل مهم پیرامون حکمرانی فضای مجازی در ایران، بهانه‌ای شد تا به سراغ حسین نقاشی و امیررضا باقرپور شیرازی، فعال سیاسی و پژوهشگر فضای مجازی رفته و در یکی دیگر از سلسه مناظرات...
پژوهشگر پژوهشکده مجمع الفکرالاسلامی:

استفاده از روایات طبی مشروط بر تجربه مجدد است

پژوهشگر پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی ضمن تاکید بر لزوم احیاء حدیثخوانی و سنت اجازه در حوزه علمیه به احادیث طبی اشاره و تصریح کرد: روایات طبی مربوط به منطقه و مزاج و اقلیم خاصی است و نمیتوان آن را مبنای علم طب و درمان برای همه افراد قرار دهیم.

کد خبر: ۴۶۹۳۹
۱۴:۴۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۸

استفاده از روایات طبی مشروط بر تجربه مجدد است

دیدارنیوز ـ به نقل از روابط عمومی پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی، محمود ملکی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی، در اولین نشست علمی "قواعد بازیابی متون حدیثی" که در این پژوهشکده برگزار شد با اشاره به اهمیت بازیابی متون حدیثی شیعه بیان کرد: گذشتگان در بازیابی متون و کتب حدیثی نهایت دقت را به خرج میدادند و تنها اگر کتاب و یا حدیثی اجازه از استاد داشته است میپذیرفتند.
 
وی با بیان اینکه قدما (عالمان و محدثان قرون اولیه اسلامی) در اعتبارسنجی روایات، عمدتا کتاب محور بودند افزود: یکی از مهمترین قرینه‌ها در بازیابی متون، کتاب بوده و در اعتبارسنجی روایات، آن را لحاظ میکردهاند.
 
ملکی با اشاره به اهداف و ضرورت بازیابی روایات از متون اصلی بیان کرد: اولین فایده این کار آن است که وقتی منبع مفقود حدیث، یافته شود آن منبع دارای هویت مستقل میشود و میتوانیم در مورد آراء نویسنده آن منبع اظهارنظر کنیم؛ دومین ضرورت این کار هم آن است که سنج‌های برای منبع موجود خواهیم داشت مثلا اگر در مورد اعتبار کافی سخن میگوئیم باید ابتدا اعتبار منابع آن را بسنجیم.
 
بازیابی احادیث کمک به قوت مذهب شیعه است
عضو هیئت علمی پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی با بیان اینکه به عقب بردن تاریخ اندیشه از دیگر فواید بازیابی حدیث است تصریح کرد: کلبرگ (مستشرق حدیثپژوه) در مقال‌های آورده که بحث احادیث ائمه ۱۲ امامی (اثنا عشر)، بحثی متاخر است یعنی در قرون اولیه اسلامی سابقه ندارد، ولی وقتی احادیث این باب و منابع آن را بازیابی میکنیم میبینیم که تاریخ احادیث ائمه اثناعشر (ع) به قرن دوم هجری باز میگردد لذا بازیابی احادیث حتی به قوت و اتقان مذهب شیعه هم یاری میرساند.
 
ملکی با بیان اینکه بسیاری از کتب حدیثی اولیه تا زمان سیدبن طاووس وجود داشته است افزود: کلبرگ لیست کتبی را که سید بن طاووس از آن نقل کرده آورده است، ولی برخی کتب میانی مانند وسائل الشیعه که حاوی منابع اولیه حدیثی است سبب شده تا محققان سراغ منابع اولیه نروند.
 
پژوهشگر پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی با بیان اینکه باید حدیث خوانی و سماع احادیث احیاء شود افزود: اینکه کسی کتابی از پاساژ قدس بخرد و احادیثی را در آن ببیند و نقل کند روش درست در انتقال حدیث نیست بلکه باید با شنیدن و سماع همراه با فهم از استاد همراه باشد.
 
ملکی با بیان اینکه ما در اعتبار احادیث قائل به صفر و صد نیستیم و داشتن شواهد، مهم است بیان کرد: نگاه حدیثی ما زمانی تغییر یافت که نگاه فقهی بر روایات حاکم شد و بحث از عدالت راوی همانند عدالت امام جماعت و شاهد و ... هم به میان آمد.
 
استفاده از روایات طبی مشروط بر تجربه علمی است
این پژوهشگر در مورد روایات طبی و بحث اعتماد یا عدم اعتماد به آن‌ها در درمان افراد گفت: روایات طبی مربوط به منطقه و مزاج و اقلیم خاصی است و نمیتوان آن را مبنای علم طب و درمان برای همه افراد قرار دهیم.
 
وی اضافه کرد: ممکن است امام معصوم (ع) برای زمان و مکان خاصی، یک خوراکی و میوه و گیاهی را تجویز کرده باشند لذا اگر بخواهیم به عنوان یک مسئله علمی به آن عمل کنیم ابتدا باید مورد تجربه و آزمون قرار بگیرد یعنی با عنوان یک گزاره تاریخی به آن نگاه کنیم.
 
ملکی افزود: باید میان درمان و بهداشت در استفاده از روایات طبی، تفاوت قائل شویم، زیرا روایات معتبر طبی برای بهداشت مناسب هستند، ولی مثلا وقتی بخواهیم براساس روایتی، نسخه برای یک بیمار بدهیم نیازمند تجربه و آزمون علمی و تجربی است.
 
این محقق اضافه کرد: متاسفانه مورادی بوده که نسخهپیچی براین اساس، منجر به بیماری‌های شدید برای برخی افراد و موجب بدبینی به روایات شده است.
 
وی تصریح کرد: البته تاکید بر آزمایش دستورات این روایات، دال بر این نیست که روایات طبی را کاملا رد کنیم، چون تنوع روایات رسیده آنقدر زیاد است که نشان میدهد ائمه از جهت علمی فارغ از علم غیبشان، هم افراد ویژ‌های بوده اند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۲۷ آذر
امروز پنجشنبه ۲۷ آذر
امروز پنجشنبه ۲۷ آذر
امروز پنجشنبه ۲۷ آذر