تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم
دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.
سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
"دیدارنیوز" در گفتگو با محمد گلمرادی نماینده مردم ماهشهر بررسی کرد؛

معما‌های حل نشده ماهشهر

News Image Lead

ماهشهر دومین شهر بزرگ استان خوزستان است. هرچند بندر ماهشهر یکی از کلیدی‌ترین بنادر ایران است، اما با مشکلات مربوط به آب آشامیدنی، معیشتی و اقتصادی در چند دهه اخیر مواجه بوده است. شهرستان ماهشهر در جریان اعتراض‌های اخیر یکی از کانون‌های مهم و پرحادثه بود. دیدارنیوز برای بررسی اتفاقات ماهشهر بعد از گرانی بنزین و وقایع رخ داده در این شهر در چهل روز گذشته، با محمد گلمرادی نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده است. وی در سخنان خود گفت: به خاطر آب‌های سطحی و فاضلاب‌های شهری که در خصوص رسیدگی به آن‌ها کم کاری صورت می‌گیرد، نیزار‌هایی در نقاط پراکنده در آن منطقه به وجود آمده است. در محل‌هایی که افراد تجمع کرده بودند نیزار‌هایی واقع است و افراد به داخل آن‌ها رفته‌اند؛ اما به این شکل که با توپ و تانک برخورد شده است به این صورت نبوده است. چون در این مناطق نیزار است از تکنولوژی جدید استفاده کرده‌اند و به این موضوع بسیار دامن زده‌اند. هر زمان در کمسیون امنیت ملی تعداد کشته شده‌ها جمع بندی و نهایی بشود، از آن طریق آمار و ارقام را اعلام می‌کنیم. در جریانات ماهشهر افراد بیگناه نیز کشته شده‌اند.

کد خبر: ۴۶۱۹۶
۱۴:۲۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: بعد از یک هفته قطعی اینترنت در کشور،  خبرهای وحشتناکی از ماهشهر در فضای مجازی دست به دست می‌شد. حتی محمد گلمرادی، نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خطاب به حسن روحانی گفت: «شما چه کردید که شاه بی‌شرف نکرد؟ شما امنیتی‌ترین رئیس جمهور این کشور هستید. رفتار شما در بعد امنیتی مشکوک و تردیدآمیز بود. شما دوربین‌های اطلاعاتی را تخریب کردید و از بین بردید».

 

این سخنان و تصاویر منتشر شده حکایت از وقوع کشتاری در نیزارهای اطراف شهر ماهشهر داشت که در فضای مجازی دست به دست می‌شد و هر کسی ـ چه درست و چه غلط ـ از اتفاقات این شهر داستان جدیدی بیان می‌کرد. اما با گذشت چهل روز، هنوز پاسخ صریحی در مورد کشته شدگان این شهر و اتفاقاتی که افتاده، بیان نشده است.

 

ماهشهر دومین شهر بزرگ استان خوزستان است. هرچند بندر ماهشهر یکی از کلیدی‌ترین بنادر ایران است، اما با مشکلات مربوط به آب آشامیدنی، معیشتی و اقتصادی در چند دهه اخیر مواجه بوده است. شهرستان ماهشهر در جریان اعتراض‌های اخیر یکی از کانون‌های مهم و پرحادثه بود.

 

پیش از این، عبدالرضا رحمانی‌ فضلی وزیر کشور از بسته شدن جاده ماهشهر به بندر امام توسط معترضان به مدت سه روز خبر داده بود. این جاده که بیشترین تردد جاده‌ای در استان خوزستان را دارد، یک جاده مهم ترانزیتی به‌ویژه برای کارخانه‌های پتروشیمی ایران محسوب می‌شود.

 

البته روایت رسمی که تاکنون از اتفاقات رخ داده در اعتراضات ماهشهر منتشر شده از این قرار است: «در ماهشهر عده‌ای با سلاح نیمه سنگین، سه روز یکی از جاده‌های اصلی این شهر را بسته بودند و به سوی وسایل نقلیه‌ای که قصد عبور داشتند شلیک می‌کردند. نیرو‌های امنیتی اولتیماتومی سه روزه به این افراد دادند که مسیر را باز کنند که پس از سه روز آنان جاده را باز نکردند. به همین دلیل نیرو‌های امنیتی ناچار به درگیری برای باز کردن جاده شدند که در این میان تعدادی از هر دو طرف کشته و در نهایت جاده بازگشایی شد».

 

حدود یک ماه پس از اعتراضات آبان، حامد هادیان از خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی، به میان مردم ماهشهر رفت و پای سخن آنان نشست تا مشخص شود در ماهشهر چه اتفاقی افتاده و پشت این اعتراضات چه بوده است. در لابلای حرف مردمی که او با آنان صحبت می‌کند، می‌توان یک کلید واژه مشترک را یافت: فقر، بیکاری و تبعیض. آنان می‌گویند در شهری که این همه ثروت خدادادی در آن نهفته است، بسیاری از جوانان بیکارند و نمی‌توانند هزینه زندگی خود را تامین کنند. البته بسیاری از خبرنگاران بعد از پخش این کلیپ در فضای مجازی اعلام کردند که چگونه به وی مجوز داده شده است؛ در حالیکه خبرنگاران در رسانه‌های دیگر مجوز این کار را ندارند.

 

 

اما قسمت عجیب ماجرا این است که بعد از گذشت حدود چهل روز هنوز تعداد کشته‌ها به صورت علنی اعلام نشده است. فرماندار ماهشهر گفته است که او درباره تعداد کشته‌ شدگان اعتراضات در این شهر تنها به این جمله بسنده می‎کند که بعداً در این زمینه اطلاعات خواهد داد. چند روز قبل، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع دولتی در ایران از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان ماه خبر داد؛ هرچند رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان آمار رویترز از کشته‌شدگان حوادث آبان را تکذیب و گزارش این خبرگزاری را خبرسازی جعلی و بدون مدرک خواند اما باز هم خبری از تعداد افراد کشته شده منتشر نشد.

 

دیدارنیوز برای بررسی اتفاقات ماهشهر بعد از گرانی بنزین و وقایع رخ داده در این شهر در چهل روز گذشته، با محمد گلمرادی نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است.

 

محمد گلمرادی در خصوص وقوع اعتراضات در ماهشهر گفت: «در پی گران شدن بنزین در اکثر شهرها نارضایتی‌هایی شکل گرفت که در بعضی مناطق به صورت خشونت خودنمایی کرد. منتهی بندر ماهشهر با توجه به شرایطی که در آنجا حاکم است و من همیشه خدمت دوستان عرض می‌کنم، یک شکافی بین توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی در آن منطقه وجود دارد و در مقابل کم توجهی در بحث خدمات‌دهی و امکانات شهری شده است، اعتراضات متفاوت بود. این اختلاف و شکاف باعث شده است که افراد و گروه‌های مغرض به نظام و ملت، از این فرصت استفاده کنند. در بندر ماهشهر حجم این تنش‌ها بیشتر از سایر نقاط بود و اصلاً نوع درگیری‌ها نیز به شکل متفاوتی بود و سواستفاده‌های قابل توجهی کردند».

 

معماهای حل نشده ماهشهر

 

وی در ادامه بیان کرد: «انگیزه‌های متفاوتی در تنش‌ها و درگیری‌های ماهشهر وجود داشت. در ماهشهر صنایع متعدد پتروشیمی و تاسیسات بندری وجود دارد. معترضین مسیرها را بسته بودند و قصد هم داشتند در بخش صنعت مشکلاتی ایجاد کنند. اما با تدابیری که نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه در منطقه اندیشیدند، از ورود آنها به مناطق صنعتی ممانعت به عمل آمد. انگیزه این کار را داشتند ولی خنثی شد. بحث‌هایی هم که تانک وارد شد یا مسلسل شلیک کرده است، در حقیقت شلوغ می‌کنند و به این شکل هم نبوده است. یعنی آب و تاب می‌دهند، برای اینکه بهره برداری کنند».

 

گلمرادی در مورد حقیقت کشتار نیزار گفت: «به خاطر آب‌های سطحی و فاضلاب‌های شهری که در خصوص رسیدگی به آنها کم کاری صورت می‌گیرد، نیزارهایی در نقاط پراکنده در آن منطقه به وجود آمده است. در محل‌هایی که افراد تجمع کرده بودند نیزارهایی واقع است و افراد به داخل آنها رفته‌اند؛ اما به این شکل که با توپ و تانک برخورد شده است به این صورت نبوده است. چون در این مناطق نیزار است از تکنولوژی جدید استفاده کرده‌اند و به این موضوع بسیار دامن زده‌اند».

 

این نماینده مجلس در مورد آمار کشته شده‌های ماهشهر نیز گفت: «هر زمان در کمسیون امنیت ملی تعداد کشته شده‌ها جمع بندی و نهایی بشود، از آن طریق آمار و ارقام را اعلام می‌کنیم. در جریانات ماهشهر افراد بیگناه نیز کشته شده‌اند. به هر حال این وقایع در ماهشهر هم مثل دیگر مناطق اتفاق افتاده است».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی