تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

بازار یلدا در پیچ و تاب گرانی/ مسئولان: نظارت می‌کنیم

بازار شب یلدا در خراسان جنوبی همچنان در پیچ و تاب گرانی است و مسئولان نیز در این زمینه قول نظارت بر واحدهای صنفی را می‌دهند.

کد خبر: ۴۵۴۵۹
۱۰:۱۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز- برای مردم خراسان‌جنوبی چون سایر ایرانیان واژه شب یلدا و یا به عبارت محلی شب چله به معنای دورهم بودن، دید و بازدید، صله‌رحم و بسیاری از آداب و رسوم قدیمی و کهن است که دل‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

اما در سال‌های اخیر به واسطه مسائل و مشکلات اقتصادی و روند افزایش قیمت‌ها دغدغه بسیاری از مردم به ویژه اقشار متوسط به پایین جامعه این است که چگونه در شب یلدا هم دورهمی‌ها دیرینه را داشته باشند و هم متناسب با درآمد خود بتوانند نیازهای کالایی متناسب با این شب را خریداری کنند.

پسته مهمان غایب شب چله

رضا بهمنی که به همراه خانواده خود به نمایشگاه ویژه شب یلدا که در محل نمایشگاه بین‌المللی بیرجند برپا شده، آمده است در گفت‌وگو با مهر گفت: خرید برخی از اقلام چون پسته به واسطه قیمت بالا از سفره شب یلدا حذف شده و برای آجیل شاید بتوان به مقداری بادام زمینی و تخمه آفتابگردان قناعت کرد.

این شهروند خراسان‌جنوبی اظهارکرد: بسیاری از مردم به امید ارزان بودن قیمت به نمایشگاه‌های شب یلدا، نمایشگاه ویژه نوروز و امثال آن مراجعه می‌کنند که البته تا حدی به واسطه تخفیف‌های غرفه‌داران می‌توان ارزان‌تر این محصولات را خریداری کرد.

وی بیان‌کرد: البته باید این فرهنگ را در سطح جامعه نهادینه کنیم که بدون تجملات و خرید آجیل‌های گران قیمت و میوه‌های آنچنانی نیز می‌توان یک شب شاد را در کنار عزیزانمان رقم بزنیم.

طعم تلخ گرانی

لیلا محمدزاده که او نیز نمایشگاه ویژه شب یلدا را برای خرید انتخاب کرده بود، گفت: شاید بتوانیم در نمایشگاه برخی از کالاها را با قیمت مناسب‌تر انتخاب کنیم ولی دوری نمایشگاه از شهر برای برخی از شهروندان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی ادامه‌داد: هر چند نهادهای متولی، نظارت‌های خود بر اصناف را دارند اما امیدواریم این نظارت‌ها مخصوص به ایام خاص چون بعد از اصلاح قیمت بنزین و شب یلدا نباشد و در طول سال این نظارت‌ها ادامه داشته باشد.

احمدی دیگر شهروند خراسان جنوبی با اشاره به گرانی میوه در چند روز اخیر گفت: نارنگی که در هفته قبل با قیمت سه هزار و ۵۰۰ تومان خرید می‌کردیم اکنون ۵ هزار تومان شده سیب هر کیلو ۷ تا ۹ هزار تومان و انار ۷ هزار تومان به بالا است.

وی با اشاره به گرانی قیمت آجیل هم گفت: اگرچه نمی‌توانیم پسته بخریم و قیمت آن از ۱۲۰ هزار تومان شروع می‌شود اما جایگزین آن بادام زمینی و تخمه آفتابگردان را هم که انتخاب کرده ایم کیلویی ۳۲ هزار تومان است و با وضعیت اقتصادی فعلی بسیاری از مردم توان خرید همین را هم ندارند.

حسینی از دیگر شهروندان بیرجندی در حالی که در بازار در حال گشت و گذار برای خریدهای یلدایی است از افزایش قیمت‌ها به نسبت سال گذشته گلایه می‌کند و می‌گوید: قدرت خرید مردم هم به شدت پایین آمده و حقوقی که داریم بیشتر صرف نیازهای ضروری خانه می‌شود دیگر قدرت خریدی برای مناسبت‌هایی مانند شب چله نیست.

دورهمی های یلدایی کوچک شد

اسماعیلی دیگر شهروند که برای خرید به یکی از روز بازارهای شهر مراجعه کرده است به خبرنگار مهر گفت: قیمت انار و هندوانه که از جمله میوه‌های خاص یلدایی هست در یک هفته گذشته بسیار گران‌تر شده است.

وی عنوان کرد: هندوانه هم اکنون از ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و انار از شش هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: هر سال تلاش داشتیم دوستان و فامیل در این شب کنار هم باشیم اما امسال گرانی‌ها و قدرت خرید پایین این اجازه را نمی‌دهد نهایت بتوانیم فقط برای خانواده چهارنفری خودم حداقل‌ها را خرید کنم.

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار نیز می‌گوید: در گذشته بازار خرید آجیل در شب‌های نوروز یا چله داغ بود اما اکنون مردم بیشتر تماشگر هستند.

امیری می‌گوید: مردم اقلام ارزان‌تر از جمله تخمه آفتابگردان، پفیلا و بادام زمینی را بیشتر برای خرید انتخاب می‌کنند و آجیل‌های یلدایی اکنون خلاصه به همین چند قلم کالا شده است.

محمد حیدری، رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند نیز در این زمینه به خبرنگار مهر، گفت: قیمت میوه در بازار به طور کلی در نوسان است که به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد اما به مناسبت شب یلدا افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

وی بیان‌کرد: یکی از علل افزایش میوه و تره‌بار شرایط جوی از جمله سرمازدگی است که گران شدن گوجه فرنگی در روزهای گذشته به این دلیل بود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند با اشاره به اینکه در شب یلدا بیش از هر چیز مردم هندوانه، انار و مرکبات خریداری می‌کنند، اظهارکرد: خوشبختانه در زمینه عرضه‌ها این میوه در واحدهای سطح شهر مشکل خاصی نداریم.

کمبود میوه در واحدهای صنفی میوه و تره بار نداریم

حیدری گفت: در بیرجند ۱۶۰ واحد صنفی پروانه‌دار عرضه میوه و تره‌بار داریم اما به واسطه موضوع تداخلات صنفی ۴۰۰ واحد این محصولات را عرضه می‌کنند.

وی در زمینه تأثیر اصلاح قیمت بنزین بر قیمت بازار میوه و تره بار بیان‌کرد: نمی‌توانیم افزایش اندک قیمت میوه و تره‌بار به علت اصلاح قیمت بنزین را کتمان کنیم چرا که حمل بسیاری از محصولات تره‌بار و میوه از روستاهای اطراف و از میادین میوه و تره بار به سطح شهر توسط وانت بارهای بنزین‌سوز صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند یادآورشد: بر اساس‌گفته صاحبان وانت‌بارهایی‌که حمل میوه و تره‌بار را از میادین به سطح شهر را به عهده دارند، سهمیه سوخت در نظر گرفته شده برای آنان تنها برای ۱۰ روز کفایت می‌کند.

محمد شریف، رئیس اتحادیه صنف خواربارفروشی بیرجند نیز در این زمینه به خبرنگار مهر بیان‌کرد: قیمت آجیل و خشکبار نسبت به هفته‌های گذشته تغییر خاصی نداشته است.

قیمت انواع آجیل در بازار خراسان‌جنوبی

وی در زمینه قیمت آجیل مرغوب در بازار استان اظهارکرد: در حال حاضر قیمت آجیل مرغوب در حدود کیلویی ۵۵ هزار تومان، پسته فندوقی کیلویی حدود ۱۲۵ هزار تومان، تخمه کانادایی کیلویی ۲۶ هزار تومان، و مغز بادام زمینی در حدود ۳۲ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه صنف خواربارفروشی بیرجند در زمینه تفاوت قیمت آجیل نسبت به سال‌های گذشته ادامه داد: به عنوان مثال در سال گذشته (سال ۹۷) قیمت پسته کیلویی ۱۵۰ هزار تومان بود که الان به ۱۲۵ هزار تومان رسیده است که البته در سال ۹۶ حدود ۴۵ هزار تومان بوده است.

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به نزدیک‌شدن شب یلدا و افزایش دید و بازدیدها به صورت طبیعی شاهد افزایش تقاضا برای خرید برخی کالا به ویژه انواع آجیل، شیرینی و میوه‌هایی چون هندوانه و انار هستیم.

طرح نظارتی بازار شب یلدا تا یکم دی ادامه دارد

وی اظهارکرد: در این راستا طرح نظارتی ویژه بازار شب یلدا را اجرا کرده‌ایم که از روز ۲۵ آذر آغاز شده و تا یکم دی‌ماه در سراسر استان ادامه خواهد شد.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده بیان‌کرد: در این طرح بازرسان اتاق اصناف، بسیج اصناف و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی و گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی صبح و بعد از ظهر بر شبکه توزیع کالا و خدمات نظارت دارند.

تهوری ادامه داد: در مرکز استان همکاران حوزه بازرسی در سه ایستگاه ثابت در میدان ابوذر، چهارراه مصلی و میدان امام (ره) پاسخگوی سوالات مردمی و دریافت شکایات احتمالی آنان هستند.

همکاری ۵۳ بازرس در طرح نظارت بر بازار

وی افزود: ۱۱ تیم بازرسی در بیرجند صبح و بعد از ظهر بر وضعیت بازار شب یلدا نظارت داشته و در شهرستان‌ها نیز متناسب با جمعیت صنفی نظارت‌ها ادامه دارد و در مجموع با احتساب بازرسان اتاق اصناف، بسیج اصناف و بازرسان سازمان صمت ۵۳ بازرس در استان در این طرح فعالیت دارند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده با بیان اینکه در حوزه عرضه مشکلی داریم، گفت: قیمت هر کیلوگرم هندوانه در سطح میدان میوه و تره‌بار دو هزار و ۳۰۰ تومان تا سه هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم انار از سه هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار تومان (انار مرغوب) است.

در هر حال امید است که با ادامه نظارت‌ها و ترویج سبک زندگی اسلامی با محوریت مهمانی‌های ساده و با حدأقل پذیرایی، نگذاریم قیمت کالاها بر دورهمی‌های شیرین و صمیمیت افزا تأثیر بگذارد.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی