تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

دومین سالگرد عباس کیارستمی برگزار شد

News Image Lead

پنجشنبه‌ای که گذشت دومین مراسم سالگرد عباس کیارستمی درآرامگاه «توک مزرعه» لواسان برگزار شد. هنرمندی که همچنان خبر فوتش کهنه نشده و داغش بر دل اهالی هنر و رسانه سرد نشده است.

کد خبر: ۴۴۸۶
۱۰:۵۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ کيارستمي تنها يك فيلمساز برجسته ايراني نبود بلكه او را مي‌توان هنرمندي جامع‌الاطراف دانست كه به قول هوشنگ گلمكاني هر صدسال يك‌بار ظهور مي‌كند.

اصغر فرهادي، بهمن فرمان‌آرا، رضا كيانيان، مسعود كيميايي، سيف‌الله صمديان، جعفر پناهي، محمدعلي نجفي، پريسا بخت‌آور، سيروس الوند، هوشنگ گلمكاني، سحر دولتشاهي، حبيب رضايي و... از جمله حاضران مراسم سالگرد كيارستمي بودند.
 
مولاناي سينماي ايران را از دست داديم

محمدعلي نجفي «كارگردان و تهيه‌كننده سينماي ايران» در فقدان و نبود عباس كيارستمي كه حالا دوسالي مي‌شود ديگر در ميان اهالي سينما نيست به «اعتماد» گفت: «براي من دو چهره سينمايي هميشه به عنوان اسطوره مطرح هستند؛ اول علي حاتمي كه از نظر من او سعدي سينماي ايران بود، چراكه ظريف حرف مي‌زد و مردم با ديدن فيلم‌هايش انگاري گلستان و بوستان سعدي را مي‌خواندند. فيلم‌هاي علي حاتمي همه اقشار جامعه را با خود همراه مي‌كرد.»

كارگردان سريال سربداران در ادامه صحبت‌هايش گفت: : «دومين چهره دنياي سينما براي من عباس كيارستمي است. او با دو فيلم «مشق شب» و «كلوز آپ» براي من ماندگار شد حتي اگر ديگر فيلمي نمي‌ساخت با همين دو فيلم به من كاراكتر و جهانش را نشان داد. از نظر من عباس كيارستمي مولانا است؛ با وجود اينكه خودش به سعدي و حافظ علاقه زيادي داشت اما كيارستمي براي من ويژگي‌هاي كاراكتري مولانا را دارد او در فيلم‌هايش از جهاني حرف مي‌زند كه شايد دفعه اول متوجه منظورش نشويم، اما با هر بار ديدن فيلم‌هايش جهاني به روي ما گشوده مي‌شد و ما به كشف جديدي مي‌رسيديم.»

نجفي همچنين بيان كرد: « عباس كيارستمي و علي حاتمي از جمله هنرمنداني هستند كه هيچ‌وقت نمي‌ميرند. خصوصا عباس كيارستمي كه علاوه بر فيلمسازي با هنرهاي ديگري از جمله عكاسي و نقاشي آشنايي داشت. تفاوت عباس كيارستمي را من كه معمار هستم و نقاشي مي‌كنم درك مي‌كنم، چرا كه با هر بار ديدن كارهايش ارتباط خاصي با آن مي‌گيرم.»
 
شبيه كيارستمي نخواهيم داشت

هوشنگ گلمكاني، منتقد برجسته سينما نيز كه در اين مراسم حضور داشت، در خصوص ابعاد شخصيتي كيارستمي به «اعتماد» گفت: «بعضي از شخصيت‌هاي مهم هر صد سال يك‌بار در تاريخ كشوري ظهور مي‌كنند كه از نظر من عباس كيارستمي يكي از اين شخصيت‌هاي تكرارنشدني بود كه شبيهش نخواهد آمد. اين همه شور زندگي، اين همه ايده وانگيزه خيلي زود رفت و حيف شد.»

او به صحبت‌هايش افزود: «عباس كيارستمي كسي بود كه بر سينماي جهان هم تاثير گذاشت.»

در واقع اگر بتوان فقدان از دست دادن عباس كيارستمي را تحمل كرد اما اهالي سينما آن اجحافي كه در پرونده پزشكي او شده را نمي‌توانند فراموش كنند و همين مهم‌ترين نكته‌اي است كه آنها را برافروخته مي‌كند.»

در دومين سالگرد درگذشت عباس كيارستمي سخنان و انتقاداتي درباره‌ حكم صادر شده پرونده پزشكي مطرح شد و نيز بيانيه‌اي انتقادي از طرف بنياد عباس كيارستمي قرائت شد.

اين بيانيه توسط باربد گلشيري، پسر هوشنگ گلشيري، الهه خسروي، همسر محمدرضا رستمي (خبرنگار) و همچنين مينا اكبري به نمايندگي از بنياد كيارستمي خوانده شد.

در بند يك اين بيانيه با ادعاي وضعيت ناعادلانه قضاوت در حوزه درمان آمده است: «انتشار راي هيات عالي نظام پزشكي درباره پرونده قصور پزشكي رخ داده در روند درمان عباس كيارستمي، براي پيگيران پرونده پزشكي او و افكار عمومي به جز تاسف از وضعيت ناعادلانه قضاوت در حوزه درمان كشور نتيجه ديگري نداشت. اين راي نهايي كه چند روز مانده به دومين سالگرد درگذشت عباس كيارستمي صادر شد تاكيد دوباره‌اي است از شانه‌ خالي كردن از تعهد شغلي و بي‌توجهي به مسووليت حرفه‌اي. نياز به اثبات ندارد و بدون شك هم جامعه پزشكي و هم افكار عمومي مي‌دانند كه اين راي نه‌تنها تناسبي با فاجعه رخ داده، ندارد بلكه صادركنندگان اين راي به شكل ديگري تداوم بي‌مبادلاتي در ساختار پزشكي و درماني كشور را تاييد كردند.»

در بند دو اين بيانيه هم آمده است: «همه جزييات پرونده پزشكي عباس كيارستمي، بي‌مسووليتي پزشك را نسبت به بيمار اثبات مي‌كند. تخلف صنفي و حرفه‌اي پزشك معالج به لحاظ تاخير در اقدام به عمل جراحي دوم با وجود شواهد و بروز عوارض جبران‌ناپذير بعدي، مغايرت اظهارات شفاهي پزشك معالج با شرح گزارش عمل بيمار، عدم درج نتيجه ويزيت بيمار و سير بيماري او به صورت روزانه در پرونده باليني، اقدام به سفر خارج از كشور در دوره‌اي كه بيمار بعد از دو عمل صورت گرفته توسط او دچار عفونت، تب و عوارض ديگر شده است. در جايي كه ادله محكم در پرونده پزشكي عباس كيارستمي به شكل روشني نقش اشتباهات پزشك معالج را اثبات مي‌كند، تشخيص پنج درصد قصور براي پزشك خاطي، انتشار اين پيام به آحاد مردم است كه احقاق حق بيمار از پزشك بي‌مسووليت، افسانه‌اي بيش نيست.»

در بند سه هم تاكيد دوباره‌اي بر ارايه گزارش كامل از روند درمان عباس كيارستمي در بيمارستان «جم» شده كه با وجود وعده‌ها و قول‌هايي كه از سوي وزير بهداشت داده شده بود تاكنون اتفاق نيفتاده است و امضاكنندگان آن بارديگر خواستار ارايه اين گزارش شدند.

در بند چهار با ادعاي اينكه «درج شدن حكم توبيخ پزشك خاطي در نشريه سازمان نظام‌پزشكي كه طبق آخرين اطلاعاتي كه به دست ما رسيده، ماه‌ها يا شايد سال‌ها از انتشار آخرين شماره آن مي‌گذرد و از سال ١٣٨٥ تاكنون حكم توبيخ هيچ پزشكي در آن ثبت نشده» در ادامه امضاكنندگان اين بيانيه اين روند را «دهن‌كجي سازمان‌يافته‌اي به افكار عمومي دانسته» و معتقدند: رييس سابق سازمان نظام پزشكي كه خود مديرمسوول نشريه بوده با علم به منتشر نشدن نشريه و تعطيلي آن چنين حكمي را امضا كرده است.

سوال مهم اين است كه آيا درج حكم تنبيه پزشك خاطي در بولتن داخلي پزشكان كه منتشر هم نمي‌شود، تنبيه پيگيران پرونده بيمار است يا تنبيه پزشك. اين تنبيه انتزاعي چه تاثيري در كاهش بروز كوتاهي و بي‌مسووليتي پزشكي در جامعه درمان و سلامت كشور دارد؟

به گزارش ايسنا، در بند پنجم بيانيه‌ دومين سالروز درگذشت عباس كيارستمي آمده است: «تعريف سوءپيشينه در سيستم قضايي، آگاهي از خطا و لغزش افراد در زمينه گوناگون است. اين حق هر شهروندي است كه از سابقه پزشك معالج خود آگاه باشد و بداند كه در سابقه او چه خطاها و چه افتخاراتي مندرج شده است. با اين حال سوءپيشينه پزشكان با اينكه اطلاعات محرمانه نيست بعد از سه سال از پرونده آنها پاك مي‌شود تا نه‌تنها در اختيار عموم قرار نگيرد بلكه از چشمان قضات هم پنهان بماند.»

در بند ششم اين بيانيه آمده است: «بدون شك هدف دوستداران عباس كيارستمي از پافشاري بر ادامه روند حقوقي پرونده و حمايت گروه‌هاي مختلف مردم از آنها صرفا مقابله با شخص يا بيمارستان خاصي نبوده و نيست. اينكه مرد هنرمندي چون كيارستمي باعث شده كلمه خطاي پزشكي در افكار عمومي زنده شود و براي اولين‌بار نقد جدي در سيستم درماني كشور صورت بگيرد و حقوق بيماران در مراكز درماني به عنوان سرفصلي مهم در ساختار سلامت كشور مورد بازبيني و بازنگري قرار بگيرد؛ دستاورد مهمي كه توسط كساني كه در اين دو سال پيگير پرونده پزشكي عباس كيارستمي بودند حاصل شده است.»

بند هفتم با تاكيد بر اينكه «همه ما بر اين نكته صحه مي‌گذاريم كه تعداد پزشكان دلسوز و متعهد كه با سخت‌ترين شرايط در درمان بيماران مي‌كوشند در اين سرزمين كم نيست» در عين حال آورده است: « اما نظام‌پزشكي ايران مانند هر نظامي كه توانايي‌هاي انساني در آن دخيل هستند از اشتباه مبرا نيست و درگذشت عباس كيارستمي آخرين ضايعه به خاطر خطاي پزشكي نخواهد بود. به همين خاطر احمد كيارستمي در نظر دارد به زودي با رونمايي از سايت «عافيت» امكاني فراهم كند تا مردم تجربه خود را از مواجهه با پزشكان مختلف، بيمارستان‌ها و نهادهاي درماني در اين فصل به اشتراك بگذارند و يكديگر را در انتخاب پزشك برتر سال ياري رسانند.»

تاكيد دوباره بر خطاي پزشكي و نقد بر عملكرد سيستم پزشكي و راي صادره از سوي وزارت بهداشت، خاتمه‌دهنده اين بيانيه بود. در بخش‌هاي مختلف اين مراسم نيز تكنوازي سه‌تار و تكنوازي ويولنسل به ياد اين هنرمند اجرا شد و در پايان نيز قطعه موسيقي «هوا بس ناجوانمردانه سرد است»با شعر اخوان ثالث كه از جمله موسيقي‌هاي مورد علاقه كيارستمي بود، پخش شد.

منبع: اعتماد/تینا جلالی/۱۶ تیر ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی