تیتر امروز

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران
انتقام ایران پس از حمله تروریستی به کنسولگری در دمشق

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران "پاسخ" خواهیم داد/ بایدن: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

روایتی از شور زندگی ۴۱ دانش‌آموز در گردنه‌ "ماهین"

News Image Lead

بعد از ساعت‌ها طی مسیر به «ماهین» رسیدیم و وارد مدرسه شبانه‌روزی «عترت» روستای ماهین دهستان «چوقور» طارم سفلی شده و با استقبال مدیر، معلمان و دانش‌آموزان این مدرسه مواجه شدیم، شوق و خوشحالی در چشمان تک‌تک دانش‌آموزان موج می‌زد...

کد خبر: ۳۹۵۰۰
۱۱:۲۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸
 

دیدارنیوز ـ دانش‌آموزان به‌عنوان مهم‌ترین رکن نظام آموزش‌وپرورش هر کشوری چندین ساعت از روز را در مدرسه می‌گذرانند، ازاین‌رو همواره در مسیر حرکت روبه‌جلوی خویش نیازمند بستری با نشاط و قابل‌قبول هستند تا بتوانند با انرژی و روحیه‌ای بهتر در مسیر علم‌آموزی قدم بردارند چرا که شاد زیستن برای کودک در راستای سلامت روحی و روانی این قشر به همان اندازه مهم است که تغذیه خوب، محبت کردن و حفاظت از او و سلامت فیزیکی و جسمانی آن‌ها اهمیت دارد.

از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین مقولات در نظام تعلیم و تربیت «عدالت آموزشی و تربیتی» به‌عنوان یکی از شرایط لازم برای یک جامعه متعالی، پویا و توسعه‌یافته است، دانش‌آموزان در منطقه شهری همان میزان حق دارند که دانش‌آموز در یک منطقه روستایی حق دارد.

بی‌شک توجه به این نکات بسیار لازم و ضروری است اما متأسفانه در روستاهای مناطق محروم و یا صعب‌العبور، این حرکات کم‌رنگ است. با این حال به دلیل ضرورت ورود در این عرصه به همت کارگروه تعلیم و تربیت «قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین» و با مشارکت «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین» اولین دوره از برنامه‌های فرهنگی جذاب ویژه دانش‌آموزان در دهستان «چوقور» طارم سفلی برگزار شد. 

روستایی در ته دنیا!

روستای ماهین در یک منطقه محروم در دل کوه‌های سر به فلک کشیده با جاده‌های خاکی و پیچ‌وخم‌های تند و گردنه‌هایی خطرناک که ساعت‌ها با مرکز شهر قزوین فاصله داشت و به گفته رئیس شورای اسلامی روستای «عباس‌آباد» در همسایگی ماهین «در حال حاضر در محدوده دهستان چوقور ۱۸ روستا وجود دارد و هفت جاده از قزوین و زنجان به  روستاهای این دهستان ختم می‌شود که وضعیت هر کدام بدتر از دیگری است، اگر همه این جاده‌ها را جمع کنی کیفیتش به‌اندازه یک جاده معمولی در شهر نمی‌شود!»

بعد از ساعت‌ها طی مسیر به ماهین رسیدیم و وارد مدرسه شبانه‌روزی عترت روستای ماهین دهستان چوقور طارم سفلی شده و مورد استقبال مدیر، معلمان و دانش آموزان این مدرسه قرار گرفتیم، می‌شد شوق و خوشحالی را در چشمان تک‌تک این دانش آموزان به‌واسطه برگزاری این برنامه و مورد توجه قرار گرفتن این مدرسه توسط مسئولان به نظاره نشست، حقی که متأسفانه شاید کمتر به آن پرداخته می‌شود.

مربیان و کارشناسان خبره در این برنامه با نشاط در بخش‌های مختلفی از جمله قصه‌گویی، اوریگامی، عروسک‌گردانی توسط دانش‌آموزان، شعرخوانی، معرفی کتاب، مسابقه و برنامه‌های دیگر تلاش کردند برای ساعاتی نشاط و هیجان را مهمان دانش‌آموزان نوجوان این مدرسه کنند؛ مدرسه‌ای که ۴۱ دانش‌آموز دختر از ۱۰ روستای تابعه در آن به‌صورت شبانه‌روزی مستقر شده و در مقطع متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل بودند.

اجرای ۶ برنامه در ۶ مدرسه مناطق صعب‌العبور قزوین

بعد از اتمام این برنامه که با استقبال دانش‌آموزان و کادر آموزشی مدرسه روبرو شد، از «جواد رجبی» مدیر کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین، در خصوص ضرورت توجه به نیازهای فرهنگی و آموزشی دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌بضاعت به‌ویژه در مناطق روستایی صعب‌العبور پرسیدم؛ وی با بیان اینکه نبود امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و برنامه‌های جذاب و شاداب در مدارس باعث ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان این مناطق می‌شود، گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین منعقد کرد، قرار شد شش برنامه مفرح و جذاب تا پایان سال در شش مدرسه از دهستان‌های مختلف و محروم «زوارک الموت شرقی»، «چوقور طارم سفلی» و «دستجرد الموت غربی» برگزار شود که نخستین ویژه‌برنامه در مدرسه شبانه‌روزی دخترانه عترت روستای ماهین دهستان چوقور طارم سفلی برگزار شد.

وی ادامه داد: در این ویژه‌برنامه تلاش می‌شود در قالب برنامه‌هایی چون آموزش نجوم و ستاره‌شناسی، قصه‌گویی برای فراگیری مطالب تربیتی و دینی با زبان قصه، آموزش کاردستی با کاغذ، اجرای نمایش خلاق و عروسک‌گردانی، برگزاری مسابقات جذاب و اهداء کتاب و جوایز به نفرات برتر زمینه ایجاد فضایی شاد و مفرح و با نشاط در کنار توجه به مباحث درسی و آموزشی در مدارس فراهم شود تا آن‌ها برای ادامه تحصیل خود انگیزه کافی را داشته باشند.

رجبی با اشاره به اینکه در کارگروه تعلیم و تربیت به بررسی و احصاء نیازهای دانش‌آموزان پرداخته‌ایم تا متناسب با فرصت‌ها و تهدیدات در این حوزه برنامه نوشته شود، گفت: ایجاد امید به آینده و امید به زندگی باید در این دانش‌آموزان تقویت شود، متأسفانه در بررسی‌های خود متوجه شدیم پنج دانش‌آموز به دلیل هزینه حداقلی سرویس مدرسه ترک تحصیل‌کرده بودند که بعد از متوجه شدن این موضوع بلافاصله این مشکل حل شد تا آن‌ها بتوانند با فراغت بال به تحصیل خود ادامه دهند.

توجه به عدالت آموزشی مهم‌ترین نیاز دانش‌آموزان

وی عنوان کرد: حضور نفرات برتر کنکور در این مناطق در قالب اردوهای جهاد علمی بسیج دانشجویی زمینه کمک به دانش‌آموزان در کنکور در قالب کلاس‌های کنکور و کلاس‌های تقویتی فراهم کرد و عدالت آموزشی را در این مناطق رونق داد؛ از سوی دیگر دیدار از نزدیک دانش‌آموزان با این نفرات برتر و نخبه موجب ایجاد انگیزه در بین آن‌ها برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر شد و آمار قبولی در دانشگاه‌ها افزایش یافت.

مدیر کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین مهم‌ترین نیاز دانش‌آموزان این مناطق را عدالت آموزشی و تربیتی دانست و افزود: در حوزه شهری دانش‌آموزان امکانات بسیاری در حوزه‌های آموزشی دارند اما در مناطق روستایی این امکانات در حداقل‌ترین وضعیت ممکن است و این بر ایجاد فاصله بسیار در عدالت آموزشی و تربیتی دامن می‌زند.

رجبی بیان کرد: مهم‌ترین رسالت ما شناسایی استعدادهای نهفته در میان دانش‌آموزان روستایی است که در این دوره‌ها توانسته‌ایم دانش‌آموزانی را که توانمندی هنری، فرهنگی دارند شناسایی‌ کرده تا از وجود آن‌ها استفاده بیشتری شود. این کار می‌تواند رویکرد مسئولان فرهنگی را به مناطق محروم معطوف کرده تا بتوانند رسیدگی بیشتری به روستاها داشته باشند.

گسیل شدن امید و نشاط در مناطق روستایی با طرح «پیک امید»

«فاطمه حبیب‌پور» کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین که مسئولیت برگزاری برنامه‌های تیم اعزامی از سوی کانون در این مدرسه را بر عهده داشت نیز با بیان اینکه تلاش می‌شود برای تمامی کودکان و نوجوانان اهدافی که کانون بر عهده دارد را در قالب برنامه‌های مختلف جامه عمل بپوشانیم، به ایسنا گفت: در این راستا بین دانش‌آموزان در شهر و روستا تفاوتی نیست و حتی به نظر من دانش‌آموزانی که در فضای مناطق محروم زندگی می‌کنند بیشتر نیازمند چنین برنامه‌هایی فرهنگی هستند؛ بسیار مایل به انجام فعالیت‌هایی در حیطه کاری خود برای این دانش‌آموزان هستم و امیدوارم نظیر چنین برنامه‌هایی برای آن‌ها تکرار شود.

وی با اشاره به نیاز دانش‌آموزان مناطق محروم به چنین برنامه‌های بانشاطی گفت: هر سازمان و ارگانی در حیطه وظایف کاری خود در تمام زمینه‌های فرهنگی فعالیت کند، کانون فکری پرورشی در سراسر کشور در قالب طرحی به نام «پیک امید» برنامه‌های مختلفی را در مناطق روستایی و مناطقی که دسترسی کمی به اماکن آموزشی دارند و امکان حضور مراکز کانون تاکنون در آنها وجود نداشته است؛ اجرا می‌کند.

حبیب‌پور با بیان اینکه به تجربه دریافته‌ام بسیاری از کودکان و نوجوانانی که در مناطق محروم هستند بسیار مستعد هستند و گاه استعدادهای فوق‌العاده‌ای در میان آن‌ها دیده می‌شود که باید به آن‌ها توجه بسیار شود، عنوان کرد: برای مثال در همین مدرسه که امروز حضور داشتیم نوجوانی شناسایی شد که بسیار خوش‌ذوق بوده و اهل نوشتن و شعر گفتن است لذا سازمان‌ها و نهادهایی چون کانون فکری پرورشی وظیفه دارد از امثال چنین نوجوانانی حمایت کرده و زمینه پرورش بیشتر این استعداد و شکوفا شدن و به نتیجه رسیدن آن را فراهم کنند.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: پیش‌ازاین مربیان و کارشناسان کانون در قالب طرح «کتابخانه سیار روستایی» در مناطق روستایی حاضر شده و به ارائه خدمات به این دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف می‌پرداختند اما در طرح «پیک امید» مربیان و کارشناسان توانمند کانون به مناطقی که دسترسی آن به شهر سخت و طولانی است حضور پیدا می‌کنند و امیدوارم این برنامه همچنان ادامه پیدا کند چرا که بسیار ضروری است.

اندکی توجه بیشتر لطفا...

به گزارش ایسنا، شاید این ۴۱ دانش‌آموز دختر دانش‌آموز نماد تمام دانش‌آموزانی باشند که در مناطقی صعب‌العبور و دور از دسترس به مناطق شهری در حال تحصیل هستند. ضروری است در این مدارس به‌عنوان نهادی مؤثر در رشد و شکوفایی همه ابعاد وجودی دانش‌آموزان قدم‌های بلندی با حمایت مسئولان نظام تعلیم و تربیت استان و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی برداشته شود تا زمینه شاد بودن و ذهن پویا در آن‌ها ایجاد شده تا استعدادشان شکوفا شود.

آنچه در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مورد تأکید است ضرورت ایجاد محیط شاداب و بانشاط در مدارس است و نشاط یکی از گزاره‌های ارزشی نظام تعلیم و تربیت معرفی می‌شود. همچنین در فصل پنجم این سند، تربیت انسان سالم و بانشاط به‌عنوان یکی از اهداف کلان تعلیم و تربیت مطرح‌شده است.

لذا ضروری است در سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته این دانش‌آموزان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و با تخصیص اعتبار لازم زمینه شادابی هر چه بیشتر و ایجاد انگیزه و امید به آینده در بین آن‌ها پررنگ و پررنگ‌تر شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی