تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

بوی برنج از شالیزار‌های طارم به مشام می‌رسد

News Image Lead

۱۲۸۰ بهره‌بردار طارمی در حال برداشت برنج از ۸۶۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان طارم هستند.

کد خبر: ۳۹۴۹۹
۱۱:۲۳ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸
 

دیدارنیوز ـ طارم یکی از زیباترین شهرستان‌های استان زنجان است، برخورداری از آب و هوای خوب و جریان رودخانه قزل‌اوزن در آن، بسترهای لازم کشاورزی در این منطقه را فراهم کرده است.

هندوستان ایران یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان و حتی کشور است، تا جایی که چشم بازار سیر از زیتون طارم است و طارم یکی از شهرستان‌های اصلی تولید زیتون باکیفیت در کشور محسوب می‌شود اما زیتون همه ماجرای طارم نیست، بلکه طارم در تولید محصولاتی از قبیل سیر، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و انار است، تا جایی که سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی را روانه بازار می‌کنند.

سهم شهرستان طارم در صدور محصولات کشاورزی استان بسیار قابل توجه بوده و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد برآورد می‌شود اما این‌ها همه ماجرا نیست، تا جایی که ردپای طارمی‌ها را در تامین و تولید برنج نیز در کشور می‌توان دید برنجی که دارای بهترین کیفیت است و مشتریان پرو پاقرصی دارد.

مجاورت طارم با استان‌های گیلان و مازندران سبب شده این شهرستان از ظرفیت خوبی در حوزه تولید برنج برخوردار باشد، البته روستایی نیز به نام طارم‌سر، در بخش کوچصفهان رشت وجود دارد که در هر دوی آن‌ها کاشت برنج رواج دارد. برنج‌های به عمل آمده از این مکان‌ها را برنج طارم گویند، حالا هر کدام با توجه به مکان کاشت و برداشتش اسم‌های مختلفی به خود گرفته است. مثلا انواع برنج طارم عبارتند از طارم عطری، طارم صدری، سنگ طارم و طارم هاشمی. البته در آستانه اشرفیه نیز برنجی به نام طارم دم سیاه کشت می‌شود که همه این اقلام برنج بسیار خوش‌پخت و خوش‌طعم هستند.

یکی از روستاهای شهرستان طارم، روستای درام است که محل کشت بهترین نوع برنج طارم است و این امر به دلیل آب و هوای بسیار مناسب آنجا است. رودهایی که از رشته کوه‌های تالش و زنجان آمده و همه مزارع آنجا را آبیاری می‌کند و آبی بسیار سرد دارد که این سردی آب نیز بر طعم و مزه برنج تاثیر فراوانی داده و از همه مهم‌تر رود قزل‌اوزن از جوار مزرعه‌های روستای درام گذشته است و کل مزارع از آب گوارا و زلال این رود استفاده می‌کند، بنابراین برنجی کاملا ناب از این مناطق حاصل می‌شود.

این روزها ۸۶۵ هکتار از شالیزارهای طارم رنگ کار و تلاش به خود گرفته و ۱۲۸۰ بهره‌بردار در طارم در حال برداشت برنج از شالیزارهای خود هستند که طبق پیش‌بینی‌ها نزدیک به ۳۱۲ میلیارد ریال درآمد عاید بهره‌برداران طارمی خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود ۷۳۰ تن برنج سفید از این زمین‌ها برداشت و در بازار عرضه شود.

۴۰ درصد این محصول بیشتر در ناحیه پایین‌دست قزل‌اوزن که به صورت مستقیم کشت شده است، اواخر مرداد برداشت می‌شود و ۶۰ درصد باقی‌مانده در بالادست رودخانه قزل‌اوزن که به روش نشایی کشت شده است، از اوایل مهر برداشت می‌شود. خلاصه در جای‌جای ایران که بنگری، محصولاتی ناب و سالم خواهی یافت که در هیچ جای دنیا لنگه ندارد و خیلی از کشورها به دنبال این ثروت‌های پربرکت ما هستند اما متاسفانه بر سفره بعضی از مردم به‌جای برنج‌های مرغوب داخلی، برنج‌های خارجی دیده می‌شود و اصلا معلوم نیست چه چیز این برنج‌ها بر برنج ایرانی ارجعیت داشته است.

کیفیت برنج ایرانی همواره برای تولیدکننده‌های آن از دغدغه‌های اساسی بوده که به واسطه همین کیفیت مناسب، سهم بازار خود را در میان مردم ایران داشته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی