تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" به بررسی مصاحبه محمدجواد ظریف با سی. ان. ان می‌پردازد؛

ظریف: شاخه زیتون همواره بر روی میز است و بار دیگر آن را نشان می‌دهیم

News Image Lead

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: «اگر ترامپ رئیس‌جمهور  آمریکا درباره دائمی بودن برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و بازرسی همیشگی از تاسیسات هسته‌ای ایران ازطریق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی جدی است، به کنگره رفته و لغو دائمی تحریم‌های ایران را در آنجا مورد تصویب قرار دهد».

کد خبر: ۳۶۲۶۸
۲۳:۱۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به ایالات متحده آمریکا سفر کرده است. وی در حاشیه این سفر با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز به گفتگو پرداخت.

محمد جواد ظریف در این گفتگو و در پاسخ به احتمال جنگ میان ایران و آمریکا گفت: «اگر حمله‌ای به ایران شود، جنگ تمام عیاری صورت خواهد گرفت، اما من به عنوان یک فرد تلاش می‌کنم این اتفاق صورت نگیرد و همتای آمریکایی من هم باید تلاش برای این موضوع داشته باشد».

وی که به پرسشی درباره تهدیدات آمریکا علیه ایران پاسخ می‌گفت؛ اظهار داشت: «آمریکا ایران را به استفاده از قوه نظامی تهدید می‌کند، چراکه این عادت آمریکا است که بگوید تمام گزینه‌های نظامی روی میز است، اما من به شما قول می‌دهم که چنانچه مورد حمله قرار گیریم از خود دفاع کرده و این جنگی محدود نخواهد بود.»

کریستین امانپور از جنگ یمن و عقب نشینی امارات از این جنگ سوال کرد. ظریف در پاسخ، با اشاره به اینکه جنگ یمن بیش از ۴ سال به طول انجامیده است گفت: «امارات متحده عربی در مسیر درستی (عقب نشینی از جنگ یمن) قرار گرفته است. امیدوارم که عربستان سعودی نیز به همین درک برسد. ما می‎خواهیم منطقه در شرایطی قرار گیرد که همه احساس پیروزی و پایداری کنند».

خبرنگار سی ان ان بیان کرد که از گفتگو‌های قبلی ظریف متوجه شده که ایران اتهام حمله به نفتکش‌ها در ماه‌های ژوئن و جولای و نیز حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را نپذیرفته است، اما باز هم از وزیر خارجه کشورمان پرسید که این امر را بار دیگر تایید می‌‎کنید؟ ظریف بار دیگر با رد ادعا‌های مطرح شده درباره دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان اظهار داشت: «هیچ اسناد و شواهدی دراین خصوص وجود ندارد. اگر ما در پس این حمله قرار داشتیم آنگاه برای عربستان سعودی یک فاجعه بود و چیزی باقی نمی‌ماند که آن‌ها تعمیر کنند. این کار یمن است، چون این جنگ یمن است».

وی در پاسخ به واکنش امانپور در مورد اینکه برخی از افراد باور نمی‎کنند که کار یمن باشد، گفت: «یمن مسئولیت این حمله را پذیرفته است، اما تعداد بسیار کمی از افراد حاضر نیستند بپذیرند که پیشرفته‌ترین سلاح‌های آمریکایی توسط یمنی‌ها شکست خورده است».

ظریف در پاسخ به سوال امانپور که چرا بعضی از مسئولین و فرماندهان ایرانی، آمریکا را تهدید کرده اند گفت: «تهدید‌ها از سوی آمریکا است و مسئولین و فرماندهان ایرانی باید از کشور خود دفاع کنند؛ بنابراین ما باید به تهدید پاسخ دهیم. بار‌ها گفته‌ایم و حتی در یادداشتی به امریکا اعلام کرده ایم که اگر آمریکا جنگی را آغاز کند؛ قطعا خاتمه دهنده آن نخواهد بود».

در این گفتگو خبرنگار سی ان ان تیتر یک روزنامه نیویورک تایمز که مربوط به مذاکره ایران و آمریکا بود را به محمدجواد ظریف نشان داد و در مورد سرنگونی پهپاد آمریکایی پرسید. ظریف درپاسخ به پرسش سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز آسمان ایران و برخی ادعا‌ها مبنی بر قرارداشتن این پهپاد بر فراز آب‌های بین المللی اظهار داشت: «ما در یادداشتی که از طریق سفارت سوییس به آمریکایی‌ها دادیم، کاملا آشکار ساختیم که پهپاد ساقط شده بر فراز قلمرو آبی ایران قرار داشته است. ما به هر حمله‌ای پاسخ می‌دهیم.»

 

تحریم‌کنندگان خواستار بسته شدن درب مذاکرات هستند

 

خبرنگار سی ان ان از وزیر خارجه کشورمان پرسید آیا به نظر شما تیم موسوم به " ب " با اخراج بولتون خنثی شده است و اکنون فرصت مناسبی برای دیپلماسی به وجود آمده است؟ ظریف در پاسخ گفت: «من همیشه به عنوان یک دیپلمات باور دارم که فرصتی جدید برای دیپلماسی وجود دارد».

امانپور درباره تحریم شخص وزیر خارجه ایران سئوال کرد که ظریف پاسخ داد: «مهم نیست، فکر می‌کنم آنچه مهم است متوقف ساختن تحریم‌ها علیه مردم ایران است. تحریم‌ها مردم ایران را هدف قرار می‌دهد. تحریم‌ها مواد غذایی و دارویی مردم ایران را هدف قرار داده است، بنابراین اگر آمریکا درباره پیشنهاد دیپلماتیک خود جدی است، نسبت به گذشته هیچ کاری انجام نداده است. بانک مرکزی ایران را تحت تحریم‌های جدید قرار داده‌اند چراکه همگی می‌دانیم این بانک حدود یکسال است که مورد تحریم قرار گرفته است».

ظریف گفت: «تحریم همانند جنگ است، چراکه در جنگ اهداف نظامی انتخاب می‌شوند و در تحریم‌ها غیرنظامیان مورد هدف قرار می‌گیرند، بنابراین تحریم بیش از یک جنگ است. حال آمریکا می‌گوید که خواهان مذاکره است؛ آن هم با مطرح ساختن دوباره تحریم بانک مرکزی ایران. این موضوع کار را تقریبا برای آمریکا غیر ممکن ساخته که بانک مرکزی را از اساس کنار گذارد. این بدان معنی است که نه تنها این رئیس جمهوری بلکه رئیس جمهوری بعدی نیز در یک سناریوی خصومت ورزی دائمی با ایران قرار داده شده‌است، پس فایده مذاکره برای چیست؟»

وی در پاسخ به این سوال که ترامپ راه مذاکره را می‌بندد، افزود: «افرادی که این موضوع (تحریم) را به ترامپ ارائه و پیشنهاد کردند خواستار بسته شدن درب‌های مذاکرات (دیپلماسی) هستند؛ نه تنها در زمان ریاست جمهوری وی، بلکه در دوران بعد از او هم».

خبرنگار سی ان ان با طرح سئوالی مدعی شد که برخی در ایران مانند داخل آمریکا خواستار بسته شدن درب‌های مذاکرات هستند؟ ظریف در جواب گفت: «ممکن است وجود داشته باشند، اما حاکمیت در ایران در دام چنین افرادی نخواهد افتاد».

امانپور از دستور شلیک به پهپاد امریکایی پرسید و تلاش کرد بداند چه کسی دستور شلیک را داده است؛ یک فرمانده نظامی یا دولت؟ ظریف در پاسخ گفت: «دولت نمی‌تواند مورد به مورد (پایگاه ها) تصمیم‌گیری کند، چراکه شما فرصت تصمیم گیری ندارید، شما نیازمند یک فرمان کلی برای پرسنل نظامی که در پشت سامانه‌های موشکی نشسته‎اند، هستید. فرماندهان نظامی این اختیار را دارند که هر شیء متجاوزی را سرنگون سازند، حتی اگر آمریکایی باشد».

خبرنگار سی ان ان بار دیگر پرسید حتی آمریکا؟ و ظریف پاسخ داد: «بله، زیرا هرکسی که محدوده هوایی کشور ما را نقض کند، تحت تعقیب قرار می‌گیرد. ما دو یا سه هشدار به آن کشتی و هواپیمای بدون سرنشین ارسال کردیم و هنگامی که این هشدار‌ها را نپذیرفتند، شلیک صورت گرفت».

سی ان ان دربخش دیگری از سوالات خود از ظریف پرسید آیا از اینکه تاسیسات نفتی عربستان که به یک معمای اقتصادی نفتی جهان مبدل شده اینگونه بدون حفاظت هوایی رها شده، تعجب نمی‌کنید؟ که وزیرخارجه کشورمان پاسخ داد: «تعجب نمی‌کنم، چراکه معتقدم تنها توانایی و تجهیزات نظامی قادر به ممانعت از یک فاجعه نیست و این چیزی است که ما تلاش داریم به عربستانی‎ها بگوییم که آن‌ها نمی‌توانند تنها با خریدن هرچه بیشتر تسلیحات نظامی، امنیت به دست آورند، راه ساده‌تری هم وجود دارد؛ اگر آن‌ها به سادگی با همسایگان خود آغاز به گفتگو کنند و بمباران یمن را متوقف سازند. من بر این باورم که باید برای صلح و اعتمادسازی و کاهش تنش‌ها و ایجاد تعامل کار کنیم».

خبرنگار سی ان ان پرسید که آیا شما شاخه زیتون (نشانه صلح) را نشان می‌دهید؟ ظریف در جواب گفت: «شاخه زیتون همواره بر روی میز قرار دارد و باردیگر آن را نشان می‎دهیم».

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره رزمایش مشترک با روسیه و چین درخلیج فارس گفت: «این برای نخستین بار است که ایران یک رزمایش آبی مشترک انجام می‌دهد، این رزمایش علیه هیچ کشوری و به منظور ایجاد ائتلاف برای جنگ نیست، این رزمایش اقدامی دوستانه با شرکای نزدیک ایران است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: «اگر ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره دائمی بودن برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و بازرسی همیشگی از تاسیسات هسته‌ای ایران از طریق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی جدی است، به کنگره رفته و لغو دائمی تحریم‌های ایران را در آنجا مورد تصویب قرار دهد».

ظریف درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به امانپور پاسخ داد: «این منوط به رییس‌جمهوری آمریکا است که اقدامات مورد نیاز را انجام دهد».

وی همچنین درباره تاثیرگذاری سیاست فشارحداکثری بر ایران و پیام جمهوری اسلامی به آمریکا که ایران را جدی بگیرید؛ گفت: «ایران کشوری وزین و کهن است و همواره جدی انگاشته می‌شویم».

خبرنگار سی ان ان از ظریف پرسید برخی در ایران ترامپ را «ببر کاغذی» توصیف می‎کنند؛ نظر شما در این باره چیست؟ ظریف بیان کرد: «من هرگز مقام یک کشور خارجی را اینگونه توصیف نمی‌کنم».

موضوع خودسوزی اخیر یک دختر ایرانی نیز از دیگر مسائلی بود که امانپور از ظریف پرسید. وی در جواب با دردناک خواندن این حادثه گفت که رئیس جمهوری ایران به وزیر ورزش دستور داده است تا حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تسهیل شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی