تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
کد خبر: ۳۳۰۸

گزارش تصویری: زیبایی عروسی سنتی در کلات نادری

۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
کلات در لغت به معنی «آبادی و زیستگاه بر فراز کوه» است . اکثر مردم کلات را کردهای کرمانج تشکیل می‌دهند و زبان آن‌ها کردی کرمانجی (بادینانی) است.اقلیتی هم به زبان‌های ترکی و فارسی صحبت می‌کنند.شاید اصیل ترین مراسم همین برگزاری عروسی سنتی و تأکید بر پیشینه تاریخی و حضور مردم بالباس‌های محلی ایشان باشد که که هر سال برگزار می‌شود. دراین مراسم  اجرای موسیقی محلی، رقص محلی، حنابندان با هدف حفظ و احیاء آئین‌ها و مراسم سنتی شهرستان کلات برگزار می‌شود.
مراسم عروسی کرمانجی در لایین کلات نادری هنوز به صورت سنتی برگزار می شود و اصالت خود را حفظ نموده و مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته و می گیرد. از نکات جالب در این عروسیها حضور زنان و دختران با لباسهای رنگارنگ و زیبای محلی و در عین حال پوشیده است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. بردن عروس به خانه بخت ( خانه داماد) با اسب و مادیان از جمله رسومات قدیمی و کهن این دیار می باشد که همچنان پابرجا می باشد.
پوشش و لباس محلی کردهای منطقه ی لایین و کلات شبیه لباس اقوام ترکمن بوده و کاملا متفاوت از لباس سایر کردهای خراسان (قوچان، شیروان، چناران و … ) است. علت این امر می تواند نزدیکی این منطقه به مناطق ترکمن نشین آن سوی مرز و طبعا تاثیر آن در طول تاریخ حضور کردها و همچنین وجود حصاری به نام هزارمسجد (رشته کوه هزارمسجد که بین قوچان، چناران و مشهد از یک طرف و کلات و لایین و درگز از طرف دیگر قرار دارد) باشد که بین آنها و سایر کردهای خراسان فاصله انداخته است.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: