تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
غلامرضا انصاری در گفتگو با "دیدارنیوز":

نخبه‌کشی و پخمه‌ گزینی در دستور کار قرار دارد

News Image Lead

نخبه کشی وپخمه گزینی در دستور کار قرار گرفته است. در زمانی که همه می‌دانند باید از چنین فیلتر تنگی عبور کنند، مجبور به ظاهرنمایی و تن دادن به بسیاری از ضد ارزش‌ها می‌شوند و جایی که باید در رابطه با مسائلی شجاعانه به لحاظ نظارتی، اعمال نظرکنند، به دلیل ترس برخورد شورای نگهبان مجبور به سکوت خواهند شد و نتیجه آن هم همین مشاهدات امروز از وضعیت کشور است.

کد خبر: ۳۱۸۴۷
۱۲:۴۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق کشورمان برای نخستین‌بار از دولت حسن روحانی به دلیل خلف وعده‌ها و کاستی‌ها و بی‌تفاوتی دربرابر نقض حقوق مردم انتقاد کرد. وی در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، دولت حسن روحانی و اصلا‌ح‌طلبان راه‌یافته به مجلس را خطاب قرار داد و گفت: «من در شگفتم که چرا دولتی که برای استیفای حقوق ملت روی کار آمده و مجلسی که داعیه دفاع از ملت و حقوق اساسی آن را دارد ـ دست‌کم اصلاح‌طلبانی که به مجلس راه یافته‌اند ـ چرا این‌ها فریاد نمی‌زنند و چرا اقدام نمی‌کنند؟! چرا اخطار قانون اساسی داده نمی‌شود؟ چرا اقدام‌های قانونی که از اختیارات قانونگذاران است، استفاده نمی‌شود؟»

 

خاتمی در ادامه سخنان خود افزود: «به نظرم دولت و مجلس محترم همانگونه که در مورد کار‌ها و اقدام‌های خوبی که کرده‌اند و متاسفانه کمتر به مردم گزارش شده، درخور تقدیرند، نسبت به کم‌کاری‌ها، خلف وعده‌ها و کاستی‌ها نیز باید به مردم گزارش دهند و مردم حق بازخواست دارند.»

 

شاید این سخنان رئیس دولت اصلاحات در این روز‌ها از آن جهت مطرح شده که شرایط اقتصادی، روز‌های بدی را برای مردم رقم زده و بسیاری از رای دهندگان به حسن روحانی و اعضای لیست امید مجلس دهم که تنها براساس اعتماد به سیدمحمد خاتمی پای صندوق رای حاضر شدند، نقد‌های فراوانی را به او وارد می‌دانند. در این رابطه خاتمی مطرح کرده است که اگراین بار مردم را دعوت به حضور در انتخابات کند، شهروندان ایرانی دیگر اعتنا نخواهند کرد.

 

غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت در رابطه با دلیل موضع‌گیری اخیر سیدمحمد خاتمی درباره دولت روحانی و مجلس دهم در گفت‌‍وگو با دیدارنیوز گفت: قبل از اشاره به صحبت‌های آقای خاتمی لازم است تا سخنان سخنگوی شورای نگهبان درباره دلیل رد صلاحیت‌ها که عمدتا مسائل اخلاقی عنوان کرده را مورد اشاره قراردهم. باید برای یک حقوقدان بابت طرح چنین اظهار نظر بدون ریشه‌ای تاسف خورد. عنوان این بحث (مشکل اخلاقی رد صلاحیت شده‌ها) بزرگترین توهین به اصل نظام محسوب می‌شود، زیرا صد‌ها و هزاران نفر انسان‌های زحمت کشیده و زجرکشیده و به زندان رفته در دوران انقلاب را محکوم به مشکلات اخلاقی می‌کند، در حالی‌که این کار بدترین نوع دفاع از نظام است و هیچ دشمنی چنین ضربه‌ای را به ارزش‌های داخلی و نیرو‌های آن نمی‌تواند وارد سازد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: نظارت استصوابی باعث نخبه کشی و پخمه گزینی در قوه مقننه است. در زمانی که همه می‌دانند باید از چنین فیلتر تنگی عبور کنند، مجبور به ظاهرنمایی و تن دادن به بسیاری از ضد ارزش‌ها می‌شوند و جائی که باید در رابطه با مسائل، شجاعانه به لحاظ نظارتی، اعمال نظرکنند، به دلیل ترس برخورد شورای نگهبان مجبور به سکوت خواهند شد و نتیجه آن هم همین مشاهدات امروز از وضعیت کشور است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره یادآور شد: در کشور، سطح مدیران اجرایی و سیاسی درحدی رسیده که چنانچه درصدد برآئیم با شاخص‌های شناخته شده مدیریتی، بسیاری از کسانی که حتی در مجموع کابینه یا ورودی‌های مجلس قرار گرفته‌اند را مورد سنجش قرار دهیم درحد یک رئیس اداره هم توان ندارند.

 

عضو حزب اتحاد ملت در ادامه بیان کرد: در چنین شرایطی، به طور طبیعی نمی‌توان از ظرفیت‌ها به درستی استفاده کرد و بسیاری از مشکلات، به عوامل ناشناخته و غیر مرتبط ارتباط پیدا می‌کند، البته درست است که تحریم بسیار جدی بر ما اعمال شده، ولی ظرفیت‌های فراوانی در کشور موجود است که نیاز به مدیران شجاع، توانمند، ازخودگذشته و پاکدست دارد.

 

نخبه‌کشی وپخمه‌ گزینی در دستور کار قرار دارد

 

انصاری در این خصوص توضیح داد: آسیب‌شناسی جامعه نشان از این دارد که مردم دلسرد شده‌اند و در عمل با صندوق رأی و انتخابات قهر جدی کرده‌اند و هر کسی از مشارکت و حضور در صحنه حرفی به میان آورد، بیشترین تهاجمات در فضای مجازی علیه او شروع می‌شود. به نظر می‌رسد که شرایط بسیار خطرناکی در پیش رو قرار دارد، بدین معنا در صورتی که مردم از حق واقعی خود (انتخاب اصلح) گذر کنند، سرنوشت و آیندگان را باید به دست کسانی بسپرند که نمی‌شناسند. طبیعی است که این اتفاق مبارکی محسوب نمی‌شود و در صورتی که دلسوزان برای بقاء و حفظ نظام، آینده روشن‌تری برای مردم فراهم ننمایند، پشتوانه اصلی مردم را از دست خواهند داد.

 

عضو حزب اتحاد ملت تاکید کرد: باید شرایط را باز گذارند و دست به کاری زنند تا مردم بتوانند انتخاب اصلح را براساس شناخت‌ها و تنوع نامزدها فراهم نمایند و از این فضای ناامیدی شکل گرفته که از جنگ اقتصادی آمریکا بسیار هولناک تر و خطرناک‌تر برای کشور و نظام محسوب می‌شود، عبور کنند تا مجددا فتح الفتوحاتی مانند دوم خرداد ۷۶، سال‌های ۹۲ و ۹۶ را ناظر باشیم.

 

وی در ادامه اضافه کرد: سخنان آقای خاتمی به طور کلی در همین راستا قرار دارد. قهر مردم با صندوق رای منجر به روی دادن اتفاق جدیدی نمی‌شود، تنها سبب خواهد شد افراد بی‌هویت و شناخته نشده یا فرصت طلبانی که به دنبال زر و زور و تزویر و منافع شخصی و باندی خود هستند، با کمترین پایگاه، بدون برنامه و شعار‌های پوپولیستی دوباره وارد عرصه شوند. قطع یقین در صورتی که این اتفاق در انتخابات ۹۸ روی دهد، تحمل اجتماعی مردم بسیار پائین‌تر از آن است که قادر به جبران باشند. فاجعه‌ای که در دولت نهم و دهم با قهر مردم روی داد و در نتیجه آن، نابغه هزاره سوم و دولتش وارد عرصه کار شدند، را هنوز فراموش نکرده‌ایم، بنابراین با توجه به این نکته که هیچ معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد و از طرف دیگر، حق هم گرفتنی است و ما می‌توانیم براساس ایده‌آل‌های خود و پافشاری بر ظرفیت‌های بالقوه‌ای که قانون اساسی مشخص کرده، کاری کنیم که انتخابات واقعی، آزاد و دموکراتیک برگزار شود تا خواست مردم در عرصه سیاسی به تحقق برسد.

 

این فعال سیاسی در رابطه با گلایه سیدمحمد خاتمی از عدم اخطار قانون اساسی توسط دولت و نمایندگان مجلس افزود: شخصیت آقای خاتمی صد درصد اخلاقی است و رفتار انسانی را ملاک عمل قرار می‌دهد. او با حفظ ارزش‌های اخلاقی و اصول ماندگار انسانی حداقل‌های موفقیت نسبی را مشخص کرده است، بنابراین دلیل گله او کاملا منطقی به نظر می‌رسد، زیرا آقای روحانی شعار‌هایی در رابطه با رفع حصر و استفاده از ظرفیت کسانی که در دولت دلواپسان، به حاشیه رفته و کنار زده شده بودند اما برای کسب رای میلیونی با اعتبار خود برای روحانی زحمت کشیدند، برزبان آوردند، اما امروز هیچ سیما و نشانی از این افراد در سطوح مختلف دیده نمی‌شود و بسیاری از کسانی که اکنون بر مصدر کار هستند، تا دیروز در جبهه مخالف او قرار داشتند.

 

عضو حزب اتحاد ملت در ادامه تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تا به امروز مدیران یا کارگزاران اکثر روسای دولت بالای ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ درصد کسانی بودند که رئیس‌جمهور را قبول داشتند و در چهارچوب برنامه‌های او کار می‌کردند، دولت دوم روحانی تنها دولتی است که بیش از ۹۰ درصد تصدی ها و کرسی‌ها به کسانی داده شده که یا مخالف او بودند یا اصلا اعتقادی به او ندارند، بنابراین طبیعی است که برنامه‌های مدنظرش هم اجرایی نمی‌شود وحتی خود دولت هم از برنامه‌های مورد نظر خود عدول کرده است.

 

انصاری در این‌باره یادآور شد: گله آقای خاتمی، شکوه تمام کسانی است که برای دولت زحمت کشیدند تا بین بد و بدتر، حداقل بد انتخاب شود. مجلس هم به همین صورت بود، نماینده‌ای به آن ورود پیدا کرده و به دلیل آنکه چشم به انتخابات آینده دارد، از روی ترس به خاطر ردصلاحیت‌های کیلوئی شورای نگهبان در قالب نظارت استصوابی تن به سازشکاری و سکوت می‌دهد و وظیفه قانونی خود را انجام نمی‌دهد.

 

وی در ادامه ابراز کرد: با "تکرار می‌کنم" آقای خاتمی بسیاری از کسانی که حتی خودشان هم باورشان نمی‌شد با رای میلیونی وارد مجلس شورای اسلامی شدند، بنابراین او امروز به لحاظ اخلاقی خود را مسئول می‌داند که این افراد حداقل در بعد نظارتی و بعد اجرایی چشم پوشی نکنند، اما مشاهده خلاف این مسئله صدای او را درآورده و اعتراض خود را به صورت علنی از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی