تیتر امروز

سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
تحلیل "دیدارنیوز" از ستاره‌ای که حاشیه‌های فوتبال نابودش کرد؛

پیام نابودی از سوی صادقیان!

پیام صادقیان که در حاشیه‌های دنیای فوتبال غرق شد اخیرا اعلام کرده سایت پیش‌بینی نتایج فوتبال و یا به‌عبارت دیگر شرط‌بندی راه‌اندازی خواهد کرد؛ این در حالی است که دادستان کل کشور با صدور بخشنامه‌ای تاکید کرده که هرگونه شرط‌بندی آنلاین جرم است؛ هم کسانی که شرط‌بندی می‌کنند و هم کسانی که وب‌سایت‌های شرط‌بندی را اداره می‌کنند، مجرم هستند.

کد خبر: ۳۰۲۳۰
۱۷:۳۸ - ۳۱ تير ۱۳۹۸

پیامدیدارنیوز ـ مسلم تهوری:

۱. هر از گاهی دنیای فوتبال نتایج عجیب و غریبی به خود می‌بیند که حرف و حدیث‌های بسیاری به دنبال دارد. بررسی بازی‌های این‌چنینی شائبه وجود رد پای شرط‌بندی را به دنبال دارد. هنوز حافظه تاریخی فوتبال دوستان، آن شب تاریخی در استادیوم المپیک آتاترک استانبول را از یاد نبرده است. فینال ۲۰۰۵ اروپا میزبان میلان بزرگ و سرخپوشان شهر بندری لیورپول بود. روسونری‌ها نیمه اول را با سه گل برتری به پایان بردند، اما نیمه دوم، لیورپول متحول شد و در پایان ۹۰ دقیقه در برابر چشمان بهت‌زده تماشاگران، بازی را به تساوی کشاند و در نهایت این لیورپول بود که در ضربات پنالتی جام قهرمانی را بالای سر برد. بعد‌ها بسیاری معتقد بودند رد پای مؤسسات شرط‌بندی، این بازی را تحت تأثیر قرار داده بود. از این دست نتایج کمابیش در دنیای فوتبال پیش می‌آید و فوتبال ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.


سال‌هاست که سایت‌های شرط‌بندی داخلی و خارجی مثل قارچ رشد کرده و جماعتی از فوتبالدوستان را به خود گرفتار کرده‌اند. در این حوزه، انواع و اقسام شرط‌بندی‌ها انجام می‌شود و مبالغ سنگینی نیز جابه‌جا می‌شود.


در حالی این اتفاق در فوتبال ایران می‌افتد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هر گونه قمار و شرط‌بندی ممنوع اعلام شد و در قانون مجازات اسلامی برای آن جرم انگاری شد. پلیس فتا نیز با این پدیده برخورد می‌کند، اما علی‌رغم تمهیداتی که پلیس در نظر گرفته، همچنان این سایت‌ها گسترش می‌یابند.


۲. پیام صادقیان در فوتبال ما تبدیل به نماد شده است. او را می‌توان نماد بازیکنانی دانست که هیچ‌گاه به آنچه می‌توانستند نرسیدند. بازیکنی که از سرعت و تکنیک فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و فوتبال را زیرکانه و باهوش بازی می‌کرد. بعد از اینکه از ذوب آهن به پرسپولیس پیوست به سرعت در دل هواداران سرخ جا باز کرد. همه معتقد بودند این بازیکن ترکه‌ای و آذری زبان می‌تواند چیزی شبیه علی کریمی شود. تمام خصوصیات یک ستاره را در خود جمع کرده بود و نوید ظهور ستاره‌ای دیگر در فوتبال ایران را می‌داد؛ اما زودتر از آنچه فکرش را می‌کردیم در حاشیه فرو رفت. رفاقت با امثال امیر تتلو او را از مسیری که باید طی می‌کرد خارج ساخت. خمیازه‌های پیام در پرسپولیس درخشان، نشان از شب زنده‌داری‌های گاه و بیگاه داشت و با خود، آن کرد که از آن فوتبالیست با استعداد، تنها خاطره‌ای کوتاه در ذهن‌ها باقی مانده است. پیام صادقیان گویی عهدی وثیق بسته بود تا خود را به ورطه نابودی بکشاند. او مصداق عینی شعر شاملوی بزرگ است که هرگز کسی این گونه فجیع به کشتن خود برنخاست.


۳. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، با صدور بخشنامه‌ای تاکید کرده که هرگونه شرط‌بندی آنلاین، جرم است؛ هم کسانی که شرط‌بندی می‌کنند و هم کسانی که وب‌سایت‌های شرط‌‌بندی را اداره می‌کنند، مجرم هستند.


به گفته مقامات قضایی «ارتکاب قمار با هر وسیله و ابزاری ولو در فضای مجازی و سایت‌های قمار حرام و جرم» است.


دادستان کل همچنین در این بخشنامه خواستار وحدت رویه در اعمال قانون شده چرا که اخیرا برخی که به اتهام شرط‌بندی دستگیر شده بودند، با استناد به برخی فتوا‌ها که شرط‌بندی آنلاین را حرام نمی‌دانند، تبرئه شده‌اند.


این بخشنامه که خطاب به دادستان‌ها ابلاغ شده به برخی روند‌های قضایی اشاره کرده که در «توجیه کار خود به برخی از استفتائات فقهی استناد نموده‌اند که قمار یا شرط‌بندی در فضای مجازی را مشمول قمار ندانسته‌اند و مشاهده شده با استناد به تفسیر مضیق قوانین کیفری، از مبالغ کلان درآمد نامشروع این افراد رفع توقیف شده است».


دادستان کل در این بخشنامه تاکید کرده موضوع شرط‌بندی آنلاین در «مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه» بررسی شده و این مرکز تفاوتی بین این نوع شرط‌بندی و شرط‌بندی معمولی ندیده است.


براساس گفته مقامات قضایی «طراحی و راه‌اندازی سایت قمار همچون دایر کردن مکان برای قماربازی محسوب شده و مشمول ماده ۷۰۸ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) است».


طبق ماده ۷۰۸ قانون مجازات اسلامی هر کس قمارخانه دایر کند یا شهروندان را برای قمار دعوت کند به شش ماه تا دو سال حبس و یا از سه میلیون تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.


قابل ذکر است در بخشنامه دادستان تاکید شده که شرط‌بندی روی نتیجه مسابقات ورزشی نیز ممنوع است.

۴. پس از اخراج صادقیان از پرسپولیس و حضور در تیم‌های دیگر، انتقال او به لیگ ترکیه همگان را امیدوار کرد با دوری از حاشیه‌هایی که گردش را گرفته بود بار دیگر بتواند به سطح اول فوتبال برگردد؛ اما اخیرا وی در ترکیه رو به دوربین گفته «به زودی سایت پیش‌بینی نتایج فوتبال خودم را با یک پشتیبانی عالی راه می‌اندازم». تصمیمی که اگر عملی شود سرانجامی تلخ‌تر از دوران فوتبال در کمینش خواهد بود.


تصمیمی که صادقیان گرفته نشان می‌دهد جوان با استعداد فوتبال ما هیچگاه ظرفیت شهرت را نداشت. از دوره‌ای که درون حاشیه غلتید دیگر نتوانست خودش را نجات دهد و هنوز در مسیر کج راهه گام برمی‌دارد. چنانچه پیام، مسیر را همسان کریم باقری، علی دائی و علیرضا منصوریان و... طی می‌کرد امروز باید در لیگ‌های اروپایی و یا حداقل در تیم‌های درجه اول داخلی اخبارش را پیگیری می‌کردیم.

 

اگر ستاره بی‌بدیل تمامی ادوار تاریخ فوتبال در فیلم «مارادونا» روبروی امیر کوستاریتسا آه کشید و گفت: «امیر نمی‌دونی من چه فوتبالیستی می‌شدم اگر خلاف نمی‌کردم» تمامی قله‌های فوتبال را به تسخیر درآورده بود، اما جوانک با استعداد فوتبال ما بعد‌ها جز آه حسرت کشیدن چه برای گفتن دارد؟
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی