تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
«پیروز ایزدی» در گفتگو با "دیدارنیوز":

سفر مکرون به ایران درصورت وجود احتمال عدم موفقیت طرح پیشنهادی، انجام نمی‌شود

News Image Lead

ابتکار فرانسه، «مرحله به مرحله» است و می‌توان در صورت موفقیت‌آمیز بودن گام اول، به راه‌حل جامع دست یافت. سفر مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) به ایران یک احتمال به حساب می‌آید و هنوز قطعی نشده است. درصورتی که در بین سیاستمداران فرانسوی این گمانه‌زنی تقویت شود که سناریوی مکرون برای ایران و آمریکا موفق از آب درنخواهد آمد، احتمال سفر رئیس‌جمهور این کشور به تهران ضعیف خواهد بود.

کد خبر: ۲۹۹۱۴
۱۶:۱۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ بعد از سفر نه چندان موفق آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن به ایران که گویا ایالات متحده در تخریب دستاورد‌ها و نتایج این سفر نقش مستقیم داشته، اکنون از احتمال سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران صحبت می‌شود.

 

دو هفته قبل، «امانوئل بون» فرستاده امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای بار دوم به فاصله دو هفته، به تهران آمد و پیام کتبی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه را که ظاهرا حاوی پیشنهاد وی بود، تحویل حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان داد، اما گفته می‌شود که دستاورد چندانی نداشته چراکه طرح رئیس‎جمهوری فرانسه مورد موافقت تهران قرار نگرفته است. به گفته منابع آگاه، بون از طرف رئیس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد داده بوده که پاریس با واشنگتن بر سر معافیت ایران در صادرات مقدار مشخصی نفت در مدتی محدود به توافق برسد، در مقابل تهران گام‌های خود در کاهش تعهدات هسته‌ای در برجام را متوقف کند. طرف ایرانی با این طرح موافقت نکرده اگرچه گفته است که دریچه دیپلماسی را نمی‌بندد. ایران گفته است تا زمانی که طرحی واقعی و روشن ارائه نشود تهران به کاهش تعهدات برجامی خود در گام‌های تعریف شده‌اش ذیل برجام ادامه می‌دهد.

 

شبکه المیادین نیز به نقل از منابع آگاه روز پنج شنبه به بهانه سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران برخی از مفاد طرح فرانسه برای ایران را فاش کرده است. این شبکه طبق گفته این منابع رسمی آورده است که ابتکار فرانسه، «مرحله به مرحله» است و می‌توان در صورت موفقیت‌آمیز بودن گام اول، به راه‌حل جامع دست یافت.

 

این منابع در خصوص گام اول این طرح گفتند که در این مرحله، ایران و آمریکا باید به تاریخ پیش از دوم ماه می، یعنی به پیش از پایان معافیت‌های تحریمی بازگردند.

 

طبق این طرح، ایران نیز باید فورا تمامی اقدامات خود در خصوص کاهش تعهداتش به توافق هسته‌ای را متوقف کرده و به پیش از این اقدامات بازگردد و همچنین باید در خصوص نقش خود در خاورمیانه تغییراتی دهد و از گروه‌های عراقی بخواهد تا آنچه تحریک آمریکایی‌ها در این کشور خوانده شده را متوقف کنند.

 

سفر مکرون به ایران درصورت احتمال عدم موفقیت طرحش انجام نمی‌شود

 

همچنین طرح فرانسه از ایران می‌خواهد تا هم حضور گروه‌های مقاومت از جمله حزب الله لبنان و هم حضور خود در سوریه را کاهش دهند و انصارالله یمن نیز حملات موشکی و پهپادی به عربستان را متوقف کند. در این طرح، اشاره‌ای به لبنان نشده است چرا که طبق ادعای فرانسه، جبهه لبنان ـ اسرائیل با ثبات است.

 

پیروز ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل در رابطه با طرح «مرحله به مرحله» فرانسه در خصوص ایران به دیدارنیوز گفت: فرانسه به عنوان یک کشور اروپایی مایل است تا در صحنه بین‌المللی فعال به نظر برسد و اکنون خود را در موقعیتی می‌بیند که شاید توانایی انجام میانجیگری بین ایران و آمریکا را داشته باشد و از این طریق بتواند اختلافات بین این دو کشور را کاهش دهد، البته باید این نکته را هم مدنظر داشت که برهم خوردن ثبات و امنیت در منطقه، کاملا به زیان کشور‌های اروپایی است.

 

وی در ادامه ابراز کرد: مکرون به همین منظور تلاش می‌کند و طرح‌هایی را هم در ارتباط با همین موضوع در نظر گرفته که از طرفی مانع ایران از عدول نسبت به مفاد برجام شود و از سوی دیگر، آمریکا هم در برابر آن، بخشی از تحریم‌ها را بردارد و کلید خوردن تحریم‌های بیشتر را متوقف سازد تا زمینه‌ساز انجام گفتگو‌های دو طرف باشد، ولی میزان موفقیت این طرح جای پرسش دارد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل، ضمن اشاره به ناموفق بودن سفر فرستاده رئیس‌جمهور فرانسه (امانوئل بون)، دلیل امیدواری مکرون برای طرح این پیشنهاد به ایران را چنین توضیح داد: سفر مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) به ایران یک احتمال به حساب می‌آید و هنوز قطعی نشده است. درصورتی که در بین سیاستمداران فرانسوی این گمانه‌زنی تقویت شود که سناریوی مکرون برای ایران و آمریکا موفق از آب درنخواهد آمد، احتمال سفر رئیس‌جمهور این کشور به تهران ضعیف خواهد بود.

 

ایزدی درباره امتیاز رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به سایر کشور‌هایی که تا به امروز نقش میانجی را ایفا و یا پیشنهاد آن را مطرح کرده‌اند، گفت: با توجه به اینکه فرانسه یکی از اعضای شورای امنیت به حساب می‌آید و دومین قدرت اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که از آن به عنوان موتور محرک اتحادیه اروپا یاد می‌کنند و همچنین در طول این مدت که ترامپ علیه کشورمان اقداماتی را انجام داده، سعی خود را برآن داشته تا در سیاست‌هایش از سیاست‌های ترامپ فاصله گیرد و از این طریق شاید حسن نیت خود را به ایرانی‌ها ثابت کند، ظاهرا بر این تصور است که در موقعیت بهتری نسبت به سایر کشور‌های اروپایی قرار دارد.

 

این کارشناس امور فرانسه در خصوص واقعی بودن موقعیت بهتر فرانسه نسبت به سایر کشور‌ها در برابر ایران افزود: مسئله مورد اشاره بستگی به شرایطی که پیشنهاد می‎شود، دارد. باید دید تا چه اندازه طرح فرانسویان با خواسته‌های به حق ایران دارای مطابقت است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی