تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
«محمدرضا پوینده» مدیرکل اسبق گردشگرخارجی در گفتگو با "دیدارنیوز":

حذف روادید برای جذب گردشگر چینی کافی نیست

News Image Lead

اقدام ایران بابت حذف روادید گردشگران چینی، مناسب و خوب است، اما کافی نیست. سازمان گردشگری، ورود دو میلیون گردشگر را درسال، هدف‌گذاری کرده، باید زمینه دستیابی به این آرمان که رقم قابل توجهی هم به حساب می‌آید، مهیا شود، از جمله این موارد می‌توان به اطلاع‌رسانی و انجام تبلیغات در کشور چین و شهر‌های پرجمعیت آن اشاره کرد.

کد خبر: ۲۸۶۵۲
۱۶:۵۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ در دستور کار قرار گرفتن جذب بازار گردشگران چینی سبب تشکیل کنسرسیومی در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد که در نتیجه آن، تلاش بخش‌های خصوصی و فعالان گردشگری در زمینه‌های مربوطه دوچندان شد. این اقدام بخش خصوصی با مصوبه دولت مبنی بر لغو ویزای چینی‌ها هنگام ورود به ایران، شکل جدی‌تری به خود گرفت. «ولی تیموری» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر در این‌باره گفته است: «کارگروه مشترکی بین رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزیر امور خارجه شکل گرفت که به دنبال آن، برنامه لغو روادید یک طرفه به هیات دولت ارائه و در نهایت مصوب شد و حالا باید فرایند ابلاغ آن طی شود تا به مرحله اجرا برود.»

 

وی در ادامه بیان کرده است: «حتی گردشگران چینی برای توقف چند ساعته و گردش در شهر بین دو پرواز خود هم نیازی به گرفتن ویزای ترانزیتی ندارند.»

 

ایران با برخی از کشور‌ها مانند ترکیه یا لبنان به صورت دو طرفه از لغو روادید بهره می‌برد، بدین معنا که گردشگران، بدون ویزا وارد کشور می‌شوند و ایرانی‌ها هم بدون روادید به آن کشور سفر می‌کنند. پیش از مصوبه هیات دولت برای لغو روادید چینی‌ها به طور یکطرفه، ایران در نظر داشت تا به صورت دو طرفه، این ویزا را لغو سازد اما در حال حاضر چین چنین برنامه‌ای را برای ایرانی‌ها در دست ندارد.

 

از سوی دیگر، یکی از برنامه‌ها این بود که ویزای چینی‌هایی که به صورت گروهی به ایران ورود پیدا می‌کنند لغو شود اما با تصویب لغو روادید یک طرفه، موضوع مورد اشاره منتفی است و اکنون هر توریستی حتی اگر به تنهایی وارد ایران شود نیازی به گرفتن ویزا ندارد.

 

هدف از این اقدام، بدست آوردن و جذب بازار چین و جذب آن‌ها به ایران است که یک قدم بزرگ خواهد بود، زیرا چینی‌ها در سال ۲۰۱۷ تقریبا ۱۲۹ میلیون سفر خارجی داشته‌اند که ۷۰ میلیون آن به ایران بوده است. در نتیجه این موضوع بدون شک باعث افزایش گردشگر خواهد شد، اما نباید از این نکته غافل ماند که اساسا ایران زیرساخت پذیرش گردشگر خارجی را دارد یا خیر؟

 

 

حذف روادید برای جذب گردشگر چینی کافی نیست

 

 

محمدرضا پوینده مدیرکل اسبق گردشگر خارجی در گفتگو با دیدارنیوز درباره حذف روادید گردشگران چینی برای ورود به ایران گفت: لغو روادید به صورت یک‌طرفه از سوی دولت برای کشور چین که دارای بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت است وسالانه بالای ۱۰۰ میلیون گردشگر خروجی دارد و شاید اولین کشور به لحاظ گردشگر خروجی هم باشد، کار پسندیده‌ای به حساب می‌آید.

 

وی در ادامه اضافه کرد: سال‌های گذشته (۱۰ سال پیش) در سفرهایم به چین با مسئولان این کشور مذاکراتی داشتم که در آن مقطع از آنجا که ایران را در لیست سیاه خود قرار داده بودند، شهروندانشان به کشور ما سفر نمی‌کردند، خوشبختانه براثر تلاش‌های دولت و برقراری ارتباطات بین این دو کشور، ایران از لیست سیاه چین خارج شد. این تلاش موثر دولتمردان باید در خصوص بسیاری از کشور‌های همسایه که گردشگران‌شان کیفیت و کمیت را با هم دارند نیز صورت گیرد.

 

حذف روادید برای جذب گردشگر به ایران کافی نیست

 

مدیرکل اسبق گردشگر خارجی در این رابطه ضمن اشاره به این مسئله که ایران به چنین تحرکاتی نیازمند است، یادآور شد: کشور‌هایی مانند مالزی، ترکیه و برخی دیگر از کشور‌های اسلامی با بیش از ۱۰۰ کشور دیگر لغو روادید هستند.

 

پوینده در این‌باره که لغو روادید به صورت دو جانبه بهتر نبود، ابراز کرد: کشور مقصد و مبدا باید بپذیرند که در یک اقدام دو جانبه، لغو روادید صورت گیرد، اما ورود گردشگر خارجی که عموما تصویر منفی از ایران دارند، برای کشور ما مهم‌تر از پذیرش مسئله فوق توسط آن کشور است زیرا از این طریق، رسانه‌های آن‌ها درباره تصویری که از ایران ساخته‌اند، دست به اصلاح خواهند زد.

 

وی در این رابطه افزود: اقدام ایران همان‌طور که در بالا مورد اشاره قراردادم، مناسب و خوب است، اما کافی نیست. سازمان گردشگری  ورود دو میلیون گردشگر را در سال هدف‌گذاری کرده، باید زمینه دستیابی به این آرمان که رقم قابل توجهی هم به حساب می‌آید، مهیا شود، از جمله این موارد می‌توان به اطلاع‌رسانی و انجام تبلیغات در کشور چین و شهر‌های پرجمعیت آن اشاره کرد.

 

مدیرکل اسبق گردشگر خارجی در این‌باره چنین توضیح داد: غیر از آنکه باید در شهر‌ها و کانال‌های خصوصی، رسانه‌های تصویری موجود در این کشور و فضای محیطی آن، تبلیغات انجام دهیم، باید علائق گردشگران چینی که وارد ایران می‌شوند به لحاظ غذا و اقدامات خدماتی را هم در نظر گیریم، زیرا مبتنی برهمین مسائل می‌توانند خدمات دریافت کنند.

 

پوینده در ادامه تصریح کرد: مسئله بسیار مهم در همین ارتباط، آموزش راهنمایان گردشگران چینی توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در کنار این اقدامات است. تعداد این راهنمایان محدودیت دارد و از طریق افزایش توانایی این افراد؛ نه تنها اطلاعات مربوط به جاذبه‌های گردشگری ایران به آن‌ها انتقال داده می‌شود، بلکه با استفاده از زبان چینی می‌توانند ارتباط مناسبی با این گروه از گردشگران برقرار سازند. در مجموع در کنار لغو ویزا باید اقداماتی از این دست هم مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در خصوص مشکلات فعالان گردشگری از جمله اقامت گردشگران در مراکز غیررسمی یادآور شد: در تمام کشور‌های دنیا (اروپا، آسیا و ...) چنین اتفاقاتی روی می‌دهد، زیرا همه جا برخی گردشگران، خود به هر دلیل (اقتصادی و ...) اقدام به سفر و تهیه اقامتگاه می‌کنند که بعضا هم در مراکز غیررسمی، این کار را عملی می‌سازند، در این بخش‌ها باید پلیس ورود پیدا کند و با همکاری بین بخشی، فرایند‌هایی را به تعریف درآورد تا مراکز اقامتی غیر رسمی مانند قارچ افزایش پیدا نکند و آن‌ها به راحتی نتوانند بدون مجوز و نظارت، کار خود را انجام دهند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی