تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" به بهانه اکران "شبی که ماه کامل شد" به وضعیت مسائل فرهنگی سیستان و بلوچستان می‎پردازد؛

ماه کامل به شب‎های سیستان و بلوچستان نرسید!

News Image Lead

«نوید برهان‌زهی» از جوانان سیستان و بلوچستان است که برای ارتقای محصولات فرهنگی این استان تلاش می‌کند و در صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان فعالیت دارد. وی می‌گوید: این سینما است که باید نگاه را نسبت به مردم سیستان و بلوچستان عوض کند، ولی می‎بینیم که نگاهش تغییری نکرده است. من این فیلم را ندیده‌ام و نمی ‎دانم چگونه است و نمی‎دانم نگاه‌ها را توانسته عوض کند یا نه. چون من بازخورد‌هایی که دیده‎‎ام پنجاه پنجاه بوده است. عده‎ای می‎گویند که نگاه خوبی به سیستان و بلوچستان ایجاد کرده، ولی عده‎ای معتقدند هنوز سینما و این فیلم سعی دارد سیستان و بلوچستان را سیاه نشان دهد.

کد خبر: ۲۸۴۳۴
۱۷:۳۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: زمانی که اسمی از ساخت فیلم با مضمون سیستان و بلوچستان می‌آید اذهان به سمت فیلم‎های دهه ۶۰ و ۷۰ و یا محرومیت این استان می‌رود. اما جدیدترین فیلمی که در رابطه با این استان و وقایع اتفاق افتاده در آن اکران شده است فیلم «شبی که ماه کامل شد» است که بنحو جدیدی به رخداد‌های واقعه در این استان می‌پردازد.

 

سیستان و بلوچستان از استان‌های محروم کشور است که داستان‌های فراوانی از دل آن خارج می‌شود. نرگس آبیار این بار به سراغ یکی از این داستان‎ها رفته و آن را روی پرده سینما به نمایش گذاشته است. او در جشنواره فجر جوایز بسیاری برای این فیلم گرفت و نگاه‎های زیادی را به سمت این فیلم و داستانش جلب کرد.

 

ماه کامل به شب‎های سیستان نرسید!

 

اما این فیلم که روایتی از مردم این استان است در خود این استان هنوز به اکران درنیامده است. استان سیستان و بلوچستان از لحاظ مختلف محروم است و از سوی دیگر به دلیل نزدیکی، نفوذ فرهنگ دیگر کشورها به هر دلیلی در آن بیشتر است، همان طور که در فیلم شبی که ماه کامل شد هم به این موضوع اشاره می‎شود که دیدگاه‎های تکفیری در بعضی مناطق رشد پیدا کرده است. در این شرایط باید کالا و خدمات فرهنگی با کیفیت و سرعت بیشتری ارائه شود، در صورتی که شاهد محرومیت این استان در این مقوله هستیم.

 

طبق سالنامه آماری استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۵، در کل این استان سه سینما، ۱۳ سالن نمایش،٧٣ کتابخانه‎عمومی و ۲۶ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد که برای چنین استانی با شرایط خاص منطقه‌ای و وسعت، بسیار محدود است.

 

ماه کامل به شب‎های سیستان نرسید!

 

«نوید برهان‌زهی» از جوانانی سیستان و بلوجستانی است که برای ارتقای محصولات فرهنگی این استان تلاش می‌کند و در صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان فعالیت دارد. برهان‎زهی چند وقت پیش در توییتر نوشت: «۲ هفته از اکران عمومی فیلم شبی که ماه کامل شد در سینما‌های کشور گذشت، اما هنوز خبری از اکران این فیلم در سینما‌های سیستان وبلوچستان نیست، فیلمی که براساس یک داستان واقعی دراین استان ساخته و فیلمبرداری شده، اگه این فیلم خوبه چرا اینجا اکران نمیشه، اگرفکرمیکنن باعث ناراحتی مردم میشه پس چراساختنش!»

 

برهمین اساس دیدارنیوز با نوید برهان‌زهی به گفت‌وگو پرداخته است تا از وضعیت محصولات و شرایط کالای فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان اطلاعاتی بدست بیاورد.

 

نوید برهان‌زهی از جریان عدم اکران فیلم «شبی که ماه کامل شد» در  این استان  و قول کارگردان این فیلم گفت: «فیلم هنوز اکران نشده است؛ اما بعد از توییتی که من زدم و در اینستاگرام گذاشتم، خانم آبیار کارگردان فیلم برای من وُیسی فرستادند مبنی بر اینکه ما داریم تلاش می‎کنیم و پیگیری می‎کنیم که این فیلم در زاهدان اکران بشود و قطعاً این فیلم در زاهدان اکران می‌شود ولی تاریخ مشخصی نمی‌توان داد».

 

وی در مورد اکران این فیلم در زمان جشنواره فجر نیز بیان کرد: «فیلم در جشنواره فجر هم در زاهدان اکران نشد. ما بسیار پیگیری کردیم اما عوامل فیلم گفتند تقصیر ارشاد استان است، ارشاد هم می‏ گفت تقصیر عوامل فیلم است. در حقیقت توپ را به زمین هم می‎انداختند».

 

برهان‌زهی در مورد واکنش مردم سیستان و بلوچستان به فیلم‌های ساخته شده از این خطه گفت: «فیلم شعله ور دو سال قبل اکران شد، یک عده از مردم استان ما دیده و ندیده علیه آن نوشتند، آن فیلم در مورد سیستان و بلوچستان بود. فکر می‎کنم ترس واکنش مردم وجود دارد که اکرانش نمی‌کنند، ولی من در توییتم هم نوشتم که اگر این فیلم خوب است اکرانش کنید، اما اگر خوب نیست چرا این فیلم را ساختید. اگر فکر می‎کنید مردم ناراحت می‌شوند چرا فیلمی می‌سازید در مورد مردم سیستان و بلوچستان. در مورد این مسائل فکر نمی‌کنند فیلم می‌سازند بعد اکرانش نمی کنند».

 

وی در ادامه بیان کرد: «این فیلم در مورد مهمترین اتفاق بعد از انقلاب در سیستان و بلوچستان است. یعنی گرایش عبدالمالک ریگی و برادرش یکی از مهمترین اتفاق‎های بعد از انقلاب در سیستان و بلوچستان شمرده می‌شود. باید همه چیز را زمانی که می خواستند این فیلم را بسازند، در نظر می ‏گرفتند. می‌دانستند که مردم ممکن است ناراحت شوند. یکی از دلایل اینکه اکران نمی‎کنند فکر می‎کنند مردم ناراحت می شوند، ولی این فیلم را برای مردم سیستان و بلوچستان ساختند و باید برای این مردم اکران شود».

 

سینما و نگاه کشور به سیستان و بلوچستان

 

نوید برهان‌زهی نقش سینما را در نگاهی که مردم کشور به ساکنین استان سیستان و بلوچستان دارند بسیار پررنگ دانست و گفت:« تاثیری که سینما بر نگاه سایر مردم ایران گذاشته، در حقیقت جفایی است که در حق مردم سیستان و بلوچستان صورت گرفته است و هیچ رسانه‎ای به اندازه سینما این جفا را انجام نداده است».

 

وی با اشاره به دورانی از سینمای ایران بیان کرد: «شما فیلم‎های دهه ۶۰ و ۷۰ را ببینید، تمام فیلم‎ها بر ضد مردم سیستان وبلوچستان ساخته شده بودند. نقش اول فیلم‎ها قاچاقچیان بلوچ هستند و همیشه اسلحه به دست هستند. این تصویر به گونه‌ای ساخته شده است که همه مردم ایران فکر می‎کنند مردم سیستان و بلوچستان به این شکل هستند. چند سال پیش خواننده‎ای به این استان آمده بود و می‎گفت من نگاهی به سیستان داشتم همان نگاهی بود که فیلم‎ها بر من گذاشته بودند. در حقیقت سینما به این میزان بر مردم تاثیر دارد. فیلم‎ها این نگاه منفی را نسبت به سیستان ایجاد کرده‎اند».

 

برهان‌زهی معتقد است که سینما باید نگاه مردم کشور را نسبت به سیستان و بلوچستان تغییر دهد و گفت: « این سینما است که باید نگاه را نسبت به مردم سیستان و بلوچستان عوض کند. ولی می‎بینیم که نگاهش تغییری نکرده است. من این فیلم را ندیده‌ام و نمی‎دانم چگونه است و نمی‎دانم نگاه‌ها را توانسته عوض کند. چون من بازخوردهایی که دیده‎‎ام پنجاه پنجاه بوده است. عده‎ای می‎گویند که نگاه خوبی به استان ایجاد کرده، ولی عده‎ای معتقدند هنوز سینما و این فیلم سعی دارد سیستان و بلوچستان را سیاه نشان دهد».

 

پرده‌ سینما

 

برهان زهی از تعداد سینما‎های این استان گفت: «ما در کل، سه سینما در تمام سیستان و بلوچستان داریم که دو تا در زاهدان است یکی هم در زابل. در شهرها و مناطق دیگر استان، سینمایی وجود ندارد. استان ما جوان‌ترین استان در کل کشور است ولی فقط سه سینما وجود دارد که فقط دو تا در یک شهر است. یکی ازسینماهایی که در زاهدان است سه الی چهار سال پیش افتتاح شد و برای نمایش فیلم ساخته شد. اما یک سالن دیگر و سالن سینما زابل در اصل برای کار دیگری ساخته شدند اما امروز تبدیل به سینما شده‌اند. اگر از نظر استاندارد بخواهیم بررسی کنیم فقط یه سالن در زاهدان وجود دارد».

 

نمایش زنده

 

وی در ادامه در مورد سالن‎های تئاتر بیان کرد: «با توجه به جمعیت جوانی که ما در سیستان و بلوچستان داریم سطح مباحث فرهنگی به شدت پایین است. یعنی از لحاظ فرهنگی و امکانات فرهنگی، بسیار کمبود وجود دارد. سالن‎های تئاتر یا ارشاد به میزان کمی در کل استان وجود دارد. سالن‎های ارشاد برای تئاتر وجود دارد که در بعضی شهرها هست ولی در بعضی از شهرها نیست. در بخش فرهنگی، استان ما از امکانات کمی برخوردار است».

 

صدای ساز و آواز

 

برهان‎زهی از موسیقی دوستی مردم استان گفت: «کنسرت‎ها فقط در دو شهر زاهدان و چابهار برگزار می‎شود. در بقیه شهرها اصلا بحث کنسرت وجود ندارد. وقتی کنسرت برگزار می‎شود استقبال بسیار زیاد است، بعضی وقت‎ها به دو تا سانس هم می‎کشد. این به این معنا است که مردم این استان دوست دارند اوقات فراغتشان را اینگونه سپری کنند، ولی مشکلی که وجود دارد این است که در تمام استان، امکانات برای برگزاری کنسرت وجود ندارد».

 

بوی کاغذ از سیستان و بلوچستان

 

وی در مورد کتابفروشی‎ها و کالای فرهنگی کتاب در این استان گفت: « بیشتر کتابفروشی‎ها و کتابخانه‌ها در شهر زاهدان است، چون زاهدان یک شهر فرهنگی و دانشگاهی است. در سیستان و بلوچستان همه محصولات فرهنگی در یک شهر زاهدان دپو شده است و بعضی از شهرها کمتر برخوردار هستند و بعضی شهرها اصلاً از محصولات فرهنگی محروم هستند. مردم سیستان و بلوچستان مردم فرهنگ دوستی هستند یعنی وقتی کالا، فیلم یا تائتر خوب باشد، می روند و می بینند. من خودم بارها شاهد این موضوع بوده‎ام».

 

ماه کامل به شب‎های سیستان نرسید!

 

استان سیستان و بلوچستان در محرومیت بسیاری به سر می‎برد و عدم وجود امکانات فرهنگی ضربه بزرگی برای جوانان این استان است. این استان جوانان بسیاری دارد که نیاز به تفریحات و آموزش‎های فرهنگی دارند، اما اینطور به نظر می‎رسد که اهالی این استان به فراموشی سپرده شده‎اند. در این خصوص تمام ارگان‎ها و سازمان‌‎های مربوطه مقصر هستند و باید جوابگوی این مردم محروم باشند. از سوی دیگر، قشر هنرمند و فرهنگی نیز باید تلاش کنند زیبایی‎ها و منابع ارزشمند گردشگری این استان را بیش از این، برجسته کنند و دید مردم کشور را نسبت به مردم این استان تغییر دهند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی