تیتر امروز

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.
کاشان، سرزمینی از جنس گل و گلاب

کاشان، سرزمینی از جنس گل و گلاب

روز جمعه، بیست و یکم اردیبهشت ماه، در واپسین روز‌های گلابگیری، وارد کاشان شدیم. یک روز آفتابی و دلچسب، همواره تصورم این بود که کاشان، همانند خیلی از شهر‌های ایران واجد تلفیق هر دو ویژگی سنت و...
"دیدارنیوز" اهداف تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقامات سیاسی و دیپلماتیک کشورمان را بررسی می‌کند؛

«تحریم ظریف» یعنی تحریم‌های اقتصادی به آخر خط رسیده است!

News Image Lead

ترامپ که مدام از مذاکره و ایجاد تعامل با ایران در بین جهانیان سخن می‌گوید، با تحریم‌های جدید به روشنی نشان داد تنها به دنبال غلبه بر ایران با نشستن در پای میز مذاکره یا حتی جنگ احتمالی است. اتفاقی که دوشنبه شب روی داد، نشان از این داشت که تقریبا تحریم‌های اقتصادی به آخر خط رسیده و برای دولت آمریکا دیگر چیزی جهت این کار باقی نمانده است.

کد خبر: ۲۸۳۶۵
۱۷:۱۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ رفتار‌های جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حاکی از این امر است که سقف تحریم‌های اقتصادی ایران پر شده و دیگر جایی برای کار کردن در این زمینه باقی نمانده است، بنابراین او به سراغ تحریم‌های سیاسی رفته است.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورآمریکا در تازه‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان با امضای یک فرمان اجرایی، مقام معظم رهبری و دفتر ایشان را تحریم کرد، البته آمریکا مدعی است این تحریم‌ها در واکنش به ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین تجسسی آمریکا در خلیج‌فارس و "دلایل زیاد دیگر" اعمال می‌شود.

 

استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا در این‌باره گفته است: «فرمان اجرایی آقای ترامپ - که "میلیاردها" دلار دارایی‌های ایران را مسدود خواهد کرد - پیش از سرنگون کردن پهپاد آمریکایی که صبح پنجشنبه اتفاق افتاده به جریان افتاده بود.»

 

استیو منوچین همچنین اعلام کرد که نام چند فرمانده ارشد سپاه پاسداران هم در فهرست تحریم‌های جدید گنجانده شده است و ادعا کرده که سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیرو‌های هوافضای سپاه پاسداران، سردار تنگسیری فرمانده نیرو‌های دریایی سپاه پاسداران و سردار پاکپور، فرمانده نیرو‌های زمینی سپاه پاسداران تحریم شده‌اند.

 

در همین رابطه اعلام شده است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز تحریم خواهد شد، بنابراین به وضوح روشن است ترامپ که مدام از مذاکره و تعامل با ایران در بین جهانیان سخن می‌گوید، به دنبال واکنش‌های تند از سوی ایران است و مهم‌ترین آن هم تصمیم بر خروج از برجام خواهد بود، زیرا تنها در این صورت است که او موفق خواهد شد، دیگر کشورها، به خصوص اروپایی‌ها را با خود همراه سازد تا در نهایت یا پای میز مذاکره یا در جنگ احتمالی، ایران را مغلوب سازد.

 

ترامپ ایران را تحریم نکرد، تنبیه کرد

مذاکره یا جنگ؛ آمریکا به دنبال کدامیک است

یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل و کارشناس سیاست خارجی در رابطه با امکان حقوقی تحریم محمد جواد ظریف توسط ترامپ در گفت‌وگو با دیدارنیوز براین اعتقاد است که تمام کشور‌ها درحاکمیت ملی خود مجاز هستند کاری که قدرت آن را در اختیار دارند، به سرانجام برسانند و حقوق بین‌الملل تنها در دو مورد می‌تواند نسبت به آن تعرض داشته باشد که "مصونیت بین‌المللی" و "تاثیرگذاری" از جمله این موارد است.

 

وی معنای تحریم احتمالی ظریف توسط ترامپ را چنین بیان کرد: معنای این کار ترامپ به لحاظ حقوق بین‌الملل، تحریم نیست، تنبیه است. آمریکا با این کار درصدد است تا عنوان کند حاکمیت ایران همتراز با دیگر کشور‌ها نیست، همین مسئله تبعات زیادی برای کشور ما به همراه خواهد داشت.

 

این استاد حقوق بین‌الملل درخصوص آینده تحریم ظریف بیان کرد: تمام سازمان‌های بین‌المللی در داخل کشور آمریکا قرار دارد و برای حضور در آن‌ها نیاز به ارائه ویزا از سوی آمریکا است که دولت این کشور می‌تواند دراین‌باره ممانعت به وجود آورد.

 

مذاکره یا جنگ؛ آمریکا به دنبال کدامیک است

آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس روابط بین‌الملل در رابطه با وجود امکان تحریم احتمالی محمدجواد ظریف توسط رئیس‌جمهورآمریکا به دیدارنیوز گفت: تحریم‌ها بخشی از اختیارات ریاست‌جمهوری امریکا به حساب می‌آید، اما به عنوان یک عرف بین‌المللی در صحنه دیپلماتیک، سابقه‌ای از انجام آن علیه وزیر امور خارجه کشوری را به یاد نمی‌آورم، البته امریکا مقامات مسئولی را به عنوان تروریست معرفی کرده و آن‌ها را مورد تحریم قرارداده است.

 

وی در رابطه با معنای تحریم احتمالی ظریف توسط آمریکا بیان کرد: علی‌القاعده کسانی که در لیست تحریمی آمریکا قرار می‌گیرند، اموال‌شان در خاک این کشور توقیف می‌شود و احیانا از دریافت ویزا برای ورود به خاک آن محروم خواهند شد. علاوه بر این حساب‌های بانکی‌شان نیز بسته می‌شود و هر کشوری که به آن فرد خدمات‌رسانی کند، مورد مجازات قرار می‌گیرد، اما در مورد آقای ظریف که شغل او اقتضا می‎کند تا سفر‌های مداوم به کشور‌های دیگر انجام دهد و حتی ورود به خاک امریکا به عنوان شرکت‌کننده در نشست‌های سازمان ملل در نیویورک هم همواره دربرنامه‌هایش قرار دارد، مشخص نیست که آیا منع می‌شود یا خیر؟ این مسئله بسیار زیاد به تصمیم دولت امریکا بستگی دارد.

 

این کارشناس آمریکا درباره عدم سفر ظریف به دیگر کشور‌ها در صورت تحریم او توسط دولت آمریکا، یادآور شد: الزاما چنین نیست که ظریف در صورت تحریم آمریکا موفق به انجام سفر به دیگر کشور‌ها نشود، زیرا فرد تحریم شده ممنوع‌الورود به خاک دیگر کشور‌ها نمی‌شود. عمده‌ترین تبعات آن را در بالا مورد اشاره قرار دادم، تمام این موارد بدین‌معنا نیست که آقای ظریف اجازه ورود به پاکستان یا ترکیه را نداشته باشد، این مسئله بستگی به نوع پیروی آن کشور از ایالات متحده آمریکا دارد.

 

ابوالفتح در این‌باره به ذکر نمونه‌هایی پرداخت و بیان کرد: از کشور‌هایی مانند امارات یا عربستان انتظار تبعیت و مانع‌تراشی می‌رود، اما در کشور‌هایی مانند چین یا مالزی، روی دادن این اتفاق بعید به نظر می‌رسد و اکنون هم با وجود تحریم هواپیما‌های ایران از سوی امریکایی‌ها، تمام کشور‌ها از آن تبعیت نمی‌کنند.

 

این کارشناس روابط بین‌‍‌الملل درباره هدف ترامپ از تحریم‌های جدید علیه ایران چنین توضیح داد: معنای ساده تحریم‌های جدید ایران این است که کشور ما وادار به انجام مذاکرات مورد نظر ایالات متحده امریکا شود. تمام فشارها، محدودیت‌ها، جنگ اقتصادی، تروریست دانسته شدن سپاه و تحریم رهبر ایران در این چهارچوب قرار دارد که حداقل آن، عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و حداکثرآن، شروط دوازده‌گانه آقای ترامپ به حساب می‌آید.

 

وی درباره اتفاق بعدی، پس از عدم پذیرش مذاکره از سوی ایران ابراز کرد: پیش‌بینی در این‌باره بسیار دشوار است، ولی قدر مسلم در صورت عدم پذیرش ایران، آمریکا حتی به شکل نمادین روز به روز بر فشار‌ها خواهد افزود. اتفاقی که دوشنبه شب روی داد، نشان از این داشت که تقریبا تحریم‌های اقتصادی به آخر خط رسیده و برای دولت آمریکا دیگر چیزی جهت این کار باقی نمانده است، به همین دلیل به سمت مسائل سیاسی در حال حرکت است که تحریم رهبر ایران و صحبت از احتمال تحریم وزیر امور خارجه که احتمالا در نوبت‌های بعدی به دیگر شخصیت‌های سیاسی مانند رئیس‌جمهور یا وزرا خواهد رسید، در نتیجه همین مسئله است.

 

این کارشناس آمریکا افزود: برخی پیش‌بینی‌ها نشان از این دارد درصورتی که تحریم‌ها به کار خود ادامه دهد در نهایت جنگ نظامی محتمل خواهد بود و دلیل آن هم این است که یا طرفین به این نتیجه می‌رسند که برای خروج از بن‌بست باید دست به اقدام نظامی زنند یا طرف‌های ثالث به شکلی عمل می‌کنند که ایران و امریکا در برابر یک جنگ تصادفی قرار گیرند. در هر صورت، شکی بر افزایش فشار حداکثری امریکا بر ایران به طور روزانه وجود ندارد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی