تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
"دیدارنیوز" نسخه شفابخش وزیر نیرو را مورد بررسی قرار داد؛

نسخه وزیر نیرو؛ کمتر بخورید گردتر بخوابید!

در بحبوحه مشکلات اقتصادی، بعضی از مسئولان نظام به جای تدبیر امور و رتق و فتق مشکلات جاری، هر از چند گاهی سخنانی می‌گویند که مانند پاشیدن نمک بر روی زخم می‌ماند. در جدیدترین نمونه از این دست سخنان، رضا اردکانیان وزیر نیرو مدعی شد بیشتر از متوسط کشور‌های صنعتی و توسعه یافته غذا می‌خوریم. هر از گاهی افرادی به ظاهر مسئول در برخورد با مشکلات عدیده‌ای که امروز جامعه ایرانی با آن مواجه است به جای تدبیر عقلانی با بیاناتی دون شأن ملت ایران و گا‌ها دور از ادب، سعی در حذف صورت مسئله دارند. غافل از آنکه در این زمانه، همه در اتاق‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند و نمی‌توان به راحتی مردم را فریب داد و مدعی ساده‌زیستی شد.

کد خبر: ۲۷۵۸۰
۱۱:۴۱ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

نسخه وزیر؛ کمتر بخورید گردتر بخوابید!دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: باور بفرمایید چپ و راست و بالا و پایین هم ندارد. همه از یک جنسیم و هر از گاهی حرف‌هایی می‌زنیم که داخل قوطی هیچ عطاری پیدا نمی‌شود. همه ما بنا به اقتضائات زمانه، حرف‌های جنجال‌برانگیز، کم نزده‌ایم. حال می‌خواهد تحصیل کرده حوزه‌علمیه باشیم یا در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا مدرک تحصیلی‌مان را گرفته باشیم. صد البته اینکه می‌گویند یک سری از مسائل ابدا ربطی به مدرک تحصیلی ندارد حرفی است به واقع صحیح و چنانچه در صحت این کلام شک دارید کافی است مقداری دقیق‌تر، دور و برتان را رصد کنید، آنقدر حرف‌های خارج از قاعده و عرف می‌شنوید که سرسام می‌گیرید و برای شما نیز چاره‌ای باقی نمی‌ماند الا اینکه به این گفته ایمان بیاورید. حضرات روزی از خوردن اشکنه می‌گویند و روزی هم به خوردن یک وعده غذایی سفارش می‌کنند و این داستان ظاهرا تمامی ندارد.


اخیرا رضا اردکانیان وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است: «علت اینکه تحریم شدیم، همین بدعادتی در مصرف است، تحریم‌کنندگان فهمیده‌اند نقطه ضعف ما مصرف است. ما جامعه‌ای مصرفی هستیم».

او ایران را با چین مقایسه کرده و گفته دلیل بی‌اثر بودن تحریم‌ها بر چین و تحریم نکردن این کشور این است که «آنها با یک وعده غذا هم رفع گرسنگی می‌کنند».

بد نبود وزیر نیرو اشاره‌ای هم به سیاست‌های حکومتی و اشکالات سیستم دولتی می‌کرد. وی به جای همه اینها از الگوی مصرف جامعه انتقاد کرده و گفته است: «بیشتر از متوسط کشورهای صنعتی و توسعه یافته غذا می‌خوریم، بیشتر می‌پوشیم و سرانه مسکونی بالاتری داریم، در مقابل احساس رضایتمندی و خوشبختی‌مان هم یک صدم است».

با این قبیل سخنان به هیچ‌وجه بیگانه نیستیم. پیشتر هم از این دست حرف‌ها کم نداشتیم. آیت‌الله جنتی بهمن‌ماه ۹۳ در نماز جمعه تهران،‌ با انتقاد از افرادی که قصد ایجاد رابطه با آمریکا و شکستن تحریم‌ها دارند، اعلام کرد که چه اشکالی دارد اگر وضع بدتر شد، روزی یک وعده غذا خورده شود.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه اعلام کرد: «ممکن است زمانی فرا برسد که ما روزی دو وعده غذا بخوریم؛ چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم».

جنتی در ادامه با اشاره به اینکه «گرسنگی کشیدن بدتر از داغ از دست دادن عزیزان و جوانان نیست»، گفت: «آیا آن کسی که جوان و عزیزش را داده است حال برای انقلاب، اسلام و نظام حاضر نیست قدری گرسنگی بخورد؟»

دبیر شورای نگهبان، با بیان این‌که من نمی‌گویم باید گرسنگی خورد، افزود: «بی‌خود حرف مفت نزنند؛ من می‌گویم که ممکن است در مسیر مقاومت، کار به جایی برسد که سختی‌ها را تحمل کنیم چرا که رسیدن به قله‌ها همواره با تحمل سختی بوده است».

پیش از آیت الله جنتی، امام جمعه مشهد صحبت از تغییر در وضعیت معیشتی مردم کرده بود. علم الهدی سال ۹۱ و در جریان بحران ارزی کشور و افزایش قیمت مواد غذایی به ویژه مرغ و پروتئین خطاب به مردم گفت: «امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلاً می‌گذشته الان هم همان طور باشد.»

علم الهدی که در خطبه‌های نماز جمعه مشهد سخن می‌گفت، افزود: «مشهدی‌ها مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً بوده است.»
 
در این سال‌ها از علی‌اکبر ولایتی نیز می‌توان یاد کرد که از یمنی‌ها به‌عنوان الگویی از ساده زیستی نام برد. وی در سخنانش به مقاومت مردم یمن در برابر زورگویی‌های عربستان و متحدانش اشاره کرد و گفت: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند.»

این اظهار نظر ولایتی کافی بود تا موجی سنگین علیه او به راه بیفتد و بسیاری به زندگی او در سعدآباد در خانه‌ای بزرگ و همچنین تعداد مشاغلش اشاره کنند و به او یادآور شوند که رطب خورده نمی‌تواند منع رطب کند.
 
به هر حال این قبیل گفته‌ها هر از چند گاهی فضای جامعه را دگرگون می‌کند. یک روز ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی مسافرت خارجی مردم ایران را بیش از حد خواند و روزی دیگر وزیر سابق بهداشت در مواجهه با مردی که به جناب وزیر گفت به خاطر مشکلات مالی قادر نیست هزینه فیزیوتراپی همسرش را بپردازد در کمال خونسردی و با لبخندی ملیح بر لب گفت: خودت بمال.
 
خلاصه هر از گاهی افرادی به ظاهر مسئول در برخورد با مشکلات عدیده‌ای که امروز جامعه ایرانی با آن مواجه است به جای تدبیر عقلانی با بیاناتی دون شأن ملت ایران و گاها دور از ادب، سعی در حذف صورت مسئله دارند. غافل از آنکه در این زمانه، همه در اتاق‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند و نمی‌توان به راحتی مردم را فریب داد و مدعی ساده‌زیستی شد.
 
در این اتاق شیشه‌ای، هیچ کس مصون و محفوظ از انتقاد نیست. وزیر نیرو پس از آنکه از یک وعده غذایی در روز گفت با موجی از انتقاد مواجه شد. انتقاداتی که بعضا متوجه زندگی شخصی وزیر بود.
 

نسخه وزیر؛ کمتر بخورید گردتر بخوابید!
 
نسخه وزیر؛ کمتر بخورید گردتر بخوابید!
 

عده‌ای نیز با زبان طنز نسبت به گفته‌های وزیر نیرو واکنش نشان دادند.
 

نسخه وزیر؛ کمتر بخورید گردتر بخوابید!
 
نسخه وزیر؛ کمتر بخورید گردتر بخوابید!
 
ادعای وزیر نیرو درباره وضعیت غذایی چینی‌ها در حالی مطرح شد که بر اساس گزارش سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، سرانه مصرف گوشت چینی‌ها در حد فاصل سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ از ۴۰ کیلوگرم به ۶۰ کیلوگرم در سال افزایش یافته است. این در حالی است که سرانه مصرف گوشت مردم ایران در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۲ کیلوگرم در سال اعلام شده است و بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران که اردیبهشت ۱۳۹۸ منتشر شد، حدود ۲۳ تا ۴۰ درصد از جمعیت ایران در سال ۹۷ زیر خطر فقر بوده‌اند. در بخشی از این گزارش آمده سرانه مصرف گوشت فقرا در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۸۰ گرم در سال بوده است.

با توجه به وضعیتی که بسیاری از مردم با آن دست به گریبانند، آقایان مسئول بهتر است توجه داشته باشند اگر قادر نیستند چشمی را سرمه بکشند لااقل کورش نکنند. این قبیل حرف‌ها نه تنها دردی را دوا نخواهد کرد بلکه دردی افزون بر مردم وارد خواهد ساخت.
 
پروانه سلحشوری نماینده مجلس نیز در تذکری به وزیر نیرو گفت: «آقای وزیر به موضوعات و مشکلات حوزه خود رسیدگی کنید و داغ مردم را در این مشکلات معیشتی که نیمی از آنها حتی همان یک وعده را هم صرف نمی‌کنند تازه نکنید».

سخنان نسنجیده نهایتا منجر به توجیه می‌شود؛ کاری که وزیر نیرو مجبور به آن شد. البته نباید از این نکته غافل شد که وزیر نیرو پس از آنکه با هجمه سنگینی مواجه شد درصدد توجیه و یا تصحیح سخنانش برآمد، کاری که بسیاری دیگر نکردند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی