تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
سعید شریعتی در گفتگو با "دیدارنیوز":

واکنش مردم به موضوع "نجفی" نشان از رصد عرصه سیاست دارد

News Image Lead

توجه مردم به موضوع پدیده‌هایی مانند اتفاقی که متاسفانه برای آقای نجفی روی داد و فضای افکار عمومی را درگیر کرد، قرینه آن است که مردم با دقت، عرصه سیاسی را رصد می‌کنند و منتظر هستند که نظر خود را در جایی مطرح سازند. این مسئله نشان می‌دهد که ایران یک جامعه مرده و روی گردان از سیاست نیست، البته معنای آن پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده هم محسوب نمی‌شود، اما نشان از ناامیدی مردم از تغییرات هم ندارد.

کد خبر: ۲۷۲۸۹
۱۴:۳۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پیش بینی و تعیین سرنوشت انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی قطعا کاری دشوار و تا حدودی محال به نظر می رسد زیرا ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که مهم‌ترین تصمیمات را در آخرین دقایق باقی مانده می گیرند، اما در صورتی که بخواهیم با شرایط امروز، لحظه پایانی رای‌گیری را پیش‌بینی کنیم، شواهد حاکی از آن است که روزگار، چندان بر وفق مراد اصلاح‌طلبان نخواهد چرخید و آنان برای اسفندماه سال جاری که انتخابات مجلس در آن برگزار می‌شود با شانس چهارسال گذشته همراه نمی‌شوند.

 

البته این مسئله بدین‌معنا نیست که اصولگرایان به لحاظ محبوبیت در بین مردم، گوی سبقت را از اصلاح‌طلبان ربوده‌اند، زیرا مسائلی که رای‌دهندگان را ناراضی ساخته است بیش از آنکه به محبوبیت احزاب ربط یابد، به شیوه اداره کشور برمی‌گردد. مهم‌ترین مسئله هم به مسائل معیشتی و استرس‌ها و نگرانی‌های ناشی از آن ربط پیدا می‌کند. زمانی که ارزش کالا‌های مصرفی در مدت بسیار کوتاهی به شکل باور نکردنی رشد می‌یابد و مردم در مقایسه با درآمد ماهیانه، توان‌ خود را برای خرید بسیار اندک می‌بینند، احساس ضعف و ناامیدی می‌کنند و این امر، خود به تنهایی از میزان اعتماد آنها به سیاست‌ورزان به شدت می‌کاهد.

 

علاوه براین، اخبار فراوانی که این روز‌ها در رابطه با اختلاس‌های میلیاردی منتشر می‌شود ـ رقم‌هایی که خواندن آن‌ها بعضی اوقات از سوی مردم به سختی صورت می‌گیرد ـ در کنار مشکلات مالی، به عامل دیگری بابت دلسردی آن‌ها در رابطه با انتخاب افرادی که شاید سبب بهبود شرایط بشوند، مبدل شده است. در این میان، فراکسیون امید که البته تمام اعضای آن اصلاح‌طلب به حساب نمی‌آیند اما تحت این عنوان در مجلس حضور دارند، نتوانست به خوبی از فرصتی که در اختیار داشت، بهره ببرد و به قول معروف آن را سوزاند.

 

مهم‌ترین قسمت این مسئله به عملکرد فراکسیون و هیئت رئیسه آن برمی‌گردد که به دلایلی که هنوز مشخص نیست، از سکوت به جای طرح مسائل جهت حل مشکلات مردم استفاده کردند. درواقع کسانی که با رای خود این افراد را راهی مجلس کردند به درستی نمی‌دانند در مدت چهار سال گذشته، چه حرکت‌های مفیدی صورت گرفته تا همین امر، سبب تحریک آن‌ها بابت نوشتن نام این افراد برای چهار سال آینده شود.

 

سعید شریعتی فعال سیاسی و از اعضای حزب اتحاد ملت در رابطه با میزان محبوبیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو در گفتگو با دیدارنیوز گفت: شرایط انتخابات امسال با چهار سال پیش به لحاظ شرایط و ترکیب نیرو‌های سیاسی، قابل مقایسه نیست. درسال ۹۴ هدف جریان اصلاحات در یک حرکت ائتلافی به انزوا کشاندن جریان‌های تندرو اقتدارگرا در مجلس بود که موفقیت قابل قبولی هم به دست آمد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: درمقایسه مجلس دهم با نهم، تعداد نیرو‌های طرفدار مطلق یا اقتدارگرا و جریان معروف به پایدارچی در مجلس از ۲۰۰ نفر به زیر ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد و علیرغم تمام حمایت‌هایی که از سوی برخی نهاد‌ها صورت گرفت، اما نتوانستند مجلسی که مطلوب آن‌ها بود را تشکیل دهند که اگر چنین می‌شد قطعا کار دولت آقای روحانی بسیار دشوارتر، پیش می‌رفت و در همان سال ۹۵ (در صورت موفقیت تندرو‌ها برای ورود به مجلس دهم) سقوط می‌کرد.

 

این فعال سیاسی در این خصوص یادآور شد: اظهارنظر درباره ائتلاف‌ها از اکنون زود است، اما با این حال به نظر می‌رسد انتخاب ۹۸ را باید در یک چشم‌انداز وسیع‌تری دید، زیرا حرکت‌های رو به آینده جریان‌های سیاسی کشور در این انتخابات رقم خواهد خورد که برهمین‌ اساس، محتمل است بین نیرو‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا، اقتدارگرا و نیرو‌های جدیدی که در آستانه انتخابات، احتمالا پا به صحنه سیاسی کشور می‌گذارند، تحولاتی صورت بگیرد.

 

واکنش مردم به موضوع

 

شریعتی در رابطه با همین مسئله تاکید کرد: هسته اصلی اصلاح‌طلبان درحال رایزنی برای آرایش در انتخابات آینده است و با آرایش انتخابات ۴ سال گذشته تفاوت خواهد داشت. بعضا دراین‌باره مطرح هم می‌شود که ارائه لیست امید مشخص نیست. این مسئله ناظر براین است که لیست امید انتخابات سال ۹۴ براساس ضرورت‌های آن دوره بوده است. اصلاح طلبان چند ماه فرصت دارند که هم نقد گذشته را انجام دهند و هم اینکه برای آینده برنامه‌ریزی کنند و به یک صورت‌بندی جدید برای پیشنهاد به پایگاه اجتماعی خود برسند.

 

این عضو حزب اتحاد ملت درباره تاثیر عملکرد فراکسیون امید بر اقبال مردم نسبت به اصلاح‌طلبان توضیح داد: در این رابطه باید دو مسئله را از هم تفکیک کرد. شخصا براین اعتقاد هستم که فراکسیون امید و کسانی که با حمایت اصلاحات وارد مجلس شدند دارای چند ویژگی بودند. اول آنکه نیرو‌های اصلی و شاخص اصلاح‌طلب به حساب نمی‌آمدند و آنچه که از فیلتر‌های شورای نگهبان باقی مانده بود را به عنوان نیرو‌های اصلاح‌طلب معرفی کردیم که ناشناخته‌تر بودند، به اضافه اینکه کسانی که در این لیست قرار گرفتند اساسا اصلاح‌طلب نبودند و به جریان اصولگرایی میانه رو یا اعتدال گرا تعلق خاطر داشتند، اما مردم به این لیست، آگاهانه رای دادند و هدف آن‌ها هم ایجاد تحول نبود. براساس شعار اصلاح‌طلبان، مجلسی مدنظر بود که چوب لای چرخ دولت نگذارد، از این جهت فراکسیون امید، ناموفق عمل نکرده است، ولی مقابل مطالبات مردم، قابل قبول رفتار نکردند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از دلایل این مسئله، آن است که بسیاری از مطالبات مردم، معوق است و مجالس گذشته هم موفق به انجام آن نشدند. به طور نمونه می‌توان به لغو نظارت استصوابی که خواسته ۲۵ ساله نیرو‌های سیاسی، اجتماعی و قاطبه مردم است، اشاره کرد. آیا شورای نگهبان، آن را مورد تائید قرار می‌داد و منجر به نتیجه می‌شد؟ از این جهت باید در ابتدا دید که چه باری تحویل مجلس داده شد و حالا چه باری قرار است تحویل گرفته شود. مجلس دهم، آرمانی و رویایی نبود، ولی ناموفق هم عمل نکرد. ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی در ایران همین است.

 

این فعال سیاسی دراین خصوص که اصلاح‌طلبان می‌توانستند یک اقلیت قوی در مجلس باشند، اظهار داشت: اصلاح‌طلبان با خرد جمعی که هدف اصلی آن علیه تندوری بود، به نتیجه رسیدند. بر روی کاغذ می‌توان به نکاتی اشاره کرد اما درعمل مشخص نیست که عملی شود.

 

شریعتی در این‌باره که مجلس ششم، اقلیت اصولگرای قوی داشت، بیان کرد: سَر اصولگرایان در مجلس ششم کوچک بود، اما دارای یک بدنه بزرگی در سایر نهاد‌های قدرت بودند. ۱۲ نفر در شورای نگهبان داشتند که کل برنامه ۲۰۰ نماینده اصلاح‌طلب را با یک قیام و قعود خنثی می‌کردند. در مجلس ششم، اصولگرایان فقط یک فراکسیون ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ نفره به رهبری آقای حداد عادل نبودند بلکه قوای نظامی، صدا و سیما و شورای نگهبان از اعضای آن به حساب می‌آمدند.

 

این عضو حزب اتحاد ملت در این‌باره که درصورت معرفی افرادی به مردم با ویژگی‌های نماینده‌های اصلاح‌طلب در مجلس دهم و روی دادن اتفاقاتی مانند ارتکاب قتل توسط آقای نجفی، بازهم اصلاح‌طلبان مورد استقبال مردم قرار خواهند گرفت، افزود: مردم ایران، محاسبه گر هستند و با دقت انتخاب می‌کنند.

 

وی در این رابطه که مردم ناامید و دلسرد شده‌اند، ابراز کرد: فضا‌های رسانه‌ای برچه اساسی از ناامیدی مردم سخن به میان می‌آورند؟ اگر همین ماجرای آقای نجفی و حواشی آن را مورد توجه قرار دهیم که شخصا معتقد هستم ربطی به سیاست ندارد، ولی چون شخصیت او سیاسی است پس با سیاست در ایران مماس می‌شود، میزان توجه به آن نشان از این دارد که مردم از سیاستمداران، مطالباتی دارند و بی‌تفاوت نیستند. جامعه ناامید به این فرعیات نمی‌پردازد.

 

این فعال سیاسی در ادامه گفت: توجه مردم به موضوع پدیده‌هایی مانند اتفاقی که متاسفانه برای آقای نجفی روی داد و فضای افکار عمومی را درگیر کرد، قرینه آن است که مردم با دقت، عرصه سیاسی را رصد می‌کنند و منتظر هستند که نظر خود را در جایی مطرح سازند. این مسئله نشان می‌دهد که ایران، یک جامعه مرده و روی گردان از سیاست نیست، البته معنای آن هم پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده هم محسوب نمی‌شود، اما نشان از ناامیدی مردم از تغییرات هم ندارد.


شریعتی در این خصوص خاطرنشان کرد: ادعای ناامیدی یا امیدواری مردم، مشاهدات شخصی است، زیرا پدیده سیاسی یا شبه سیاسی به اسم "آقای نجفی" نشان از این دارد که مردم ممکن است که ناراضی باشند، اما با سیاست قهر نکردند و بیان این مسئله را یک القای سیاسی می‌بینم، زیرا برخی از جریانات، ناامیدی مردم را به امید آن‌ها ترجیح می‌دهند، بنابراین به القای این مطلب می‌پردازند، حتی درباره آن زمینه‌سازی و تلاش می‌کنند زیرا در فضای بدون مردم، خود را پیروز می‌بینند.

 

این عضو حزب اتحاد ملت در ادامه افزود: در صورتی که بپذیریم مردم از اصلاح‌طلبان روی گردان شده‌اند به معنای گرایش به سمت اصولگرایان نیست، اما وقتی در انتخابات کشور، گزینه‌ای جز این دو نداریم، زمانی که در بازی، یک طرف را محدود ساختید، طرف مقابل با هر عددی به پیروزی دست پیدا می‌کند که بخشی از مهندسی انتخابات محسوب می‌شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی