تیتر امروز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
"دیدارنیوز" نگاهی به رشد تقاضای زنان برای وام مشاغل خانگی دارد؛

رانده از بازار، مانده از خانه

عدم دسترسی زنان به بازار کار و نیاز آن‌ها به کسب درآمد سبب شده است که بخش زیادی از زنان با تکیه بر توانمندی‌های خود به مشاغلی چون خیاطی، صنایع دستی، انواع بسته بندی و سایر مشاغل خانگی روی بیاورند. دولت اما امکان محدودی برای حمایت از این زنان دارد، تاکنون از ۵۳۳ هزار و ۶۴۹ متقاضی دریافت تسهیلات بانکی ایجاد مشاغل خانگی، تنها به ۱۰۱ هزار نفر وام پرداخت شده است.

کد خبر: ۲۷۰۵۸
۱۶:۲۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ مرضیه حسینی: رکود اقتصادی اخیر و ناتوانی دولت در حل بحران اشتغال، بر میزان بیکاری افزوده است و در نتیجه، تقاضا برای اشتغال خانگی به خصوص از جانب زنان را موجب شده است. این افزایش را می توان از میزان تقاضا برای دریافت تسهیلات اشتغال خانگی متوجه شد.

افزایش زنان خودسرپرست و درخواست برای وام مشاغل خانگی

بحران بیکاری، گریبان گروه‌های مختلف اجتماعی در ایران را گرفته است که یکی از مهم ترین این گروه‌ها زنان هستند. بر اساس قاعده‌ای کلی، هنگامی که بحران اقتصادی و به دنیال آن بیکاری گسترده، رخ می دهد اولین گروهی که از بازار کار خارج می شوند و یا ورودشان به این بازار دشوار می شود زنان هستند.

این مساله هنگامی که در پیوند با آسیب هایی چون طلاق و اعتیاد همسر و تجرد قطعی قرار می گیرد، تاثیر مخرب تری بر زندگی زنان می گذارد زیرا بر تعداد زنان خود سرپرست یا سرپرست خانوار می افزاید. این در حالی است که در فقدان وجود دولت رفاه، این زنان از دسترسی به حمایت های اجتماعی و دولتی محروم هستند.

در حال حاضر در ایران سهم خانوار تک نفره دارای سرپرست زن از کل خانوار تک نفره ۶۶ درصد و از خانوار تک نفره دارای سرپرست مرد ۳۴ درصد است. تعداد زنانی که در ایران تنها زندگی می کنند تقریبا دو برابر مردانی است که تنها زندگی می کنند.

همچنین بر اساس نتایج آمارگیری نیروی کار در سال ۹۷، سهم بیکاری زنان جوان ۲۹-۱۵ ساله، ۴۰درصد یعنی دو برابر مردان بوده است.

عدم دسترسی زنان به بازار کار و نیاز آنها به کسب درآمد سبب شده است که بخش زیادی از زنان با تکیه بر توانمندی های خود به مشاغلی چون خیاطی، صنایع دستی، انواع بسته بندی و سایر مشاغل خانگی روی بیاورند. دولت اما امکان محدودی برای حمایت از این زنان دارد، تاکنون از ۵۳۳ هزار و ۶۴۹ متقاضی دریافت تسهیلات بانکی ایجاد مشاغل خانگی، تنها به ۱۰۱ هزار  نفر وام پرداخت شده است.
 
 
رانده از بازار، مانده از خانه
 

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، از آغاز سال ۱۳۹۵ تا پایان بهمن سال ۱۳۹۷، ۱۵۰ هزار و ۵۸۵ شغل خانگی در ایران ایجاد شده است.

بیشترین میزان تقاضا برای دریافت مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۶ با ثبت ۲۹۶ هزار درخواست بود که با درخواست حدود یک سوم متقاضیان (۹۹ هزار و ۲۱۰) موافقت شد.

شمار متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال خانگی در سال گذشته (۱۱ ماه نخست) ۱۷۰ هزار و ۹۹۸ مورد گزارش شده و از این میزان، مجوز ۹۹ هزار و ۵۸۲ شغل صادر شده است.

با این حال، میزان مشاغل خانگی ایجاد شده در سال گذشته بیشتر از آمار سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ است. در سال گذشته ۷۸ هزار و ۲۷۹ شغل خانگی ایجاد شده که بیشتر از مشاغل خانگی ایجاد شده در دو سال گذشته است. شمار مشاغل خانگی ایجاد شده در دو سال ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۱۹ هزار و ۹۱ شغل و ۵۳ هزار و ۳۸۸ شغل گزارش شده است.

برپایه این گزارش، زنان سهم بیشتری از مشاغل خانگی ایجاد شده در سه سال گذشته دارند. ۸۲ درصد مشاغل خانگی ایجاد شده سهم زنان است و ۱۸ درصد نیز سهم مردان که بیانگر حذف زنان از بازار کار و روی آوردن آنان به مشاغل خانگی است.
 
طرح ایجاد مشاغل خانگی، بخشی از برنامه «اشتغال فراگیر» دولت جمهوری اسلامی ایران است که با انتقاد فعالان حقوق کار و کارگران روبرو است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی