تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
"دیدارنیوز" به بهانه فینال لیگ قهرمانان اروپا مروری بر رکورد‌های نه چندان نهایی این رقابت‌ها دارد؛

۱۰ نکته جالب درباره فینال لیگ قهرمانان اروپا

امشب دو تیم لیورپول و تاتنهام برگزار کننده فینال تمام انگلیسی در ورزشگاه واندا متروپولیتانو مادرید خواهند بود. همه چیز برای یک بازی پرشور و جذاب آماده است. ساعت ۱۱.۵ امشب به وقت تهران علاقمندان به فوتبال در همه دنیا شاهد مهم‌ترین مسابقه سال خواهند بود که پایان بخش رقابت‌های فوتبال در فصل ۱۹-۲۰۱۸ محسوب می‌شود. به همین بهانه، دیدار نیوز با بررسی تاریخچه این مسابقات، ۱۰ نکته جالب در مورد فینال لیگ قهرمانان اروپا انتخاب کرده که شاید نشنیده و نخوانده باشید.

کد خبر: ۲۶۹۰۷
۱۵:۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

رکوردهای نه چندان نهایی

دیدارنیوزـ آرش راهبر: امشب دو تیم لیورپول و تاتنهام برگزار کننده فینال تمام انگلیسی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه واندا متروپولیتانو مادرید خواهند بود. همه چیز برای یک بازی پرشور و جذاب آماده است. ساعت ۱۱.۵ امشب به وقت تهران علاقمندان به فوتبال در همه دنیا شاهد مهم‌ترین مسابقه سال لیگ اروپا خواهند بود که پایان بخش رقابت‌های فوتبال در فصل ۱۹-۲۰۱۸ محسوب می‌شود.

 

جام باشگاه‌های اروپا از سال ۱۹۵۵ پا به عرصه وجود گذاشت و به مرور تغییراتی در نحوه ورود تیم‌ها داشت. میزبان فینال این مسابقات البته معمولا از دو سال قبل مشخص می‌شود و به همین خاطر بیشتر اوقات تیم‌های فینالیست در کشور‌های دیگر به مصاف هم رفته اند. امسال نیز دو تیم انگلیسی در ورزشگاه تازه ساز باشگاه آتلتیکو مادرید رو در رو می‌شوند. به همین بهانه دیدار نیوز با بررسی تاریخچه این مسابقات، ۱۰ نکته جالب در مورد فینال لیگ قهرمانان اروپا انتخاب کرده که شاید نشنیده و نخوانده باشید.

 

۱- رکورد‌های قهرمانان


امشب انگلیسی‌ها در هر صورت فاتح جام خواهند بود و از ایتالیایی‌ها در این زمینه جلو خواهند زد. اسپانیایی‌ها با ۱۸ بار فتح جام توسط دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا پیشتاز هستند و امشب انگلیسی‌ها به جام سیزدهم بوسه خواند زد. ایتالیایی‌ها هم ۱۲ جام تاکنون برده اند. رئال مادرید هم رکورددار تعداد جام (۱۳ بار) است و هم اینکه تنها تیمی است که دو دوره توانسته جام قهرمانی را بیش از دو سال پیاپی به دست آورد. رئال در دوره جدید جام باشگاه‌های اروپا (یوفا چمپیونز لیگ) هم هفت بار به فینال رسیده که در این زمینه هم رکورددار است.


۲- فتح خانگی

تنها دو تیم، موفق شده اند در یوفا چمپیونز لیگ در خاک خودشان به جام قهرمانی دست پیدا کنند. در سال ۱۹۹۷ بوروسیا دورتموند در مونیخ توانست قهرمان شود و در سال ۱۹۹۶ نیز یوونتوس بود که در رم به جام قهرمانی بوسه زد. در واقع هر دو تیم باز هم در استادیوم خانگی خود نبودند. در نقطه مقابل، منچستر یونایتد در سال ۲۰۱۱ در ومبلی لندن بازی فینال را به بارسا واگذار کرد و یک سال بعد هم بایرن مونیخ در استادیوم خانگی اش آلیانز آره نا، به چلسی باخت تا این دو تیم، رکورددار‌ ناکامی در میزبانی باشند.


۳- «داربی فینال»‌ها

در ۲۶ دوره‌ای که از یوفا چمپیونز لیگ می‌گذرد تا به حال ۶ بار فینال‌ها بین دو تیم از یک کشور برگزار شده است. در سال ۲۰۰۰ رئال مادرید بر والنسیا در «استاد دو فرانس» پاریس پیروز شد. در سال ۲۰۰۳ میلان در اولدترافورد، یووه را شکست داد و در سال ۲۰۰۸ هم من یونایتد در مسکو بر چلسی فائق آمد. در سال ۲۰۱۳ بایرن مونیخ، دورتموند را در ومبلی شکست داد و سال بعد هم رئال مادرید در وقت اضافه توانست بر آتلتیکو پیروز شود. این بازی در لیسبون بود و اولین بار دو تیم از یک شهر بودند. همین دو تیم در سال ۲۰۱۶ هم در میلان، فینالیست شدند که باز هم رئال تیم پیروز و قهرمان، لقب گرفت.


۴- در وقت‌های قانونی و اضافه

در میان ۲۶ فینال دوره جدید، ۱۹ بازی در وقت معمول به پایان رسیده، اما سرنوشت ۷ بازی به وقت اضافه و ضربات پنالتی کشیده شده است. در ۲۶ فینال اخیر ۷۴ گل به ثمر رسیده و شایع‌ترین نتایج ۲-۱ و ۱-۱ بوده است؛ در حالیکه تنها سه بازی با نتیجه ۰-۱ به پایان رسیده و این یعنی معدل مناسب برای فینال.


۵- فینال مجدد

در سال ۱۹۷۴ بازی فینال بین بایرن مونیخ و آتلتیکو مادرید بود که دو تیم پس از ۱۲۰ دقیقه بازی به تساوی ۱-۱ رضایت دادند و برای تنها بار، بازی مجدد بین این دو برگزار شد که بایرن به پیروزی رسید.


۶- قاطع‌ترین برد

فینال یوفا چمپیونز لیگ در سال ۱۹۹۴ خاطره تلخی برای بارسلونا بود چرا که آن‌ها در برابر میلان با نتیجه ۰-۴ باختند. این قاطع‌ترین پیروزی در فینال بود که رکوردش در اختیار روسونری یا همان میلان است. البته در دوره پیشین این مسابقات که به کاپ اروپا مشهور بود رکورد بیشترین گل زده در فینال به بازی رئال و اینتراخت فرانکفورت در سال ۱۹۶۰ تعلق دارد که با نتیجه ۷-۳ به سود رئال به پایان رسید.


۷- هت تریک‌های باستانی

در فینال‌های یوفا چمپیونز لیگ، تاکنون بازیکنی نبوده که بتواند سه گل در یک مسابقه بزند. فهرست دوگله‌ها شامل ماسارو، ریدله، هرنان کرسپو، اینتزاگی، میلیتو، گرت بیل و کریس رونالدو می‌شود. البته در دوره پیشین یعنی کاپ اروپا فرنس پوشکاش (دو بار) و پیرینو پراتی و آلفرو دی استفانو تجربه هت تریک در فینال را داشته اند.

 

رکوردهای نه چندان نهایی

 


۸- سه گانه یگانه!

کریس رونالدو تنها بازیکنی است که توانسته در سه فینال گل بزند. او در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۴ با پیراهن رئال و در سال ۲۰۰۸ با لباس منچستر یونایتد در فینال گل زده است. بازیکنانی که با گلزنی در دو فینال در تعقیب او هستند عبارتند از: رائول، سامی اتوئو، لیو مسی، سرخیو راموس، ماریو مانزوکیچ و گرت بیل.

 

رکوردهای نه چندان نهایی


۹- سه گانه‌های یگانه (۲)؟!

کلارنس سیدورف تنها بازیکنی است که با لباس سه باشگاه توانسته جام قهرمانان اروپا را بالای سر ببرد. باب پیسلی هم تنها مربی‌ای است که با یک تیم (لیورپول) توانسته سه بار قهرمان اروپا شود. البته کارلو آنچلوتی هم سه بار جام را در مقام مربی فتح کرده، اما با دو تیم میلان و رئال مادرید.

 

رکوردهای نه چندان نهایی


۱۰- سریع‌ترین گل
تعجب آور است که سریع‌ترین گل در فینال یوفا چمپیونز لیگ به نام یک مدافع است. پائولو مالدینی در فینال سال ۲۰۰۵ در ورزشگاه آتاتورک المپیک توانست در ثانیه ۵۱ بازی، دروازه لیورپول را باز کند، اما نهایتا لیورپول برنده بازی و جام شد.
 
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی