تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
"دیدارنیوز" در گفتگو با علی تاجرنیا به بررسی پیام‌های انتخابات هیئت رئیسه مجلس می‌پردازد؛

لاریجانی گردش بیشتری به سمت جناح راست و جریان تندرو کرده است

News Image Lead

این انتخابات و رفتار‌های چند سال گذشته نشان داد که آقای لاریجانی به هیچ‌وجه برای ائتلاف، فرد قابل اعتمادی نیست. او هر زمان احساس کند که خودش و منافعش به خطر افتاده است حتی حاضر است که با جریان‌های تندرویی که امروز نمادش آقای مصری در مجلس است ائتلاف کند و به این صورت به عرصه بیاید.

کد خبر: ۲۶۵۸۸
۱۳:۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ پرستو بهرامی‌راد: اعلام اسامی منتخبین کرسی نایب‎رئیسی مجلس شورای اسلامی در سال پایانی دوره دهم، موجب شد از روز گذشته در فضای سیاسی و رسانه ای، سر و صدای زیادی ایجاد شود. با رای نمایندگان، مسعود پزشکیان به عنوان نایب رئیس اول و عبدالرضا مصری به عنوان نایب رئیس دوم در سال پایانی مجلس دهم انتخاب شدند و علی مطهری پس از سه سال، از هیات رئیسه حذف شد.

همچنین رقابت محمدرضا عارف و علی لاریجانی برای کسب صندلی ریاست مجلس هم مثل دفعات گذشته، با پیروزی لاریجانی همراه شد. اگر چه بر طبق اعلام رسمی، سه فراکسیون سیاسی مجلس عنوان کردند که ائتلافی نکرده‎اند، اما فهرست منتشره از سوی فراکسیون ولایی و مستقلین، نشان دهنده این موضوع بود که ائتلاف نانوشته‌ای بین این دو فراکسیون وجود داشته است.

نتایج انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال پایانی نمایانگر این موضوع است که فراکسیون امید که سال گذشته توانسته بود اکثر کرسی‌های هیات رئیسه را از آن خود کند، امسال چهار کرسی از مجموع ۱۲ کرسی هیات رئیسه را در اختیار دارد و در مقابل، فراکسیون نمایندگان ولایی سهم خود را از چهار کرسی هیات رئیسه به پنج کرسی افزایش داده است.

بعد از اعلام نتایج انتخابات مذکور، علامحسین کرباسچی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «به همت آقای عارف و دوستانشون آقای مطهری از نایب رئیسی مجلس حذف شد».

بسیاری از کاربران فضای مجازی و سیاسیون نیز نسبت به اتفاقات مجلس واکنش نشان دادند و معتقد بودند که محمدرضا عارف، مقصر اصلی انتخابات مجلس و حذف علی مطهری از نایب رئیسی مجلس است. برخی نیز این انتخابات را سنجشی مناسب برای وزن فراکسیون امید در سال آخر مجلس ارزیابی کردند. در هر صورت اتفاقات دیروز مجلس شورای اسلامی نشانه خوبی برای انتخابات آتی بود تا همه بدانند که «کت» تن چه کسی است و ائتلاف‌ها به چه سویی رفته است و در انتخابات‌های آتی، ائتلاف‌ها به چه شکل و شمایلی خواهد بود.

 

علی تاجرنیا، فعال سیاسی و نماینده مجلس در دوره ششم، در مورد پیام های آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دوره دهم به دیدارنیوز گفت: شرایط دیروز مجلس نشانه خوبی است که شورای سیاستگذاری اطلاح‌طلبان بدانند به چه صورتی برای انتخابات آتی عمل کنند.

تاجرنیا بیان کرد: فکر می‌کنم یک مسئله مهم این است که به هر حال این انتخابات و رفتار‌های چند سال گذشته نشان داد که آقای لاریجانی به هیچ‌وجه برای ائتلاف، فرد قابل اعتمادی نیست. او هر زمان احساس کند که خودش و منافعش به خطر افتاده است حتی حاضر است که با جریان‌های تندرویی که امروز نمادش آقای مصری در مجلس است ائتلاف کند و به این صورت به عرصه بیاید.

این نماینده مجلس ششم در ادامه، مشکل اصلی رای نیاوردن علی مطهری را به دوران بستن لیست‌های امید در انتخابات گذشته مربوط دانست و گفت: به نظر من مشکل از لیست‌های امیدی است که برای انتخابات شکل گرفت. از هر کسی که مدعی بود حمایت کردند که به مجلس برود. در واقع تقصیر لابی طرفدار دولت بود که در طی این مدت، یکسری نیروی‌های راست را به اسم نیرو‌های طرفدار اعتدال وارد لیست امید کردند و از همان ابتدا هم مشخص بود که به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که از نیرو‌های اصلاح‌طلب صورت گرفت، طبیعتاً پیش‌بینی می‌شد که یکسری از این افراد که مورد حمایت قرار گرفته‌اند دچار چرخش بشوند. چون بخش عمده‌ای از آن‌ها سوابق روشن سیاسی نداشتند؛ بنابراین چیزی که دیروز در مجلس اتفاق افتاد کاملاً طبیعی بود که صورت گیرد. در واقع مشخص شد کسانی که در لیست امید بودند تعداد زیادی از آن‌ها به مجلس راه پیدا کردند، اما اصلاح‌طلبان مجلس، تعدادشان در اقلیت است.

تاجرنیا در ادامه گفت: بخشی از این مسئله به دکتر عارف و نحوه مدیریت او بر فراکسیون برمی‌گردد و بخش دیگر به راضی شدن اصلاح‌طلبان به هر میزان رای برمی‌گردد. البته من در این نتیجه، بخشی از اصلاح‌طلبانی را که در سه سال گذشته دانماً به خاطر مخالفت‌ها و انتقاداتشان به دکتر عارف، آب در آسیاب دکتر لاریجانی ریخته‌اند را هم مقصر می‌دانم.

وی در مورد نقش محمدرضا عارف در رای نیاوردن علی مطهری بیان کرد: درست است که به دکتر عارف انتقاداتی وارد است، اما به هر حال او یک شخصیت اصلاح‌طلب است و فردی است که در انتخابات سرنوشت‌ساز ۹۲ کناره‌گیری کرد. از همان ابتدا هم لابی جدی از طرف دولتی‌ها و همچنین بخشی از اصلاح‌طلبان منتقد عارف در جهت رای آوردن آقای لاریجانی و تضعیف دکتر عارف، صورت گرفت و آن‌ها نیز در این نتیجه مقصر هستند. از سوی دیگر دکتر عارف یک شخصیت دانشگاهی و در عین حال اجرایی است، اما چهره تشکیلاتی سیاسی نیست. اداره فراکسیون، یک نیروی تشکیلاتی را می‌خواهد و من فکر می‌کنم انتظار از عارف برای رهبری فراکسیون امید انتظار زیادی بوده است و بار زیادی بر دوش ایشان گذاشته شده است. به همبن دلیل مجموع این عوامل در شزایط انتخاب هیئت رئیسه مجلس نقش داشته است.

تاجرنیا در این مورد که اگر دکتر عارف کاندید نمی‌شد، ممکن بود علی مطهری رای بیاورد گفت: البته بحث، این است که اگر کاندیدا شدن عارف تصمیم شخصی بوده کاملاً یک خطای تاکتیکی بوده است، اما اگر این تصمیم فراکسیون است در واقع تصمیم هئیت رئیسه فراکسیون بوده است و دکتر عارف نیز تسلیم فراکسیون باید باشد. با این حال من احساس می‌کنم که مسئله کاندیدا شدن عارف، الزاماً باعث کاهش رای مطهری نشده است، کمااینکه در دوره‌های گذشته، عارف کاندیدا می‌شد و مطهری نیز رای می‌آورد. علت به نظر من گردش بیشتر لاریجانی به سمت جناح راست و جریان تندرو است. این کار هم یا به دلیل امتیازگیری بیشتر از اصلا‌ح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده است و یا برای جلب اعتماد جناح اصولگرا.

علی تاجرنیا در پایان بیان کرد: ما نباید هر اتفاقی می‌افتد دکتر عارف را مقصر بدانیم. ایراداتی به او وارد است، ولی مهمترین نکته این است که ببینیم تصمیم جمعی فراکسیون امید چه بوده است. هر چند این اتفاقات به نظر من یک پیام داشت که اصلاح‌طلبان وزن خودشان را در مجلس در یک سال گذشته بدانند و همچنین عبرتی برای شورای ساستگذاری و عارف و دوستانی که تلاش می‌کردند به هر شکلی لیست‌های ۲۹۰ نفره مجلس را پر کنند بود. باید بدانیم که با افراد غیر اصیل و کسانی که حاضر به پرداخت اندک هزینه برای اصلاحات نیستند ما نمی‌توانیم راه اصلاحات را پیش بگیریم.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی