تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
زهرا ساعی در گفتگو با "دیدارنیوز" مطرح کرد؛

تصویب قانون «ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان»؛ بزرگترین دستاورد فراکسیون جوانان مجلس

اکنون در کشور، جوانان دهه شصتی زیادی در حال کار و فعالیت هستند که در طول این سال‌ها خیلی دیده نشدند. به نظر من، دهه شصتی‌ها خیلی مهجور مانده‌اند و جا داشت که مسئولان، خیلی قبل‌تر از این‌ها این جوانان را درمی‌یافتند. امروز هم باید بگویم اگر جوانان شایسته و توانمند دهه شصتی بدرستی بکار گرفته نشوند، تا چند سال آینده دیگر نمی‌توان از آن‌ها به عنوان جوانان با پتانسیل و دارای ظرفیت بالا یاد کرد. بسیاری از جوانان دهه شصت و مخصوصاً آن‌هایی که در ابتدای این دهه به دنیا آمدند هم دوران جنگ را لمس کردند و هم بسیاری از اتفاقات انقلاب را به عینه دیدند. من این افراد را خیلی پخته و صاحب‌نظر می‌دانم.

کد خبر: ۲۵۵۹۹
۱۶:۵۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ محمد آیتی: پس از بحث و بررسی‌های طولانی نمایندگان مجلس، بالاخره ششم شهریور سال ۹۷ قانون «ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان» به تصویب رسید و در اواخر همان ماه و برای اجرا، رییس جمهور آن را به سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد و روز ۲۶ آبان به عنوان آخرین روز کناره‌گیری بازنشستگان از پست‌های خود اعلام شد.

بی‌تردید تصویب این قانون، کاری بزرگ در جهت جوان‌گرایی مدیریت کشور بود و از این‌رو می‌توان این تصمیم مهم و اساسی را به پای فراکسیون جوانان مجلس دهم نوشت که از مدت‌ها پیش از تصویب این قانون، چراغ چنین تغییر و تحولی را در سیستم اداری کشور روشن کرد.

 

در همین خصوص، زهرا ساعی نماینده تبریز در مجلس به دیدارنیوز گفت: حدود سه سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد و در این مدت، فراکسیون جوانان مجلس همیشه به عنوان یک فراکسیون فعال که دغدغه جوانان کشور را داشته تشکیل جلسه داده و موضوعات مختلف و چالش‌های پیشروی جوانان را مورد بحث و بررسی قرار داده است. مهمترین و به نوعی پررنگ‌ترین دستاورد فراکسیون جوانان مجلس، تصویت «قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان» بود. تصویب این قانون و اجرای آن که از اواسط سال گذشته انجام شد، یک تحول بسیار عظیم در سیستم اداری کشور بوجود آورد. بواسطه این قانون مجلس، که حقیقتاً با تلاش و همکاری اعضای فراکسیون جوانان به صحن مجلس آمده بود بسیاری از مدیران ارشد نظام در قالب استاندار، معاون وزیر، مدیرکل و... از سمت خود کنار رفتند و تا میزان قابل ملاحظه‌ای جوانان روی کار آمدند. از طرفی، عده‌ای که پیش از این در لایه‌های میانی مدیریتی بودند با ارتقای پست روبرو شدند و همه این اتفاقات یعنی «گردش نخبگان».

وی در ادامه افزود: این قانون چیزی بیش از یک تکلیف بود، یعنی مدیران ارشد کشور و مخصوصاً وزرا دریافتند که پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، باید بیش از پیش میدان را در اختیار جوانان قرار دهند و اکنون در برخی پست‌های کلیدی، علیرغم وجود مدیران باسابقه، شرایطی فراهم شده که جوانان نخبه، بیشتر مدنظر قرار گیرند.

ساعی تصریح کرد: اکنون در کشور، جوانان دهه شصتی زیادی در حال کار و فعالیت هستند که در طول این سال‌ها خیلی دیده نشدند. به نظر من، دهه شصتی‌ها خیلی مهجور مانده‌اند و جا داشت که مسئولان، خیلی قبل‌تر از این‌ها این جوانان را درمی‌یافتند. امروز هم باید بگویم اگر جوانان شایسته و توانمند دهه شصتی بدرستی بکار گرفته نشوند، تا چند سال آینده دیگر نمی‌توان از آن‌ها به عنوان جوانان با پتانسیل و دارای ظرفیت بالا یاد کرد. بسیاری از جوانان دهه شصت و مخصوصاً آن‌هایی که در ابتدای این دهه به دنیا آمدند هم دوران جنگ را لمس کردند و هم بسیاری از اتفاقات انقلاب را به عینه دیدند. من این افراد را خیلی پخته و صاحب‌نظر می‌دانم و اگر رزومه بسیاری از آن‌ها را بررسی کنیم می‌بینیم که در طول این سال‌ها به سراغ تخصص‌های کاربردی هم رفته‌اند. با این وجود دلیلی ندارد که این عزیزان همچنان پشت در بمانند و وقت آن رسیده که به آن‌ها اعتماد کرد، زیرا آینده کشور در گرو تحرک و تلاش آن‌هاست.

نماینده تبریز در ادامه گفت: فراکسیون جوانان مجلس تا به امروز چندین جلسه با جوانان استان‌های مختلف برگزار کرده و حرف‌ها، پیشنهادات و دغدغه‌های آنان را شنیده و در تمام این مدت سعی کردیم از نظرات این افراد در جهت پیشبرد اهداف فراکسیون استفاده کنیم زیرا فراکسیون جوانان مجلس باید صدای همین افراد باشد و اگر ما بتوانیم کارهایی را انجام دهیم که به رضایت این قشر بزرگ منجر شود، یعنی توانسته‌ایم مسیر را به درستی طی کنیم. من معتقدم هر مسئولی در هر جایگاهی که است باید زمان قابل توجهی را برای شنیدن بگذارد، از این‌رو ما اعضای فراکسیون جوانان هم سعی داشته و داریم که تا روز آخر کاری خود، این زمان را برای جوانان قرار دهیم تا آنان به ما که نماینده آن‌ها در خانه ملت هستیم اعتماد کنند و هر آنچه که می‌توانند ما را در بهبود جایگاه این قشر بزرگ یاری کنند.

 

وی در پاسخ به اینکه بازخورد تصویب این قانون را در جامعه چطور ارزیابی کردید؟ گفت: حقیقت امر این است که تصویب این قانون نه تنها رضایت جوانان که بلکه رضایت افراد میانسال و حتی مسن جامعه را هم به همراه داشت. بطور مثال افراد مسن که در خانه خود چند فرزند جوان دارند می‌دانند که پیشرفت و ارتقاء جوانان آن‌ها با این قانون تسریع می‌شود برای همین کاملاً از این رویکرد مجلس رضایت داشتند. تصمیم مجلس در این رابطه یکی از دغدغه‌های همیشگی مقام معظم رهبری در خصوص بکارگیری ظرفیت جوانان بوده است و خوشبختانه تا امروز بازخورد خوبی از تصویب این قانون در جامعه دریافت کردیم.

 

ساعی با اشاره به اینکه حضور جوانان در پست‌های کلیدی چالش نیست، اظهار داشت: من حضور هرچه بیشتر جوانان در پست‌های مدیریتی را یک فرصت می‌دانم. از گذشته تاکنون در کشور ما و در انتخاب مدیران، یک سیستم نادرست حکفرما بود که معمولاً افراد پا به سن گذاشته را به عنوان مدیر انتخاب می‌کردند و بعضاً جوانانی را در کنار آن‌ها به عنوان دستیار و مشاور بکار می‌گرفتند در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، برعکس این روش عمل می‌کنند، یعنی از ظرفیت و پتانسیل جوان در راس هرم استفاده می‌کنند و در کنار آن‌ها افراد باسابقه را قرار می‌دهند تا مدیران از فکر و تجریه چندین ساله آن‌ها برای پیشبرد اهداف سازمانی استفاده کنند.

 

این عضو فراکسیون جوانان در پایان گفت: وزرات ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و آموزش و پرورش جزو وزارتخانه‌هایی بودند که از حضور جوانان به نحو احسن استفاده کردند و امیدوارم دستگاه‌های دیگر دولتی هم به این موضوع اهتمام بیشتری بورزند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی