تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

تاج‌الدین: تحریم‌ها فرصتی ناخواسته برای رونق تولید به وجود آورده است

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز و به رغم برخی تهدیدات، فرصتی ناخواسته و اجباری برای رونق تولید به وجود آمده است.

کد خبر: ۲۴۹۱۱
۰۹:۴۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوز - ناهید تاج‌الدین با تاکید بر ضرورت توجه به رونق تولید برای مقابله با تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: سال گذشته سال "حمایت از کالای ایرانی" بود و امسال سال "رونق تولید" است. به نظر من حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید را باید در طول یکدیگر دید. در واقع رونق تولید صورت جهش یافته و تکمیل شده حمایت از کالای ایرانی است. منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصاد درون‌گرا نیست بلکه اقتصاد مقاومتی به اقتصادی درون‌زا اطلاق می‌شود که از درون زایش و رویش دارد. رونق تولید در همین بستر معنا می‌یابد. رونق تولید کمک می‌کند که اقتصاد مقاومتی درون‌زا رشد کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر نگاه «مسئله محور» به رونق تولید گفت: این نگاه، مسائل و موانع تولید را در نظر می‌گیرد و به دنبال حل آنهاست. مقرون به صرفه نبودن تولید در مقایسه با واردات، یکی از موانع همیشگی رونق تولید بوده است. با توجه به افزایش قیمت ارز و به رغم برخی تهدیدات، فرصتی ناخواسته و اجباری برای رونق تولید به وجود آمده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: یکی دیگر از موانع تولید، پدیده قاچاق کالاست. آمار غیر رسمی به ما می‌گوید حجم کالای قاچاق در حال حاضر سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار است. این رقم چیزی حدود یک پنجم بودجه کشور است. تا زمانی که حجم قاچاق کالا در کشور زیاد است، نباید انتظار رونق تولید داشت. برابر آمار بیش از ۶۲ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود این آمار به این معناست که رونق تولید تا اینجا جدی گرفته نشده است.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تاکید بر مقوله «فرهنگ‌سازی در زمینه تولید» تصریح کرد: تا فرهنگ تولید وجود نداشته باشد، رونق تولید ایجاد نمی‌شود. در همین راستا باید ارگان‌هایی مثل اتاق‌های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی به همراه نهادهای مدنی ورود کنند. این اقدامات باید از طرف دولت نیز مورد حمایت قرار گیرند. در سال گذشته، در بازدید از کارخانه‌های ورشکست شده به کارخانه‌هایی رسیدم که توسط کارگران اداره می‌شد. از قضا کارگران توانسته بودند یک سوم تولید گذشته را احیا کرده و به تدریج کارگران دیگر را به کار فراخوانند. مالکین این کارخانه‌ها اما درصدد فروش کارخانه‌ها و به نوعی فرار از تولید بودند. تولید کننده از تولید فرار کرده و درنتیجه واسطه‌گری و سوداگری در اقتصاد ترویج پیدا می‌کند. این اتفاق نیازمند آسیب شناسی است.

این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به مشارکت همگانی در رونق تولید گفت: در شرایط کنونی به نظرم باید بر روی دو عنصر حساب باز کرد، در وهله اول دولت باید از کسب و کارها و واحدهای تولیدی خرد و کوچک حمایت کند. در وهله دوم دولت باید بر روی اقتصاد اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی متمرکز شود و به نوعی جامعه را در رونق تولید شریک کند. رونق تولید نباید از بالا به پایین به پیش برده شود، بلکه باید از پایین به بالا به پیش رود.

تاج‌الدین در پاسخ به این پرسش که چه قدر قوای سه گانه آماده اجرای عملیاتی شدن رونق تولید هستند؟ گفت: در این زمینه قبلاً طرح‌هایی هم بوده است. از جمله طرح رونق تولید که برای اولین بار در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۵ کلید خورد. طرحی که یکی از پروژه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌آمد و از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کنار ۶ برنامه دیگر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده بود. مجلس نیز قبلاً در راستای رونق تولید طرح‌هایی تصویب کرده و طرح‌هایی را نیز در دست بررسی دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده. این طرح بار مالیات را به جای تولیدکننده بر مصرف متمرکز کرده است. همچنین اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به تصویب رسیده است. قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار نیز قانون خوبی است که متأسفانه ۲۰ درصد آن تا الان بیشتر اجرا نشده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی