تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
نگاهی به ابعاد مختلف ماجرای تجاوز به دانش‌آموزان تهرانی

کلاه‌تان را بالاتر بگذارید!

هنوز ماجرای معلم معروف قرائت قرآن از یادها نرفته که خبر دیگری باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی می‌شود. تجاوز به تعدادی دانش‌آموز در مدرسه ای در غرب تهران.

کد خبر: ۲۴۷۹
۰۰:۴۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز - رسول شکوهی - حتما آن فیلم را دیده‌اید. فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نه تنها جلوی مشکلات مختلف را نگرفته بلکه دسترسی به هزاران محتوای جور و ناجور را هم راحت تر کرده است. به دلیل اینکه این فیلم دارای الفاظ رکیک است از بازنشر آن صرف نظر کردیم ولی تقریبا در تمام شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است. فیلمی که در آن دانش آموزان و معاون مدرسه درباره مسائل جنسی با هم صحبت می‌کنند. هنوز ماجرای معلم معروف قرائت قرآن از یادها نرفته که خبر دیگری باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی می‌شود. تجاوز به تعدادی دانش‌آموز در مدرسه ای در غرب تهران. تعرض به دانش‌آموزان قبلا هم خبرساز شده بود ولی این بار ماجرا ابعاد مختلفی دارد و فیلم‌های مختلفی پیرامون این موضوع منتشر شده است.

ببینید: اعتراض خانواده های دانش آموزان به متهم 

 

ماجرا از چه قرار است؟

خبرآنلاین تقریبا اولین رسانه‌ای بود که درباره این موضوع اینگونه نوشته است: « یکی از مسئولان دبیرستان پسرانه مقطع متوسطه اول واقع در یک مجتمع آموزشی غیرانتفاعی در منطقه 2 تهران، با اذیت و آزار جنسی گروهی از دانش‌آموزان، باعث اعتراض شدید و شکایت پدر و مادر این بچه‌ها شده است.

یکی از اولیای دانش‌آموزان در گفتگو با ما اظهار کرد: پسر من از چند ماه پیش پرخاشگر و به شدت عصبی شده بود و حتی ما تصور می‌کردیم او دچار بیماری شده است. او را پیش پزشک بردیم و روند درمان برای پرخاشگری او ادامه یافت تا اینکه پسرم گفت در مدرسه چه بلایی به سرش آمده است.

اینطور که پدر دانش‌آموز یاد شده اعلام می‌کند یکی از مسئولان مدرسه با پخش تصاویر مستهجن از طریق گوشی تلفن همراه، بچه‌ها را وادار به اعمال غیراخلاقی می‌کرده است.»

با بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این مدرسه یک مجتمع آموزشی به نام دکتر معین در منطقه مرزداران تهران بوده که در مقاطع پیش دبستانی و دبستان و متوسطه اول و دوم دانش‌آموز می‌گیرد و شهریه نسبتا بالایی نیز دارد. متهم اصلی این ماجرا معاون آموزشی این مدرسه بوده که از سال تحصیلی 96-97 به کادر آموزشی این مدرسه اضافه شده است.

این فرد با شکایت حدود 40 نفر از اولیای دانش‌آموزان بازداشت شده و اتهاماتی که خانواده‌ها مطرح می‌کنند شامل موارد متعددی می‌شود. در ویدئو‌های مختلفی که از این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد مواردی مانند نشان دادن فیلم‌های مستهجن به دانش‌آموزان و شوخی‌های کلامی و تماس‌های فیزیکی شنیده می‌شود. در ویدئوی دیگری والدین دانش‌آموزان از مصرف مشروبات الکلی و سیگار در اردوی کردان کرج می‌گویند و از اینکه ارتباط جنسی بین دانش‌آموزان برقرار شده و این فرد هم در آن محل حضور داشته است.

دانش‌آموزان مورد بررسی روانکاو قرار گرفته‌اند و در بررسی‌ها 16 دانش‌آموز در این رابطه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. متهم مواردی نظیر نشان دادن تصاویر مستهجن به دانش آموزان و شوخی های کلامی را می پذیرد ولی موارد دیگر نظیر تجاوز را رد می کند. لازم به ذکر است که منظور از تجاوز  در این گزارش مفهوم عام آن است و نه یک رابطه جنسی کامل.

ببینید: اظهارات متهم 

 

واکنش‌ها چه بود؟

بعد از پخش این خبر و ویدئوهای مربوط به آن، کاربران شبکه‌های اجتماعی به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و همگان منتظر پاسخگویی مسئولان امر و رسیدگی بدون مماشات به این پرونده بودند. کاربران اکثر شبکه های اجتماعی با هشتگ «#تجاوز_به_دانش_آموزان» نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

 کوهستانی، مدیرکل آموزش و پرورش منطقه 2 تهران در این باره گفت: «این نیروی آزاد شاغل در مدرسه به عنوان معاون انضباطی جذب شده و عمل غیراخلاقی او در همان ابتدای اعلام خبر با حضور بازرسان، رسیدگی و منجر به تشکیل پرونده قضایی شده و از حضور او در مدرسه جلوگیری شده و همچنین حکم مدیر آموزشگاه غیردولتی به حالت تعلیق درآمده است. درضمن مقرر شد با تکمیل پرونده این آموزشگاه در شورای نظارت منطقه تصمیم گیری نهایی برای توقف فعالیت این آموزشگاه به عمل آید.»راه پیما رئیس اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران نیز خبر از توبیخ مدیر این مدرسه داد: «مدیر مدرسه به دلیل سهل‌انگاری 2 سال از فعالیت محروم شد».

وزیر آموزش و پرورش نیز به این موضوع ورود کرد. وزیر آموزش ‌و پرورش به بازرس ویژه وزارتی در مورد رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه ای در منطقه 2 تهران، دستور فوری داد. سیدمحمد بطحایی، صبح امروز در حکمی حسین بزرگی‌زاده، مشاور و بازرس ویژه خود را مسئول رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه 2 تهران کرد. وزیر آموزش و پرورش در ابلاغ این حکم به‌اتفاق بسیار شنیع انجام‌شده دریکی از واحدهای آموزشی منطقه 2 تهران اشاره کرده و از او خواسته ضمن مراقبت در تسریع پیگیری‌ها، با فوریت و اولویت، همه عوامل مرتبط با این اتفاق را بررسی و هرگونه مسامحه احتمالی منجر به اتفاق در هریک از واحدهای سازمانی را گزارش کند.

کلاه تان را بالاتر بگذارید!

کار به خانواده مرحوم آیت الله حائری امام جمعه قدیم شیراز نیز کشیده شد. از آنجایی که فامیل متهم اصلی این پرونده با این آیت الله یکی بوده خبرهای ضد و نقیضی از اعمال نفوذ افراد مختلف در این پرونده به علت نسبت فامیلی مطرح شد. بیت مرحوم آیت الله محی الدین حائری شیرازی با صدور اطلاعیه‌ای، خبر منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی مربوط به انتساب فرد متجاوز به دانش‌آموزان در یکی از دبیرستان‌های تهران به خاندان این عالم فقید را تکذیب کرد و نوشت: شاغل در آموزش و پرورش نداریم. دراین اطلاعیه آمده است: این خاندان هیچ منسوب شاغل در آموزش و پرورش استان تهران ندارد و انتساب فوق را به شدت تکذیب می‌کند.

چه باید کرد؟

این اتفاق اولین بار نیست که رخ داده و قبلا نیز از این دست فجایع در دور و اطراف مان دیده و شنیده‌ایم. اینکه چه تعداد از این مسائل رسانه‌ای نمی‌شوند و قربانیان خاموش این پدیده‌ها چه تعدادی را در بر می‌گیرد و چه سرنوشتی برایشان رقم خورده بماند. از بحران جنسی حاکم بر کشور هم نمی‌شود گذشت. بحران‌های جنسی و بیماری‌های روانی و جسمی پیرامون این پدیده جزو مسائل پیچیده اجتماعی است که گویی همه از آن فرار می‌کنند و کسی نمی‌خواهد به آن بپردازد.

اما چند نکته مهم پیرامون این اتفاق باید مورد بررسی قرار گیرد. نوک پیکان حملات نسبت به نظام آموزشی و مدرسه قرار می‌گیرد. نظارت درستی بر مدارس غیردولتی صورت نمی‌گیرد و مدیر مدرسه می‌تواند هر فردی را که صلاح بداند به کادر آموزشی مدرسه اضافه کند و متوجه این موضوع نباشد که این فرد مشکلات عدیده ای دارد و مناسب فضایی مانند مدرسه نیست. در این مورد به خصوص حتی مدیر مدرسه نسبت به اتفاقات اتاق کناری خودش هم بی اطلاع بوده چه رسد به اینکه نسبت به نیروهای خود آگاهی داشته باشد. به راستی چه نهاد نظارتی مسئول بررسی وضعیت مدارس غیر دولتی را دارد و این مدارس با چه مجوزهای قانونی دست به استخدام نیروهایی می‌زنند که شاید صلاحیت‌های لازم برای کار در مدرسه را نداشته باشند؟

ببینید: صحبت های مادر یکی از دانش آموزان

 

نکته دیگری که باید به سراغ آن رفت و خانواده‌ها مخاطب آن هستند دسترسی دانش‌آموزان به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی است. در این بستر همه چیز وجود دارد و اگر خانواده مدیریت درستی نداشته باشند این محیط می‌تواند خطرات ویژه ای برای دانش‌آموزان ایجاد کند. امروز که فیلترشکن‌ها برای دانش‌آموزان توجیه پذیر شده دسترسی آنها به میلیون‌ها سایت مستهجن راحت شده است. مسئولین امر وقتی چاره کار را فیلتر کردن می‌دانند حواسشان به مشکلاتی که فیلترشکن‌ها ایجاد می‌کنند نیست حداقل خانواده‌ها باید جدی تر با این پدیده‌ها روبرو شوند.

یکی دیگر از مشکلات عمده دانش‌آموزان ما عدم آگاهی نسبت به مسائل جنسی است. در آموزش و پرورش ما هیچ برنامه ای برای آموزش این مسائل وجود ندارد و ذهن کنجکاو نوجوان به سراغ آن می‌روند و برای شناخت هر چه بیشتر نسبت به خود و جهان پیرامونش بعضا با مواردی روبرو می‌شود که به هیچ وجه سازنده نیست. این مساله یکی از طبیعی ترین مسائلی است که وظیفه هر نظام آموزشی است که برای آن برنامه بریزد و به دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را ارائه کند. اما از آنجایی که این مساله در کشور ما به مثابه یک تابو دیده می‌شود کسی حاضر نیست که دست به این تابوشکنی بزند و برای آگاهی هر چه بیشتر دانش‌آموزان کاری کند. اگر دانش‌آموز این مسائل را در محیط درست و با روش درست یاد نگیرد طبیعتا برای شناخت این مساله به جای دیگری مراجعه می‌کند که بسترهای نا امن زیادی در کمین دانش‌آموزان وجود دارد.

در همین رابطه طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در اظهار نظری به نقد شدید نسبت به عدم آموزش خانواده‌ها به فرزندان پرداخت و گفت: پدید آمدن این اتفاقات آن هم به طور پی در پی فضای خشونت را در جامعه تشدید می‌کند، آن هم خشونتی که به بدترین شکل ممکن آن یعنی خشونت جنسی پدیدار شده است. سیاوشی با بیان اینکه حاکمیت وظیفه دارد آموزش مسائل جنسی به فرزندان را در خانواده‌ها نهادینه کند گفت: وزارت آموزش و پرورش باید مکلف شود تا وظایفی تعریف شده در این زمینه داشته باشد. نماینده مردم تهران تاکید کرد: سوال این است که این نیروها به چه شکلی وارد چارچوب آموزشی می‌شوند؟ چه نظارتی بر نیروهای آموزش و پرورش وجود دارد؟ چگونه وارد مدارس می‌شوند؟ چه مراحلی طی می‌شود تا افراد وارد آموزش و پرورش شوند؟

ببینید: جلسه خانواده ها با مسئولین مدرسه

 

لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان می‌تواند برای جلوگیری از این اتفاقات در بعد حقوقی به داد جامعه برسد هر چند که هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است. اما مهم تر از بخش‌های حقوقی مسائل فرهنگی و آموزشی است که باید برای آن فکری کرد. نیروهای آموزش و پرورش باید بدانند که در چه جایگاهی قرار دارند و خانواده‌ها هم باید نسبت به مسائل مهم جامعه با خبر بوده و دانش‌آموزان نیز باید نسبت به این پدیده‌ها آگاهی داشته باشند.

تا زمانی که از این مسائل فرار کنیم و خودمان را با مسائل روز جامعه و دانش‌آموزان نزدیک نکنیم باید هر روز منتظر خبرهایی از این دست باشیم و همگی کلاه‌مان را بالاتر بگذاریم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی