تیتر امروز

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
"دیدارنیوز" به بررسی اقدامات «گرتا تونبرگ» در زمینه مبارزه با تخریب محیط زیست می‌پردازد؛

مبارزه برای حفظ محیط زیست به سبک دختر ۱۶ساله سوئدی

News Image Lead

گرتا تونبرگ با مخاطب قرار دادن سناتور‌های ایتالیایی و خبرنگارانی که در این جلسه حضور داشتند تاکید کرد: «شما به بچه‌ها دروغ گفته‌اید و به ما امید واهی داده‌اید، اینکه چشم انتظار آینده باشیم. ما آموزش و کودکیمان را قربانی این نمی‌کنیم تا شما درباره تصمیم‌های سیاسی در جامعه‌ای که برای ما ساخته اید، سخن بگویید.»

کد خبر: ۲۴۳۹۰
۰۹:۰۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: دخترک سوئدی به سمبل محیط‌زیست تبدیل شده است. «گرتا تونبرگ» (Greta Thunberg) فعال ۱۶ ساله که این روزها رهبر دانش‌آموزان سراسر جهان شده است، سعی دارد سیاستمداران را از خواب خرگوشی دربیاورد تا فکری برای حفظ محیط‌زیست کنند.

 

حفظ محیط‌زیست در این سال‌ها به موضوع مهمی در جهان تبدیل شده است، زیرا هر چه می‌گذرد، بشر بیش از پیش، منابع طبیعی را برای اهداف خود نابود می‌کند. این دانش‌آموز سوئدی با اعتصاب و سفر کردن، قدم مهمی برای آینده خود و تمام مردم جهان برداشته است.

 

تونبرگ وقتی تنها ۱۵ سال داشت، اعتصاب‌های تک نفره خود را در اوت ۲۰۱۸ آغاز کرد. او به جلوی پارلمان سوئد رفت و با پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود: «اعتصاب مدارس برای تغییرات آب و هوایی» اعتراض خود را به نمایش گذاشت. این حرکت گرتا باعث شد که صدها هزار دانش‌آموز اروپایی با او همراه شوند. او در این حرکت به دنبال این است که سیاستمداران برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، اقدامات بیشتری انجام دهند.

 

بعد از گذشت مدتی محدود و به مدد شبکه های اجتماعی، او تنها نماند و جمع کثیری از همکلاسی‎هایش و بعدها هم‌سالانش از شهرها و کشورهای دیگر به او پیوستند تا صدای نسل خودشان باشند.

 

سخنرانی جنجالی در سنای ایتالیا

 

گرتا تونبرگ برای اعتصابات خود مدرسه را ترک کرده است و پیش از آغاز اعتصاب‌ها و راهپیمایی‌ها گفته است: «چرا باید برای آینده‌ای آموزش ببینیم که شاید هیچگاه وجود نداشته باشد؟» این حامی کوچک کره زمین، در جریان سفر خود به ایتالیا، در مجلس سنای این کشور حاضر شد.

 

او در جمع اعضای سنای این کشور درباره مسائل مربوط به محیط زیست و تغییرات آب و‌ هوایی و نگرانی کودکان از آینده‌ نامشخص پیش‌رو گفت: «حالا ما دیگر آینده‌ای هم در پیش رو نداریم چرا که آن آینده، فروخته شده است تا تعداد محدودی از آدم‌ها درآمدهای نجومی به دست آورند».

 

یورونیوز در پوشش این اقدام گزارش داد: گرتا تونبرگ با مخاطب قرار دادن سناتورهای ایتالیایی و خبرنگارانی که در این جلسه حضور داشتند تاکید کرد: «شما به بچه‌ها دروغ گفته‌اید و به ما امید واهی داده‌اید، اینکه چشم انتظار آینده‌ باشیم. ما آموزش و کودکیمان را قربانی این نمی‌کنیم تا شما درباره تصمیم‌های سیاسی در جامعه‌ای که برای ما ساخته اید، سخن بگویید.»

 

او در ادامه با اشاره به تظاهرات دانش‌آموزی در سراسر جهان برای مخالفت با تغییرات آب‌وهوایی افزود: «ما به خیابان نمی‌آییم تا شما با ما عکس سلفی بگیرید. ما به خیابان آمده‌ایم تا بزرگترها از خواب بیدار شوند. تا اینکه شما هم دست به کار شوید. ما بچه‌ها این کار را می‌کنیم تا شاید امید و رویای از دست‌رفته ما بازگردد.»

 

 

گرتا تونبرگ مبتکر حرکت‌های اعتراضی "جمعه‌ها برای آینده" است، حرکتی که به جنبشی بزرگ تبدیل شده و در بیش از ۱۰۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. در پی دعوت گرتا، ابتدا دانش‌آموزان دبیرستان‌های بلژیک از نخستین روزهای آغازین سال جاری میلادی، در خیابان‌های بروکسل، پایتخت این کشور تجمع کرده و تقریبا هر هفته به راهپیمایی خود ادامه دادند. جنبش «جوانان برای اقلیم» نیز در همین کشور پایه‌گذاری شد.

 

دانش‌آموزان در سوئد، فرانسه، برزیل، آلمان، بریتانیا، کره جنوبی، آمریکا، استرالیا، هند و بیش از صد کشور دیگر به شکل گسترده و فعال در این تظاهرات شرکت کردند. یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های دانش آموزان در حمایت از محیط زیست در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۹ انجام شد که حضور یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این راهپیمایی‌ها در سراسر دنیا تخمین زده می‌شود. این دختر موطلایی سوئدی در چند نوبت در تظاهرات شهرهای اروپایی با دانش‌آموزان همراه شده است.

 

جنبشی برای حفظ محیط‌زیست از دل مدارس

 

دیدار با پاپ فرانسیس

 

گرتا تونبرگ که در جریان تعطیلات عید پاک به کشورهای فرانسه و ایتالیا سفر کرده است، روز چهارشنبه نیز در سخنرانی عمومی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان شرکت کرد. او طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده در این مراسم حضور یافت و از جایگاه ویژه، شنوندۀ سخنرانی پاپ شد.

 

پس از پایان این سخنرانی عمومی، پاپ به سمت او آمد و لحظاتی با او گفتگو کرد. در جریان این گفتگو، گرتا تونبرگ پلاکاردی به دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «به اعتصابات برای تغییرات آب و هوایی بپیوندید». به گفته سخنگوی واتیکان، پاپ نیز از دانش‌آموز سوئدی به خاطر مبارزه برای حفاظت از محیط زیست، سپاسگزاری کرد.

 

به دلیل فعالیت‌های گسترده‌ تونبرگ، سه نفر از اعضای پارلمان سوئد، او را نامزد دریافت جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ معرفی کرده‌ و نامش را به آکادمی نوبل ارسال کرده‌اند. او در واکنش به این موضوع در توییتی نوشت: «به این نامزدی افتخار می‌کنم و بسیار ممنونم.»

 

تظاهرات محیط‌زیستی پایتخت ایتالیا

 

به گزارش دویچه‌وله، گرتا روز جمعه نیز در راهپیمایی که در میدان مشهور «پوپولو» شهر رم برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی سازماندهی شده، شرکت کرد.

 

هزاران تن از شرکت‌کنندگان در تظاهرات محیط‌زیستی در پایتخت ایتالیا با فریادها و کف‌زدن‌های طولانی از حضور گرتا تونبرگ، فعال محیط‌زیست سوئدی در رم استقبال کردند. این دانش‌آموز ۱۶ساله در سخنرانی خود در "میدان خلق" رم بار دیگر تاکید کرد: «ما مبارزه برای آینده‌ای بهتر را ادامه خواهیم داد». در حرکتی نمادین ۱۲۰ دوچرخه‌سوار با رکاب‌زدن‌های متوالی، موتور برقی را که برای ایجاد نور در میدان کار گذاشته شده بود به کار انداختند.

 

این نوجوان که تلاش‌هایش برای حفاظت از زمین، الهام‌بخش جنبش نوجوانان در مبارزه با تغییرات آب و هوایی جهانی شده است، چندی پیش در جریان سخنرانی خود در پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه خطاب به رهبران جهان گفت: برای نجات کره زمین به همان شکلی عمل کنید که برای نجات و بازسازی کلیسای آتش گرفتۀ پاریس عمل کردید.

 

او مقابل خبرنگاران و قانونگذاران اتحادیه اروپا گفت: «تمام جهان با اندوه و ناامیدی شاهد در آتش سوختن کلیسای نوتردام پاریس بود. اما نوتردام بازسازی خواهد شد؛ امیدوارم که پایه‌های محکمی داشته باشد و این بازسازی ممکن شود و امیدوارم که ما هم پایه‌های محکمی داشته باشیم؛ اگرچه مطمئن نیستم... می‌خواهم شما را بترسانم، می‌خواهم شما به گونه‌ای عمل کنید که گویا خانه‎تان در آتش می‌سوزد. سیاستمداران زیادی به من گفتند که ترساندن کار خوبی نیست و من نیز موافقم. اما هنگامیکه خانه‌تان آتش می‌گیرد، تلاش خواهید کرد که از فرو ریختن آن جلوگیری کنید. بنابراین بهتر است کمی بترسید».

 

جنبشی برای حفظ محیط‌زیست از دل مدارس

 

گرتا بعد از اینکه به چهره معروفی در رسانه‌های دنیا تبدیل شد، سفرهای خود را به نقاط مختلف اروپا شروع کرد. یکی از نخستین سفرهای او به داووس سوئیس در ژانویه ۲۰۱۹ بود، جایی که مقامات ارشد دولت‌ها و تاثیرگذارترین افراد جهان برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در آن جمع شده‌ بودند. او معمولا قطار را برای سفرهای خود انتخاب می‌کند چراکه معتقد است آلودگی قطار نسبت به هواپیما کمتر است. از سوی دیگر گیاهخوار از نوع «وگان» نیز هست. مادر این دختر ۱۶ ساله، خواننده و پدرش بازیگر است و پدر بزرگ وی هم در دنیای هنر، هم بازیگری  و هم کارگردانی می‌کند.

 

در دنیایی که منافع شخصی و سیاسی برای سیاستمداران، اولویت دارد، گرتا تونبرگ کار بزرگی کرده است. او به تنهایی الهام‌بخش نسل خود است و به ما می‌آموزد که سیاستمداران در هیچ کجای دنیا به فکر فردای این جهان نیستند و به دنبال بازی‌های قدرت هستند و زمانی برای نجات طبیعت ندارند. این دختر ۱۶ ساله مو طلایی، نماد قدرت جامعه مدنی است و می‌تواند نشانه خوبی برای جهانیان باشد که اگر حق بگویی، شنیده خواهی شد.
 

جنبشی برای حفظ محیط‌زیست از دل مدارس

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی