تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
"دیدارنیوز" اختلافات دولت روحانی و سپاه پاسداران را بررسی می‌کند؛

پایان دعواهای حسینقلی خانی!!

تنش‌هایی که میان دولت و سپاه کمابیش وجود داشت دوستداران انقلاب و نظام را نگران ساخته بود و همگان درپی آن بودند تا شرایطی به‌وجود بیاید که دولت و سپاه بتوانند در کنار یکدیگر مشکلات جامعه را به حداقل برسانند. دولتمردان آمریکایی با اشتباه استراتژیکی که انجام دادند این شرایط را فراهم آوردند. اختلافات سپاه و دولت نه از سر دشمنی که بنابر اختلاف دیدگاه‌ها به‌وجود آمده بود، اما اگر این اختلاف از سر دشمنی هم بوده باشد هیچ‌گاه در برابر دشمن مشترک، پشت یکدیگر را خالی نمی‌کردند کما اینکه حیات ۴۰ ساله انقلاب اسلامی بیانگر همین مطلب بوده و هست.

کد خبر: ۲۳۶۳۳
۱۰:۴۹ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۸

به دعواهای حسینقلی خانی پایان دهید!!دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: چنانچه حسن روحانی پس از دوران ریاست جمهوری بخواهد خاطرات ۸ ساله‌اش را بنویسد قطعا بخش قطوری از آن به مناسبات دولت با سپاه پاسداران اختصاص پیدا خواهد کرد. قصه سپاه و دولت روحانی، قصه هفتاد من کاغذی است که فراز و فرود‌های بسیاری داشته است. روزی هوا صاف و آفتابی و روز دیگر هوا گرفته و ابری است و صد البته که در دوران ریاست جمهوری روحانی، هوای رابطه دولت و سپاه، بیشتر ابری و گرفته بوده است.


حمایت شورانگیز از «دولت با تفنگ»


در شهریور سال ۹۲ روحانی در یکی از سخنرانی‌های خود از سپاه حمایت کرد، به‌طوری که بعد از آن، رسانه‌های اصولگرا از آن به عنوان «حمایت شورانگیز» نام بردند. سایت «الف» نوشت: «سخنان حمایت‌آمیز و شورانگیز حسن روحانی درباره سپاه، حساسیت خیلی‌ها را برانگیخت. ماجرا خیلی ساده است. روحانی نه سرهنگ است و نه حقوقدان. او حقیقتا یک دیپلمات است. حسن روحانی به درستی مناسبت قدرت در جمهوری اسلامی را می‌داند. نسبت به حضور و قدرت نهاد‌های موثر حاکمیتی و غیرحاکمیتی اشراف دارد. او می‌داند که توفیقش در تعامل سازنده با این نهاد‌های موثر است. او نه مانند خاتمی، تعامل با امثال سپاه را مانع دموکراسی می‌بیند و نه مانند احمدی‌نژاد حضور چنین نهادهائی را مانع استقلال حوزه حاکمیتی‌اش».


همچنین هنگامی که آمریکا اعلام کرد سپاه پاسداران در ردیف گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد دولت تمام قد پشت سپاه در آمد و از این نهاد انقلابی حمایت کرد، امری که این روز‌ها نیز شاهدش هستیم؛ هر چند دولت و سپاه، کش و قوس‌هایی نیز با یکدیگر دارند. البته این تنها یک روی سکه است. در تعاملات سپاه با دولت، روز‌های ابری نیز کم نبوده است.


محمدجواد ظریف سرخوش از دستاورد‌های مذاکرات هسته‌ای در آذرماه ۱۳۹۳ گفت: «به دنبال این مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران امن‌تر شده است. هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند علیه مردم ما بر طبل جنگ بکوبد».


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه روز بعد واکنش نشان داده و گفت: «استحکام دیپلماسی ما در مذاکرات هسته‌ای مدیون الهام‌بخشی انقلاب اسلامی و اقتدار دفاعی و امنیتی نظام مردمی ماست، نه آنکه امنیت نظام اسلامی‌مان دستاورد مذاکرات یک‌ساله اخیر باشد».


چند روز پس از این اظهارنظر فرمانده سپاه، حسن روحانی ۱۷ آذر ۹۳ در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که در سالن اجلاس سران برگزار شد بدون نام بردن از سپاه، اما در کنایه‌ای آشکار به این نهاد نظامی تاکید کرد: «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، روزنامه، خبرگزاری و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود».


در طی این سال‌ها هر از گاهی دولت و سپاه، نیش و کنایه‌ای به یکدیگر زده‌اند و سعی کرده‌اند توپ را به زمین دیگری بیندازند. اول تیرماه سال ۹۶ روحانی در ضیافت افطار با فعالان اقتصادی گفت: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست».


وی افزود: «بخش خصوصی از آن دولتی که تفنگ نداشت، می‌ترسید چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آن‌ها رقابت کند».
 
سرلشکر جعفری نیز سخنان رئیس‌جمهور را بی پاسخ نگذاشت و با تأکید بر اینکه ما در این راه از سرزنش‌ها نمی‌هراسیم، خاطر نشان کرد: «ممکن است ما را صاحبان تفنگ معرفی کنند، بله صاحب تفنگ که سهل است، ما صاحب موشک‌های دشمن شکن هستیم و آن‌ها را علیه دشمنان و برای حفاظت از نظام، مردم و امنیت ایران اسلامی به کار می‌گیریم و معتقدیم دولتی که تفنگ نداشته باشد توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم می‌شود».
 
شاید جدی‌ترین تنش میان سپاه و رئیس‌جمهور در آن ایام به ماجرای انعقاد قرارداد ساخت کشتی توسط دولت با شرکت هیوندای کره جنوبی برگردد. ماجرا از این قرار بود که دولت به این شرکت کره‌ای سفارش ساخت ۱۰ کشتی را داد و این مسئله با واکنش فرمانده قرارگاه خاتم و روزنامه کیهان مواجه شد.
 
عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در یک نشست خبری گفت: «رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره‌جنوبی را لغو کند و اگر این کار صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان به شعار‌ها و حرف‌ها اعتماد کرد».  فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با اعلام آمادگی برای ساخت این کشتی‌ها گفت: «ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا و ایزائیکو با ٨۵ درصد فاینانس و ١۵ درصد سهم آقایان، این قرارداد را برای ساخت ١٠ فروند کشتی در داخل کشور اجرا کنیم».
 
از سوی دیگر روزنامه کیهان نیز در سر مقاله خود، این قرارداد را «توطئه جدید و وطن فروشی» خواند و نوشت: «زنگ خطر وقتی به صدا در می‌آید که با وجود میلیون‌ها جوان تحصیل‌کرده یا جویای کار، دولت همه ظرفیت‌های داخلی را به دشمنان قسم خورده ایران پیشکش می‌کند! حتی ظرفیت‌هایی که ایران در آن سرآمد و زبانزد است! از آشپزی برای قطار‌های مسافر‌بری که به اتریشی‌ها واگذار شد تا طراحی معماری اسلامی آزاد راه تهران ـ شمال که به ایتالیایی‌ها واگذار شد! این همه در حالی‌است که کشور ما در عرصه‌های مختلف فنی و مهندسی، سال‌هاست با بزرگترین رقبای جهانی هم‌آورد شده و دانش خود را به کشور‌های جهان صادر می‌کند».
 

سیل بهانه اختلافات

 

سازمان مدیریت بحران وزارت کشور، سه‌شنبه ۱۳ فروردین از اظهارات محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در خصوص کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پلدختر انتقاد کرد.
 
فرمانده نیروی زمینی سپاه در گفت‌وگوی تلفنی با سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، از نحوه کمک‌رسانی به منطقه پلدختر انتقاد کرده و گفت: «دولتی‌ها جرأت نمی‌کنند به منطقه نزدیک شوند و مردم از وضعیت عاصی شده‌اند».


پاکپور در ادامه گفت: «تمام برق روستا‌های پلدختر قطع است، مشکلات زیاد است و مدیریت وجود ندارد. مردم پلدختر وضع بسیار اسفباری دارند و وضیعت در روستا‌ها و شهر پلدختر بسیار نامناسب است، مردم عاصی و ناراحت هستند اما به ما می‌گفتند شما پاسدار هستید و احترام می‌گذاشتند».


این اظهارات فرمانده نیروی زمینی سپاه واکنش سازمان مدیریت بحران در وزارت کشور را در پی داشت. سازمان مدیریت بحران می‌گوید اظهارات محمد پاکپور پس از بازدید از پلدختر بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی داشت و بسیاری به نادرستی آن را در جهت تضعیف خدمات امداد رسانی در منطقه برداشت کردند.


سازمان مدیریت بحران معتقد است اظهارات فرمانده نیروی زمینی سپاه این‌گونه القا می‌کند که امداد ر‌سانی در مواقع بحرانی در کشور دچار دوگانگی است و به دلیل این دوگانگی و اختلاف نظرات، کار امداد رسانی صورت نگرفته و مردم بی پناه هستند.


همچنین این سازمان می‌گوید فرمانده نیروی زمینی در حالی این اظهارات را مطرح کرده که پس از بازگشایی و رفع مشکلات مسیر پلدختر توسط امدادگران وارد منطقه شده است.


حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای حسن روحانی نیز به اظهارات فرمانده نیروی زمینی سپاه واکنش نشان داده است. وی در توییتر خود نوشت: «تبدیل مکالمه تلفنی یک مسئول به خبری رسمی که دل مردم را می‌لرزاند، دشمنان را شاد می‌کند و خدمات را ناچیز نشان می‌دهد، حکیمانه نیست. شاید از گوینده توقع چندانی نباشد، اما مطمئنم مخاطب تماس تلفنی، با کفایت‌تر از آن است که اجازه انتشار چنین مکالمه‌ای را داده باشد».

 

به دعواهای حسینقلی خانی پایان دهید!!

این نخستین بار نیست که دولت حسن روحانی و سپاه پاسداران بر سر کمک به سیل‌زدگان در ایام نوروز امسال مجادله می‌کنند. رئیس‌جمهور در جریان سفر به گلستان گفت: «اقدام سپاه برای منفجر کردن جاده و راه‌آهن آق قلا جهت باز کردن مسیر سیلاب هیچ تاثیری نداشته و آب از یک طرف به طرف دیگر منتقل شده است».


محمدعلی جعفری نیز در واکنش و برای دفاع از عملکرد نیرو‌های تحت امرش ابراز امیدواری کرده بود که دولت به سپاه، دیگر تهمت انتقال آب از این طرف به آن طرف را نزند.


مصائب مردم و تسویه حساب‌های سیاسی


شرایطی که در چند سال گذشته حاکم شده به هیچ عنوان شرایط مطلوب و بهنجاری نیست. دولت و سپاه هر کدام ساز خود را می‌زنند و هیچ فرصتی را برای کنایه زدن به دیگری از دست نمی‌دهند؛ آن هم در شرایطی که باید دست به دست هم بدهند و به این دعوا‌های حسینقلی خانی پایان دهند. این اختلافات نه به نفع دولت و سپاه است و نه مطمئنا به نفع نظام و مردم؛ اختلافات موجود اعتراض‌هایی را نیز به دنبال داشته است. ابوالفضل سروش عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «برخی می‌خواهند از مصائب سیل اخیر ماهی بگیرند. این موضوع با پروژه دو قطبی‌سازی سپاه و دولت کلید خورده است که نیت ناصوابی در بحران پیش آمده است. غم و عجز مردم را بهانه گل زدن سیاسی به رقبایمان نکنیم».


پیش از این نیز محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در مطلبی تاکید کرد که باید در مواقع بحرانی به جای متهم‌کردن یکدیگر با همدلی و وفاق و با همراهی مردم نوع‌دوست بر مشکلات فائق آییم.
 
در شرایطی که جمهوری اسلامی با انواع مشکلات داخلی چون بلایای طبیعی و همچنین هجمه های خارجی همچون تحریم‌های بین‌المللی مواجه شده است و دولت آمریکا در راستای سیاست‌های ضد ایرانی، سپاه پاسداران را در ردیف سازمان‌های تروریستی قرار داده انتظار می‌رفت دولتمردان و مسئولان از نیش و کنایه زدن به یکدیگر دست کشیده و در تعاملی سازنده سعی در کاهش مشکلات داشته باشند؛ خوشبختانه امری که انتظار می‌رفت محقق شد.

 

عدو شود سبب خیر...

 

تنش‌هایی که میان دولت و سپاه کمابیش وجود داشت دوستداران انقلاب و نظام را نگران ساخته بود و همگان درپی آن بودند تا شرایطی به‌وجود بیاید که دولت و سپاه بتوانند در کنار یکدیگر مشکلات جامعه را به حداقل برسانند.

 

دولتمردان آمریکایی با اشتباه استراتژیکی که انجام دادند این شرایط را فراهم آوردند. اختلافات سپاه و دولت نه از سر دشمنی که بنابر اختلاف دیدگاه‌ها به‌وجود آمده بود اما اگر این اختلاف از سر دشمنی هم بوده باشد هیچ‌گاه در برابر دشمن مشترک، پشت یکدیگر را خالی نمی‌کردند کما اینکه حیات ۴۰ ساله انقلاب اسلامی بیانگر همین مطلب بوده و هست.

 

پس از آنکه ترامپ سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد همگان از هر طیف و دیدگاهی، ید واحده شدند و تمام قد از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دفاع کردند.

 

دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۱ فروردین در جلسه هیئت دولت گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که منبع ظلم، ستم و تروریسم در منطقه هستند و ملت‌های منطقه به‌ویژه ملت ایران در روزهای سختی و مشکلات به یاری هم شتافته‌اند و در این میان نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیار برجسته است.


رئیس‌جمهور همچنین گفت: توهین یک دولت نابخرد به نهاد خدوم سپاه در روزهایی است که نیروهای سپاه با تمام وجود به ملت ایران و خواهران و برادران خود در استان‌های سیل‌زده یاری می‌رسانند و امنیت کشور را برقرار می‌کنند.


روحانی خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: اگر با این اقدام به دنبال ایجاد اختلاف در ایران هستید، اشتباه می‌کنید؛ بدانید که بین سپاه و مردم همواره یک رابطه صمیمی بوده است و مردم هیچ‌گاه فداکاری و ایثارهای ۴۰ ساله این نیروها را فراموش نخواهند کرد. جایگاه سپاه و عشق و علاقه مردم به نیروهای مسلح و مدافع کشور، مطمئناً امروز با این اقدام بیشتر از گذشته شده است.


روحانی ادامه داد: دشمنان در رسیدن به اهداف خود در منطقه با شکست مواجه شدند و می‌دانند که در این شکست، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش اساسی داشته و از این بابت عصبانی هستند و بخاطر همین دست به اقدامات نابخردانه می‌زنند.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه اقدامات آمریکا برخلاف منطق و موازین و قوانین بین‌المللی بوده است، گفت: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند با این اقدام مردم منطقه را از ایران و سپاه جدا کنند باید بدانند که باز هم اشتباه می‌کنند، امروز مردم عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان، پاکستان و سایر ملت‌های منطقه، خدمات ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را فراموش نکرده و این اقدام آمریکا هیچ چیز را به نفع آنان تغییر نخواهد داد.

 

در شرایط فعلی همگان نیک دریافته‌اند که دیگر جایی برای اختلافات جناحی و حزبی باقی نمانده است و تنها راه موجود، حفظ وحدت و یکپارچگی است. فضایی را که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ناخواسته مهیا ساختند را باید غنیمت شمرد و در راستای خدمت رسانی بیش از پیش به مردم به کار بست.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی