تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.

سیدمحمد خاتمی حمله تروریستی نیوزیلند را محکوم کرد

سیدمحمد خاتمی با صدور پیامی فاجعه تکان دهنده تروریستی نیوزلند را محکوم کرد

کد خبر: ۲۲۵۶۵
۱۵:۵۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز - متن کامل این پیام بدین شرح است: 

به نام خدا

فاجعه تکان دهنده تروریستی در نیوزلند که به شهادت تعداد زیادی از مسلمانان عزیز و آسیب دیدن عده‌ای دیگر انجامید، حکایتی است دردآور از آنچه بر بشر امروز می گذرد.

کشتار و خشونت همواره بوده است، ولی با توجه به تحولاتی که در عالم و آدم پدید آمده است، ابعادی گسترده تر، وحشتناک‌تر و شرم آورتر یافته است و بخصوص اسلام و مسلمانان بیش از دیگران در معرض این آفت بزرگ قرار گرفته اند.
نژادپرستی مدرن که بنیاد بسیاری از سیاست و رفتارهای رایج بخصوص از ناحیه قدرت‌های زورگو است دفاع از حقوق بشر را به افسانه ای تبدیل کرده است که عمدتا ابزار دست نژادپرستان است یا دست کم نژادپرستان در جهت منافع نامشروع یا اوهام خود از آن سوءاستفاده می کنند.

کیپلینگ از سردمداران تفکر استکباری و استعماری می گفت: شرق شرق است و غرب غرب و این‌دو هیچ‌گاه به هم نمی رسند و این در واقع رویه سیاسی و پیدای تمدنی بود که امروز عالم و آدم را تحت استیلای خود در آورده ‌است. ولی از یاد نبریم که در همان زمان نیز "گوته" شاعر و اندیشمند بزرگ غربی که نماینده رویه دیگر این تمدن بود به اقتدا به حافظ بزرگ و الهام از قرآن کریم سرود که: شرق ازآن خدا و غرب ازآن خداست و در واقع لزوم پیوستگی و لااقل گفتگوی شرق و غرب (بخصوص اسلام و غرب) را گوشزد می کرد چرا که زندگی را برای همه زیبا و صلح آمیز می خواست. همانکه در روزگار ما به نام گفت و گوی تمدن‌ها و فرهنگ ها مطرح شد و علی‌رغم استقبال شگفت انگیز اصحاب فکر و فرهنگ از آن، جنگ افروزان و خشونت طلبان آن را بر نتابیدند.

آنچه در نیوزلند رخ داد، نمونه رسوایی از واقعیت تلخی است که امروز درد بشر را افزون کرده است و با کمال تأسف اسلام عزیز در این میانه از دو سو مورد تهاجم و هتک حرمت است: از سوی واپس‌گرایان کج اندیش که به نام اسلام خشونت می کنند و خشونت گرایانی خودخواه که اسلام آزادی، اسلام رهایی بخش و اسلام انسان را مانع دستیابی به منافع نامشروع خود می دانند. 

مصیبت دردناک ناشی از حادثه تروریستی نیوزلند برای همه آنان که انسان و آزادی و برخورداری و حرمت همگان را پاس می دارند، بخصوص مسلمانان بس دردناک بود.

سیدمحمد خاتمی

۲۳ اسفند ۱۳۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی