تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
"دیدارنیوز" به التهابات اخیر بازار موبایل می‌پردازد؛

کلاف سر در گم رجیستری! / پرتقال فروش بازار موبایل کیست؟

به نظر می‌رسد آذری جهرمی می‌داند و نمی‌گوید، یعنی می‌خواهد و نمی‌تواند! اگر قدمی به جلو می‌گذارد او را دو قدم به عقب بر می‌گردانند. شاید در این میان، پای یک سلطان موبایل، دخیل باشد. در حقیقت، «سلطان‌های واقعی» هرگز اعدام نمی‌شوند چراکه با چشم بشر رویت نمی‌شوند. آنها از کالایی به کالای دیگر نقل مکان می کنند و آنچه باقی می ماند، یک بازار آشفته و رنج مردمی است که راه چاره ای نیز ندارند.

کد خبر: ۲۱۹۸۳
۱۳:۲۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷

کلاف سر در گم ریجستری موبایل! / پرتقال فروش بازار موبایل کیست؟

دیدارنیوز- اسفندیار عبدالهی: از ابتدا قرار بود اجرای طرح رجیستری توسط وزارت ارتباطات در جهت کنترل واردات بی رویه تلفن همراه و جلوگیری از قاچاق موبایل باشد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خرداد ۹۷ در سخنرانی خود با اشاره به اجرای موفق طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه گفته بود: «نیمی از مو‌های من در اجرای این طرح سفید شد، اما این طرح ۴۰۰ میلیون دلار پرداختی‌های به خزانه کشور را از محل واردات گوشی به کشور در سال افزایش داد.

 

گفته می‌شود گردش مالی طرح رجیستری بیش از ۶۰۰ میلیون دلار است که در صورت قفل شدن یا متوقف شدن روند طبیعی عرضه و تقاضا و حتی مهندسی کد گذاری تلفن همراه!، بازار را دچار التهاب و تشنج می‌کند.


بعد از اجرایی شدن طرح رجیستری تا کنون چند بار شاهد افزایش قیمت در بازار موبایل بودیم. به ظاهر نباید کد گذاری، ساماندهی و کنترل روند ورود گوشی به کشور به گرانی آن منتهی می‌شد، ولی عملا هر از گاهی شتاب قیمت‌ها و در نتیجه، اعتراض کسبه و مردم اتفاق افتاده است که به نظر مشکوک می رسد. در روز‌های اخیر نیز بازار موبایل در تهران، مشهد، تبریز و چند نقطه دیگر کشور، متشنج شده است.

چندی قبل نیز محمدجواد آذری جهرمی در توئیتی به موانع موجود در مسیر مبارزه با عدم شفافیت اشاره نمود و از تهدید شدنش توسط افرادی که منافع فراوانی در عدم شفافیت دارند پرده برداری کرد. او در این توئیت، اقدامات مشکوکی که مانع عرضه تلفن همراه به بازار می شود را نیز یادآوری کرد.آذری جهرمی به نقل قولی از مقامات «برخی ادارات» اشاره کرد و نوشت: «در بازار چارسو جوانی با صدای بلند به من می‌گفت؛ در برخی ادارات به ما می‌گویند از ما برای مواد مخدر مجوز بخواه، اما برای گوشی تلفن همراه نه، کاری می‌کنیم که این "بچه" (جهرمی) نتیجه  ‫شفاف سازی را بفهمد. ‏با خود فکر کردم چرا مدتهاست گوشی‌های منتظر عرضه به بازار تعیین تکلیف نمی‌شوند.».

 

کلاف سر در گم ریجستری موبایل! / پرتقال فروش بازار موبایل کیست؟ 

 «مرگ بر رجیستری!» 

بعد از اعتراض کسبه پاساژ علاالدین و چند نقطه دیگر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتی به اعتراض گروهی از کسبه بازار موبایل به طرح رجیستری و سر دادن شعارهایی با مضمون «مرگ بر رجیستری» واکنش نشان داد و نوشت: «مرگ بر رجیستری!» شعاری که روی دیگر سکه «زنده باد قاچاق!» است. مشکل صنف عرضه کنندگان تلفن همراه جای دیگری است - که باید حل شود - نه طرح ثبت تلفن همراه که هزاران میلیارد تومان از قاچاق جلوگیری کرده است.

وزیر ارتباطات از هشتک «شفافیت» و «حق الناس» استفاده کرد و ادامه داد: با پرداخت هزینه شفافیت و مبارزه با فساد مشکلی ندارم.

 

کلاف سر در گم ریجستری موبایل! / پرتقال فروش بازار موبایل کیست؟

 

اما باز هم مشخص نشد مشکل چیست و منظور او از شفافیت، دقیقا در کدام قسمت است و فساد توسط چه شخص یا اشخاص حقوقی یا حقیقی ایجاد شده است؟ معترضان از دست واسطه‌ها و دلالان می‌نالند و وزیر از عدم شفافیت، فساد و نقش مخرب نهادهای خاص می‌گوید، پس پرتقال فروش بازار موبایل کیست؟ چرا وزیر جوان که از شفافیت دفاع می‌کند، خودش مبهم گویی و کلی گویی می‌کند؟

  
دوشنبه گذشته، بازار‌های چارسو و علاءالدین تهران که از مراکز عمده خرید و فروش تلفن همراه در تهران است و همچنین برخی بازارهای موبایل در شهرهای دیگر، در اعتراض به طرح رجیستری، مغازه‌های خود را بستند و تجمع کردند.

 

یک موبایل‌فروش در مورد رجیستری موبایل در پستی اینستاگرامی می‌گوید: این طرح قرار بود قاچاق را صفر کند و جلوی گوشی تقلبی را بگیرد، اما در عمل موجب گرانی و نایابی جنس شده. چرا شرکت‌های مجوزدارِ خودشان فعالیت نمی‌کنند؟ روزنه ما شده بود گوشی مسافری. بازار موبایل را نابود کردند.

 

دیگری می‌گوید: دلال‌ها هر جا احساس خطر کنند، فشار را به مردم منتقل می‌کنند. گرانی موبایل برای شکست طرح رجیستری است. طرح رجیستری برای مقابله با دلال‌هاست.


در طرح رجیستری، گوشی‌ها باید در سامانه همتا ثبت و اصالت گوشی قابل استعلام است؛ مالکان گوشی‌ها مدت زمان کوتاهی برای ثبت، مهلت دارند. علت اجرای این طرح مبارزه با قاچاق موبایل اعلام شده است.


به گزارش دیدارنیوز در تمامی التهابات مقطعی بازار ایران از موبایل گرفته تا گوشت و رب گوجه فرنگی، همیشه گفته می‌شود دست عده‌ای پشت پرده نشین در کار است، اما چرا یک بار برای همیشه تکلیف این مفاهیم گنگ و فرافکنانه روشن نمی‌شود؟


پیامی که کلی گویی‌ها و مبهم حرف زدن ها به ذهن مردم جامعه ارسال می کند وجود مافیا، موازی کاری نهاد‌های غیرمسئول با دستگاه‌های رسمی، رانت و فساد سازمان یافته است. با روندی که در موارد مختلف و مشابه طی سال‌های اخیر شاهد بوده ایم به نظر نمی‌رسد این غول‌های سایه نشین، قابل شناسایی و کنترل باشند. موضوع فساد و عدم شفافیت به حدی جاری و ساری شده است که هر مقامی هم بخواهد وارد رتق و فتق مشکلی شود ممکن است منجر به نوعی خود زنی و حذف آن شخص شود.

 

به نظر می‌رسد  در موضوع آشفتگی بازار موبایل، آذری جهرمی می‌داند و نمی‌گوید، یعنی می‌خواهد و نمی‌تواند! اگر قدمی به جلو می‌گذارد او را دو قدم به عقب بر می‌گردانند. شاید در این میان، پای یک سلطان موبایل، دخیل باشد. در حقیقت، «سلطان‌های واقعی» هرگز اعدام نمی‌شوند چراکه با چشم بشر رویت نمی‌شوند. آنها از کالایی به کالای دیگر نقل مکان می کنند و آنچه باقی می ماند، یک بازار آشفته و رنج مردمی است که راه چاره ای نیز ندارند.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
0
1
خلاصه برای نگهداری و پایداری در زمان تحریم ها تمامی فشار های وارده را به مردم منتقل میکنند . افتخار آقای جهرمی این است که چهارصد ملیون به خزانه جمهوری اسلامی وارد کرده و این مبلغ را آنچنان که پیداست با گ ان کردن موبایل و از جیب مردم انجام داده و یا آقای جهانگیری دلار ۳۸۸تومانی را به ۱۸۰۰۰ تومان و سکه را از یک ملیون به ۵ ملیون از جیب مردم در آورد و به جیب حکومت ریخت . این است سیاست این جماعت .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی