تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

عراقچی: هنوز نمی‌دانیم اینستکس چطور کار می‌کند

رییس هیات ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: اراده سیاسی در بین کشورهای عضو برجام برای مقابله با موانع و مشکلاتی که با خروج آمریکا از برجام ایجاد شد، وجود دارد و ابتکارات متعددی را با کشورهای عضو برجام در حال پیگیری هستیم.

کد خبر: ۲۱۹۴۳
۱۰:۱۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز - سید عباس عراقچی پیش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با بیان این‌که هر سه ماه یک‌بار این نشست برگزار می‌شود اما به خاطر مسائلی که وجود داشت در برگزاری آن تأخیر ایجاد شد، گفت: جلسه‌ای که روز چهارشنبه داریم درباره بررسی ابعاد هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در برجام است. ابعاد هسته‌ای به طور معمول در حال انجام است و آژانس برای چهاردهمین بار تأیید کرد که ایران به تعهداتش پایبند است اما در بحث رفع تحریم‌ها با خروج آمریکا از برجام، روند با مشکلات متعدد رو به رو شده است.

وی ادامه داد: اعضای برجام در این مدت به دنبال ایده‌ها و مکانیزم‌هایی بودند تا بتوانند خروج آمریکا را جبران کنند و راهکارهایی را برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران ایجاد کنند. ابتکاراتی انجام شد که مهم‌ترین آن اینستکس (مکانیزم مالی اروپا) است. البته این ساز و کار در ابتدای راه خود است که ما هنوز نمی‌دانیم چطور می‌خواهد کار کند و مشکل‌گشا باشد از این رو نیاز است بحث‌های کارشناسی داشته باشیم. البته اروپایی‌ها خیلی دیر این مکانیزم را ارائه کردند و خواست ما از آن‌ها این است که جدی‌تر در این عرصه وارد شوند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار کرد: مباحث کارشناسی در حاشیه کمیسیون مشترک برجام و جلسات متعددی که در سطح کارشناسی و دو جانبه انجام شد برای این است که تعهد کشورهای عضو برجام برای تأمین خواسته‌های ایران در برجام اجرا شود، البته تحریم‌های آمریکا موانع بسیار زیادی را ایجاد کرده است با این حال مهم این است که اراده سیاسی در بین کشورهای عضو برجام برای مقابله با این موانع وجود دارد؛ کار آسانی نیست اما ما مشغولیم و ابتکارات متعددی را با کشورهای عضو برجام در حال پیگیری هستیم و در کمیسیون مشترک هم این مسائل مورد بحث قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، از روز دوشنبه هفته جاری مذاکرات کارشناسی دوجانبه و چند جانبه بین هیأت‌های کارشناسی ایران و سایر طرف‌ها در خصوص موضوع مقابله با اثرات خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور و نحوه عملیاتی کردن تعهدات اعضای باقی مانده در برجام در این ارتباط آغاز شده است.

همچنین صبح روز سه‌شنبه، نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها (که بر اساس پیوست چهارم برجام تشکیل شده است) در وین برگزار شد.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه صبح سه‌شنبه وارد وین شد و ملاقات‌های دوجانبه‌ای با همتایان خود از جمله هلگا اشمید معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی داشت.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
0
1
به نام خدا
موضوع: اعتراض به اینستکس
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.»
خلف صالح او امام خامنه ای فرمود: «آن ها اگر (برجام را) پاره کردند ما (آن را) آتش می زنیم.» پس چرا دولت با وجود خروج آمریکا از برجام پس از گذشت نزدیک به ده ماه هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها است؟ آن هم وعده ای که از SPV به اینستکس تنزل یافت. اروپایی ها همان طور که خود اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، فقط به ایران وعده کمک های انسان دوستانه یعنی غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان ما را تحت فشار می گذارند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم.
باز به این جملات امام خامنه ای توجه فرمایید: «حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، ... تضمین به دست بیاورید، تضمین واقعی، تضمین عملی، والا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [اما] به یک شیوه‌ی دیگر.»
بار دیگر در جلسه با حضور هیأت دولت فرمودند: «در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [اما] او به من سفارش کرد درباره‌ی سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن‌وقت تلفن می زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می کند. اینها را بایستی این‌جوری و با این چشم نگاه کرد؛ بدند اینها، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ی اروپایی‌ها - نه به‌خاطر سیاستهای امروزشان ‌- به‌خاطر ذات خبیثی که حکومتهای اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمیخواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم.»
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی