تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" تحرکات موشکی عربستان را بررسی می کند؛

تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک توسط عربستان با هماهنگی آمریکا است

تا قبل از این معمولا رقابت سعودی‌ها در حوزه نفت، عمق استراتژیک و وزن کشی سیاسی – انتخاباتی در لبنان، عراق و برخی کشورهای دیگر بود، ولی اخیرا وجه دیگری از رقابت و دشمنی آل سعود هویدا شده است و آن هم نه خرید تسلیحات که تولید و آزمایش موشک‌های میانبرد بالستیک است.

کد خبر: ۱۹۸۷۹
۱۲:۰۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز-اسفندیار عبدالهی: منطقه خاورمیانه همیشه آبستن حوادث و اتفاقات گوناگونی بوده و همچنان نیز در صدر رخدادها است. شاید بعد از جنگ جهانی دوم، یکی از مناطقی که هرگز روی آرامش به خود ندیده و همیشه نوعی از چالش در آن وجود داشته است، حوزه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه بوده است. به نظر می رسد با توجه به اوضاع متشنج خاورمیانه و تحرکاتی که عربستان سعودی در پیش گرفته است و آغاز روابط علنی این کشور با دشمن دیرین یعنی رژیم صهیونیستی، اتفاقات جدیدی نیز در راه باشد.

سعودی‌ها به شکل تاریخی و مذهبی، رقیب منطقه ای و در اوقاتی نیز دشمن ایران محسوب شده و می‌شوند. طی چند سال اخیر و به ویژه پس از جنگ داخلی سوریه و ظهور پدیده داعش در عراق و سوریه  و همچنین پس از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، عربستان سعودی آشکارا در کنار دشمنان ایران قرار گرفته است تا جایی که برای تکمیل دشمنی خود با ایران، روابط با اسراییل را در یک پروسه زمانی بهبود بخشیده است.


تا قبل از این، معمولا رقابت سعودی‌ها در حوزه نفت، عمق استراتژیک و وزن کشی سیاسی – انتخاباتی در لبنان، عراق و برخی کشورهای دیگر بود، ولی اخیرا وجه دیگری از رقابت و دشمنی آل سعود هویدا شده است و آن هم نه خرید تسلیحات که تولید و آزمایش موشک‌های میانبرد بالستیک است.

روزنامه «واشنگتن‌پست» با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، نوشته است که عربستان سعودی برای اولین بار یک کارخانه تولید موشک‌های بالستیک ساخته است.

بنا بر این گزارش، این کارخانه که در صورت عملیاتی شدن، توان تولید موشک‌های بالستیک را به سعودی‌ها می‌دهد، در یک پایگاه موشکی در منطقه «الوطح» واقع در جنوب غربی ریاض واقع شده است. واشنگتن‌پست مدعی شده است که راه‌اندازی این کارخانه می‌تواند نشان دهنده میل سعودی‌ها به دستیابی به تسلیحات اتمی باشد.

«جفری لوئیس» کارشناس تسلیحات اتمی مؤسسه مطالعات بین‌الملل «میلدبری» که همراه همکارانش هنگام بررسی تصاویر ماهواره‌ای به وجود این کارخانه پی برده، می‌گوید: این احتمال وجود دارد که عربستان سعودی در حال ساخت موشک‌های بالستیک دوربردتر و به دنبال تسلیحات اتمی است. ما تصور می‌کنیم که نمی‌توانند چنین کاری کنند. با این حال، ممکن است که این نشانگر میل و توانمندی آن‌ها باشد.

دو کارشناس موشکی دیگر نیز در گفت وگو با واشنگتن‌پست تأیید کردند که تصاویر ماهواره‌ای گرفته‌شده از این منطقه، وجود یک کارخانه ساخت موتور موشک و تست‌های موشکی را تأیید می‌کند. با این وجود، این تصاویر مشخص نمی‌کند که آیا این کارخانه که احتمالاً در سال ۲۰۱۳ پایه‌گذاری شده، اکنون تکمیل و عملیاتی شده است یا نه.

سخنگوی سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا و آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سی.آی.ای) از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده‌اند.

لوئیس با بررسی تصاویر ماهواره‌ای این مرکز، به واشنگتن‌پست گفته است که طراحی اجزای این کارخانه، به خصوص مرکز تست موشکی آن، چینی به نظر می‌رسد. چین در دهه‌های گذشته به عربستان سعودی موشک‌های بالستیک فروخته است، با این حال مشخص نیست که آیا پکن در ساخت این کارخانه نقشی داشته است یا نه.

 عربستان سعودی در حال تولید و آزمایش موشک های بالستیک است
 در همین رابطه پیمان جبلی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با  دیدارنیوز گفت: خبرهایی رسیده مبنی بر این که عربستان سعودی احتمالا در حال تولید و آزمایش موشک های بالستیک است، این قضیه اگر صحت داشته باشد با آمریکا هماهنگ شده است. آنچه مشخص است این موضوع است که بیشترین هزینه تسلیحاتی در خاورمیانه و در سطح بسیار بالایی توسط سعودی ها انجام می شود و با توجه به مسابقه تسلیحاتی که عربستان راه انداخته است و بیشترین میزان پولی که این کشور در این راستا هزینه می کند، شنیدن این گونه خبرها غافلگیر کنده نیست.

جبلی افزود: مسئولان عربستانی در سالهای اخیر به ویژه پس از قدرت گرفتن محمد بن سلمان، سیاست تجاوز و تهدید به همسایگان را برگزیده اند. بیش از چهار سال سعودی ها جنگ خانمان سوز را به مردم یمن تحمیل کرده اند، دخالت آنها در عراق، سوریه، لبنان و منطقه نشان می دهد ما در منطقه با یک موجود آزار دهنده به نام عربستان مواجه هستیم که به نیابت از آمریکا در حال اجرای منویات اربابش در منطقه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: با توجه به نقش برجسته ای که رژیم سعودی در ماجرای «معامله قرن» دارد و همکاری بسیار نزدیکی که با اسرائیل و آمریکا برای نابود کردن آرمان فلسطین دارد، همگی حاکی از این است که حاکم عربستان، مسیر بسیار خطرناکی در پیش گرفته است.

وی با اشاره به این موضوع که خبر آزمایش و تولید موشک از سوی عربستان، یک بحث رسانه ای است، تاکید کرد: سعودی ها چه تولید موشک داشته باشند یا نداشته باشند برای مردم منطقه خطرناک هستند زیرا عامل بیگانه‌اند و وقتی خطرناک تر می شوند که با رژیم اشغالگر قدس همراه، همسو و بالاتر از آن متحد و هم پیمان می شوند.
 
به گزارش دیدارنیوز به نظر می رسد با توجه به عدم توفیق سعودی ها در عرصه میدانی سوریه، یمن، لبنان و عراق و تسلط نسبی ایران بر اوضاع آشفته منطقه، دولت بن سلمان سعی دارد بنیه موشکی و تسلیحاتی خود را قوی کند تا بر تاثیرات بازدارندگی خود و دشمن هراسی در منطقه بیفزاید. عربستان سعودی همیشه مشتری ثابت خرید تسلیحاتی غرب بوده است و این اولین بار است که خود وارد میدان تولید و آزمایش موشک شده است.باید دید متحدان غربی عربستان، آیا واکنشی نسبت به اقدامات جدید این دولت خواهند داشت یا اینکه به موضع گیری نسبت به فعالیت موشکی ایران، اکتفا خواهند کرد.
     
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی