عضو شورای عالی آموزش و پرورش کشور گفت:«ریحانه» فراتر از آموزش و پرورش عمل کرده است.

دیدارنیوز: علیاصغر فانی، عضو شورای عالی آموزشوپرورش و وزیر اسبق آموزشوپرورش،با سفر به استان کرمان و در بازدیدی که از مجتمع فرهنگی_آموزشی ریحانه داشت، در نشستی با حضور مدیران و کادر این مجتمع، با اشاره به رویکردهای نوآورانه این مجموعه، فعالیتهای آن را فراتر از چارچوبها و تصورات رایج در نظام آموزشوپرورش کشور ارزیابی کرد.
فانی با قدردانی از مدیران و کادر اجرایی مجتمع «ریحانه» اظهار کرد: آنچه در این مجموعه مشاهده شد، نشان میدهد بسیاری از پیشنهادها و دغدغههایی که همواره در حوزه آموزش مطرح بوده، در این مجتمع در حال اجراست. این امر جای سپاسگزاری دارد و میتواند مبنایی برای رسیدن به الگوهای بومی و قابل تعمیم در مقیاس ملی باشد.
وی با تأکید بر ضرورت واقعبینی در توسعه الگوهای آموزشی افزود: تعمیم تجربه اداره مجموعهای مانند «ریحانه» به کل مدارس کشور، با توجه به محدودیتها و کمبودها، نیازمند طراحی مدلهای عملیاتی و امکانپذیر است؛ نه الگوهایی که صرفاً روی کاغذ باقی بمانند و در عمل به نتیجه نرسند.
وزیر اسبق آموزشوپرورش در ادامه با اشاره به تحول نقش مدیران مدارس تصریح کرد: در گذشته مدیر مدرسه بیشتر یک کارمند اداری تلقی میشد که وظیفه تکمیل فرمها و ارسال گزارشها را بر عهده داشت؛ اما امروز مدیریت آموزشی به سمت «رهبری آموزشگاهی» حرکت کرده است. در این نگاه، مدیر و معلم باید نقش رهبر را ایفا کنند؛ رهبری که قدرت نفوذ بر معلمان، دانشآموزان و اولیا را داشته باشد.
فانی با تبیین مفهوم «معلم رهبر» گفت: معلم صرفاً نباید به تدریس دروس تخصصی بسنده کند، بلکه نقش اصلی او تربیت دانشآموز است. تربیتی که دستوری نیست و باید بر انگیزههای درونی استوار باشد؛ چراکه انگیزههای بیرونی، مانند شرط معدل یا پاداشهای صوری، نهتنها اثرگذار نیستند بلکه گاه آثار منفی نیز به همراه دارند.
وی شرط تحقق نفوذ تربیتی را برقراری ارتباط متقابل دانست و افزود: صداقت، شایستگی، ثبات رفتاری، وفاداری و رازداری، و روراستی، پنج مؤلفه اصلی اعتماد متقابل هستند. نتیجه این اعتماد، نفوذ و حاصل نفوذ، تربیت است؛ تربیتی که به شکلگیری رفتارهای نسبتاً پایدار و رشدیابنده در فرد منجر میشود.
عضو شورای عالی آموزشوپرورش با تأکید بر اهمیت مخاطبشناسی اظهار کرد: شناخت ویژگیها، علایق و نیازهای دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و همراهی با نسل جدید، از الزامات موفقیت نظام آموزشی است و مربیان باید خود را با شرایط و اقتضائات این نسل تطبیق دهند.
در پایان این بازدید، علیاصغر فانی با حضور در کلاسهای آنلاین معلمان، از نزدیک در جریان شیوههای تدریس قرار گرفت، از بخشهای مختلف این مجتمع مانند ایرانشناسی و … بازدید کرد و ضمن قدردانی از مدیرعامل و مدیران مجتمع فرهنگیـآموزشی «ریحانه»، تلاشهای آنان را شایسته تقدیر دانست.