تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

آخرین تحولات کودتا در ونزوئلا+ اخبار تکمیلی

رهبر جناح مخالف ونزوئلا همزمان با تظاهرات گسترده ضددولتی خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند و سوگند یاد کرد؛ اقدامی که به سرعت از سوی واشنگتن به رسمیت شناخته شد.

کد خبر: ۱۹۲۴۶
۰۸:۲۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز - خوآن گوآیدو، رییس کنگره تحت کنترل مخالفان در ونزوئلا با ادای سوگند، خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند.

گوآیدو همزمان با تظاهرات ده‌ها هزار تن از مخالفان در ونزوئلا، خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند. او از ارتش خواست از تیراندازی به مردم خودداری کنند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به سرعت به این رویداد واکنش نشان داد. به گزارش واشنگتن‌پست، او در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز من رسماً خوآن گوآیدو، رییس مجمع ملی ونزوئلا را به عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسم.

رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است، مجمع ملی در نقش خود به عنوان تنها شاخه مشروع دولت که از سوی مردم ونزوئلا انتخاب شده است، بر اساس قانون اساسی مشروعیت نیکولاس مادورو را سلب کرده و از این رو سمت ریاست‌جمهوری خالی شده است.

ترامپ در ادامه اعلام کرد: مردم ونزوئلا شجاعانه علیه مادورو و حکومت او سخن گفته و خواهان آزادی و حکمرانی قانون شده‌اند.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که کشورش از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و توان دیپلماتیک خود برای اعمال فشار در جهت «احیای دموکراسی» در ونزوئلا استفاده خواهد کرد و سایر کشورها را نیز تشویق می‌کند که گوآیدو را به رسمیت بشناسند.

در همین حال گوآیدو در جمع شرکت‌کنندگان در تظاهرات کاراکاس، اظهار کرد: ما در خیابان‌ها خواهیم ماند تا ونزوئلا آزاد شود.

او بیان کرد: من از تمام اختیارات ریاست‌جمهوری برای حصول اطمینان از پایان دادن به این اشغالگری استفاده خواهم کرد.

او گفت که با حمایت ارتش جایگزین مادورو خواهد شد و انتخابات آزاد برگزار خواهد کرد.

مخالفان دولت مادورو امروز (چهارشنبه) در شهرهای مختلف این کشور خواستار کناره‌گیری وی از سمت خود شده‌اند.

مادورو که به تازگی دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده، با تورم، فروپاشی اقتصادی و مهاجرت شهروندان به کشورهای همسایه روبه‌روست.

در همین حال، مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا امروز مادورو را «دیکتاتور» خواند و گفت که او باید از قدرت کناره‌گیری کند.

جمعیت گسترده‌ای از مردم ونزوئلا در اعتراض به حکومت مادورو تظاهرات کردند؛ امری که خوان گوآیدو آن را پشتوانه‌ای دانسته تا خود را رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا بنامد.

موج جدید تظاهرات که از روز سه شنبه آغاز شد، به دعوت گوآیدو در اعتراض به تغییرات اخیر در قانون اساسی برگزار می‌شود.

در پایتخت ونزوئلا هزاران تن از محله‌های مختلف شهر به حرکت درآمده و خود را به محل سخنرانی گوآیدو رساندند.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌توان دید که نیروهای گارد ملی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند. مطبوعات و رسانه‌های ونزوئلا از برگزاری تظاهرات در سایر شهرهای بزرگ از جمله والنسیا و ماراکایبو خبر داده‌اند.

همزمان حزب سوسیالیست حاکم نیز قرار است به مناسبت سالگرد سقوط دیکتاتوری نظامی، هواداران خود را در تظاهرات دیگری بسیج کند.

رییس کنگره تحت کنترل مخالفان در ونزوئلا در توییتر نوشت: پیام ما به تمامی بخش‌های نیروهای مسلح کاملا روشن است: پارلمان به سوی آنها دست اتحاد دراز کرده و از آنها می‌خواهیم که به قانون اساسی و ملت بپیوندند.

او اعلام کرده که مقامات دولتی و نیروهای مسلح که در ساقط کردن دولت فعلی مشارکت کنند، مورد عفو قرار خواهند گرفت. با این حال تضمینی وجود ندارد که فرماندهان نیروهای مسلح به صف مخالفان دولت مادورو بپیوندند.
 
وزیر دفاع ونزوئلا: رییس‌جمهوری تحمیلی را نمی‌پذیریم

ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا در صفحه توییتر خود نوشت: یأس و نابردباری، صلح این ملت را تهدید می‌کند. سربازان این سرزمین، رییس‌جمهوری را که در سایه منافعی تاریک یا اقدام خودخوانده‌ای خارج از قانون تحمیل شود، نمی‌پذیرند.

پادرینو تأکید کرد که ارتش ونزوئلا حامی قانون اساسی و حاکمیت ملی این کشور است.

نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا پیش از این از ارتش کشورش خواست متحد و وفادار بماند و گفت: ما این بار هم پیروز خواهیم شد.
 
آخرین تحولات کودتا در ونزوئلا+ اخبار تکمیلی

این در حالی است که خوآن گوآیدو، رهبر جناح مخالف ونزوئلا همزمان با تظاهرات گسترده ضددولتی خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند و سوگند یاد کرد. او گفت که با حمایت ارتش جایگزین مادورو خواهد شد و انتخابات آزاد برگزار خواهد کرد.

مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به تحولات اخیر در ونزوئلا واکنش نشان داد. پس از آن که خوآن گوآیدو خود را به عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، پامپئو در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن از او حمایت خواهد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا از نیروهای ارتش ونزوئلا خواست از آنچه تلاش برای احیای دموکراسی قلمداد کرد، حمایت کنند.
 
مادورو دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج کرد/ گوآیدو: نروید!

نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد، آمریکا در تلاش است تا کودتایی در کشورش انجام دهد.

او همچنین اعلام کرد که ونزوئلا تمامی روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با ایالات متحده قطع می‌کند.

مادورو به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داده تا از خاک ونزوئلا خارج شوند. مادورو از دیپلمات‌های دیگر کشورهایی که تصمیم مشابه آمریکا اتخاذ کرده‌اند، خواسته که از ونزوئلا بروند. این در حالی است که رهبر مخالفان ونزوئلا از دیپلمات‌ها درخواست کرده که به این دستور توجهی نکنند و در ونزوئلا بمانند.

خوآن گوآیدو، رهبر جناح مخالف در بیانیه‌ای که در سربرگ مجمع ملی ونزوئلا منتشر شد، خطاب به «تمامی سفارت‌های فعال در ونزوئلا» نوشت: به واسطه اختیاراتی که قانون اساسی به من می‌دهد، می‌خواهم با تمامی رهبران مقرهای دیپلماتیک و کارمندانشان در ونزوئلا ارتباط برقرار کنم. دولت ونزوئلا اکیداً از شما می‌خواهد که فعالیت دیپلماتیک خود را در کشور ما حفظ کنید. هر گونه پیامی بر خلاف این، فاقد اعتبار است زیرا از جانب افراد یا نهادهایی منتشر می‌شود که غاصب تلقی می‌شوند.

از سوی دیگر، مادورو در جمع حامیان خود که در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا گرد هم آمده بودند، اظهار کرد: در مقابل مردم ونزوئلا و ملت‌های جهان و به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی اعلام می‌کنم که تصمیم گرفته‌ام روابط سیاسی و دیپلماتیک کشور را با دولت امپریالیست ایالات متحده قطع کنم.

او متعهد شد که در راستای حق مردم ونزوئلا برای داشتن صلح و دولت مستقلی که انتخاب کرده‌اند، مبارزه کند.

رییس‌جمهوری ونزوئلا از ارتش کشورش خواست متحد و وفادار بماند و گفت: ما این بار هم پیروز خواهیم شد.

اظهارات مادورو در حالی مطرح شده که خوآن گوآیدو، رهبر جناح مخالف ساعاتی پیش، خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد.

این اقدام گوآیدو بلافاصله مورد پشتیبانی دولت واشنگتن و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گرفت.

مادورو در سخنرانی خود در این باره گفت: آمریکا با تلاش برای تحمیل یک رئیس‌جمهور به ونزوئلا اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود.

او به کشورهایی نظیر شیلی، آرژانتین، برزیل و گوآتمالا اشاره کرد که دولت‌های چپ‌گرایشان در دوران جنگ سرد با حمایت آمریکا سرنگون شده یا با کودتای نظامی مواجه شدند.
 
واکنش کشورهای آمریکایی به اعلام ریاست‌جمهوری گوآیدو در ونزوئلا

 خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا ساعاتی پیش خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور آمریکای لاتین معرفی کرد؛ اقدامی که بلافاصله از سوی آمریکا مورد حمایت قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه مکزیک اما در واکنش به این رویداد، اعلام کرد که این کشور در حال حاضر تغییری در سیاست خود در قبال ونزوئلا اعمال نمی‌کند.

مکزیک اعلام کرد که دولت این کشور بر موضع سیاست خارجی خود مبتنی بر رویکرد عدم مداخله تأکید دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مکزیک «در زمان فعلی» نیکولاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

اوو مورالس، رییس‌جمهوری بولیوی هم از مادورو حمایت کرد و در توییتی نوشت: با مردم ونزوئلا و برادرمان رییس‌جمهور مادورو در این ساعات حساس اعلام همبستگی‌ می‌کنیم.

مورالس تصریح کرد: چنگال امپریالیسم باری دیگر می‌کوشد دموکراسی و اراده ملت آمریکای جنوبی را زخمی کند.

با این حال کلمبیا، برزیل و پاراگوئه تصمیم متفاوتی اتخاذ کرده و اعلام کردند که گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری پاراگوئه با انتشار توییتی اعلام کرد که کشورش از «دموکراسی و آزادی» در ونزوئلا حمایت می‌کند و گوآیدو را به رسمیت می‌شناسد.

دولت برزیل نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن به رسمیت شناختن رهبر جناح مخالف ونزوئلا به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور، تأکید کرد، از «عبور ونزوئلا به سمت دموکراسی» حمایت سیاسی و اقتصادی به عمل خواهد آورد.

رئیس‌جمهوری کلمبیا هم اعلام کرد که این کشور خوآن گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

گوآتمالا، شیلی، پرو و آرژانتین هم رویکرد مشابهی دنبال کرده و در موضع‌گیری‌های رسمی خود اعلام کردند که گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر گزارش داد، کانادا در نظر دارد خوآن گوآیدو را به عنوان رییس‌جمهوری دولت ونزوئلا به رسمیت بشناسد.

دونالد، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هم اعلام کرده است که رئیس مجمع ملی ونزوئلا را که تحت کنترل مخالفان این کشور است، به عنوان رییس‌جمهوری موقت به رسمیت می‌شناسد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که کشورش از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و توان دیپلماتیک خود برای اعمال فشار در جهت «احیای دموکراسی» در ونزوئلا استفاده خواهد کرد و سایر کشورها را نیز تشویق می‌کند که گوآیدو را به رسمیت بشناسند.

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا نیز پیش‌تر مادورو را «دیکتاتور» خواند و گفت که او باید از قدرت کناره‌گیری کند.
 
پامپئو: مادورو کنار برود/ ترامپ: همه گزینه‌ها روی میز است

 مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به تحولات اخیر در ونزوئلا واکنش نشان داد. پس از آن که خوآن گوآیدو خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، پامپئو در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن از او حمایت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آن شد که نیکولاس مادورو از سمت خود به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا کناره‌گیری کند. او همچنین از نیروهای ارتش ونزوئلا خواست از آنچه تلاش برای احیای دموکراسی قلمداد کرد، حمایت کنند.

پامپئو اظهار کرد: مردم ونزوئلا در دوره دیکتاتوری فاجعه‌بار مادورو بیش از اندازه رنج برده‌اند.

او تصریح کرد: ما از مادورو می‌خواهیم به نفع رهبری مشروع که بازتابی از اراده مردم ونزوئلا است، کناره‌گیری کند.
 
آخرین تحولات کودتا در ونزوئلا+ اخبار تکمیلی

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا هم در تازه‌ترین اظهارات خود درباره ونزوئلا، اعلام کرد، در خصوص وضعیت این کشور تمامی گزینه‌ها روی میز است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا اعزام نیروهای آمریکایی به ونزوئلا را در نظر دارد، بیان کرد: ما چیزی در نظر نداریم اما همه گزینه‌ها روی میز است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز گزارش داد، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است، در صورتی که مادورو به هر یک از اعضای مجمع عمومی یا سایر مقامات ونزوئلا آسیبی وارد کند، تمامی گزینه‌ها روی میز خواهد بود.

واشنگتن‌تایمز نیز گزارش داد، مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند که مادورو به هر ترتیب مجبور به کناره‌گیری خواهد شد و در این راستا تمامی گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی روی میز است.

پیش از این دونالد، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که رئیس مجمع ملی ونزوئلا را که تحت کنترل مخالفان این کشور است، به عنوان رییس‌جمهوری موقت به رسمیت می‌شناسد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که کشورش از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و توان دیپلماتیک خود برای اعمال فشار در جهت «احیای دموکراسی» در ونزوئلا استفاده خواهد کرد و سایر کشورها را نیز تشویق می‌کند که گوآیدو را به رسمیت بشناسند.

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا نیز پیش‌تر مادورو را «دیکتاتور» خواند و گفت که او باید از قدرت کناره‌گیری کند.

رهبر جناح مخالف ونزوئلا همزمان با تظاهرات گسترده ضددولتی خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند و سوگند یاد کرد.
انادا رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا را به رسمیت می‌شناسد
 
کانادا رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا را به رسمیت می‌شناسد

بر اساس این گزارش، یک مقام دولت کانادا اعلام کرد این کشور در نظر دارد خوآن گوآیدو، رهبر جناح مخالف ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور به رسمیت بشناسد.

این مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود، در این باره جزئیات بیشتری اعلام نکرده است.

پیش از این دونالد، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که رئیس مجمع ملی ونزوئلا را که تحت کنترل مخالفان این کشور است، به عنوان رییس‌جمهوری موقت به رسمیت می‌شناسد.
 
آخرین تحولات کودتا در ونزوئلا+ اخبار تکمیلی

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که کشورش از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و توان دیپلماتیک خود برای اعمال فشار در جهت «احیای دموکراسی» در ونزوئلا استفاده خواهد کرد و سایر کشورها را نیز تشویق می‌کند که گوآیدو را به رسمیت بشناسند.

رهبر جناح مخالف ونزوئلا همزمان با تظاهرات گسترده ضددولتی خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند و سوگند یاد کرد.
 

کشورهایی که از گوایدو حمایت کردند 

کشورهایی که تا این لحظه دولت موقت ونزوئلا به رهبری خوان گوآیدو را به رسمیت می‌شناسند: آمریکا، کانادا، پاراگوئه، کلمبیا، آرژانتین، پرو، اکوادور، کاستاریکا و شیلی هستند.

اینستاگرم تیک آبی‌ مادورو را حذف کرد

اینستاگرم تیک آبی‌ رنگ تایید حساب کاربری نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا که مخصوص شخصیت های معروف است را از حساب وی حذف کرد.
 
 ساعاتی پیش پس از راهپیمایی و تظاهرات گسترده در ونزوئلا گوآیدو رهبر مخالفان دولت در ونزوئلا خود را رئیس جمهور موقت اعلام کرد.
 
بر اساس این گزارش این رویداد، بلافاصله واکنش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را در پی داشت و او طی بیانیه‌ ای، ریاست جمهوری موقت گوآیدو را به رسمیت شناخت.
 
آخرین تحولات کودتا در ونزوئلا+ اخبار تکمیلی
 
نماینده پارلمان روسیه: سیاست مسکو در قبال ونزوئلا تغییر نمی‌کند

یک قانونگذار ارشد روسیه بامداد پنجشنبه، علی‌رغم حمایت آمریکا از ریاست‌جمهوری خودخوانده یکی از مخالفان دولت قانونی ونزوئلا تأکید کرد مسکو تغییری در سیاست‌های خود در قبال کاراکاس ایجاد نخواهد کرد.

بعد از آنکه « خوان گوایدو»، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا خودش را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرده و سوگند یاد کرد، «آندره کلیموف»، قانونگذار ارشد کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون گفت که مسکو تغییری در سیاست خود نخواهد داد و همچنان «نیکلاس مادورو» را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به رسمیت می‌شناسد.

«خوان گوایدو»، رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور روز چهارشنبه خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور معرفی و سپس سوگند یاد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌هایی مداخله‌جویانه از این تصمیم استقبال کرده و گویدا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

 سخنان مادورو؛ قطع رابطه با آمریکا

«نیکلاس مادورو» در یک سخنرانی در جمع هوادارانش ضمن اعلام قطع روابط دیپلماتیک با آمریکا گفت به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داده خاک این کشور را ترک کنند. او گفت آمریکا در ونزوئلا کودتا به راه انداخته است.

نیکلاس مادورو در این سخنرانی گفت: «هدف آنها این است که از واشنگتن به ونزوئلا حکومت کنند. آیا شما دولتی دست‌نشانده می‌خواهید که از دستورات واشنگتن پیروی کند؟»

وی ادامه داد: «این یک بی‌مسئولیتی فاحش از جانب دولت آمریکا و تندروهای قدرت‌گرفته در آمریکا است که می‌خواهند ونزوئلا را به سمت جنگ داخلی ببرند.»

رئیس‌جمهور ونزوئلا در ادامه از نیروهای ارتش خواست وحدت خود را حفظ کرده و از وی حمایت کنند. بعد از سخنان او، وزیر دفاع ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش این کشور «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان این کشور را به عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت نمی‌شناسد.

بلوک حامیان ترامپ

کشورهای مختلف واکنش‌های متفاوتی به تحولات ونزوئلا نشان داده‌اند. غیر از آمریکا، کانادا، برزیل، پاراگوئه، کلمبیا، آرژانتین، پرو، اکوادور، کاستاریکا و شیلی خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت شناختند. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرده در حال رایزنی با شریکان اروپایی خود درباره اوضاع ونزوئلا است.

حامیان دولت ونزوئلا

از طرف دیگر، مکزیک اعلام کرده فعلا «نیکلاس مادورو» را به‌عنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

رئیس‌جمهور بولیوی هم در بیانیه‌ای از نیکلاس مادورو حمایت و دخالت آمریکا در امور داخلی ونزوئلا را محکوم کرده است. رئیس‌جمهور بولیوی گفته در این برهه حساس که چنگال‌های امپریالیسم بار دیگر به دنبال لطمه زدن به دموکراسی است کشور او از مادورو و مردم ونزوئلا حمایت می‌کند.

برخی منابع در وزارت خارجه اوروگوئه گفته‌اند این کشور نیز مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

ترکیه نیز از دولت مادورو حمایت کرده است. روزنامه «ال‌پائیس» گزارش داده «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه بعد از سخنان ترامپ برای حمایت از «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا با او تماس گرفته است. مادورو هم در سخنرانی خود در جمع هوادارانش به تماس تلفنی اردوغان اشاره کرد و گفت رئیس‌جمهور ترکیه حمایت آنکارا از دولت او را ابراز کرده است.
 
آمریکا دستور ونزوئلا برای خروج دیپلمات‌هایش را نپذیرفت

این تصمیم پس از آن اعلام شد که « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، رهبر مخالفان ونزوئلا را بعنوان رئیس دولت موقت این کشور پذیرفت و دولت مادورو را غیرقانونی خطاب کرد.

مادورو در پی این اقدام در سخنانی که بصورت زنده در تلویزیونی پخش شد، قطع رابطه با آمریکا را اعلام کرد و به دیپلمات‌های این کشور 72 ساعت فرصت داد تا ونزوئلا را ترک کنند.

با این وجود، پمپئو شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کاخ سفید تنها دولت موقت «خوان گوایدو» رئیس مجلس ملی و رهبر مخالفان ونزوئلا را قانونی می‌داند و از دیدگاه او، مادورو صلاحیت قطع روابط دو کشور را ندارد.

وی ادامه داد که به خطر افتادن امنیت هیات دیپلماتیک آمریکا در ونزوئلا، « اقدامات مقتضی» کاخ سفید را در پی خواهد داشت.

علاوه بر آمریکا، برخی دولت‌های متحد این کشور در منطقه نیز گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند. با این وجود، دیگر دولت‌ها از جمله ترکیه، کوبا و مکزیک از مادورو حمایت کرده‌اند.

ونزوئلا روز چهارشنبه صحنه اعتراض‌های ضددولتی بود. تورم بالا و کمبود کالاهای اساسی، تشدید فشارها علیه دولت مادورو را به همراه داشته است.

وی احزاب مخالف را به طرح‌ریزی کودتا متهم کرده و آمریکا را پشت پرده این اقدامات می‌داند.

اخیرا تعدادی از اعضای گارد ملی ونزوئلا به اتهام تلاش برای شورش بازداشت شده بودند.

«ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا که فرماندهی نیروهای مسلح این کشور را عهده دار است، ادعای ریاست جمهوری گوایدو را رد و در حمایت از مادورو موضع‌گیری کرده است.
 
چین هم از مادورو حمایت کرد

ونزوئلا در دو روز گذشته شاهد اعتراضات ضد دولتی بوده است. مجلس ملی ونزوئلا که در کنترل اپوزیسیون است، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را "غاصب" توصیف کرد. خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا روز چهارشنبه خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا دانست. دست‌کم ۱۶ تن کشته و بیش از ۲۰۰ تن در جریان ناآرامی‌ها بازداشت شدند.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با دقت تحولات ونزوئلا را زیر نظر داریم و از تمامی طرفین درخواست داریم خویشتنداری کنند. چین از دولت ونزوئلا در تلاشش برای برقراری ثبات، حفظ حاکمیت ملی و استقلال حمایت می‌کند. ما همواره به اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها متعهد هستیم و با هرگونه مداخله در امور داخلی ونزوئلا مخالفت می‌کنیم.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
0
5
کسانی که قیام مردم فقیر و گرسنه را کودتا ی نظامی می انگارند مشتی احمق و بیشعور هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
ازقیام گرسنگان ترسیدنه قیام سیران
ساسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
1
فقیران قیام نمیکنند.چون به آبروی خویش میمیرند...
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی