تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
"دیدارنیوز" پشت پرده گفته‌های اخیر کارلوس کی‌روش را بررسی می‌کند؛

کارلوس کی‌روش؛ دایه مهربان‌تر از مادر!!

سرمربی تیم ملی که پیش از مسابقات جام ملت‌های آسیا خواستار اتحاد اهالی فوتبال شده بود به سخنان خود نیز وقعی ننهاد و در کوران مسابقات از برانکو ایوانکوویچ گرفته تا وزیر ورزش و جوانان را از دم تیغ تیز انتقاداتش گذراند و سر آخر، نقش دایه مهربان‌تر از مادر را برای مردم ایران بازی کرد.

کد خبر: ۱۸۹۲۵
۱۶:۰۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ مسلم تهوری: کارلوس کی‌روش در اقدامی به‌جا و شایسته از کلیه اهالی فوتبال و طرفداران خواست در طول جام ملت‌های آسیا پرچم‌های سفید را به اهتزاز دربیاورند و با یکدیگر متحد شوند تا تیم ملی ایران تورنمنت موفقی را پشت سر بگذارد. او درخواست عاجزانه کرد برای سه هفته، تمام صحبت‌ها را کنار بگذاریم و کنار تیم ملی باشیم. منتقدان کارلوس کی‌روش نیز پیش از شروع بازی‌های جام ملت‌های آسیا دست از انتقاد کشیدند و جان کلام‌شان این بود که در این برهه زمانی، نمی‌بایست انتقادی را متوجه تیم ملی ایران و در رأس آن‌ها سرمربی تیم ملی کرد و ناگفته‌ها را در صورت لزوم می‌توان پس از اتمام بازی‌ها بیان کرد.


اما در کمال تعجب، وی خود اولین کسی بود که به درخواستش عمل نکرد و مجددا به یکی از پرطرفدارترین تیم‌های باشگاهی ایران و مربی‌اش تاخت. البته در این میان نباید از خبرنگارانی که تنها به فکر منافع خودشان هستند و توجهی به منافع ملی ندارند غافل شد. آنها متأسفانه آتش بیار معرکه شدند و با سؤالات جهت‌دار فضا را متشنج کردند. اما سؤال این است که چرا کارلوس کی‌روش که نیک واقف است آرامش اطراف تیم ملی تا چه میزان می‌تواند به موفقیت تیم تحت امرش کمک کند وارد بازی رسانه‌ای چند خبرنگار می‌شود.

 

جام ملت‌ها و مصاحبه‌های جنجالی کارلوس کی‌روش

مربی پرتغالی که احساس می‌کند به پایان قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران نزدیک شده است، در رویکردی غیر حرفه‌ای هر روز به نحوی منتقدان خود و در رأس آنان برانکو ایوانکوویچ را مورد طعن و کنایه قرار می‌دهد. وی اخیرا طی اقدامی بحث برانگیز در مصاحبه‌ای نوک پیکان انتقاداتش را متوجه وزیر ورزش و جوانان کرد. البته همچون گذشته تیم پرسپولیس و مربی آن، تک مضراب گفت‌وگو‌های اخیر سرمربی تیم ملی است و از تعریض سرمربی تیم ملی در امان نمی‌مانند. وی در قسمتی از مصاحبه خود اذعان داشت:

«تنها مطلبی که اکنون می‌شود از آن مطمئن بود این است که شش ماه پیش فدراسیون تصمیم گرفت قرارداد من شش ماهه باشد. این یک واقعیت است. تصمیمی بود که گرفته شد و شفاف هم اعلام شد. در آن برهه احساساتم را با آقای تاج در میان گذاشتم، ولی این خواسته و تصمیمی بود که از سوی فدراسیون و آقای تاج اتخاذ شد. مطلبی که آن زمان نمی‌دانستم،  ولی اکنون با توضیحات تاج مطلع شده‌ام چیزی است که اگر آن زمان می‌دانستم هرگز قراردادم را تمدید نمی‌کردم. تاج این مطلب را از من پنهان کرده بود. آن مطلب این بود که ماندن من کاملا برخلاف خواسته وزارت ورزش و جوانان بود. آقای تاج دستورات خاصی از وزیر ورزش و جوانان گرفته بود که قرارداد من را تمدید نکند. اگر این مطلب را آن زمان می‌دانستم هرگز نمی‌ماندم. نمی‌خواستم کاری بر خلاف میل آقای وزیر انجام دهم.»


او ادامه داد: «آقای تاج چند بار به من گفت: دلیل اینکه وزارت از فدراسیون حمایت نمی‌کند این است که او به دستورات وزارت عمل نمی‌کند. برای من عقلانی نیست که ماندنم باعث لطمه خوردن تیم ملی یا فدراسیون شود. جناب آقای دکتر سلطانی‌فر به هر دلیلی برنامه یا گزینه‌های دیگری دارند. من از مربیانی نیستم که بخواهم مدام از سیستم تشکر کنم و جلویش خم شوم. همیشه اصول خودم را دارم.»


وی در این مصاحبه به بیان مطلبی پرداخت که به نظر می‌رسد حرف خودش نیست و مشاورانش این مطلب را به او دیکته کرده‌اند و آن هم هزینه کردن از رهبر انقلاب بود. کی‌روش در این زمینه چنین اظهار کرد:  

«یک نقطه نظر هم دارم که آن هم این است که از زمانی که رهبر ایران آن پیام تبریک و تحسین تیم ملی را دادند، وزارت ورزش و جوانان از آن به بعد کاملا علیه من قرار گرفت. اکنون یک واقعیت وجود دارد و آن خواسته وزیر ورزش و جوانان است که نمی‌خواهد کی‌روش اینجا باشد. هیچ وقت از تیم و بازیکنان حمایت نشد. تمام برنامه‌های آماده‌سازی ما لطمه خورد و به نظر من اگر این تفرقه‌ها و مسائل در فوتبال ایران به وجود آمده است مسئولیتش با ایشان است. اکنون تمام باشگاه‌ها گلایه دارند و فقط یک باشگاه است که گلایه ندارد.»


در ادامه کارلوس کی‌روش مطلبی را عنوان کرد که با انتقادات بسیاری مواجه شد. وی که مرتکب اشتباه محاسباتی شده بود چنین گفت:

«وقتی ما حتی مشکلات پایه‌ای داریم، حتی در این حد که برخی مردم نگران هستند که غذا در سفره‌شان باشد، این اجازه را به آن‌ها می‌دهند که با پرواز فرست‌کلاس به ژاپن بروند و برگردند.»

 

کارلوس کی‌روش؛ دایه مهربان‌تر از مادر!!

در طول ۸ سالی که کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی ایران مشغول فعالیت است با افراد مختلفی همچون امیر قلعه‌نویی، مانوئل ژوزه پرتغالی و برانکو ایوانکوویچ کروات دچار مشکل شده است، اما کم و بیش رویه‌ای متعادل در پیش می‌گرفت و همواره سعی داشت به‌مثابه یک شطرنج باز، مهره‌هایش را به نحوی حرکت دهد که طرف مقابل را از صحنه خارج کند، هر چند در این مدت همچون مناظره علی کریمی و محمدرضا ساکت مرتکب اشتباه در محاسباتش شده بود و ورق به نفع رقیب آن سوی میز برگشته بود. اما در این اواخر کی‌روش رویه خود را عوض کرده و بی‌محابا به دیگران می‌تازد. آش انتقادات سرمربی تیم ملی آنقدر شور شد که تاج رئیس فدراسیون ایران ناچار به عذرخواهی شد. مهدی تاج اظهار داشت:

«مربیان، بازیکنان و همه باید به روحیه خدمت به مردم و شادمانی آنها واقف باشند و هدف فوتبال و مسابقات، خوشحالی مردم است. اگر جمله‌ای توسط سرمربی تیم ملی گفته شده که مردم بابت آن رنجیده‌خاطر شده‌اند، من به‌عنوان مسئول فوتبال کشور از مردم عذرخواهی می‌کنم. فدراسیون فوتبال، بازیکنان و سرمربی تیم ملی باید خود را خادم مردم بدانند و به‌فکر شادی آنها باشند.»


کارلوس کی‌روش که یکی از بیشترین دریافتی‌ها را در بین سرمربیان ملی دنیا از ایران دریافت می‌کند در مصاحبه‌اش به مشکلات اقتصادی موجود در ایران اشاره کرده است و گفته برخی مردم نگران غذا در سفره‌شان هستند لذا چرا باید تیمی با پرواز فرست کلاس به ژاپن برود.


بیان سخنانی که نه در حد کی‌روش است و نه در حیطه وظایف او، بسیاری از موافقان او را یا مجبور به سکوت کرده و یا دلخور از سخنان نسنجیده‌اش صف منتقدان را طولانی‌تر کرده است و همگان را در نهایت به این نتیجه رسانده دیگر نه تنها به صلاح ایران نیست که کی‌روش به کارش ادامه دهد بلکه به صلاح سرمربی تیم ملی نیز نیست؛ زیرا سرمایه اجتماعی کی‌روش به شدت با ریزش مواجه شده است و مطمئنا وی بدون سرمایه اجتماعی در ادامه، کاری از پیش نخواهد برد.

 

قرارداد ورزشی یا عهدنامه ترکمنچای!
سرمربی تیم ملی که برای پیشبرد خواسته‌هایش و کوبیدن منتقدانش در این چند وقت نشان داده از هیچ کاری فروگذار نیست و در این میان پای رهبری و مردم را به داستان باز کرده است بد نیست مجددا نگاهی به قرارداد خود بیندازد، بعد برای مردم ایران اظهار نگرانی و دلسوزی کند. قراردادی که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران با وی منعقد کرده‌اند یادآور قرارداد ترکمنچای است و صد البته مسئولان فدراسیون باید در قبال قرارداد منعقد شده پاسخگو باشند و در این میان، کمترین اعتراضی متوجه سرمربی تیم ملی نیست.


وی در قراردادی که منعقد کرده تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه سالانه مبلغ یک میلیون و چهارصد هزار یورو از فدراسیون ایران دریافت داشته است، اما داستان آپشن‌های این قرارداد خواندنی است. در ذیل به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌شود:


ـ سرمربی برای برد در مسابقات مقدماتی جام جهانی و آمادگی برای مسابقات دوستانه، دو برابر بیشتر از مبلغی که به بازیکنان تعلق می‌گیرد را دریافت کند. البته این مبلغ نباید کمتر از ٢٠٠٠ دلار آمریکا برای هر بازی باشد.


ـ اگر فدراسیون فوتبال به جام جهانی ٢٠١٨ روسیه راه پیدا کند، ١٠ درصد از مبلغی که فدراسیون از فیفا بابت ورود به جام جهانی دریافت می‌کند به تیم مربیگری تعلق می‌گیرد.


ـ در طول جام جهانی ٢٠١٨ روسیه، تیم مربیگری ١٠ درصد از مبالغ تشویقی فیفا در طول این رقابت‌ها را دریافت می‌کند که قاعدتا تا زمان حضور تیم ملی در جام جهانی ادامه خواهد داشت.


ـ فدراسیون فوتبال موظف است هزینه اقامت و ایاب و ذهاب کارلوس کی‌روش به‌عنوان یک سرمربی حرفه‌ای بین‌المللی را تقبل کند. برای نمونه وقتی کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی در سفر است فدراسیون باید هزینه بلیت هواپیمایی درجه بیزینس، اقامت در هتل درجه یک، ترنسفر انحصاری درجه یک و وعده‌های غذایی را پرداخت کند.


ـ کارلوس کی‌روش حق در اختیار داشتن یک تلفن همراه مدرن با قابلیت دریافت و ارسال ایمیل را علاوه بر کلیه هزینه‌های مخابراتی دارا است.


ـ فدراسیون دسترسی به اینترنت DSL را بدون هیچ هزینه‌ای برای سرمربی فراهم می‌کند.


ـ فدراسیون هزینه خدمات پزشکی خصوصی (از جمله دندانپزشکی) و همچنین خدمات دارویی مورد نیاز کارلوس‌کی‌روش و خانواده‌اش را در طول مدت این قرارداد تقبل می‌کند.


ـ کارلوس کی‌روش پنج بلیت هواپیمایی رفت و برگشت درجه بیزینس برای هر سال از تهران به مقصد محل اقامتش و بازگشت به تهران یا به مقصد مشابه را در اختیار دارد.


ـ فدراسیون فوتبال بیمه عمر و سلامت کارلوس کی‌روش و خانواده او را در مدت قرارداد در ایران پرداخت می‌کند.


ـ فدراسیون فوتبال هزینه اقامت، امکانات رفاهی، خودرو و خوراک و خدمات خشکشویی برای سرمربی در مدت قراردادش را تامین می‌کند و همچنین هزینه حمل و نقل هوایی متعلقات کی‌روش را به ایران در ابتدای این قرارداد و در زمان فسخ آن به هر علتی به کشور محل اقامت کی‌روش پرداخت می‌کند.


ـ الف: در ازای آپارتمان مبله لوکسی که گفته شد فدراسیون باید به آقای کی‌روش ماهیانه ١٥٠٠ دلار پرداخت کند و این مبلغ حتما باید به صورت ماهیانه پرداخت شود.


ـ ب: کارلوس کی‌روش می‌تواند این آپارتمان مبله با تمامی امکانات (برق، تلفن، گاز، خشکشویی و نظافت) را که توسط فدراسیون تامین می‌شود و با توافق طرفین انتخاب می‌شود، بپذیرد. آقای کی‌روش موافقت می‌کند آن مبلغی را که در مورد الف. ذکر شد به محض تحویل آپارتمان به ایشان دیگر پرداخت نخواهد شد.
ـ تمامی هزینه‌ها با در نظر گرفتن مالیات دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستمزد و مبالغ تشویقی، بیمه درمانی، گواهی اشتغال به کار و روادید باید توسط فدراسیون پرداخت شود.


پشت پرده پیراهن‌های آل‌اشپورت
کارلوس کی‌روش که پیش از جام جهانی برزیل نسبت به کیفیت پایین پیراهن‌های آل‌اشپورت اعتراض داشت و با رسانه‌ای کردن آن، فدراسیون فوتبال و شرکت آل‌اشپورت را تحت فشار قرار داد، پس از جلسه‌ای که نماینده آل‌اشپورت با وی گذاشت، اعتراض‌های کی‌روش به پایان رسید. گویی کیفیت لباس‌ها بهبود یافت. اما واقع داستان این است که پس از آنکه کی‌روش درصد خود را از شرکت مزبور دریافت داشت دیگر آرام گرفت و اعتراضی متوجه آن شرکت نکرد.

 

کارلوس

 

در طول سال‌هایی که کی‌روش در ایران حضور داشته، هر از چند گاهی در رسانه‌های طرفدار سرمربی تیم ملی، صحبت از پیشنهاد کشور‌های دیگر به وی شده است. قبل از بازی با نیجریه صحبت از پیشنهاد تاتنهام شد و قبل از بازی با آرژانتین مدعی شدند از الجزایر پیشنهاد دارد. پیش از بازی با بوسنی، آفریقای جنوبی خواهان او بود و بعد از بازی با بوسنی، صحبت از پیشنهاد نیجریه شد. اما همه این پیشنهاد‌ها سرانجام واحدی داشت و هیچ‌یک از آنها رنگ واقعیت به خود نگرفت. اساسا این پیشنهادات رنگ و وارنگ، تنها در یکسری از رسانه‌های داخلی مطرح می‌شد و بازتابی در رسانه‌های خارج از کشور نداشت.


آیا به راستی این پیشنهاد‌ها وجود خارجی داشت و یا بافته‌های کی‌روش و تیم رسانه‌ای او بود تا اهرم فشاری بر فدراسیون ایران باشد و بدین واسطه، رقم قرارداد و آپشن‌های آن افزایش پیدا کند. کارلوس کی‌روش که خود را بسیار فراتر از فوتبال ایران می‌داند چرا پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه وقتی با پیشنهاد توهین‌آمیز قرارداد ۶ ماهه از سوی ایران مواجه شد به یکی از آن پیشنهادات جور واجور جواب مثبت نداد و این توهین آشکار را پذیرفت و در مسند مربیگری فوتبال ملی ایران باقی ماند؟


واقعیت امر این است که وی در تمام این سال‌ها رقمی به مراتب بالاتر از سایر نقاط دنیا از فوتبال ایران دریافت داشته و بر فرض صحت پیشنهادات دیگر رقم پرداختی، بسیار با آنچه از ایران دریافت می‌داشته متفاوت بوده است و از همین‌رو است که قرارداد ۶ ماهه را نیز پذیرفت و همچنان به‌عنوان سرمربی فوتبال ایران به کار خود ادامه داد و اینک که به پایان کار خود نزدیک شده نمی‌بایست با رفتار و گفته‌هایی خارج از عرف، سنگ بنای رویه‌ای ناصواب را بگذارد. 
 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
1
0
اینجانب ازاینکه مدیرسایت 180درجه تغییررویھ داده وحامی پروپاقرص آقای خیابانی شده واقعا متاسفم تادیروزازکیروش حمایت میکردحتی تیترزدھ بودکھ آقای خیابانی به کیروش تهمت زده ویکی ازخوانندگان درجواب گفته بود که دیدارنیوزازکیروش پول گرفته که این حرفهارامیزندمن ھم جوابش رادادم گفتم شما ازخیابانی چقدرگرفتی حالاھمین حرف رابه شمامیزنم شماچقدرازخیابانی گرفته آدم بایدحرفش یکی باشدتادیروزسنگ کیروش رابه سینه میزدی حالاخیابانی شده مظلوم به آدمهای دورومیگویندمنافق درثانی اگرتیم ملی میخواهدنتیجھ بگیردبایدھزینھ اش رابپردازددرطی 40سال گذشته ھمھ ماشاھدبودیم تیم ملی ھیچوقت دوبارپشت سرھم به جام جهانی نرفته واین کیروش بودکھ این امررامحقق کرده من به شماقول شرف میدهم ای مربی قادراست که برای سومین بارایران رابه جام جهانی ببردمیگوینداگرکسی پیش یک دکترحاذق برھ برھ نبایددکترش راعوض کندبھ خاطراینکھ این دکتربھ سوابق بیماراحاطھ دارھ ومریض ازاین دکترنتیجھ گرفته باعوض کردن مربی چیزی حل نمیشه درتمام دنیارسم براین است چنانچه مربی نتیجه نگرفت میرونددنبال مربی جدیدخیال نکنیدچنانچھ مربی عوض شودمربیان دیگرازکیروش کمترخواھندگرفت اگرھم بگیرندیقیناتیم ملی به جام جهانی نخواهدرفت والسلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
0
0
بالاخره کیروش از ایران میره
بزودی زود
اما مساله فقط رفتن کیروش نیست
رفتن غرور و اقتدار فوتبال ایران است
رفتن غرور بعد از بازی آرژانتین، اسپانیا و پرتغال که با کمکِ داور از سد ایران گذشتند یا از باخت گریختند
رفتن سالها صدرنشینی ایران در آسیا در رنکینگ فیفا
رفتن مبارزه با بازیکن سالاری
با رفتن کیروش دوباره برانکوها و دایی ها بر تیم ملی حاکم می شوند
آمدن روزهایی که عربستانی‌ها در ورزشگاه آزادی و جلوی صدهزار نفر رقص و پایکوبی کردند
آمدن روزهایی که تیم برانکو ازعهده تیم محلاتی آنگولا برنیامد
آمدن روزهای بازیکن سالاری در تیم ملی
دعوت بازیکنان با دلالی و رشوه به تیم ملی
بله آقایان و مخصوصا جناب خیابانی.دیگر نمیتوانید بگویید خیلی راحت و بدون شکست و با اقتدار رفتیم جام جهانی،دیگر نمیتوانی سلام به روسیه و سلام به جام جهانی بدهی.
دیگر نمیتوانی بگویی کره ۴ باخت متوالی به ایران داشته.
دیگه باید بشینیم و آرزو کنیم به بحرین و .... نبازیم.
سمانه ارژنگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
1
چرا متوجه نیستید
واقعا چرا این ساده لوح هستید
مساله اصلا خیابانی نیست که مظلوم باشه یانه مساله حتی عملکرد کیروش هم نیس هرکسی میدونه کیروش مربی بزرگیه و تیم متحول کرده کسی منکر این نیست
ولی هر کاری کرده چند برابر پولش گرفته هرچی خواسته بهش دادن هر کاری خواسته کرده کل فدراسیون نوکریش کردن
اون دیگه نمی تونه از بی امکاناتی بناله
حتی اگر مردم ایران گرسنه باشند که کسی منکرش نیست این مساله به کیروش ربطی نداره
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی