تیتر امروز

اصلاح، یک تاریخ انقضا برای اثربخشی دارد/ اگر از اصلاح‌طلبی تغییر خواهی را بگیری، محافظه‌کاری می‌شود/ برخی از اصلاح‌طلبان دغدغه حاکمان را دارند که ناراحت نشوند و روی‌شان را از مردم بر می‌گردانند
در گفت‌وگوی ویژه دیدار‌نیوز با حسین نورانی‌نژاد مطرح شد:

اصلاح، یک تاریخ انقضا برای اثربخشی دارد/ اگر از اصلاح‌طلبی تغییر خواهی را بگیری، محافظه‌کاری می‌شود/ برخی از اصلاح‌طلبان دغدغه حاکمان را دارند که ناراحت نشوند و روی‌شان را از مردم بر می‌گردانند

در برنامه ویژه دیدار‌نیوز با حسین نورانی‌نژاد قائم مقام‌حزب اتحاد ملت و عضو جبهه اصلاحات با موضوع "بیانیه ۱۱ ماده‌ای جبهه اصلاحات؛ راهی برای رسیدن به صلح پایدار" گفت‌و‌گو کردیم.
نشانه‌های حمله دوباره اسرائیل به ایران/ افزایش توان رزمی سپاه/ پلمب ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

نشانه‌های حمله دوباره اسرائیل به ایران/ افزایش توان رزمی سپاه/ پلمب ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران

این صد و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
رحمت الله بیگدلی: اگر دنبال نفوذی هستید، ببینید کی لایحه حجاب را نوشت/ تندروها انتقام شکست خود را از مردم می‌گیرند/ دولت پزشکیان تا پایان سال چهارم می‌ماند، مگر به حادثه‌ای ...
از انتخابات مجلس تا انتخابات ریاست جمهوری با فعال سیاسی و مدرس حوزه علمیه

رحمت الله بیگدلی: اگر دنبال نفوذی هستید، ببینید کی لایحه حجاب را نوشت/ تندروها انتقام شکست خود را از مردم می‌گیرند/ دولت پزشکیان تا پایان سال چهارم می‌ماند، مگر به حادثه‌ای ...

ششمین مهمان برنامه «میدان پاستور» حجت الاسلام رحمت الله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای راهبری انتخاب اعضای دولت چهاردهم بود؛ او در این گفت‌و‌گو اشاره می‌کند که رسیدن مسعود پزشکیان به...
کد خبر: ۱۸۸۹۶
گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین از بلاتکلیفی دریافت عوارض تردد در تونل‌های شهری؛

ویدئو/ شهر خودکفا یا فراموشی زیرساخت‌های حمایتی؟!

۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴

پرونده پولی‌شدن معابر تهران درحالی به نظر می رسید بسته شده که اعضای شورای شهر در جلسه یکصد و پانزدهم خود به حذف این طرح رای ندادند و دست شهرداری را برای ارائه لایحه به شورا باز گذاشتند. اما آیا این موضوع با مسیر توسعه شهری همراستاست؟

اولین‌بار ۲۱ دی ماه لایحه «دریافت عوارض تردد در تونل‌های شهری» به عنوان یک پیشنهاد از سوی شهرداری مطرح شد که البته هجمه‌های زیادی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به خود دید.

علی اعطا سخنگوی شورا همان روز در حساب توئیتری خود از این نوشت که مرجع تصویب عوارض شهر و بهاى خدمات، شوراى شهر است و هنوز شورا نظری در این باره نداده است.

یک روز بعد از این خبر، یعنی ۲۲ دی ماه پیروز حناچی شهردار تهران ضمن انتقاد از رسانه‌ای که این خبر را منتشر کرد، دریافت عوارض برای تردد در تونل‌های شهری تهران را مغایر با واقعیت دانست و اعلام کرد تا زمانی که شورای شهر تصویبش نکند، این لایحه اجرایی نمی‌شود.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران هم مطرح کردن این موضوع را ابزاری برای تخریب شورا دانست.

این در حالی است که حمیدرضا غفارزاده دکتری مطالعات توسعه شهری معتقد است در بخش منابع پایدار، شهر باید هزینه‌های خودش را پرداخت کند. او می‌گوید این طرح جدیدی نیست و قبلا هم مدیران به خاطر اینکه محبوبیتشان از بین نرود رای به اجرای این طرح ندادند و این موضوع در این دوره هم تکرار شد.

هر چند به نظر می‌رسد توسعه شهری نیازمند شهری خودکفا است تا اداره آن با درآمدهای خود شهر ممکن شود اما سیاست‌گذاری‌های شهری نمی‌تواند تنها مبتنی بر دریافت عوارض باشد، بی‌آنکه ملاحظات اجتماعی و اقتصادی صاحبان اصلی شهر، یعنی مردم را در نظر بگیرد.

دریافت عوارض از معابر شهری هر چند می‌تواند راهکار موثری در توسعه متوازن شهری باشد با این حال پیش‌نیازی تحت عنوان توسعه زیرساخت‌ها و سیستم حمل و نقل عمومی را باید در کنار خود داشته باشد. در غیر این صورت شهر تبدیل به بازار مکاره‌ای می‌شود که کالاهای لوکس و خدمات و تسهیلاتش تنها در اختیار طبقه‌ای قرار می‌گیرد که بضاعت پرداخت آن را دارد. ناگفته پیداست که در غیاب سیستم حمل و نقل عمومی فراگیر شهری، دریافت عوارض از معابر شهری با تمام محاسنش، بار مضاعفی را بر هزینه‌های حمل و نقل طبقات پایین‌تر تحمیل می‌کند.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات