
رئیس هیئت مدیره انجمن رسانههای تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی کشور در آیین گرامیداشت روز خبرنگار گفت: پس از انتشار نخستین روزنامه ایرانی به نام کاغذ اخبار بیش از نیم قرن سپری شد تا نخستین مجله ایرانی منتشر شود.
دیدارنیوز: فرشاد قوشچی، رئیس هیئت مدیره انجمن رسانههای تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی کشور در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که به کوشش وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد طی سخنانی بیان داشت: پس از انتشار نخستین روزنامه ایرانی به نام کاغذ اخبار بیش از نیم قرن سپری شد تا نخستین مجله ایرانی منتشر شود. این مجله فلاحت مظفری نام داشت که در سال ۱۲۷۹ شمسی انتشاریافت، در ضمن نخستین مجله تخصصی ایران و همچنین اولین نشریه کشاورزی بود.
او ادامه داد: با این سرگذشت، نشریات تخصصی کشاورزی در کشور قدمتی ۱۲۵ ساله دارند. شوربختانه بعد از دوران طلایی انتشار مجلات کشاورزی در دهه ۸۰ خورشیدی با قریب ۶۰ نشریه، امروز تعداد آنها به حدود تنها ۱۰ نشریه مکتوب رسیده است. از طرفی مطبوعات با بحران فزاینده کاغذ روبهرو هستند که لازم است برای تداوم انتشار وزارت جهاد کشاورزی، حمایت مناسبی از نشریات تخصصی کشاورزی داشته باشد.
قوشچی افزود: وظیفه ذاتی خبرنگاران نقد قدرت با استفاده از دسترسی آزاد به اطلاعات و اخبار است و این مهم در یک رابطه، اعتماد و اطمینان متقابل میان اصحاب قدرت و رسانهها شکل میگیرد در این صورت امکان گردش آزاد اطلاعات و رفع ابهام از مسائل جامعه فراهم میشود. از سویی نقد مجریان و سیاست گذاران هم نوش است و هم نیش و باید به جان خرید البته نقدی که از دایره انصاف و اعتدال خارج نشود. هرچند برخی مدیران حتی در همین مجموعه وزارت کشاورزی خود را ملزم به پاسخگویی نمیدانند و برای آن اعتباری قائل نیستند.
او در مثالی بیان داشت: این چالش موجود در نقد قدرت را محسن مخملباف در فیلم سینمایی سلام سینما هنرمندانه به تصویر کشیده است و وضعیت انسان را به نوعی کاملاً متضاد زمانیکه در پشت میز مقام و مسؤلیت است و وقتی در مقابل و آن سو قرار میگیرد، بیان کرده است.
این استاد دانشگاه سپس به گفتمان نقد قدرت از دیدگاه هابرماس پرداخت و گفت که هابرماس برخلاف میشل فوکو معتقد است قدرت فقط از طریق سلطه شکل نمیگیرد بلکه میتوان آن را از طریق ارتباط و گفتوگو شکل داد، به این ترتیب رابطه صحیح تری بین دولت و مردم برقرار میشود. این دانشیار دانشگاه در پایان اظهار داشت که متولیان کشاورزی کشور لازم است پاسخگوی بسیاری از بحرانهای محیط زیستی باشند از جمله بحران آب که با کشاورزی درهم تنیده شده، زیرا حدود ۹۰ درصد آب ایران به مصرف کشاورزی میرسد و در این زمینه مطبوعات تخصصی کشاورزی میتوانند در اذهان عمومی نقش روشنگری ایفا کنند و راهکارهای تخصصی برای کاهش تبعات ناشی از این ابر بحران در کشاورزی ارائه دهند.