
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو درباره اثر جنگ ۱۲ روزه و کاهش نرخ دلار بر بازار خودرو گفت: در یک سال گذشته و به خصوص چند ماه اخیر، نرخ دلار نتوانسته تاثیر زیادی روی بازار خودرو بگذارد. دلالان سعی کردهاند با افزایش نرخ ارز، قیمت ماشینها را بالا ببرند تا شوکی به بازار وارد کنند و مردم دوباره هجوم ببرند ولی خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.
دیدارنیوز: یک کارشناس بازار خودرو میگوید: در یک سال گذشته و به خصوص چند ماه اخیر، نرخ دلار نتوانسته تاثیر زیادی روی بازار خودرو بگذارد. اوایل جنگ ۱۲ روزه که همه در این تکاپو بودند که جانشان را نجات دهند، برخی دلالان همزمان با افزایش نرخ دلار شروع به افزایش قیمت ماشینهایشان در آگهیها کردند که واکنشهای منفی زیادی را به همراه داشت. جالب این است که این تلاشها تاثیری روی خرید و فروش در بازار نداشت. الان هم جنگ تاثیر مثبت که نداشت، تاثیر منفی هم بر بازار گذاشت و مردم کمتر به سمت خرید خودرو رفتند.
بازار خودرو در ماههای اخیر با وجود نوسانات ارزی و تحولات منطقهای، بهویژه جنگ ۱۲ روزه، واکنش متفاوتی نسبت به دورههای مشابه گذشته نشان داده است. برخلاف انتظارها، افزایش نرخ دلار یا تنشهای سیاسی منطقهای نتوانستند تغییر محسوسی در قیمت یا معاملات خودرو ایجاد کنند. بررسی روندهای بازار نشان میدهد که رکود همچنان ادامه دارد و رفتار خریداران بهویژه مصرفکنندگان واقعی، محتاطتر شده است.
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو درباره اثر جنگ ۱۲ روزه و کاهش نرخ دلار بر بازار خودرو به اقتصاد ۲۴ گفت: «در یک سال گذشته و به خصوص چند ماه اخیر، نرخ دلار نتوانسته تاثیر زیادی روی بازار خودرو بگذارد. دلالان سعی کردهاند با افزایش نرخ ارز، قیمت ماشینها را بالا ببرند تا شوکی به بازار وارد کنند و مردم دوباره هجوم ببرند ولی خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.»
وی ادامه داد: «اوایل جنگ ۱۲ روزه که همه در این تکاپو بودند که جانشان را نجات دهند، برخی دلالان همزمان با افزایش نرخ دلار شروع به افزایش قیمت ماشینهایشان در آگهیها کردند که واکنشهای منفی زیادی را به همراه داشت. جالب این است که این تلاشها تاثیری روی خرید و فروش در بازار نداشت. الان هم جنگ تاثیر مثبت که نداشت، تاثیر منفی هم بر بازار گذاشت و مردم کمتر به سمت خرید خودرو رفتند. افرادی به سمت خرید آمدند که واقعا مصرفکننده بودند. از این رو مصرف کننده هم ترجیح میدهد ماشین را به قیمت پایینتری بخرد و به همین دلیل دست نگه میداشتند.»
این فعال حوزه خودرو ضمن بیان اینکه دلالان در هر شرایطی تلاش خود را میکنند، افزود: «اگر قیمت ماشینهایی که سری اولشان تولید میشود را بررسی کنید، متوجه میشوید که یک سری سرمایهگذار وجود دارند که ماشین ثبت نام میکنند. مثلا آواتار یا ریرا فقط آگهی شدهاند و کسی این ماشینها را سوار نمیشود. جالب این است ماشینی که ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خریدهاند را به قیمت ۱۱ و نیم میلیارد آگهی کردهاند و از آنجایی که با این قیمت خریدار نبوده، الان با ۷ و نیم میلیارد تومان هم میخواهند بفروشند ولی کسی نمیخرد.»
جعفری درباره چالشی که بازار خودرو با آن مواجه است، گفت: «نکته اصلی این است که به دلیل عرضه کم خودرو؛ چه تولیدی و چه وارداتی، با این چالش مواجه هستیم که یک سری دلال همیشه در بازار وجود دارند و میگویند اگر سری اول ثبت نام کنیم، قطعا سود زیادی نصیبمان میشود؛ بنابراین بازار در همان رکود بسر میبرد و فقط مصرفکننده واقعی ماشین میخرد.»
این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا اقدام خودروسازان مونتاژکار برای فروش اقساطی میتواند بازار را از رکود خارج کند؟ عنوان کرد: «فروش اقساطی خودرو پیشتر وجود داشته و به جز ایرانخودرو و سایپا، سایر شرکتها همیشه این نوع فروش را ارائه کردهاند. حتی هماکنون شاهد هستیم که برخی از خودروهای وارداتی نیز به صورت اقساطی عرضه میشوند. واردات محدود خودرو هم به صورت قطرهچکانی در حال انجام است. تمامی این عوامل میتواند تأثیرگذار باشد تا مردم دچار نگرانی نباشند، دلالی و سودجویی کاهش یابد و سرمایههای سرگردان به بازار خودرو وارد نشود و از ایجاد حباب جلوگیری شود.»