تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
میرمحمود موسوی در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

در حال حاضر شواهدی بر شکستن حصر وجود ندارد

News Image Lead

من در جریان دیدارهای آقای کروبی به طوردقیق نیستم. مطالبی می شنوم که راجع به آنها هم نمی خواهم اظهار نظر کنم، اما در مورد آقای موسوی و خانم رهنورد غیر از خانواده درجه یک، در این مدت هیچ دیدار دیگری نبوده است.

کد خبر: ۱۸۷۲۳
۱۳:۳۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز- پرستو بهرامی‌راد: حصری که از سال ۸۸ برای سه شخصیت سیاسی کشور آغاز شده است هنوز دنباله‌دار است و به دلیل شرایط آن، نمی‌توان به درستی در مورد آن اظهار نظر کرد. اخبار مربوط به محصورین فقط از طریق فرزندان و نزدیکان سه شخص داده می‌شود که این بار شاهد اختلاف در اخبار دو خانواده هستیم. مدتی بعد از اینکه فرزند مهدی کروبی، وضعیت جدیدی از محصورین اعلام کرد و گفت که از دو ماه پیش، تغییراتی در وضعیت محصورین به‌وجود آمده است و «مسئولان امنیتی به آقای کروبی و موسوی گفته‌اند که به انتخاب خودشان، هفته‌ای یکبار می‌توانند آنها را بیرون ببرند، ولی تعیین آن محل باید هماهنگ شده باشد»، مباحث زیادی در مورد شکسته شدن حصر در رسانه ها و محافل خبری درگرفت و بسیاری از افراد، نسبت به این اتفاق، ابراز خوشحالی کردند اما میرمحمود موسوی، برادر میرحسین موسوی در گفتگو با دیدارنیوز تغییر جدید در وضعیت حصر را کاملا تکذیب کرد و گفت تغییری در وضعیت برادرش و زهرا رهنورد حاصل نشده است.

آنچه می خوانید گفت و گوی دیدارنیوز با میرمحمود موسوی در رابطه با دلیل این اختلاف خبر است.

 

*حسین کروبی از شرایط جدید محصورین صحبت کرده‌ و بیان داشته است که پدرش دیدارهای خارج از شهر و بیرون از منزل داشته‌است. شما این شرایط را گشایش جدیدی برای محصورین می‌دانید؟

راجع به حصر، من و خانواده به دلیل اینکه عوارض سختی برای مجموعه خانواده و میرحسین و خانم رهنورد دارد، زیاد صحبت نمی کنیم. بنابراین خیلی محدود به این موضوع می‌پردازم. در مقابل مطلبی که آقای حسین کروبی گفته‌اند من بیان کرده و میکنم که در وضعیت حصر میرحسین و خانم رهنورد، تغییری به وجود نیامده است و شرایط حصر به همان ترتیب سابق است. این نهایت مطلبی است که می‌توانید از قول من نقل کنید.

 

* آزادی دیدارهای خارج از منزل برای آقای میرحسین موسوی هم وجود دارد یا فقط برای آقای کروبی اتفاق افتاده است؟

من در جریان دیدارهای آقای کروبی به طوردقیق نیستم. مطالبی می شنوم که راجع به آنها هم نمی خواهم اظهار نظر کنم، اما در مورد آقای موسوی و خانم رهنورد غیر از خانواده درجه یک، در این مدت هیچ دیدار دیگری نبوده است.

 

*خودشان نخواستند یا اجازه نداشته‌اند؟

از آنها در این مورد سوال نکرده‌ام ولی طبیعتاً در اختیار خودشان نیست که بخواهند دیدار داشته باشند و آزاد باشند.

 

*آقای کروبی به شهر کرج رفته‌‌اند؛ آیا برای میرحسین موسوی هم می تواند این اتفاق بیافتد یا خیر؟

این موضوع را زندانبانان باید جواب بدهند، البته این موضوع اتفاق نیافتاده است و من نمی‌توانم قضاوت بکنم. ایشان هم هیچگاه درخواست نکرده‌ است که به جایی برود.

 

*به نظر شما شکستن حصر برای جامعه و نظام در شرایط حال حاضر ثمره‌ای خواهد داشت؟

ملاک قضاوت این نیست که آیا شکستن حصر به نفع کشور هست یا نیست. ملاکی بالاتر از این قرار دارد و آن، ملاک حقیقت است که ما با این ملاک می‌سنجیم. هیچ انسان آزاده‌ای این شرایط را نه می پسندد و نه تایید می کند. ما از این زاویه این موضوع را نگاه می‌کنیم. شکستن حصر حتی اگر ذره‌ای هم به حال کشور و جامعه نفع نداشته باشد، که حتما نفع دارد؛ حتی در آن صورت هم ذره‌ای از تلخی این قضیه برای ما کم نمی‌کند.

 

*از نظر شما نامه منتقدانه آقای کروبی باعث طولانی‌تر شدن زمان حصر شده است؟ چون افرادی معتقد هستند که این نامه، مدت زمان حصر را افزایش داده است.

من مطالبی که راجع به نامه آقای کروبی می‌گویند، شنیده ام ولی نمی توانم این موضوع را تایید یا رد بکنم. چون حصر یک قضیه خاصی است، به همین دلیل ما با یک وضعیت پنهانی روبرو هستیم وهر چه بگوییم گمانه زنی است. من ترجیح می‌دهم که این گمانه زنی را نداشته باشم. برای من هر دو طرف این قضیه یکسان است یعنی می‌تواند باشد و می‌تواند نباشد، می‌تواند تاثیر بگذارد یا نگذارد. پیش از این آنها در حصر بوده‌اند و امروز هم در حصرهستند. این قضیه برای من اثبات شده نیست.

 

*شما فکر می‌کنید که به سمت شکستن حصر به زودی می‌رویم؟

من شواهدی که تغییری در حصر حاصل شود نمی بینم؛ چون فعلاً شرایط در حال حاضر ثابت است. اگر شواهدی دیدیم آن موقع نظرمان را اعلام می‌کنیم. در حال حاضر شواهدی بر شکستن حصر وجود ندارد.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی