تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

شرایط امروز محصورین یک گام بزرگ در جهت رفع حصر است

News Image Lead

به نظر می‌رسد اگر این گشایش‌ها به همین سرعت ادامه پیدا کند، ما شاهد این باشیم که در هفته، دو مرتبه آقای کروبی با خانواده و دوستانشان ملاقات بکنند و همچنین این امکان وجود داشته باشد که فعالان سیاسی هم با ایشان ملاقات داشته باشند. قطعاً این شرایط  باعث می‌شود که رفته رفته حصر در یک پروسه سه الی چهار ماهه کاملا برداشته شود.

کد خبر: ۱۸۶۸۶
۱۷:۳۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: روز گذشته حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی جزئیات جدیدی از شرایط پدرش اعلام کرد. وی بیان داشت که حدود دو ماه پیش مسئولان امنیتی به آقای کروبی و موسوی گفته‌اند که به انتخاب خودشان، هفته‌ای یکبار می‌توانند آنها را بیرون ببرند، ولی تعیین آن محل باید هماهنگ شده باشد.

 

مهدی کروبی نیز این دیدارها را با خانواده شهدا شروع کرد و در همین راستا با خانواده شهید شاه‌حسینی در شمیران و خانواده  شهید پناهی در کرج و تعدادی از خانواده شهدا دیدار داشت و این ملاقات‌ها از ۶ هفته پیش آغاز شده است.

 

در همین راستا دیدارنیوز به گفت‌وگو با اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی پرداخته است و در مورد شرایط محصورین و احتمال شکستن حصر صحبت کرده است.

 

اسماعیل گرامی‌مقدم در خصوص دیدار‌های مهدی کروبی با خانواده شهدا گفت: «ارزیابی من این است که اجازه دیدار‌های آقای کروبی در این ۶ هفته، نوعی گشایش در جهت برداشتن حصر محسوب می‌شود. در این ۸ الی ۹ سالی که آقای کروبی و موسوی در حصر بودند، محدودیت‌های بسیار زیادی صورت گرفته است و شرایط امروز، یک گام بزرگ در جهت رفع حصر به نظر می‌رسد و جای امیدواری دارد».
 

وی اظهار کرد:«امیدوار هستیم که در هفته‌های آینده، گشایش بیشتری در زمینه ارتباطات آقای کروبی برقرار بشود و علاوه بر سرکشی به خانواده شهدا، دیدار با دوستانشان نیز میسر شود. دیدارهای ایشان تا به امروز به بیشتر از یک الی دو نفر ختم نشده است و کاملاً جلسات خصوصی بوده است، به همین دلیل امیدوار هستیم که این زنجیره گشایشی که ایجاد شده، گسترده‌تر شود و تعداد رفت و آمدهای آقای کروبی بیشتر بشود. به نظر می‌رسد اگر این گشایش‌ها به همین سرعت ادامه پیدا کند، ما شاهد این باشیم که در هفته، دو مرتبه آقای کروبی با خانواده و دوستانشان ملاقات بکنند و همچنین این امکان وجود داشته باشد که فعالان سیاسی هم با ایشان ملاقات داشته باشند. قطعاً این شرایط  باعث می‌شود که رفته رفته حصر در یک پروسه سه الی چهار ماهه کاملا برداشته شود».

 

گرامی مقدم گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم این دیدارها برای هر دو نفر(موسوی و کروبی) اتفاق افتاده است؛ منتهی جنس دیدارها می‌تواند متفاوت باشد. آقای موسوی زودتر از آقای کروبی ملاقاتهایشان را شروع کردند. آقای کروبی دیدارها را نمی‌پذیرفتند، اما با گذشت زمان، آقای کروبی سرکشی به خانواده شهدا را پذیرفتند».

 

سخنگوی حزب اعتماد ملی در مورد نامه منتقدانه مهدی کروبی که واکنش‌های فراوانی را برانگیخته است، گفت:«برخی از آقایان می‌گویند نامه متنقدانه آقای کروبی باعث عقب افتادن رفع حصر شده است اما باید پرسید آقای موسوی که بیانیه نداده‌اند، پس چرا حصر ایشان ادامه دارد؟»

 

اسماعیل گرامی‌مقدم در مورد رفع حصر گفت: «اساساً هیچ بهانه ای برای برداشتن حصر وجود ندارد. قطعاً رفع حصر هزینه سنگین حقوق بشری که بر دوش حاکمیت است را از بین می‌برد. مجموعه عوامل می تواند در رفع حصر موثر باشد و ما نمی‌توانیم یک عامل را به عنوان گشایشی در حصر قلمداد بکنیم. این عوامل نیز می‌تواند سیاسی، اجتماعی یا خارجی باشد. آنچه که امیدوار کننده است این است که رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی، می‌تواند خسارت‌های حقوق بشری را از دوش نظام بردارد. من بر این باور هستم که هیچ فرد و هیچ ایرانی نباید به دلیل انتقاد کردن و یا بیان اعتقاداتش در زندان باشد. امیدواریم این گشایش پیش آمده، راهی برای آزادی کلیه زندانیان و محصورین باشد».

 

وی گفت: «اگر بنا شد حصری برداشته شود باید به صورت آنی تصمیم گیری شود و به صورت آنی حصر برداشته شود؛ نه اینکه با افرادی صرفاً ملاقاتی داشته باشیم و بعد دوباره حصر ادامه داشته باشد. فعلاً برای هر دو نفر، این گشایش اندک و قطره‌ای ایجاد شده است. من بر این باور هستم که برداشتن حصر ضروریست و به صورت آنی باید انجام شود و هیچ تبعات و نگرانی وجود ندارد. برخی افراد که از این مسئله کاسبی سیاسی می‌کنند شاید نگران باشند ولی آن چیزی که امروز می‌توان تحلیل کرد این است که آزادی کروبی و موسوی اگر به یکباره انجام بشود یک الی دو هفته، ملاقات‌هایی صورت می‌گیرد و بعد از مدتی، شرایط به حالت عادی برخواهد گشت».

 

گرامی مقدم در پایان بیان کرد:«مسئله حصر جنبه سیاسی دارد  و در حقیقت، وجود حصر یک انسداد سیاسی برای همه فعالان سیاسی و همه منتقدان است. زمانی که جامعه احساس بکند که انسدادی در کشور وجود ندارد و هیچ فردی به دلیل عقایدش در حصر یا زندان نیست؛ شادابی به جامعه باز می‌گردد و قطعاً انسجام ملی افزایش می‌یابد و حتی از فرار مغزها نیز جلوگیری می‌شود. امیدواری در جامعه بوجود می‌آید و همچنین سرمایه به داخل کشورهدایت می‌شود و سرمایه‌ها از کشور خارج نمی‌شود و ده ها اثر دیگری که کنشهای سیاسی در جامعه دارد. برداشتن حصر قطعا می‌تواند رویکردهای مثبتی در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی برای کشور بوجود بیاورد».

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی