تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
گزارش "دیدارنیوز" به بهانه هشدار برخی از سیاسیون در مورد فتنه ۹۸؛

خطر افزایش بدبینی و شکاف اجتماعی با طرح فتنه ۹۸

بدبینی و عدم اعتماد، یک‌شبه و به‌طور ناگهانی به وجود نمی‌آید، عواملی دست‌به‌دست هم می‌دهند که درنتیجه آن‌ها، مردم نسبت به خود و سیاستمداران، به این سمت سوق داده می‌شوند که ازجمله این عوامل، می‌تواند بزرگنمایی اتفاقاتی باشد که با اصل و ذات خود بسیار متفاوت است.

کد خبر: ۱۸۲۰۸
۱۴:۵۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوزبا وجود آنکه مردم، هنوز خساراتی که بابت حوادث سال ۸۸ متحمل شده‌اند را فراموش نکرده‌اند و یادآوری خاطرات آن روز‌ها برای بسیاری، همچنان ناراحت‌کننده محسوب می‌شود و بدبینی که درنتیجه آن اتفاقات، از سوی شهروندان متوجه سیاستمداران  شده، ترمیم نیافته است، گروهی از سیاسیون یک طیف خاص، اشاراتی به فتنه ۹۸ کرده‌اند که به‌زعم آن‌ها قرار است سال آینده و درنتیجه برگزاری انتخابات مجلس روی دهد.

 

حیدرمصلحی، وزیر سابق اطلاعات در این رابطه گفت: «فتنه ۸۸ تمام نشده و قطعاً بدانید در فتنه آینده، شعار‌های تند داده نمی‌شود و عکس امام نیز پاره نخواهد شد. بدانید که دشمن در بحث اقتصادی، برنامه‌ریزی سنگین کرده و عوامل داخلی دشمن نیز در حال کار کردن هستند و می‌خواهند معضلات اقتصادی را با مشکلات اجتماعی عجین کند.»

 

سید احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد نیز با اشاره به فرمایشات رهبری، در خصوص فتنه ۹۸ اظهار کرد: «دشمن درصدد ایجاد و زمینه‌سازی فتنه‌ای از جنس فتنه ۸۸ در سال آینده است. فتنه ۸۸ سه ویژگی داشت. ویژگی اول این بود که تهاجم و حملات علیه رهبری صورت می‌گرفت، درصورتی‌که ایشان ناظر و مجری انتخابات نبودند و دولت این وظایف را داشت. در فتنه ۹۸ هم قصد دارند مشکلات اقتصادی و معیشتی را به همین منظور وسیله کنند، درصورتی‌که وضع موجود ناشی از سوء تدبیری‌های مسؤولین در دولت و مجلس است.»

 

وی ادامه داد: «دومین خصوصیت فتنه ۹۸ استخدام خواص بی‌بصیرت داخل کشور توسط دشمن بود که در جهت منفعت‌طلبی و قدرت‌یابی با دشمن همکاری کردند، در سال ۹۸ نیز وقتی جریان‌های قدرت‌مدار درصدد سازش با آمریکا و اروپایی که مثل روباه دنباله‌رو آمریکا است، هستند همین خواص بی‌تدبیر را تشکیل می‌دهند.»

 

جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس نیز در این رابطه گفت: «در آخرین سال مجلس ششم چند اتفاق افتاد که برای مدتی منجر به انسداد سیاسی در کشور شد. دولت وقت ۲ لایحه تقدیم مجلس کرد. یکی برای حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان و دومی جهت ارتقای جایگاه رییس‌جمهور و اختیاراتش وهم زمان رییس‌جمهوری تهدید کرده بود که اگر این ۲ لایحه تصویب نشود، استعفا خواهد کرد. اقدام دیگر هم استعفای دسته‌جمعی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس ششم بود که درواقع همه این اقدامات یک پروژه برای ایجاد انسداد سیاسی در کشور بود، چراکه اگر ۲ قوه تعطیل شود، هم سیستم اجرایی و هم سیستم قانون‌گذاری با بحران روبه‌رو خواهد شد. با تجربیاتی که داریم احتمال می‌دهیم تکرار این اتفاق در سال ۹۸ رخ دهد.»

 

مدعیان فتنه ۹۸ تأکید دارند که این مسئله را پس از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از خانواده‌های شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم و دفاع از مرز‌ها و امنیت که در آذرماه صورت گرفته بود، کشف کرده‌اند، این در حالی است که رهبر انقلاب در این دیدار، هیچ اشاره‌ای به فتنه ۹۸ داخلی نکرده‌اند و تحرکات و اقدامات دو سال اخیر آمریکایی‌ها به‌ویژه وضع تحریم‌های همه‌جانبه و کمک به دشمنان گوناگون ایران که نقشه‌های آن‌ها لو رفته است را موردتوجه قراردادند و دراین‌باره تأکید کردند: «هدف آن‌ها این بود که به‌وسیله تحریم و اقدامات ضد امنیتی، در کشور دودستگی، اختلاف و جنگ گروه‌ها به وجود آورند و عده‌ای را به خیابان‌ها بکشانند و نام آن را هم «تابستان داغ» گذاشته بودند، اما به کوری چشم دشمنان، تابستان امسال یکی از بهترین تابستان‌ها بود.»

 

ایشان با اشاره به بیداری ملت ایران، مسئولان را به تلاش بیشتر توصیه کردند و افزودند: «اگرچه نقشه دشمن لو رفته است، اما همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند، زیرا امریکا، دشمنی خبیث و حیله‌گر است و ممکن است قصد فریب داشته باشد تا برای سال ۹۷، جنجال کند، اما مثلاً برای سال ۹۸ نقشه‌ای بکشد.»

 

افکار عمومی در دنیا بسیار مهم شمرده می‌شود، اما تحولات صورت گرفته در طی چند سال گذشته باعث شده است تا شاخص اعتماد در کشور ما دستخوش تغییراتی شود که چندان خوشایند نیست. بدبینی و عدم اعتماد، یک‌شبه و به‌طور ناگهانی به وجود نمی‌آید، عواملی دست‌به‌دست هم می‌دهند که درنتیجه آن‌ها، مردم نسبت به خود و سیاستمداران به این سمت سوق داده می‌شوند که ازجمله این عوامل، می‌تواند بزرگنمایی اتفاقاتی باشد که با اصل و ذات خود بسیار متفاوت است.

 

گویا طیف سیاسی مدعی فتنه ۹۸، در ظاهر بر این مسئله که آمار و شواهد در رسانه‌ها حاکی از این امر است که یکی از عوامل ناهنجاری و نابسامانی‌های فرهنگی سیاسی و اقتصادی در سطح کشور، نبود فرهنگ اعتماد بین مردم – دولت و مردم- مردم است، آگاهی ندارد.

 

به نظر زتومکا، نظریه‌پرداز اجتماعی، فرهنگ بی‌اعتمادی که عمیقاً ریشه درگذشته دارد، حاصل تجربیات بی‌نتیجه بوده است. این بدین معنی است که بی‌اعتمادی، از گذشته نشأت می‌گیرد و توسط نسل‌هایی که زندگی خود را در درون فرهنگ بی‌اعتمادی سپری خواهند کرد، درونی می‌شود، درحالی‌که اعتماد یکی از جنبه‌های مهم روابط انسانی و اجتماعی به‌حساب می‌آید که در جریان تعاملات اجتماعی و کنش‌های متقابل بین افراد و گروه‌های اجتماعی، نقش مهمی را در ایجاد نظم و همبستگی اجتماعی بر عهده دارد. درعین‌حال، اعتماد اجتماعی، ازعناصرمهم در پذیرش و همدلی اجتماعی محسوب می‌شود ودرعین حال، بسترساز تعاملات اجتماعی و کانون مفهوم سرمایه اجتماعی است.

 

همان‌طور که در بالا مورداشاره قرار گرفت حوادثی که در سال ۸۸ روی داد علاوه بر پخش موج ناامیدی، حداقل تا مدتی سبب شد تا گروهی از مردم نه‌تنها اخباری که توسط کانال‌های خبری دولتی می‌شنیدند را باور نکنند و به سمت رسانه‌های خارج از کشور سوق داده شوند، بلکه بین اعضا خانواده‌ها، اختلاف به وجود آمده بود و در آن روز‌ها، کمتر مهمانی را می‌توان سراغ گرفت که آخر آن با بحث و دلخوری همراه نمی‌شد، در کنار این موارد، مردم‌باور نداشتند که تصمیمات کلان برای صلاح مردم اخذ می‌شود و به‌قول‌معروف؛ دنبال کاسه و نیم‌کاسه بودند.

 

از سه مورد بالا دو گزینه آن تا به امروز ادامه دارد و هنوز برخی از زخم‌های مردم، درمان‌نشده باقی‌مانده است، بنابراین بدون شک گروهی که از فتنه جدید یا همان فتنه ۹۸ سخن به میان می‌آورند، به دنبال کاسبی سیاسی هستند، زیرا سود آن‌ها در ایجاد اختلاف بین مردم و عدم اعتماد به دولت، نظام و قانون است.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
فتنه نیست
درخواست رسیدگی به وضع معیشتی و مقابله با فسادی که عاملینش نه سلاطین بلکه اقایان دولتی و نام آشنایی هستن که از انواع مصونیت ها برخوردارن، خواسته همه مردمه
شاید پیش بینی کردید با این فشار گرونی و بدبختی سال اینده صدای مردم درآد، از همین الان دارید انگ فتنه بهش میزنید
نه اقایون چشماتون رو باز کنید این صدای اعتراض مردم ایران از شرایطیه حقشون نبوده و نیست ...
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی